Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wie heeft ook een pentax ist DL ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• wie heeft ook een pentax ist DL ?

hey,

Heb net ee pentax ist dl gekocht en is eigenlijk mijn eerste degelijke camera...
    Wie kan mij een beetje zijn ervaringen met die camera delen?
    En mij wat vertellen over de sluitertijden en diafragma enz.... wat ken er niet veel van... Wanneer moet ik wat instellen enz...

Alvast bedankt!!!

Re: wie heeft ook een pentax ist DL ?

Oorspronkelijk geplaatst door kiki_ke Bekijk bericht
    hey,

Heb net ee pentax ist dl gekocht
    En mij wat vertellen over de sluitertijden en diafragma enz.... wat ken er niet veel van... Wanneer moet ik wat instellen enz...
    Dat heeft niks met Pentax, of zelfs met digitaal te maken, dat is voor elke camera hetzelfde. Het beste kun je eens in de bib naar een goed boek gaan zoeken of een cursus gaan volgen, fotografie en daarna misschien een cursus photoshop.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

bedankt voor de reactie, ik heb alleen meestal wazige foto's ( op mijn scherm lijkt het goed maar dan is het nog wazig als ik op het scherm kijk....., )waar ligt dit aan?

Comment

Wazige foto's. Denk ik aan:
        1) camera stil houden, 1 hand op de grip, 1 onder de lens
        2) korte sluitertijden nemen
        3) diafragma <> scherptediepte
        3) de autofocus de tijd geven om de locken, de istDL is beetje traag op dat vlak. Dan pas doordrukken om de foto te nemen. Heb de istDL getest voordat ik de K100d kocht, het verschil in snelheid is duidelijk merkbaar. Maar istDL is een goede startbody.
        4) zoals hjanssen als zij, een goed boek kopen/lenen over de basics van de fotografie
        5) veel testen en testen en testen en... veel geduld

Je leert het wel, succes ermee!
        Pentax K100D en 2ehandsglas - Canon A640 - FZ50

Comment

Het ligt imo ook een beetje aan de kitlens. Tis geen klotelens oid, want dat zou overdreven zijn. Doch merk ik wel dat ik met mijn 70-210 Sigma scherpere fotos maakt dan met de DA18-55.

Comment

wanneer moet ik kortere sluitertijden nemen, bv buiten of macrofoto's of....

Comment

wanneer moet ik kortere sluitertijden nemen, bv buiten of macrofoto's of....
              De sluitertijd kan je best hoger houden zolang je daarvoor genoeg licht hebt. Als je telelenzen gebruikt is de regel mm = sluitertijd, of bvb een 300mm lens gelijk aan 1/300 of wat het dichtst in de buurt ligt. De istDL heeft geen image stabilisator dus best naar boven afronden, op de K100D kan je dan weer makkelijker naar beneden afronden. Het hangt natuurlijk van de situatie af. Bij actiefoto's kan het niet hoog genoeg zijn, zolang je nog wat scherptediepte kan overhouden. Allemaal beetje wikken en wegen, je leert dit door jarenlang te fotograferen.

Ik denk dat je hier beter wat het forum of web rondsurf, want anders kan ik hier een half boek neerschrijven.
              http://users.telenet.be/beertjesfotosite/ned_frame.htm is al een begin, dacht dat deze site zelfs van een BD-lid was.
              Of deze complete cursus: http://www.morguefile.com/archive/classroom.php wel in het Engels
              Last edited by marcov; 25 februari 2007, 12:12.
              Pentax K100D en 2ehandsglas - Canon A640 - FZ50

Comment

Het ligt imo ook een beetje aan de kitlens. Tis geen klotelens oid, want dat zou overdreven zijn. Doch merk ik wel dat ik met mijn 70-210 Sigma scherpere fotos maakt dan met de DA18-55.
                Dan heb/had jij waarschijnlijk een slecht exemplaar. Mijn eerste reflex was ook een Ist-DL met 18-55. Ik kan je daar foto's van tonen (recht uit de camera) waar je qua scherpte niets meer kunt aan verbeteren. Ik mag gerust stellen dat ze minstens even scherp is (zoniet scherper) als mijn Nikkor kitlens 18-70, en die kost al gauw het dubbele. Prijs/kwaliteit is dit lensje onklopbaar !
                It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

Comment

deze is er eentje uit....

Comment

Leuke foto, maar er zijn enkele details "mis" mee.

Brandpuntsafstand 43mm, dus 64mm kleinbeeldequivalent (x1.5). Dan moet je op de DL toch een sluitertijd rond 1/60s gebruiken, en hier gebruikte je 1/20s. Da's aan de trage kant om nog goed stil te houden. Bovendien ga je aan 1/20s ook bewegingen van je onderwerp beginnen zien.

Diafragma f/4.5, dus volopen @43mm. Een kitobjectief (zelfs de relatief goede DA18-55) wordt net iets scherper als je het diafragma een beetje toedraait. Bovendien haal je dan wat meer scherptediepte. Mss had je met f/8 (anderhalve stop gesloten) betere scherpte gehad.

Je gebruikte al ISO400, maar ik denk dat je hier mss wel ISO800 had kunnen benutten. Op de DL valt de ruis daar erg goed mee, en je had er op z'n minst ofwel een snellere sluitertijd mee kunnen halen, ofwel een betere diafragma-opening. Voor beide had je naar ISO1600 moeten gaan, en da's mss niet zo mooi voor een dergelijke opname.

Enige oplossing dan is het gebruik van een statief. Dan kan je f/8 gebruiken. Als je onderwerp echter beweegt gaat ook een statief niet helpen en moet je gewoon zien dat je meer licht hebt. Flits is een alternatief, maar om hetzelfde licht te krijgen als in je voorbeeldfoto ga je echter minstens een externe flitser diffuus moeten kaatsen via een wit paneel dat je rechts plaatst. De in de camera ingebouwde flits gaat je daarbij niet veel helpen.

Wim
                    Last edited by ishpuini; 26 februari 2007, 11:29.
                    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

amaai, een hele uitleg, maar heel erg bedankt ervoor, moet nog heel erg veel leren over de iso enz.... was één van mijn eerste foto's wat ik getrokken heb
                      Ik zal nog eens eentje posten kijken of die wat beter is...
                      miss een stomme vraag maar hoe zie jij eigenlijk hoe en op hoeveel ... ik de foto getrokken heb, kwestie va nog iets bij te leren he...

Comment

miss een stomme vraag maar hoe zie jij eigenlijk hoe en op hoeveel ... ik de foto getrokken heb, kwestie va nog iets bij te leren he...
                        In iedere foto uit een digitaal fototoestel zit EXIF informatie. Dit is informatie die je toestel aan de beeldinformatie toevoegt.

Als je in windows rechts klikt op een beeld en eigenschappen/properties selecteert, en dan Summary (weet niet hoe dit in 't nl is) neemt en op de Advanced knop klikt zie je die gegevens allemaal verschijnen. Bekijk maar eens wat je er allemaal in terug kan vinden.

Er zijn verschillende extra's op 't internet te vinden om deze met een rechter muisklik in je internet verkenner te tonen. Ikzelf gebruik de FxIF add-on in m'n Firefox.

Wim
                        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Ik heb de Ist DL nu al een hele poos tot grote tevredenheid.
                          Moet ik er wel bij zeggen dat ik bijna alleen oude analoge lenzen erop gebruik incl een 100mm macrolens.
                          De kitlens komt zelden op de camera behalve op een buitenfeestje met kinderen b.v.
                          Ik hoop er nog een hele poos mee te kunnen werken en zal daarna zeker weer een pentax nemen.
                          Verder staat mijn camera altijd in de M stand zodat ik alles zelf kan bepalen.
                          In de automatische stand krijg je voor mijn smaak teveel welliswaar goede maar dan ook alleen maar gemiddeld goede foto's en meestal net niet wat ik wil.
                          Blijf vooral veel oefenen en zorg dat je met de handleiding en een goed boek over digitale fotografie erbij gewoon van alles gaat uitproberen zodat je je camera goed leert kennen.
                          Maak veel foto's en plaats ze hier voor commentaar.
                          Veel plezier met je heel fijne camera.
                          Marlies
                          Groetjes Marlies

https://www.facebook.com/marliesprieckaerts?ref=hl

Comment

ik heb er ook een, nu ongeveer een jaar.

Heb me er al heel veel mee geamuseerd

experimenteren is de boodschap!
                            ~TDN
                            fotoblog: www.tdn9.be

Comment

Dit is er nog zomaar eentje omdat ik aan't oefenen ben voor de scherpte enz....

Voor buiten is het wel ideaal en makkelijker met de scherpte denk ik he? Ik moet namelijk voor kennissen communiefoto's maken, maar wat is de beste iso voor buiten of heeft dat ook te maken met de afstand van persoon of voorwerp? Ja ik weet het , ik ben ermee bezig om erover te lezen, maar hier zitten zo'n geweldige vriendelijke fotografen die mij dit wel even willen zeggen ;-)
                              Last edited by kiki_ke; 26 februari 2007, 19:50.

Comment

Working...
                              X