Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

digitale fotocamera tandarts

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• digitale fotocamera tandarts

Hallo allemaal,

Ik ben opzoek naar een digitale fotocamera waarmee ik ook goede foto's kan maken in de mond.
    Ik weet dat je dan het beste een spiegelreflexcamera kan aanschaffen, maar die vind ik zo groot. Zijn er ook andere camera's geschikt om foto's te maken in de mond? En waar moet ik opletten als ik een camera ga kopen?
    Alvast bedankt!

Re: digitale fotocamera tandarts

Oorspronkelijk geplaatst door tand Bekijk bericht
    Hallo allemaal,

Ik ben opzoek naar een digitale fotocamera waarmee ik ook goede foto's kan maken in de mond.
    Ik weet dat je dan het beste een spiegelreflexcamera kan aanschaffen, maar die vind ik zo groot. Zijn er ook andere camera's geschikt om foto's te maken in de mond? En waar moet ik opletten als ik een camera ga kopen?
    Alvast bedankt!
    Het wordt nu niet meer gemaakt, maar de grote merken (Contax, Pentax...) hadden speciale (+/- 100mm) lenzen met de ringflits INGEBOUWD.

Die dingen worden - nu nog- "dentist lenses" genoemd.

Elke maand of zo verschijnt er een op ebay, maar die zijn nooit echt goedkoop. Je schroeft die lenzen -mits converter - op gelijk welke canon reflex.

Verleden week nog 1 gezien, maar de insectenjongens willen dat ook wel natuurlijk.

Paul.
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

Comment

Hallo allemaal,

Alvast bedankt!
      Een Canon 350 D is niet echt groot hoor Ik vind die Canonbody's (350, 400...) trouwens te klein om deftig vast te houden.

Nikon D40 -50 is ook niet te groot en zwaar.

Ik ken een orthodontist die een Canon 400 D bezigt.

Comment

Hi,

Ter verduidelijking, als je voor zo een "dentist" lens gaat, kies dan een canon body, geen Nikon omwille van de diameter van de mount.

Paul.
        DPaul - A.FIAP

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
          Hi,

Ter verduidelijking, als je voor zo een "dentist" lens gaat, kies dan een canon body, geen Nikon omwille van de diameter van de mount.

Paul.
          ??? 400D kitlens 58mm
          D40 Nikon kitlens 52mm

what are you talking about ?? of wat mis ik hier ?

volgens mij zijn er P&S'kes zat die in dit gebied beter/handiger presteren dan een dSLR mits een ringflits .. vanwaar het onzalige idee dat men voor alles een dSLR nodig heeft ? ik zou denken dat hij voor dit soort documentaire fotos net GEEN dSLR zou moeten gebruiken ! tenzij de OP "artistieke" tandenfotos wil maken natuurlijk .. JMHO
          FWIW

Comment

Je hebt helemaal geen DSLR nodig, met een compact of prosumer heb je veel meer scherptediepte wat het gemakkelijker maakt om alles scherp te krijgen.

Maar de flitser kan wel voor problemen zorgen, als die niet rond de lens zit, dan krijg je teveel schaduwen. Dus kan je best uitkijken naar een prosumer met een flitsvoetje, en de mogelijkheid om een macroflitser op de lens te monteren (daarvoor heb je schroefdraad nodig op de lens, om een adapter te monteren voor de flitser).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
              ??? 400D kitlens 58mm
              D40 Nikon kitlens 52mm

what are you talking about ?? of wat mis ik hier ?

What are you talking about: ik spreek over de mount.

Ik spreek ook niet over het maken van kunstfoto's.
              Wel over het maken van scherpe foto's met iets anders dan een plastieken zoomlensje.

Ik weet niet of het een professionele medische toepassing is, maar ik ga liever bij een tandarts die een Contax 100mm met ingebouwde ringflits heeft (in het lenshuis ingebouwd, helemaal rondom), dan een die zo een prosumertje zou gebruiken.

Misschien eens opzoeken dan weet je hoe zo een lens met ingebouwde ringflits er uit ziet? Dat diende namelijk voor dat soort dingen, toen het woord point en shoot nog niet uitgevonden was.

My 2 cts.

Paul.
              DPaul - A.FIAP

Comment

De tandarts waar ik ga, heeft een soort pen men een cameratje in en een (led?)lampje om voor de verlichting te zorgen.
                Ik vermoedt dat het om iets gelijkaardigs gaat zoals in een gsm.

Van het merk heb ik geen flauw idee, maar ik vermoedt dat het specifiek tandheelkundig materiaal is. (zit echt mee geintegreerd tussen de boren etc. en er is een monitor op de installatie met stoel aangebracht.

Jo.
                A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
                Nikon stuff

Comment

Hallo allemaal,

Alvast bedankt!
                  Dit terzijde: ik vraag me af waarom mijn tandarts nog steeds met analoge röntgenfoto's werk. Hij moet nog steeds het filmpje ontwikkelen. Bestaan er nog geen digitale röntgencamera's ?

Comment

tand,

heb je een pb gestuurd. Ik ben uitgever van een vakblad voor tandartsen en heb wel wat zeer goede info liggen...

fujifil

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                      What are you talking about: ik spreek over de mount.

Ik spreek ook niet over het maken van kunstfoto's.
                      Wel over het maken van scherpe foto's met iets anders dan een plastieken zoomlensje.

Ik weet niet of het een professionele medische toepassing is, maar ik ga liever bij een tandarts die een Contax 100mm met ingebouwde ringflits heeft (in het lenshuis ingebouwd, helemaal rondom), dan een die zo een prosumertje zou gebruiken.

Misschien eens opzoeken dan weet je hoe zo een lens met ingebouwde ringflits er uit ziet? Dat diende namelijk voor dat soort dingen, toen het woord point en shoot nog niet uitgevonden was.

My 2 cts.

Paul.
                      so what ? tijden veranderen en wat heb ik aan een tandarts met fotografen ambities die in m'n bek zit te wroeten met een dSLR ? met het risico dat hij n-maal moet herbeginnen omdat hij niet voldoende scherptediepte heeft met zijn multimillion apparatuur .. er is waarschijnlijk dedicated apparatuur zat ... gut het dSLR macho-syndroom is nooit ver weg !
                      weet je .. als mijn secretaresse een eenmalig briefje moet schrijven van 3 lijnen lang, dan zeg ik dat ze een typmachine mag gebruiken .. ze hoeft niet zo nodig een tekstverwerker en een laserprinter te gebruiken .. efficiente en snelle toepassing van resources noemt men dat
                      Nu ja, men kan waarschijnlijk ook wel ploegen met een Ferrari voor de ploeg .. staat chique ..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                        Dit terzijde: ik vraag me af waarom mijn tandarts nog steeds met analoge röntgenfoto's werk. Hij moet nog steeds het filmpje ontwikkelen. Bestaan er nog geen digitale röntgencamera's ?
                        Ja en neen. De technologie om zulke foto's te nemen is semi-digitaal. gebasseerd op fosfortechologie. Dan spreek ik wel over de ortho-pantomogram, dus een panoramische foto van je kaak en tanden. Dat gebeurt dan op een fosforplaat die daarna digitaal ingelezen wordt en eventueel uitgeprint of via PACS gaat. Dit is echter nog veel te duur voor een zelfstandig werkende tandarts. Dat kleine fototje achter de tand is bij mijn weten nog volledig analoog.
                        Vergeet niet dat je over röngtenstralen spreekt, niet over een digitaal fototje van de buiten kant hé

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                          Bestaan er nog geen digitale röntgencamera's ?
                          bij mijn tandarts is er al meer dan 5 jaar digitale röntgen .. en 't voordeel is dat je als patiënt maar 10% van de gebruikelijke dosis stralen hoeft te krijgen.

edit: na lezen bovenstaande post, denk ik dat het zo een ding is dat mijn tandarts heeft .. en ja, dat is ook maar een kleine zelfstandige tandarts die alleen werkt .. 't zal met prioriteitne te maken hebben, zekers?

[ontopic]
                          wat ik je zou aanraden, is een Canon S3 IS, met voorzetlens 5OOe (en de adapter 58E) en eventueel dat apart draadloos flitsje dat je voor de powershots kan bijkopen. Ik heb dat op kantoor gekocht voor mijn "minder fotobegaafde" collega's die vaak foto's van kleine dingen moeten fotograferen, ze zijn er content van. (en ja, scherptediepte is hoger als met DSLR)
                          Last edited by Visio; 24 februari 2007, 23:21.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                            so what ? tijden veranderen en wat heb ik aan een tandarts met fotografen ambities die in m'n bek zit te wroeten met een dSLR ? met het risico dat hij n-maal moet herbeginnen omdat hij niet voldoende scherptediepte heeft met zijn multimillion apparatuur .. er is waarschijnlijk dedicated apparatuur zat ... gut het dSLR macho-syndroom is nooit ver weg !
                            Nu ja, men kan waarschijnlijk ook wel ploegen met een Ferrari voor de ploeg .. staat chique ..
                            Hi,

Ik neem aan dat je spreuk in de sig ook in de praktijk wordt toegepast

a) Met een 100mm lens kom je niet al te dicht bij je object, daarom nemen ze een 100mm. Met een crop camera, nog verder. 40 jaar geleden hadden ze al de technologie om naar de maan te reizen, en lenzen maken konden ze toen ook al. De laatste contax/yashica dentist die ik zag ging voor +/-300 euro, maar dat is wel inclusief de volledige flits accu-set
                            b) Als je de evolutie van MF lenzen op Digital cameras volgt, dan zie je dat adapters nu focus confirmatie hebben om eenvoudiger scherp te stellen
                            c) Met Ferrari bedoel je dat ze heel duur zijn, het bizarre is dat veel uitstekende lenzen nu voor een prikje te koop zijn, ivm. onbekend is onbemind. Ik koop dan liever een ferrari van 50 euro dan een zoom-zoom voor 500.
                            DPaul - A.FIAP

Comment

ik ben ook met prosumers begonnen , maar het verschil met reflex is toch immens groot als je de foto's nadien vergelijkt. Een 60 mm macrolens met een Sigmaringflits waren voor mij de ideale keuze ...ik heb er ook maandenlang zitten op wroeten over wat er ging aangekocht worden .
                              De Nikon 70 had ik al , het ging over de rest .
                              Vooral die ringflitser geeft enorm verschil in natuurgetrouwheid qua kleur en tekening op het glazuur , een goeie macro kan je ook niet missen .
                              Prosumer gaat altijd , maar als je je foto's echt goed wil krijgen of als echte hulp naar het labo toe wil gebruiken , ga je toch de stap naar een reflex moeten zetten , dan ben je in combinatie met een macrolens ( 60 mm is naar mijn bescheiden mening veruit beter dan een 100 mm of meer , minder gewicht en ideale dichtbij-scherpstellingsafstand ) en een medische ringfitser zoal de Sigma voor lange tijd gerust ...en je kan je hobby een beetje met je werk combineren .
                              Veel succes.
                              Nikon D70 en D300 + Nikon-Tamron-Tokina tussen 11-400 mm.

Comment

Working...
                              X