Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lichtmeting na het scherpstellen, hoe moet dat?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• lichtmeting na het scherpstellen, hoe moet dat?

Stel ik wil een tafel fotograferen waarop aan de linkerzijde b.v. een brandende kaars staat.
    Die kaars wil ik scherp op de foto.

Als ik nu scherpstel op de foto wordt ook meteen de lichtmeting gedaan.
    Ga ik daarna de compositie maken en afdrukken is de foto dus onderbelicht.
    Want de foto heeft scherpgesteld op de kaars. maar de lichtmeting gedaan met een ander gebied op de foto (meervlaksmeting).
    Als je na het scherpstellen (ontspanknop half ingedrukt houden) je compositie veranderd, dan klopt de belichting toch niet meer?

Ik wil in dat geval dus wel scherpstellen op de kaars, maar als ik daarna de compositie maak, moet er dus pas de lichtmeting gedaan worden. Hoe krijg ik dat voor elkaar?

Peter.
    Last edited by scannie; 23 februari 2007, 23:38. Reden: text aangepast
    www.dpix.nl event photography

Re: lichtmeting na het scherpstellen, hoe moet dat?

Ander scherpstelpunt instellen en zorgen dat lichtmeting niet via zelfde punt gebeurd?

Comment

Je kan ook manueel scherpstellen natuurlijk. Of als je dit niet graag doet, eerst even autofocussen op de kaars, ontspanknop lossen en dan op manueel zetten.

Comment

Het heeft heeeeel veel te maken met welke methode je de lichtmeting doet.

Maar als je met "deelmeting" of "gemiddelde meting" werkt zou ik het zo doen:

Door de zoeker kijken en je compo kiezen. Ondertussen dat je dat doet moet je kijken welk scherpstelpunt overeenkomt met je object (kaars) en dit selecteren.

Dan ga je met het midden van je zoeker(centrale scherpstelpunt) naar het punt waar dat je de lichtmeting wil doen en drukt het *knopje in.

Nu blijft de meting die je net gedaan hebt voor 4 sec bewaardt.

Voordat die 4 sec voorbij zijn moet je dus opnieuw je beoogde compo maken,scherpstellen met het geselecteerde scherpstelpunt en afdrukken.

Heb je meer tijd nodig dan de 4 sec moet je binnen elke 4 sec eens je onspanknop half indrukken. De gemeten waarde blijft dan behouden.
        Groetjes
        ----JO

Comment

Beide manieren dmv * toets en af punt kiezen uit de 9 punten snap ik wel.

Maar eigenlijk vind ik het vreemd.
          Het komt heel vaak voor dat je niet wil scherpstellen op het midden van de compositie.
          De meest makkelijke methode is dan:
          1. richten op het onderwerp waarop scherpgesteld moet worden
          2. ontspanknop half indrukken
          3. compositie maken en afdrukken

Je zou verwachten dat bij het afdrukken de belichting werd gemeten.
          De belichting meten terwijl de camera op een heel ander deel van de foto gericht is, is toch helemaal fout?

Ik heb het idee dat bovenstaande methode door veel mensen wordt toegepast. Is dit dan verkeerd?

Met de 9 af punten kom je ook niet altijd goed uit, en vaak heb je er de tijd niet voor.

Peter.

Comment

Ik veronderstel dat de EOS 400D nu wel ongeveer dezelfde "custom functions" heeft dan de EOS 20D die ik bezit en dit is mijn werkmethode in dit geval:

- Ga naar "Custom function 4" en stel "1" in, dwz de "*" toets achteraan onder je duim gebruik je nu enkel om scherp te stellen en de scherpstelling via de ontspanknop wordt uitgeschakeld
            - Werk bij voorkeuir enkel met het middenste scherpstelpunt en in "One shot AF"
            - Richt het middenste scherpstelpunt op je onderwerp en druk op de "*" toets -> er wordt scherp gesteld
            - Kadreer nu je onderwerp zoals jij het wil en druk op de ontspanknop -> licht wordt gemeten en foto genomen
            - De scherpstelling zal niet meer veranderen via deze werkwijze en je onderwerp is goed belicht

Probeer maar eens, het werkt uitstekend

Eén opmerking: uiteraard kan je deze methode enkel gebruiken voor statische onderwerpen.
            Last edited by GeertB; 24 februari 2007, 11:18.
            Greetz Geert.
            Canon gerief...

Comment

Ik vraag me af hoe 'jullie' het doen.

Maken jullie de foto met mijn 1,2,3 methode of een lichtmeting op de uiteindelijke compositie, b.v. dmv de * toets.

Mijn 1,2,3 methode zal dus relatief veel onjuist belichte foto's geven?

Peter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
                Ik veronderstel dat de EOS 400D nu wel ongeveer dezelfde "custom functions" heeft dan de EOS 20D die ik bezit en dit is mijn werkmethode in dit geval:

- Ga naar "Custom function 4" en stel "1" in, dwz de "*" toets achteraan onder je duim gebruik je nu enkel om scherp te stellen en de scherpstelling via de ontspanknop wordt uitgeschakeld
                - Werk bij voorkeuir enkel met het middenste scherpstelpunt en in "One shot AF"
                - Richt het middenste scherpstelpunt op je onderwerp en druk op de "*" toets -> er wordt scherp gesteld
                - Kadreer nu je onderwerp zoals jij het wil en druk op de ontspanknop -> licht wordt gemeten en foto genomen
                - De scherpstelling zal niet meer veranderen via deze werkwijze en je onderwerp is goed belicht

Probeer maar eens, het werkt uitstekend

Eén opmerking: uiteraard kan je deze methode enkel gebruiken voor statische onderwerpen.
                Met deze methode mag je dan de deelmeting, gemiddelde meting en spotmeting vergeten omdat de lichtmeting niet op de juiste(lees; gewilde) plaats wordt gedaan.

Evaluatieve meting zou nog enigzins kunnen gaan maar dan mogen er geen grote lichtverschillen in je compo zijn, naast je object.

Bij iedere scherpstelling waaraan nog een handeling achterna komt heb je een foutmarge(uitgezonderd als men op statief werkt en je onderwerp statisch is).

Het gewoon bewegen met je camera om een andere compo te maken kan al voeldoende zijn om de echte scherpte te verliezen.

Hou ook in het achterhoofd dat de DOF kleiner/korter wordt naargelang je korter op je onderwerp zit/staat bij gelijkblijvend diafragma. Bij korte afstanden val je dan bij de

minste beweging, van onderwerp of fotograaf , buiten de DOF.
                Groetjes
                ----JO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jo99841 Bekijk bericht
                  Met deze methode mag je dan de deelmeting, gemiddelde meting en spotmeting vergeten omdat de lichtmeting niet op de juiste(lees; gewilde) plaats wordt gedaan.

Evaluatieve meting zou nog enigzins kunnen gaan maar dan mogen er geen grote lichtverschillen in je compo zijn, naast je object.

Bij iedere scherpstelling waaraan nog een handeling achterna komt heb je een foutmarge(uitgezonderd als men op statief werkt en je onderwerp statisch is).

Het gewoon bewegen met je camera om een andere compo te maken kan al voeldoende zijn om de echte scherpte te verliezen.

Hou ook in het achterhoofd dat de DOF kleiner/korter wordt naargelang je korter op je onderwerp zit/staat bij gelijkblijvend diafragma. Bij korte afstanden val je dan bij de

minste beweging, van onderwerp of fotograaf , buiten de DOF.
                  Kan theoretisch allemaal wel waar zijn, maar ik heb voor statische onderwerpen quasi steeds deze methode succesvol gebruikt met scherpe foto's en juiste belichting tot gevolg (had er wel bij moeten vertellen dat dit enkel goed werkt met evaluative belichtingsmeting).

Eigenlijk is dit louter de moderne versie van hoe er vroeger met manuele SLR's gewerkt werd: scherpstellen via instelwig/microprisma's op hetgeen je scherp wil hebben, herkadreren en dan (via gemiddelde lichtmeting) de foto nemen.
                  Greetz Geert.
                  Canon gerief...

Comment

volgens mij gaat het als volgt....
                    stel je camera in op de M mode, zet je belichting op spotmeting, richt op de kaars, stel je belichting in, maak de compositie, en druk af... beordeel aan de hand van je lcd scherm of je belichting goed is ( je kan ook naar je histogram kijken, maar dat is wel algemeen) en ga zonodig onder of over belichten....
                    www.richardroodfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door foto-rico Bekijk bericht
                      stel je camera in op de M mode, zet je belichting op spotmeting, richt op de kaars, stel je belichting in, maak de compositie, en druk af... beordeel aan de hand van je lcd scherm of je belichting goed is ( je kan ook naar je histogram kijken, maar dat is wel algemeen) en ga zonodig onder of over belichten....
                      owe ja....ff vergeten, zet je scherpstelling ook op de m mode...
                      www.richardroodfotografie.nl

Comment

owe ja....ff vergeten, zet je scherpstelling ook op de m mode...
                        Greetz Geert.
                        Canon gerief...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door scannie Bekijk bericht
                          Ik wil in dat geval dus wel scherpstellen op de kaars, maar als ik daarna de compositie maak, moet er dus pas de lichtmeting gedaan worden.
                          Je vraag is me toch niet helemaal duidelijk.

Als ik het goed begrijp wil je een scherpe kaars (die ergens aan de zijkant van je foto komt) en een correcte belichting van het geheel (tafel en kaars)?

Probleem is dat ik geen Canon heb, maar een Nikon. Daar stel je scherp, houdt de ontspanknop half ingedrukt, herkadreert en drukt af. De belichting wordt maar ingesteld op het moment dat je afdrukt. Resultaat: scherpe kaars en correct belicht geheel.

Wil ik echter enkel de kaars én scherp én correct belicht hebben, dan stel ik scherp, houdt de ontspanknop half ingedrukt, druk de AE-L/AF-L knop in (staat bij mij op alleen AE-L, belichtingsvergrendeling), herkadreer en druk af. Resultaat: kaars scherp en correct belicht, rest van de tafel belichting niet goed.

Heb er de (Engelstalige) handleiding van de 400d even op nagekeken.
                          In de Creative Zone-modes en focus op One-Shot AF kan je scherpstellen, compositie maken en dan afdrukken (Focus lock). De belichting wordt maar gedaan op het moment dat je afdrukt. Staat een volledige tabel op p. 158 van de handleiding.

Lijkt me hetzelfde als bij Nikon (en de logische manier van werken).

Jos
                          Meerdere zwarte kastjes waar Nikon opstaat en ook enkele doorzichtige zwarte buizen met dezelfde vreemde opdruk...

Comment

Ik zou het omgekeerd doen, eerst licht meten, en dan scherpstellen.
                            Dus tafel "met kaars" buiten beeld. Sterretje duwen, belichting blokkeren.
                            Compo maken, scherpstellen op kaars.
                            Foto maken.

Lijkt me praktisch het gemakkelijkste...

Groeten
                            Jo
                            Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

Comment

Jullie maken het redelijk moeilijk hoor. Belichting blokeren, enz...
                              Zet uw toestel om te starten op M ( dus alles manueel instellen ).
                              Meet uw licht waar je het wil meten ( desnoods met spotmeting ).
                              Stel uw diafragma en sluitertijd in ( al naar gelang de foto die je wenst ).
                              scherpstellen ( half indrukken en niet meer lossen ).
                              Cadrage maken en afdrukken.
                              Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Working...
                              X