Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mijn eerste spiegelreflexcamera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Mijn eerste spiegelreflexcamera

Hallo

Ik heb momenteel een Olympus µ400 digital digitale camera, ik ben er in het algemeen zeer tevreden over. Er zijn wel enige minpuntjes, de auto-functie van de camera werkt eigenlijk maar heel pover, de camera flitst ongeveer altijd als hij in de auto-functie staat (zelfs als je een foto van de zon maakt...). Er zijn ook enkele andere modes zoals portrait, landscape, enz,... Ook deze modi werken niet zo geweldig, het is altijd prutswerk om de juiste stand te kunnen vinden en ook hier doet de flits vervelend. Jullie denken waarschijnlijk waarom zet hij hem dan niet gewoon af, wel als je de flits afzet moet je een statief gebruiken ofwel de camera 2 seconden stil kunnen houden... niet echt handig als je in een bos staat en je wil een foto maken.

Een derde punt is dat de oplader stuk is gegaan, dus ik vind dat het tijd wordt voor een spiegelreflexcamera.
    Ik vroeg mij af of jullie misschien goede raad voor mij hebben. Ik was de nikon D40 tegengekomen, waar ik niets dan goede commentaar over lees, deze heeft wel maar 6 megapixels. Is 6 megapixels te weinig als ik af en toe eens een middelgrote vergroting wil maken? Ben ik dan misschien beter af met een Nikon d80 of misschien is een Canon eos 400D beter? Als jullie goede raad voor mij hebben of een antwoord op mijn vragen, laat het maar weten.

Alvast bedankt!

Re: Mijn eerste spiegelreflexcamera

Ik heb van de D70, ook 6 MP, verschillende 60x90 afdrukken en die zijn goed tot zeer goed. Op de D40 kun je alleen AFs lenzen van Nikkor en HSM lenzen van Sigma gebruiken met AF, met alle ander lenzen zul je op de hand scherp moeten stellen.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Ik heb van de D70, ook 6 MP, verschillende 60x90 afdrukken en die zijn goed tot zeer goed. Op de D40 kun je alleen AFs lenzen van Nikkor en HSM lenzen van Sigma gebruiken met AF, met alle ander lenzen zul je op de hand scherp moeten stellen.
      Is het een probleem dat je alleen AFs lenzen erop kunt zetten? (ik heb nog geen enkele lens van nikon)

Comment

Of dat een probleem is hangt van het feit af hoeveel je wilt besteden aan een objectief. AF-S lenzen zijn duurder omdat ze een interne motor in de lens hebben.
        Last edited by Steven_V; 23 februari 2007, 11:58.
        Nikon D80 / Sony DSC-H5

Comment

en niet gemakkelijk tweedehands te krijgen
          Prepare thoroughly. Go to the sacred places.
          Wait. Look. Feel.
          Then shoot ! (David Muench)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Steven_V Bekijk bericht
            Of dat een probleem is hangt van het feit af hoeveel je wilt besteden aan een objectief. AF-S lenzen zijn duurder omdat ze een interne motor in de lens hebben.

Mijn bedoeling is niet om een hele hoop hele dure lenzen te gaan kopen voor die camera, ik wil gewoon een starterskit, met 'goede' lens, gewoon hetgeen er standaard bijzit. Dan is dat een kit van 700 euro dacht ik? Zit er in die kit dan een lens die je handmatig moet scherpstellen of gaat die automatisch?

Comment

Die kitlenzen zijn allemaal AF-S lenzen, automatisch dus. Dit zijn geen toplenzen maar ook geen "slechte" lenzen waarmee je al een heel eind komt. Je moet het gewoon bekijken dat je sommige beterkope lenzen niet gaat kunnen gebruiken omdat ze geen AF-S hebben
              Nikon D80 / Sony DSC-H5

Comment

Het voordeel is dat de kitlens een schroefdraad heeft van 52mm diameter.
                Vele mensen die tevoren al analoog werkten en nog filters en voorzetlensjes hadden met die diameter kunnen deze hierbij nog steeds gebruiken. Want de meeste nieuwe AFs lenzen hebben een andere diameter van schroefdraad.

Nu, ik heb de D40 sinds vorige week en ben er wat mee aan het testen. Het werkt Ook met mijn oudere lenzen die ik manueel moet scherpstellen, geen probleem.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                  Het voordeel is dat de kitlens een schroefdraad heeft van 52mm diameter.
                  Vele mensen die tevoren al analoog werkten en nog filters en voorzetlensjes hadden met die diameter kunnen deze hierbij nog steeds gebruiken. Want de meeste nieuwe AFs lenzen hebben een andere diameter van schroefdraad.

Nu, ik heb de D40 sinds vorige week en ben er wat mee aan het testen. Het werkt Ook met mijn oudere lenzen die ik manueel moet scherpstellen, geen probleem.
                  Klopt het dat hij zeer gebruiksvriendelijk is? ik heb geen enkele oude lens meer dus ik zal het moeten houden bij die ene kitlens vrees ik...

Comment

Ga morgen mijn D40 halen.
                    Heb hem gekozen voor zijn gebruiksgemak, goede menu's, groot display , "goede" kitlens, ...
                    Nadeel is inderdaad met "oudere" lenzen enkel MF

Boony
                    I would, if I could ...

Comment

Heb zelf lang getwijfeld tussen de 400d en de D40 maar ben uiteindelijk toch overstag gegaan voor de D40. Redenen? Om over te stappen naar DSLR is de D40 naar mijn mening een ideale camera. Uitstekende prijs/kwaliteit verhouding. Gemakkelijk in gebruik en geleverd met een degelijke kitlens. Verder hoor ik dikwijls (ook van Canon gebruikers) dat Nikon beter is afgewerkt en minder plastiekerig aanvoelt.
                      De enige plus die de 400d zou bieden is het integrated cleaning system dat stof van de sensor schudt, maar in veel fotozaken heb ik gehoord dat dat systeem niet veel voorstelt.
                      6 MP is meer dan voldoende om mooie uitvergrotingen te maken tot A3-formaat. Het is alleen onvoldoende om uitvergrotingen van bepaalde details te gaan maken.
                      De beperkte keuze in lenzen lijkt me voor beginners (zoals mezelf) geen hinderpaal. Zelf ben ik ieder geval niet zinnens om een heel arsenaal aan (dure) lenzen te gaan kopen.

Comment

Working...
                      X