Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

400D onderbelichting ? .. canon antwoordt ..

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 400D onderbelichting ? .. canon antwoordt ..

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
    Yep een ev compensatie is maar een kleine moeite om de belichting naar jouw smaak aan te passen.
    Maar -2 ev en +3ev is enorm. Bedoel je niet -2/3 ev of zoiets want +3 ev dat zijn 3 stops he. Nu ja het zal wel een of andere spraakverwarring zijn
    Dat is een kwestie van even uittesten met welke faktor de belichting compenseerd moet worden. Ook de Nikon D70 geeft standaard 1/3 tot een 1/2stop onderbelichting. De belichting van mijn Nikon D200 hoeft onder normale omstandigheden niet gecompenseerd te worden.
    Ook de lichtmeter in analoge camera's moeten vaak gecompenseerd worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
      Wel dit is het antwoord dat ik kreeg op mijn vraag omtrent "subject"

"...
      Geachte klant,

Wij hebben uw bericht goed ontvangen. Hierbij vindt u de nodige informatie om het probleem op te lossen.

Hierbij kunnen wij u meedelen dat de foto's inderdaad wat donkerder zijn dit is zo voorgedacht.
      Dit is namelijk vaak dat deze camara de EOS 400D door semi-professional en professionele gebruikers heeft die vaak de foto's willen na bewerken. Wat u willen adviseren is doormiddel van de belichtings compensatie anders in te stellen of de foto's dan wel beter zijn.

Met vriendelijke groeten,

Canon Customer Support
      ..."

Waarom heb ik het nare gevoel dat iemand hier een paraplu open trekt ?
      FWIW
      Dat zou eigenlijk allemaal nog geen echt probleem zijn mocht een Canon DSLR een -3/+3 EV compensatieberik hebben (of beter nog, zoals Nikon, -5/+5 EV). Maar als de camera standaard dan nog een stop onderbelicht, krijg je eigenlijk een -3EV + 1EV bereik...

sugar
      "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fotografken Bekijk bericht
        Valt dit probleem ook niet op te lossen door de iso wat te verhogen, of met de flits te werken ( niet altijd even handig, op sommige foto's geeft dit een slecht effect)
        Zou mij binnenkort een eos 400d willen aanschaffen, daarmee mijn vraag...

Mvg,

Ward
        Nee dat helpt niet Ward. Het probleem dat sommigen zouden hebben (Ik heb het niet met mijn toestel) is dat de belichting van het toestel niet werkt zoals ze graag zouden willen. De ene vind een lichtere foto beter, de ander houdt meer van iets of wat donkerdere foto.

Dus het toestel meet de hoeveelheid licht dat er binnen de lens valt. En stelt dan een sluiter/opening in om een goed belichte foto te bekomen.

Als je de ISO hoger zet dan wordt daar rekening mee gehouden en zal de camera een snellere sluiter of kleinere opening kiezen. De belichting op de foto blijft hetzelde.

De truk is om de belichtingscompensatie bij te regelen. Je vraagt dan eigenlijk aan de camera om te doen alsof er wat meer of minder licht is dan de meting. De instellingen die de camera dan kiest houden dan hier mee rekening en dus alle foto's zijn dan donkerder of lichter tegenover de neutrale stand van die belichtingsmeter.

En of je nu een goede bridge of een instap DSLR koopt. Beiden hebben een leerkurve. De eerste foto's zijn niet noodzakelijk goed, je moet het ding leren gebruiken. Maar dat mag je niet ontgoochelen, het is een uitdaging
        Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Dat is allemaal heel relatief, onder- en overbelichting... hangt ook van je meting af, center, centerweighted, spot...

Bij RAW gebruik is het zo dat ik m'n KM 5D regelmatig bewust instel op -1/3 compensatie, beter iewat onderbelichten dan overbelichten bij portretfotografie, bij 100 en 200 ISO krijg je bij het optrekken echt niet veel extra ruis hoor!

PS. Geen -3/+3 EV compensatie op de 400D? Snap ik dus niet hé... Een instap-minolta heeft dat allemaal, bij de grote jongens van Canon zijn de instapmodelletjes echt toch wel opzettelijk kreupel gemaakt...
          Last edited by TonioRoffo; 25 februari 2007, 17:31.

Comment

Bedankt voor de duidelijke reacties...
            Met dat minder effect voor sommige foto's bedoelde ik inderdaad landschap enzo...
            Heb al gehoord van iemand dat het in het begin vooral je camera leren kennen is, wat basiskennis hebben en voor de rest zou je naar het schijnt al doende ook veel leren...

@ Notex: niemand is perfect, we kunnen allemaal wel nog iets bijleren...

Grtzz
            Last edited by Fotografken; 25 februari 2007, 19:22.
            Canon eos 5D mark II- EF 24-70 f2.8 L USM - EF 85 1.8 USM -Sigma 12-24MM - Canon speedlite 580EX - lowepro Computrekker AW -Vanguard supreme hardcase - Vanguard alta PRO 263 - Cactus triggers

Comment

Working...
            X