Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is de M stand van de Sony DSC p200 wel manueel?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Is de M stand van de Sony DSC p200 wel manueel?

De M stand van mijn camera betekend toch dat de instellingen met de hand kunnen worden ingesteld? Nu, het diafragma en sluitertijd zijn met de hand in te stellen en dat werkt ook goed, ik krijg echter op mijn lcd schermpje ook nog de waarde van de EV stand te zien. Als ik dus het diafragma en sluitertijd heb vastgezet en ik ga met mijn camera van een licht naar een donker onderwerp verandert ook de EV waarde van -2 naar +2. Dit gebeurd ook als ik de ISOwaarde heb vastgezet. Als ik het goed heb zijn dat 4 stoppen en dat lijkt mij nogal veel voor een niet automatische instelling. Kan iemand mij vertellen wat er dan nog variabel is? Wordt er dan toch stiekem de sluitertijd aangepast of het diafragma of de ISO waarde? Ik heb geen idee.

Re: Is de M stand van de Sony DSC p200 wel manueel?

als ik me niet vergis " meet " de ev de hoeveelheid licht die zal binnen komen. Dus het is normaal dat als je sluiterstijd en diafragma en iso vaststaan dat dit verandert als je van licht (veel licht) naar donker gaat.

Je ev verandert niets aan je foto ( correct me if im wrong ) , maar geeft een indicatie van hoe goed je foto zal belicht zijn.
    [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Prinz Bekijk bericht
      De M stand van mijn camera betekend toch dat de instellingen met de hand kunnen worden ingesteld? ... Als ik dus het diafragma en sluitertijd heb vastgezet en ik ga met mijn camera van een licht naar een donker onderwerp verandert ook de EV waarde van -2 naar +2. Dit gebeurd ook als ik de ISOwaarde heb vastgezet... Kan iemand mij vertellen wat er dan nog variabel is?
      Ik heb geen P200, maar het lijkt me dat je toestel de belichting aangeeft in manuele stand. EV 0 is correct belicht, alles wat + is betekent overbelicht en alles wat - is onderbelicht. Je moet dus handmatig je sluitersnelheid en diafragma aanpassen zodat je EV 0 krijgt.
      Het is tenslotte een manuele stand, dus niks automatisme...

Jos
      Meerdere zwarte kastjes waar Nikon opstaat en ook enkele doorzichtige zwarte buizen met dezelfde vreemde opdruk...

Comment

Bedank voor de snelle berichten. Dat de EV de belichting aangeeft is duidelijk, maar als ik mijn diafragma en sluitertijd voor mijn foto precies heb afgesteld om een bepaald effect te krijgen voegt de belichting op eigen houtje er een verandering aan toe waardoor de belichting anders wordt dan ik uit de sluitertij,diafragma en ISO had mogen verwachten. Als ik de belichting meet met een externe belichtingsmeter en meet het opvallende licht op het onderwerp, krijg ik bij een bepaalde ingestelde ISO waarde een waarde van het diafragma en sluitertijd die op de camera ingesteld moeten worden. Het lijkt me dat de belichting hiermee vastgelegd is en niet meer moet veranderen, anders wordt het wel lastig iets op je eigen manier te fotograferen.

Comment

het is iets automatisch dat is waar maar je kan er niets aan veranderen (jawel in auto mode ). Maar stel , je wil een overbelichte foto en je gebruikt per toeval spotmeeting je stelt je toestel in via sluiterstijd en zo op een ev van +1. maak je dan een foto zal die schoon overbelicht zijn, maar stel dat er een donkeremuur staat recht van je en je draait een beetje naar rechts zodat je spotmeting in de muur valt dan kan de ev dalen naar -1.

Dus de ev meet alleen licht die verandert niet maar zegt alleen hoe over/onderbelicht je foto zal zijn.

In de auto stand kan je die wel veranderen ( toch op de mijne ) omdat de camera zelf dan het diafragma en sluiterstijd zal uitzoeken om bv een ev van +1 te krijgen , als je dan verschuift van een licht naar een donker stuk dan zal je zien dat je diafragma en sluiterstijd veranderen.
          [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

Comment

Ok, ik zal nog wel eens wat experimenteren. Maar als je spotmeting gebruikt moet je natuurlijk wel goed weten wat je doet en dan kan je deze effecten verwachten. in de M stand is de spotmeting niet mogelijk op deze camera. Dus de M stand is niet helemaal manual, dat blijkt hier wel uit

Comment

lol , nee spotmeeting wos een voorbeeld ( maar wel waar je het verschil best kan zien omdat je toestel dan op het kleinste oppervlakte het licht meet ), op andere standen zal de invloed minder zijn

Comment

Ok ik begrijp wel wat je bedoelt. Met spotmeting kan je het beter zien.

Comment

@Prinz: Ik denk niet dat je leest wat hierboven al staat. Als je manueel werkt zal je camera niks aanpassen. Die EV aanduiding is gewoon een hulpmiddel van je camera voor jou. Als die 0 aangeeft zegt je camera gewoon dat de foto met die instellingen (van jou!) volgens hem goed belicht is. Als die +2 toont zegt je camera gewoon dat je foto volgens hem overbelicht zal zijn, en bij -2 onderbelicht maar hij zal zelf niks aanpassen.

Je zal zien dat als je bvb het diafragma vastzet en dan, zonder de camera te verplaatsen, de sluitertijd aanpast dat die EV aanduiding dan ook mee verandert. Als die dus op 0 komt heb je dus manueel de, volgens de camera, juiste instelling gevonden voor de foto. Als die niet op 0 staat heb je volgens de camera niet de juiste instelling maar hij zal wel de foto maken volgens jouw instellingen.
                  Groetjes,
                  FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                  * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

Lees de handleiding p. 23 nog eens goed na (ik heb ze even gedownload van de Sony site), het hoofdstuk "De belichting handmatig instellen".

Het is zoals ik al schreef. De EV aanduiding geeft aan of je foto met de huidige diafragma/sluitertijd instelling goed belicht is. 0 EV is correct belicht. Een positieve EV waarde geeft aan dat je foto met de huidige instellingen overbelicht zal zijn, een negatieve EV waarde geeft aan de je foto met de huidige instellingen onderbelicht zal zijn.

Manueel is niet hetzelfde als wat op p. 26 onder EV staat (in de P, SCN en filmstand). Daar stel je het toestel algemeen over- of onderbelicht in. Als je +1 EV instelt, gaat de camera alles 1 stop overbelichten, stel je -1 EV gaat ie alles 1 stop onderbelichten. Maar hij past wel automatisch diafragma en sluitertijd aan om dit reseltaat te bereiken.

Bij de M instelling pas je zelf de diafragma en sluitertijd aan om een bepaalde EV waarde te krijgen, dat is dus net het omgekeerde. Het is ook logisch dat als je compositie veranderd en daarmee het licht op het onderwerp, je in de M stand een andere EV waarde krijgt.

Jos
                    Last edited by Josp; 16 februari 2007, 22:32.
                    Meerdere zwarte kastjes waar Nikon opstaat en ook enkele doorzichtige zwarte buizen met dezelfde vreemde opdruk...

Comment

Wat jullie schrijven is correct en heb het voor de zekerheid nog even nagelezen. Het is dus zo dat de manueel instellingen wel door de camera gebruikt worden, maar dat de EV waarde alleen een indikatie is voor de belichting en dat die volgens de camera voor een goede foto op 0 (nul) moet staan. Ik had natuurlijk de gebruiksaanzijzing beter moeten lezen. Heb daar overheen gelezen en ben er na ontdekking hiervan niet naar terug gegaan om te zien wat er nu precies gebeurt. Het is mij volkomen duidelijk en dank jullie voor de snelle en volledige antwoorden.

Comment

ja ik had dezelfde vraag vr mijn nikon D50;

Ik neem al mijn foto's op stand "M", dus alles manueel instellen, en ik vroeg me af of je een stop kon overbelichten, of onderbelichten(belichtinscorrectie), zoals in standen P/S/A.
                        Uitleg hierboven verduidelijkt dat dit niet kan en dat het op basis van je sluitertijd , diafragma en iso instelling een bepaalde belichting omhoog of omlaag krijgt.

Wat ik wel onlangs heb ontdekt, dat je dat wel kan met een flitser.
                        Dus ik als mijn SB 800 opzet, kan ik gerust onder-of overbelichte, dit geeft me dan de extra functie om in mijn instellingen sluiter, dia en iso toch een extra belichting te gaan toevoegen of te verminderen. Dit is wel interessant als je in situaties zitr dat je vb je sluiter niet wil vertragen (onscherpte)..diafragma niet wil aanpassen omdat je die DOF wil en om geen iso te verhogen vr de korrel..
                        Photography helps people to see
                        -Berenice Abbott-
                        BD1050BE

Comment

Working...
                        X