Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp bij aanschaf

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hulp bij aanschaf

Hoi iedereen,
    Ik, net nieuw en vrijwel een leek wat betreft digitale camera's, ben al een tijdje op zoek naar een nieuw toestel om wat kiekjes te trekken. Mijn probleem is dat ik mijn wegwijs een beetje kwijtgeraakt ben. Er zijn zoveel criteria, zoveel dingen waar je op moet letten én dan nog eens een overvloed aan camera's. Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Ik kan het ook in de winkel zelf vragen, maar voor hetzelfde geld raadt hij mij het duurste prulletje aan uit winstbejag.

Doel:
    Ik trek foto's tijdens lokale underground optredens van bands, vrienden en de sfeer. Nu gebruik ik daar een Minolta Dimage Xt voor, maar ik bemerk toch dat het eindresultaat hiermee niet bepaald super te noemen valt. Zo heb ik last van slechte lichtinval, slechte zoom, wazigheid en korte duur van de batterij.
    Ik hoef helemaal geen professioneel toestel met een zoomlens van 20 cm. Ik zoek gewoon voor rond de 200 - 250 € een knap en leuk toestelletje, met een degelijke zoom, knappe fotokwaliteit, goede lichtinval, snelle reactie.

Je kan eventjes een kijkje nemen op mijn site http://www.oipics.tk om wat foto's uit mijn Minolta camera te bekijken en een beetje mijn doel van foto's te achterhalen. Zoals je ziet zijn het merendeel van de foto's kwalitatief niet waardig genoeg voor de bands.

In't Kort:

Mijn camera moet:
    *in mijn jaszak passen. Dus géén gigantische camera's met grote lenzen aub.
    *een goede beeldkwaliteit geven.
    *een goede zoomfunctie hebben.
    *goede lichtinval
    *goede levensduur qua batterij
    *liefst een lithiumbatterij
    *max 250 euro kosten

Bedankt op voorhand!
    Last edited by subcultural; 15 februari 2007, 01:21.

Re: Hulp bij aanschaf

Ik denk dat dit niet zal lukken:

In mijn jaszak passen. Dus géén gigantische camera's met grote lenzen aub. Dus zoek je een compact camera.

*een goede beeldkwaliteit geven.
    Daar heb je dus minstens 6Mp en een objectief met ED glas voor nodig.

*een goede zoomfunctie hebben.
    Wat is goed, veel zoom geeft beroerde opnamen. Denk dus aan iets met maximaal 3 keer zoom.

*goede lichtinval
    Waarschijnlijk bedoel je hier dat je een lichtsterke lens wilt hebben. De lichtinval is afhankelijk van de situatie waar je je foto's trekt.

*goede levensduur qua batterij
    *liefst een lithiumbatterij
    Ik denk dat camera's zonder Nimh er niet meer zijn. Maar zoek een camera waar AA penlight's in gaan. En neem er dan enkele met minstens 2500 mAh.

*max 250 euro kosten
    Is volgens mij het zelfde als: ik zoek nog een leuk huisje, in het groen, leuk uitzicht en niet te duur.

Als ik opnamen zou willen maken van feesten, popconcerten, e.d.
    Dan:
    - Nam ik een camera met zeer goede ruisonderdrukking. Met compacten lukt dat nooit, omdat de opname chip eigenlijk veel te klein is. En voor goede opnamen heb je veeeeel glas nodig. Ik ken geen compact die de kwaliteit van een goedkope DSLR met bv een f1,8 50mm objectief kan evenaren.

- Een zeer lichtgevoelige lens. BV een f1,4 28 mm, voor opnamen van de betrokkenen, en een 70-200 ED VR voor opnamen op het podium.

Kostenplaatje is dan ongeveer 15.000 euro.

Het goedkoopste alternatief dat ik ken is de D70s (in de opruiming voor onder de 400 euro en het f1,8 50mm objectief. Net iets boven de 500 ben je dan klaar.
    Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Het is pure bras wat op uw webside staat en u denkt dat te verbeteren met een compactje van € 200.-?

Comment

"tussen dromen en daden staan wetten en praktische bezwaren" W. Elsschot
        fotosite

Comment

Jongens, ik denk dat jullie toch een hoop verkeerd begrijpen hoor!

Ik ben heus niet op zoek naar een toestel dat foto's van hoogwaardig caliber tervoorschijn tovert. Ook probeer ik niets artistieks naar boven te brengen, noch op de foto's, noch op de website. Mijn nr. 1 doel is plezier. Het plezier van achteraf foto's te kunnen bekijken van de plezante avond voordien.

Ik denk dat jullie allemaal een beetje vastgebeten zitten aan jullie eigen superieure professionele camera's dat zodra ik 'goede kwaliteit' zeg, dat jullie gelijk aan die artistieke en supergedetailleerde foto's uit jullie dergelijke toestellen denken.

Ik zoek gewoon een upgrade van toestel. Het mijne is nu eenmaal al enkele jaartjes oud, de knopjes bougeren niet meer zo goed, de lens heeft al wat vuil te verduren gekregen, de batterij gaat niet meer zo lang mee as voorheen...
          En dan zou ik graag een toestel hebben dat wat betere foto's trekt dan hetgeen ik nu heb. Het zou mij ten zeerste verbazen moest een toestel van 250€, met meer zoom, meer megapixels, betere sensor,... het niet kunnen halen van een minolta'ke van 2003 dat niet groter is dan een stapel speelkaarten.

(DAN zou ik mezelf toch wel afvragen wat die fabrikanten de laatste
          3 jaar aan het doen waren?? Op hun gat zitten? Als je kijkt naar de evolutie in pakweg grafische kaarten (die by the way een héééééél pak technisch moeilijker en microscopischer ineen steken) die om de 4 maand een nieuw model krijgen en hun voorganger volledig van de kaart veegt!)

Comment

Kijk hier http://www.dpreview.com/reviews/compare.asp eens naar, dan krijg je een mooi overzicht van wat er op de markt is. Je kan dan meer reviews gaan lezen over modellen die je interesseren.
            Verder sluit ik me aan bij de meningen hierboven: in genoemde omstandigheden goede foto's nemen vraagt om goed materiaal. Verder dan 'kiekjes' zal je met een compactcamera niet geraken, maar als dat OK is voor jou...
            Nikon D-70s, Sigma 18-200

Comment

Ik zou een camera als een Canon Ixus voor broekzak / kiekjes doen (stevig, accu gaat lang mee, mooie kiekjes) en als je professioneler wil fotograferen een Nikon D50 of Canon 350/400 voor het zwaardere werk.
              Groetjes, Damiaan.
              Photoshop Articles + Albus Webdesign ... proud owner of a Olympus OM-D EM-5

Comment

Canon PowerShot A620 of A630 misschien?
                Canon EOS 30D + Canon EF 70-200L F4 IS USM + Canon EFS 17-85 F4-5,6 IS USM + Canon Speedlite 580EX + LowePro Mini Trekker AW

Comment

Deze foto's zijn genomen met een Fuji F11 http://forums.dpreview.com/forums/re...ssage=21809482 Zelf heb ik gekozen de F30 een vergelijkbare camera alleen met wat meer mogelijkheden. De F reeks van Fuji staat bekend om heel goed te kunnen presteren in lage licht omstandigheden.
                  Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
                  Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

Comment

Working...
                  X