Ik denk daarbij direct aan een goede bridge want grosso modo heb je compact -> prosumer -> DSLR.
Maar in prosumers heb je de 'simpeler' modellen en de DSLR-like-modellen. En daarbij mag je de 'instap'DSLR zeker niet uit het oog verliezen. Dus nogmaals: kan het iets duidelijker?
momenteel heb ik een sony cyber - shot 7.2 mega pixel
goed toestel eigenlijk maar wil nu toch wel overgaan naar een spiegelreflex toestel, daarin een middenklasser dus
Pentax Ist DL, amper gebruikt voor 400 Euro incl lens en 512 geheugenkaart !
En ook de oude Pentax-lenzen passen op deze cam !
Lijkt me een prima deal.
Tis maar een ID'tje he
PS. Camera is niet van mij, ik heb wel geïnformeerd naar de prijs, ikzelf verkies nog wat te oefenen met mijn Fuji Finepix S5600.
PENTAX K100d SUPER !!!!!
Pentax DA 35 F2.4 - Pentax A 35-105 F3.5
En een dapper standaard-kitlensje
Zelf ben ik ook nog maar pas overgeschakeld naar een reflex.
In de eerste plaats wilde ik meer (creatieve) controle over de foto, zoals scherpte-diepte kunnen regelen enzo.
En een snel toestel dat goed reageert.
Nikon is mijn keuze omdat ik vind dat ze zo goed bebouwd zijn en bediening is gemakkelijk te begrijpen en de knoppen zitten op de goede plaatsen. Hierover is nagedacht!.
Nikon heeft al bijna 100 jaar ervaring met lenzen...
De instap digitale reflex van Nikon is de D40. Die zal een leuke reflex ervaring geven met alle reflex voordelen.
Maar als het je ECHT begint te facineren, dan zal je op de beperktere megelijkheden van de D40 ooit uitgekeken geraken.
Zelf heb ik de D80 gekocht. Dit is de top van de camera's voor de beginnende fotograaf of enthiousasteling.
Hierna komen de semi- en de proffessionele ZWARE camera's.
Dus de D80 is de middenklasser reflex.
Subliem! Die is precies voor mijn handen gemaakt zo goed dat die in mijn handen ligt
De bediening is dus ook subliem. En hierop heb je dus TWEE instelwieltjes zodat deze camera heel gemallelijk te bedienen is in volledig manueel tot volledig automatisch.
Dus deze heeft heel veel doorgroei mogelijkheden, en niet te moeilijk om te beginnen (volledig automatische modussen) en ook heel gemakkelijk mee te werken in volledig manueel.
Hij kost wel ongeveer 1000 € voor de body alleen.
Met kitlenzen zou ik voorzichtig zijn.
Die met het meeste "zoomvermogen" zoals de 135mm zijn niet zo heel super.
Voor goede lenzen heb je twee qwaliteits opties om te beginen:
De Nikkor lens 50mm f1.8D kost maar +/- 150€
Een super scherpe en lichtsterke lens, waarmee je zonder flits foto's kan maken met een mooie onscherpe achtergrond, zoals aleen een reflex zo goed kan.
Maar met deze lens kan je niet zoomen!
Het is een "prime" lens met vast brandpunt van 50mm wat op een refelx een beetje "ingezoemd" beeld geeft zoals 75mm op een 35mm film camera.
De tweede, maar dure optie is de Nikkor DX 18-200 VR.
Deze lens is iets nieuw in 30 jaar fotografie. Hiermee heb je een breedhoek lens en een goede tele-lens in een!
Met Anti Vibrabie en snelle autofocus.
Alles erop en eraan dus.
Met deze combo gaa je voor een lange tijd goed zitten, ik heb gedacht op lange termijn.
Maar het is dan ook een heel grote investering van ongeveer 2000€!!!!
thanx allemaal, maar vooral beAware voor een extra woordje begrijpelijke uitleg.
Ben nl helemaal niet bekend met het vakjargon als het gaat om fotootjes maken en al wat erbij komt.
Maar k merk wel dat ik maar een simpel - beperkt toestelletje heb ( die sony he) Wil inderdaad meer kunnen spelen met scherpte en diepte en een toestel dat direct reageert, deze nu doet er even over vooraleer die trekt, dan is de 'pose' die ik leuk vond meestal al verdwenen...
wat wil ik fotograferen, vooral ons gezinnetje (1 supervinnege fotogenieke peuter en baby-zusje in aantacht) de natuur ( dan met de bedoeling om van leuke gemaakte foto's om te zetten naar schilderijtjes, ben nl bezig aan men eerste jaar kunstacademie)
Uitkijken naar een tweedehands set is zeker een goed idee. Voor mooie familiefoto's binnen heb je beter nog een externe flits ook.
Canon, Nikon, Fuji, Pentax, Sony, ze hebben allemaal goeie toestellen en keuze qua accesoires. Het is hier al vaak gezegd: neem de verschillende toestellen in je hand en kijk wat je het beste ligt. Ofwel doe je zoals ik: de tweedehandssites in de gaten houden tot je iets interessants vindt. Hou wel steeds de nieuwprijzen bij de hand (bvb op de site www.fotokonijnenberg.nl) want soms verkoopt men toestellen in occasie bijna even duur als ze nieuw kosten.
Laat je ook niet vangen aan de Nikon D100, mensen vragen daar tweedehands nog relatief veel geld voor, maar dit is nièt de voorganger van de D200 (dat is zeker geen instapmodel meer), maar wèl de voorganger van de D70, die ondertussen met lens bij voor een €400 gaat geloof ik. Toch zijn er mensen die voor een D100 nog 600€ en meer vragen.
En als je twijfelt over een koop, post dan maar even op het forum
Dat je "de pose" mist, is helemaal gedaan met een reflex.
Je zet hem aan en je kan onmiddelijk foto's maken.
Je drukt de knop in en de foto is onmiddelijk gemaakt.
De D80 kan 3 foto's per seconde maken. Je zal foto's hebben van voor "de pose" én na "de pose"
Wat is je budget, zie je het zitten om direct 1.200€ uit te geven aan een Camera met een kleine, goede prime lens. En eventueel later een heel goede zoomlens bij te kopen?
thanx allemaal, maar vooral beAware voor een extra woordje begrijpelijke uitleg.
Ben nl helemaal niet bekend met het vakjargon als het gaat om fotootjes maken en al wat erbij komt.
Maar k merk wel dat ik maar een simpel - beperkt toestelletje heb ( die sony he) Wil inderdaad meer kunnen spelen met scherpte en diepte en een toestel dat direct reageert, deze nu doet er even over vooraleer die trekt, dan is de 'pose' die ik leuk vond meestal al verdwenen...
wat wil ik fotograferen, vooral ons gezinnetje (1 supervinnege fotogenieke peuter en baby-zusje in aantacht) de natuur ( dan met de bedoeling om van leuke gemaakte foto's om te zetten naar schilderijtjes, ben nl bezig aan men eerste jaar kunstacademie)
Kun je allemaal met een goede Bridge camera. en dan heb je maar de helft aan €€€ uitgegeven dan aan een instap DSLR.
Als je niet weet wat een Bridge is kijk dan eens op de volgend link naar de Fuji S9600. http://www.fujifilm.com/products/dig...600/index.html
Kun je allemaal met een goede Bridge camera. en dan heb je maar de helft aan €€€ uitgegeven dan aan een instap DSLR.
Als je niet weet wat een Bridge is kijk dan eens op de volgend link naar de Fuji S9600. http://www.fujifilm.com/products/dig...600/index.html
Of de 6500, die kost slechts 350 Euro (9600 kost er 460) wat idd. veel goedkoper is dan een DSLR. (www.fotokonijnenberg.nl)
Beide cams zijn bridge-camera's, dus qua gebruiksmogelijkheden neigen deze naar een DSLR.
PENTAX K100d SUPER !!!!!
Pentax DA 35 F2.4 - Pentax A 35-105 F3.5
En een dapper standaard-kitlensje
Maar met een s6500fd is het zeker niet van klik en voila ik heb die ultieme shot. Focus is vrij traag en onvoorspelbaar. De s9600 is sneller, maar komt belange nog niet aan een DSLR. Goedkoper misschien wel, maar achteraf ondervinden dat het een miskoop was...
hihi, is heel wat zo beslsissen welk toestel;
wil echt wel goed toestel kopen waar ik geen spijt van krijg achteraf, dus dan koop ik eigenlijk liever een duurder toestel waarvan ik zeker weet dat het een goeike is, ook al is dan het begin moeilijk omdat het om niet zo'n simpel toestel gaat - daar ligt de uitdaging en juist het fijne om het te leren he.
dus als ik het nu goed begrijp is zo'n bridge camera goedkoper in aanschaf maar zo'n DSLR toestel is meer uitgebreid en duurder, dan ben ik toch geneigd voor het duurdere te gaan.
Kan nog iemand beknopt uit leggen wat of waarvoor die DSLR precies staat? Want ben nog steeds 'vreemd' met die fotografie termen en al doende leert men he, allee van dat motto ben ik toch
dslr = digitale spiegelreflexcamera. Voor de vergelijking met een bridge typ je maar eff 'dslr versus bridge' in google en dan kom je weer op dit forum uit : http://forum.belgiumdigital.com/show...ht=bridge+dslr
daar staan ook veel + en-punten van, je moet het maar eens lezen. Zorg dat je goed geinformeerd bent vooraleer je een hoop centjes uitgeeft.
Zelf heb ik nog maar net een tweedehands d80 overgekocht. Super toestel, zo goed als nieuw, en dan de 18-200 lens die zeer veelzijdig is.
Ik kan het je alleen maar aanraden.
Heb 1 vraagje: wil je veel binnen fotograferen ? Dat is missch wel belangrijk voor de lens die je erbij wilt.. maar; hoe lichtsterker = hoe duurder !
In het topic dat ik hier gelinkt hebt staat 1 mooi nadeel aan de dslr : je wilt alleen maar meer. Das wel waar..je bent tevreden van je gerief maar je weet dat er nog veeeeel meer op de markt te verkrijgen is, allicht veel duurder, maar of het dan zoveel beter is, dat hangt af van wat je wil..
Comment