Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

camera voor mooie macro's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• camera voor mooie macro's

Beste,
    Ik ben van plan een nieuwe camera aan te schaffen.
    Het zou een toestel moeten zijn waarmee ik mooie macro's kan maken. En dan vooral macro's van planten.

Iemand raadde me de Canon PowerShot S3 IS aan.
    Heeft iemand ervaring met het maken van macro's met dit toestel?
    Of vinden jullie een ander toestel beter geschikt?
    Mijn budget ligt rond de 400 euro.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
    Mvg Tim

Re: camera voor mooie macro's

planten zijn toch redelijk groot? Echt zwaar macro moet je dus niet kunnen gaan...

Op www.dpreview.com staan alle camera's die bestaan met hun grootte verhouding tov sensor. (Als je ver wil gaan.. )
    -=- Light is the key...

Comment

Inderdaad planten zijn redelijk groot , maar ik zou macro's willen maken van de bloem in al zijn details (bv stuifmeel op de meeldraden)...

Ik heb gemerkt dat dit met een beperkt toestel, zoals een Olympus Mju mini digital onmogelijk is. Het toestel was dan ook nooit met gekocht met de bedoeling macro's te maken.
      Die interesse is pas later gekomen.
      Last edited by Ticor; 9 februari 2007, 14:44.
      Mvg Tim

Comment

Voor echte mooie macro's is de lens belangrijker dan de camera.

De lens moet van heel dichtbij kunnen scherpstellen.
        Compact camera's hebben het nadeel dat deze lenzen meestal niet geschikt zijn voor extreme macro's, en ze zijn dus ook niet wisselbaar.

Bij een compactje heb je wel een kleinere sensor die een beetje voordeel geeft tegenover een reflex, maar door de "slechte" lens is dit voordeel teniet gedaan.

Voor de beste macro's heb je een reflex nodig met een speciale macro lens. Maar dat is dus zeer duur. Enkel de macro lens kan al 450-800€ kosten.

Als je met een compactje macro's wil maken, moet je heel goed gaan zoeken, en deze zullen nooit zo extreem close-up kunnen gaan dan een reflex.

Welke compact camera hiervoor bruikbaar is, weet ik niet, maar verwacht geen al te spectaculaire dingen met een compact.
        Last edited by BeAware; 9 februari 2007, 15:13.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BeAware Bekijk bericht

Compact camera's hebben het nadeel dat deze lenzen meestal niet geschikt zijn voor extreme macro's, en ze zijn dus ook niet wisselbaar.

Bij een compactje heb je wel een kleinere sensor die een beetje voordeel geeft tegenover een reflex, maar door de "slechte" lens is dit voordeel teniet gedaan.

Voor de beste macro's heb je een reflex nodig met een speciale macro lens. Maar dat is dus zeer duur. Enkel de macro lens kan al 450-800€ kosten.

Als je met een compactje macro's wil maken, moet je heel goed gaan zoeken, en deze zullen nooit zo extreem close-up kunnen gaan dan een reflex.

Welke compact camera hiervoor bruikbaar is, weet ik niet, maar verwacht geen al te spectaculaire dingen met een compact.
          Bwoah, met een Canon S2is en een reversed 50mm kom je ook al wel redelijk ver:
          flickr.com/wernerwattenbergh
          flickr.com/vdpsportfotograaf
          http://voetbalfotografie.wordpress.com

Comment

Mijn vriendin heeft een fujifilm S9500 en deze kan al redelijk goede macro's trekken, natuurlijk lang geen 1:1 (zoals die vlieg ongeveer zal zijn), maar met een voorzetlens of omgekeerde 50 mm moet dit wel te doen zijn.

Comment

Ik heb zelf een teid met de powershot S3 IS gewerkt, en voor macros is dit een goed toestel (mits er genoeg licht is). Je kunt scherpstellen tot zelfs tegen de lens (niet dat je ooit zo dicht bij zal komen denk ik), als je hem op suppermacro zet. Als je je iso niet boven de 400 zet is de kwaliteit van het beeld nog redelijk goed.
              Dus als je vooral macros van planten gaat trekken, denk ik dat je hier wel tevreden over gaat zijn.

Comment

Kijk eens naar de foto's op BD van Vicky, en naar haar website.
                Veel van die foto's zijn genomen met de S3 is. Dat is volgens mij bewijs genoeg dat het een zéér goed toestel is.
                (Maar om Vicky te evenaren zal je nog veel moeten oefenen denk ik )

kapitein
                FZ50, een flits en nog wat lensjes...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BeAware Bekijk bericht

Ik denk dat je JUIST voor dit soort foto's niet perse voor SLR hoeft te gaan. Bij SLR heb je inderdaad al direct een speciale lens nodig. De meeste prosumer camera's (zoals de S3) hebben al heel goede close-up mogelijkheden! Dat is dan nog een beetje uit te breiden om nog dichter te komen. Wil je dezelfde resultaten met SLR behalen, dan zal je echt veel geld uit moeten geven. Bedenkt ook dat bij een prosumer de DOF (het scherptegebied) een stuk groter is. Dat kan een groot voordeel zijn bij dit soort opnamen.

Comment

Dank aan allen voor de info!
                    Ik denk dat ik aangezien mijn vooropgesteld budget verplicht ben bij een degelijke compact te blijven.
                    Na het zien van de prachtige foto's van Vicky en Wernwatt en de vrij positieve commentaren, zal het zeer waarschijnlijk de Canon PowerShot S3 IS worden.

Groetjes,
                    Tim
                    Mvg Tim

Comment

Als je wat wil 'spelen' in het macro-gebied kun je met de S3 alvast niet stuk. De camera stelt scherp op letterlijk milimeters van het onderwerp.. great fun !
                      It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

Comment

Working...
                      X