Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax K10 - Samsung GX10

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Pentax K10 - Samsung GX10

De Samsung GX10-camera wordt op veel plaatsen aangekondigd als een kopie of tweelingbroer van de Pentax K10. Klopt dit? Of zijn er wellicht toch verschillen tussen beide camera's, bijvoorbeeld op het gebied van de software?
    En de Schneider-Kreuznach-lens waarmee deze Samsung meestal wordt verkocht, past die ook op de Pentax-reflexcamera's?

Re: Pentax K10 - Samsung GX10

Hoi Myrdinn,

Ik heb zelf de K10D en als het goed is is de K10D vrijwel gelijk aan de GX10. De vormgeving is iets anders (ander model buttons) maar er zit ook verschil in de firmware!

Dit verschil hoeft geen probleem te zijn maar tot op heden heeft Samsung nog nooit een firmware update voor haar camera's uitgegeven. Pentax heeft de eerste update inmiddels gedaan.

Pentax heeft bijvoorbeeld een PEF formaat RAW bestand welke de Samsung zeker niet heeft! De DNG bestanden van de Samsung en Pentax zijn ruim 22MB bestanden en de PEF gelijke kwaliteit maar 10MB.

Als ik het goed heb gezien zijn de prijzen gelijk en pentax aangekondigd heeft dat de camera's in Februari overal op voorraad moet kunnen zijn.

Men zegt dat de Schneider-Kreuznach-lens gelijk is aan die van de Pentax. vreemde hierbij is dat pentax nog niet eerder hun SMC coating op andere lenzen heeft laten gebruiken. Dus de lens kan wat bouw wel gelijk zijn maar de coating lijkt niet logisch. Pentax zou zijn eigen ruiten ingooien aangezien de Schneider-Kreuznach-lenzen een stuk goedkoper zijn dan dezelfde uitvoering van Pentax.

Je zult begrijpen dat het glas goed moet zijn maar de coating is niet minder belangrijk!

De bajonet sluiting is inderdaad hetzelfde.

mvgr Walter
    ~ Canon + weinig glaswerk

WalterSoestbergen.nl website = vernieuwd

Comment

Hoi Walter,

Bedankt voor je info. Ik heb ergens gezien dat de Samsung 100 euro goedkoper zou worden (afwachten of dit zal kloppen!). Maar ik was er al bang voor dat de software iets anders zou zijn, en de kwaliteit van het glas is inderdaad ook heel belangrijk. Een goede coating neemt de reflecties weg, en is dus zinvol.
      We hebben kennelijk geen enkele reden om voor de Samsung te kiezen.

Comment

Het zou mij eerlijk gezegt niet verbazen dat er een hack komt zodat Pentax
        K10D firmware in de Samsung zou kunnen. Maar dat kan misschien nog even duren eb misschien wel nooit. Er werd bij de introductie verteld dat de Samsung ook een andere processor zou hebben (anders dan de patented PRIME van pentax) maar er doken al snel opengewerkte versies van de samsung op met dezelfde chip dus dat is iets wat niet klopt. Daarintegen mag samsung (vorlopig) niet de PEF formaat implementeren.

Dus ja het blijft een beetje afwachten!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ToXiQ Bekijk bericht
          Hoi Myrdinn,

Ik heb zelf de K10D en als het goed is is de K10D vrijwel gelijk aan de GX10. De vormgeving is iets anders (ander model buttons) maar er zit ook verschil in de firmware!
          Idd, de hele menu layout is anders en ook de navigatie in de menu's is verschillend.

Dit verschil hoeft geen probleem te zijn maar tot op heden heeft Samsung nog nooit een firmware update voor haar camera's uitgegeven. Pentax heeft de eerste update inmiddels gedaan.
          Sommigen beweren dat de Samsung al een hogere versie van de firmware had zodat de twee fiwes niet nodig waren? De extra functies die Pentax toevoegde zitten m.i. echter niet in de Samsung... Ik denk vooral aan de wireless flash met de ingebouwde flitser. Mss is het ook gewoon niet de bedoeling dan de Samsung dat ooit kan?

Pentax heeft bijvoorbeeld een PEF formaat RAW bestand welke de Samsung zeker niet heeft! De DNG bestanden van de Samsung en Pentax zijn ruim 22MB bestanden en de PEF gelijke kwaliteit maar 10MB.
          Ik meen dat de DNGs uit mijn K10D gemiddeld een 16MB zijn?

Als ik het goed heb gezien zijn de prijzen gelijk en pentax aangekondigd heeft dat de camera's in Februari overal op voorraad moet kunnen zijn.

Men zegt dat de Schneider-Kreuznach-lens gelijk is aan die van de Pentax. vreemde hierbij is dat pentax nog niet eerder hun SMC coating op andere lenzen heeft laten gebruiken. Dus de lens kan wat bouw wel gelijk zijn maar de coating lijkt niet logisch. Pentax zou zijn eigen ruiten ingooien aangezien de Schneider-Kreuznach-lenzen een stuk goedkoper zijn dan dezelfde uitvoering van Pentax.

Je zult begrijpen dat het glas goed moet zijn maar de coating is niet minder belangrijk!

De bajonet sluiting is inderdaad hetzelfde.

mvgr Walter
          Geen idee van de coating, dat zullen we wel nooit weten. Samsung gebruikt immers voor alle technologie in hun camera eigen acroniemen alsof het eigen technologie betreft, dus zullen ze wel nooit SMC op hun objectieven plaatsen zelfs al zit die er wel op.

Belangrijker is idd dat de vatting zeker dezelfde is, en dat de nieuwe Schneider-Kreuznach-objectieven dus 100% compatibel zijn tss Samsung en Pentax.

Wim
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Dus als ik een objectief (nieuw) zou kopen dat op samsung past, zou het ook op m'n *ist DL mpoeten passen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
              Geen idee van de coating, dat zullen we wel nooit weten. Samsung gebruikt immers voor alle technologie in hun camera eigen acroniemen alsof het eigen technologie betreft, dus zullen ze wel nooit SMC op hun objectieven plaatsen zelfs al zit die er wel op.

Wim
              Schneider-Kreuznach is volgens mij niet van samsung! Dit is een lens fabriek die oa voor Samsung lenzen maakt maar ook voor vele andere merken. SMC is een patent van Pentax dus als zij die wel gebruiken zullen ze dat erop moeten zetten of ergens moet dit in terug te vinden zijn!

Tokina gebruikt ook technologie van pentax lenzen behalve de coating.

Dus als je het niet weet zou ik ervan uit gaan dat de lens niet dezelfde kwaliteit heeft waar pentax zo om geroemd wordt!

mvgr Walter

Comment

Schneider-Kreuznach is volgens mij niet van samsung! Dit is een lens fabriek die oa voor Samsung lenzen maakt maar ook voor vele andere merken. SMC is een patent van Pentax dus als zij die wel gebruiken zullen ze dat erop moeten zetten of ergens moet dit in terug te vinden zijn!

Dus als je het niet weet zou ik ervan uit gaan dat de lens niet dezelfde kwaliteit heeft waar pentax zo om geroemd wordt!

mvgr Walter
                Ik denk persoonlijk dat de gelijkenissen tss de SK objectieven en de Pentax DA versies verder gaan dan het optisch design alleen. De chip in de objectieven lijkt me ook deze van Pentax te zijn, aangezien de Samsung ook MTF lijnen ed heeft.

Dat terwijl andere 3rd party objectief makers m.i. nog steeds maar eerste generatie-achtige chips in de objectieven met Pentax-vatting stoppen. Deze bevatten volgens mij niet meer info dat de F-reeks.

Wat ik intss weet is dat de naam die op een objectief staat allerminst aangeeft waar het objectief gemaakt is... Niet dat ik beweer te weten waar de SKs worden gebakken hoor. Maar 't zouden gewoon Pentaxen kunnen zijn met een SK label. 'k Denk niet dat iemand het echt weet... Allez toch niemand die het mag zeggen... :-)

Wim
                Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

mvgr Walter
                  Schneider Kreuznach is een naam, geen bedrijf. Schneider ontwerpt al 10 jaar geen eigen objectieven meer, en de lenzen die onder de naam Schneider Kreuznach op de markt komen zijn gewoon 'gerebatchte' Sigma's, Tamrons, Cosina's, Pentaxen (vul verder zelf aan.)

Met andere woorden: de Schneider Kreuznachs die je koopt voor Samsung zijn tot in de puntjes identiek aan de Pentaxen, inclusief SMC!

Samsung heeft gewoon de naam Schneider Kreuznach opgekocht, nt zoals Sony dat gedaan heeft met Carl Zeiss (alhoewel die nog wel lenzen ontwerpen, echter niet meer zelf maken) en Panasonic heeft Leica helemaal gekocht, gewoon om de naam Leica op hun lenzen te krijgen...

Het is een naam jongens, anders niks... Alle http://www.samsungcamera.com/product/pro_acc_list.asp?cat_uid=13 die je van Samsung kunt kopen zijn Pentaxen... Als ze goedkoper zijn, zoveel te beter...

Om op de openingsvraag te beantwoorden: dit weekend kan ik een dagje aan de slag met de Samsung GX 10. Kan ik meteen zien hoeveel hij verschilt van de K10D.
                  http://www.digifotofreak.nl

Comment

Hoi Marco,

Ik kan zo'n discussie niet winnen omdat ik het niet weet .

Maar op de volgende wikipedia pagina's is te lezen wat Schneider Kreuznach doet. Oordeel zelf of het van Samsung is en of alleen een naam!

Volgens mij is het veel meer en niet van ome samsung.

Hetzelfde geld voor Carl Zeiss nooit geweten dat zij zijn overgenomen door Ome Sony Er valt wel te lezen dat Hasselblad, Rollei, Yashica en Sony en nog een paar onder licencie Carl Zeiss optics gebruiken.

Dit alles valt na te lezen op:

Ook geld dit voor panasonic en Leica. Deze werken wel samen maar zijn niet overgenomen door Panasonic.

Ik weet het dus niet!

mvgr Walter

Comment

Om op de openingsvraag te beantwoorden: dit weekend kan ik een dagje aan de slag met de Samsung GX 10. Kan ik meteen zien hoeveel hij verschilt van de K10D.

Hou je ons op de hoogte?

Ik ben benieuwd

Comment

Hoi Marco,

Ik kan zo'n discussie niet winnen omdat ik het niet weet .

Maar op de volgende wikipedia pagina's is te lezen wat Schneider Kreuznach doet. Oordeel zelf of het van Samsung is en of alleen een naam!

Volgens mij is het veel meer en niet van ome samsung.

Hetzelfde geld voor Carl Zeiss nooit geweten dat zij zijn overgenomen door Ome Sony Er valt wel te lezen dat Hasselblad, Rollei, Yashica en Sony en nog een paar onder licencie Carl Zeiss optics gebruiken.

Dit alles valt na te lezen op:

Ook geld dit voor panasonic en Leica. Deze werken wel samen maar zijn niet overgenomen door Panasonic.

Ik weet het dus niet!

mvgr Walter
                        Blij dat je het zo sportief opvat.
                        Geloof me als ik zeg dat de Samsung Schneider Kreuznachs (om het kind maar een naam te geven ) volledig identiek zijn aan de Pentaxen (SMC inkluis.)

Zowel Leica, Carl Zeiss en Schneider Kreuznach hebben zwarte sneeuw gezien (zeker met de komst van de digiale fotografie) en de nieuwe producten van de twee laatste zijn zelden door hun ontworpen of geproduceerd... (zo bvb. zijn de Carl Zeissen voor de Sony Alpha regelrechte Minolta's.)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door myrdinn Bekijk bericht

Hou je ons op de hoogte?

Ik ben benieuwd
                          Tuurlijk!

Comment

Hoi Marc,

Dit gaat iets te makkelijk . Kom eens met informatie die elders is terug te vinden? Ik weerleg jouw verhaal door met informatie te komen welke is beschreven en is terug te vinden. Ik hoop dat je hetzelfde kan doen door wat linken te verstrekken waar jouw informatie is terug te vinden. Ik geloof nooit iemand op zijn blauwe ogen .

Je zou op zijn minst verwachten dat dit soort dingen juist zijn terug te vinden op het internet op de grote Engelse forums maar daar vind je hierover niks. En dit is nu net iets wat altijd groot aan de klok gehangen wordt . Kijk maar naar het Hoya en Pentax verhaal en inderdaad Minolta en Sony.

Dit heeft verders niks met topic starter zijn vraag te maken maar ben hierna wel nieuwschierig!

mvgr Walter

Comment

Je zou op zijn minst verwachten dat dit soort dingen juist zijn terug te vinden op het internet op de grote Engelse forums maar daar vind je hierover niks.
                              Dit topic is ooit eens besproken op DPReview. Ruim tien jaar geleden heeft Samsung Rollei overgenomen en daarmee het recht om de naam Schneider Kreuznach te gebruiken. De lenzen die Samsung voor de Samsung DSLR camera's onder het label Schneider Kreuznach uitbrengt zijn Pentax lenzen. Voorbeelden: de 12-24mm, 16-45mm, etc.

Comment

Working...
                              X