Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D1 sensor cleanen.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon D1 sensor cleanen.

Hoe kan je best de sensor cleanen van Nikon D1 zonder ac adapter? Sluiter op 30sec en dan batterij uithalen zou werken lees ik op het net. Iemand een idee? Grtz Kurt
    Last edited by blazor; 31 januari 2007, 19:53.
    Canon eos 30D met L glas + Kodak z8612IS
    http://www.racenews.be

Re: Nikon D1 sensor cleanen.

batterijen uithalen?heb dat idd ook nog gedaan,enkel met lange sluitertijd,30 sec is toch tijd zat?
    ik weet niet wat er gebeurt met spiegel als je batterij er uithaalt,je kan s proberen hé....

Comment

De sluiter blijft dan open staan. Je hebt dan alle tijd om de sensor schoon te maken. Alleen als je de batterij er weer in zet, gaat de computer herstarten en de computer gaat er van uit dat de sluiter dicht is, dat is dus niet het geval. De schade die hierdoor ontstaat is heftig. Je kunt dan net zo goedkoop een nieuwe camera kopen als de oude stof heeft.
      Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
        De sluiter blijft dan open staan. Je hebt dan alle tijd om de sensor schoon te maken. Alleen als je de batterij er weer in zet, gaat de computer herstarten en de computer gaat er van uit dat de sluiter dicht is, dat is dus niet het geval. De schade die hierdoor ontstaat is heftig. Je kunt dan net zo goedkoop een nieuwe camera kopen als de oude stof heeft.
        Ben je dit zeker? Volgens sommige sites druk je dan gewoon terug op ontspanner en sluit hij weer. Of, zou je de 30sec aanraden
        Canon eos 30D met L glas + Kodak z8612IS
        http://www.racenews.be

Comment

Als je bij een D50 de spiegel opklapt in het menu, en vervolgens de batterij eruit haalt, dan blijft die wel degelijk openstaan en wanneer je daarna de batterij er weer insteekt en op de ontspanknop duwt sluit die weer normaal. Er zijn dus Nikon camera's die een dergelijke reactie hebben, of dit voor een D1 ook werkt weet ik niet. In elk geval wat niet in de handleiding staat (ook voor een D50 staat het er niet in), is altijd werken op eigen risico.

Comment

Nikon geeft zelf ook service, en legt ook wel eens uit hoe het zou moeten.

Uit hun info haal ik:

1. Om ervoor te zorgen dat de sluiter niet beschadigd raakt, vereist deze procedure dat de camera stroom krijgt via een lichtnetadapter (apart verkrijgbaar). Zet de camera uit en sluit de adapter aan. Hoewel de lichtnetadapter niet is vereist om het low-pass filter van de D200/D70/D70s of D50 te reinigen, wordt dit wel aanbevolen tijdens een langdurige controle of reiniging van het low-pass filter.

En de vraagsteller had het dus over een D1.
            Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Ik ben leek en beginnend fotonemende mens (mezelf al fotograaf noemen zou erover zijn).
              Ik had stof op de sensor. Ik wou er niet zelf aan prutsen. Dus ging ik naar een winkel in Gent met een "naar ik hoor" goede reputatie.
              Verkoper paste ook bovenstaand principe toe, maar drukte erop dat ik niet op 30 seconden, maar op "bulb" zette.
              Hij stak na het reinigen (met blaasbalgje) gewoon de batterij er terug in en drukte op de ontspanner. Volgens hem kan je dit gemakkelijk zelf doen (ook als leek). Voor meer grondige reiniging raadde hij aan dat ik de camera binnenbracht.
              Ik vond het in ieder geval een superhandige tip om snel vervelend stof weg te krijgen. Ik denk dat ik deze techniek nog zal gebruiken indien nodig. Enkel met blaasbalg, voorlopig weiger ik elk fysiek contact met de sensor. Daarvoor is onze relatie nog te pril

Zijn er mensen hier die slechte ervaringen hebben met deze techniek ?
              Camera = Nikon D70
              Still shakin' boss - Cool Hand Luke (1967)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CoolHandLuke Bekijk bericht
                Ik ben leek en beginnend fotonemende mens (mezelf al fotograaf noemen zou erover zijn).
                Ik had stof op de sensor. Ik wou er niet zelf aan prutsen. Dus ging ik naar een winkel in Gent met een "naar ik hoor" goede reputatie.
                Verkoper paste ook bovenstaand principe toe, maar drukte erop dat ik niet op 30 seconden, maar op "bulb" zette.
                Hij stak na het reinigen (met blaasbalgje) gewoon de batterij er terug in en drukte op de ontspanner. Volgens hem kan je dit gemakkelijk zelf doen (ook als leek). Voor meer grondige reiniging raadde hij aan dat ik de camera binnenbracht.
                Ik vond het in ieder geval een superhandige tip om snel vervelend stof weg te krijgen. Ik denk dat ik deze techniek nog zal gebruiken indien nodig. Enkel met blaasbalg, voorlopig weiger ik elk fysiek contact met de sensor. Daarvoor is onze relatie nog te pril

Zijn er mensen hier die slechte ervaringen hebben met deze techniek ?
                Camera = Nikon D70
                onnodig risico imho

met een volle batterij kan je je suf cleanen
                foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CoolHandLuke Bekijk bericht
                  Camera = Nikon D70
                  Waarom volg je niet gewoon de handleiding (p.162)?
                  Die gebruikt de optie Spiegel Omhoog in het Set-up menu. Doe dit wel met een volle batterij.

Comment

D70 is het toestel van mijn werk. Mijn baas heeft het gekocht in Duitsland. Er was geen handleiding bij.

Wat kan het leven eenvoudig zijn. Bedankt voor de tip. Ik wist wel dat ik het even aan de experts hier op BD moest voorleggen.
                    Still shakin' boss - Cool Hand Luke (1967)

Comment

Working...
                    X