Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke betaalbare spiegelreflex?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Welke betaalbare spiegelreflex?

Oorspronkelijk geplaatst door johanvansteenkiste Bekijk bericht
    Met een beperkt budget, zou ik zeker voor géén canon of nikon gaan.
    Maar lijkt me een pentax, een olympus, of een sony een beter keuze.
    Reden: Prijs van de lenzen.

De cameras: nikon, canon, pentax, olympus, zullen kwalitaitef niet zo heel ver uit mekaar liggen. Als het om portretjes gaat. Zal een canon 300d(voor 350 tweedhands te vinden), met een zeer goede lens, beter presteren, dan een 5d(voor een 2000 euro te vinden) met een slechte lens.

De lens is het oog, van je camera. Een goede lens, maakt een wereld van verschil. Je kan zeer goede tweedehands pentax en olympus lenzen vinden, voor een fraktie van de prijs van een Canon of een nikon lens.
    Voor een goede canon lens, zal je al snel tussen de 500 en 1000 euro neer tellen.

Moest ik moeten herbeginnen, en ik heb slechts 1000 euros te spenderen, zou ik zeker voor pentax kiezen.

Groeten
    JO
    Ik moet zeggen dat ik toch vind dat je nogal rare vgl maakt.
    Je kan ook voor nikon en Canon hele oude lenzen kopen en ook bij hen kan je dan hele goeie lenzen vinden voor weinig geld. Dat is nu toch echt niet iets dat alleen voor pentax het geval is. Olympus daar kan je ook wel goeie oude lenzen vinden maar die passen niet op je digitale body dus daar ben je niet veel mee. En dan ga je er al van uit dat je tweedehands wil kopen en dat je dan ook nog de lenzen die je wilt tweedehands kan vinden. Wat toch allemaal niet zo vanzelfsprekend is.

Dat de hele goeie nieuwe lenzen bij canon of nikon snel +500€ kosten is zeker waar maar zoveel verschil is er nu toch ook niet met goeie nieuwe pentax lenzen die vaak wel wat goedkoper zijn maar gezien het feit dat deze nooit USM lenzen zijn is dat eigenlijk maar normaal.

Ipv al die speculatie over eventuele hele goeie tweedehandslenzen die je dus eventueel kan vinden. Lijkt het mij interessanter van naar niet merk lenzen te kijken zoals deze van sigma en tamron. Die voor betrekkelijk weinig geld ook hele goeie maar nieuwe lenzen verkopen. En die lenzen ga je dus ook zeker vinden en maken ook nog steeds gebruik van AF wat hier denk ik wel een vereiste is. Vandaag een body kopen zonder te weten of je de lenzen die je wilt ook nog gaat vinden en zonder te weten aan welke prijs noch in welke toestand deze gaan zijn. Dat is mij toch allemaal een beetje te vaag.

Als voor het feit dat de lens heel belangrijk is daar zijn we helemaal over akkoord maar vandaag de dag is ook de sensor heel belangrijk want vroeger kon iedereen wel hetzelfde filmpje steken maar vandaag zit je in alle situaties vast aan de film(sensor) die erin steekt.

Comment

Als je voor weinig geld veel lenzen wilt hebben + een goede dslr moet je eens kijken naar de Nikon D200.
      Als je een tweedehandse vind (moet kunnen rond de 900-1100 euro) koop je er voor 200 euro een waanzinnige set MF lenzen bij die allemaal fantastisch functioneren.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
        Ik moet zeggen dat ik toch vind dat je nogal rare vgl maakt.
        Je kan ook voor nikon en Canon hele oude lenzen kopen en ook bij hen kan je dan hele goeie lenzen vinden voor weinig geld. Dat is nu toch echt niet iets dat alleen voor pentax het geval is. Olympus daar kan je ook wel goeie oude lenzen vinden maar die passen niet op je digitale body dus daar ben je niet veel mee. En dan ga je er al van uit dat je tweedehands wil kopen en dat je dan ook nog de lenzen die je wilt tweedehands kan vinden. Wat toch allemaal niet zo vanzelfsprekend is.

Dat de hele goeie nieuwe lenzen bij canon of nikon snel +500€ kosten is zeker waar maar zoveel verschil is er nu toch ook niet met goeie nieuwe pentax lenzen die vaak wel wat goedkoper zijn maar gezien het feit dat deze nooit USM lenzen zijn is dat eigenlijk maar normaal.

Ipv al die speculatie over eventuele hele goeie tweedehandslenzen die je dus eventueel kan vinden. Lijkt het mij interessanter van naar niet merk lenzen te kijken zoals deze van sigma en tamron. Die voor betrekkelijk weinig geld ook hele goeie maar nieuwe lenzen verkopen. En die lenzen ga je dus ook zeker vinden en maken ook nog steeds gebruik van AF wat hier denk ik wel een vereiste is. Vandaag een body kopen zonder te weten of je de lenzen die je wilt ook nog gaat vinden en zonder te weten aan welke prijs noch in welke toestand deze gaan zijn. Dat is mij toch allemaal een beetje te vaag.

Als voor het feit dat de lens heel belangrijk is daar zijn we helemaal over akkoord maar vandaag de dag is ook de sensor heel belangrijk want vroeger kon iedereen wel hetzelfde filmpje steken maar vandaag zit je in alle situaties vast aan de film(sensor) die erin steekt.

Goedkope goede, oude canonlenzen... Als je er eentje hebt liggen, mag je ze me altijd aanbieden. Zoiets als een 135 2.0 of een 85 1.2.
        Dat is "oud" en goed. Even serieus blijven, dit is toch haast niet te vinden voor canon, en zeker niet onder de 500 euro. Als je maar 1000 euro te spenderen hebt, en je moet al op 500 euro rekenen voor één leuke lens.

Ja, lichtsterke fd's voor canon, met hopen, aangeboden, maar dan moet je, al met adapters beginnen prutsen, en heb je mf. Canon zijn zoekers, zijn belachelijk donker, en klein vergeleken, met een pentax zoeker. Mf, valt echt tegen, bij canon. Pentax lijkt me nog doenbaar.
        Zie regelmatig, toch lichtsterke pentax lenzen, aangeboden, voor een peulschil, ok, het is ook mf. Maar met een correcte zoeker, moet dat toch doenbaar zijn. Heb een maat die digitaal pentax fotografeert, en hij zweert bij mf, voor portretjes.

Ik denk dat je voor 1000 euro pentaxspullen, een betere kit zal kunnen samenstellen. Dan voor 1000 euro canonspullen. Kijk maar eens op ebay. Zal sneller een leuk arsenaal pentaxenzen bij mekaar hebben, dan een canon arsenaal. En vinden, doe je altijd, maar je mag niet gehaast zijn.

Groeten
        JO
        Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johanvansteenkiste Bekijk bericht
          Goedkope goede, oude canonlenzen... Als je er eentje hebt liggen, mag je ze me altijd aanbieden. Zoiets als een 135 2.0 of een 85 1.2.
          Dat is "oud" en goed. Even serieus blijven, dit is toch haast niet te vinden voor canon, en zeker niet onder de 500 euro. Als je maar 1000 euro te spenderen hebt, en je moet al op 500 euro rekenen voor één leuke lens.
          Ik verkoop mijn lenzen momenteel niet maar als ik nog eens iets verkoop laat ik het je weten. En 135 F2 zoiets heeft pentax niet dus dat ga je daar ook niet vinden, ze hebben wel een FA 85 1.4 maar aan een spotprijsje ben ik die ook nergens tegengekomen.......Zelfs nieuw ben ik hem nergens tegengekomen. En die vinden aan minder dan 500€ veel geluk he. Dan maar eens gekeken naar die 77 f1.8 maar aan de prijs dat die kost lijkt de canon 85 f1.8 mij een koopje want die kost de helft. Er zal wel een reden voor zijn hoor maar de canon staat toch ook bekend als een heel goeie lens.

Nu ja dit heeft allemaal ook geen belang want goldy is eigenlijk wel zeker niet naar zoiets op zoek om haar kinderen te kunnen fotograferen.

Ja, lichtsterke fd's voor canon, met hopen, aangeboden, maar dan moet je, al met adapters beginnen prutsen, en heb je mf. Canon zijn zoekers, zijn belachelijk donker, en klein vergeleken, met een pentax zoeker. Mf, valt echt tegen, bij canon. Pentax lijkt me nog doenbaar.
          Zie regelmatig, toch lichtsterke pentax lenzen, aangeboden, voor een peulschil, ok, het is ook mf. Maar met een correcte zoeker, moet dat toch doenbaar zijn. Heb een maat die digitaal pentax fotografeert, en hij zweert bij mf, voor portretjes.
          Ook manuele focus gaat ze denk ik niet erg interessant vinden. Dus erg relevant is dat ook niet he.
          Ik denk dat je voor 1000 euro pentaxspullen, een betere kit zal kunnen samenstellen. Dan voor 1000 euro canonspullen. Kijk maar eens op ebay. Zal sneller een leuk arsenaal pentaxenzen bij mekaar hebben, dan een canon arsenaal. En vinden, doe je altijd, maar je mag niet gehaast zijn.
          Tja ik betwijfel het. Want eerst moet je dan al ontdekken welke die goede lenzen zijn, dan moet je ze vinden, dan moeten ze nog verkocht worden aan een spotprijs en dan moet de staat van de lens nog ok zijn ook. Dat zijn nogal veel onzekerheden als je het mij vraagt. Maar ja hoor als je enkele jaren hebt lukt het je misschien wel.

Ik heb je advies genomen en ben eens naar ebay gaan kijken want dat was wel eens een leuke oefening.
          Het resultaat was pover eaby.be was er geen enkele pentax te vinden tov 12 canons. Dan maar via ebay.com (cat lenses) en ja hoor 37 hits op "pentax FA" en 130 hits op "pentax K" maar in vgl met de +400 hits op "canon ef" is dat toch niet zo impressionant he. Search op "pentax" gaf 698 hits, search op canon zonder FD gaf +1000 hits.
          Zo zeker dat je betere deals gaat vinden voor pentax lijkt mij allemaal zo vanzelfsprekend dus niet.
          En dan spreken we nog niet over nikon die het in deze oefening toch nog meer resultaat dan canon gaan geven vermits er bij canon geen sprake is van manuele lenzen. Ook al die spotgoedkope deals dat vond ik er onmiddelijk ook niet in terug.

Eigenlijk zie ik je toch niet snel zelfs met tweedehands lenzen een betere combinatie opstellen voor 1000€ gezien wat Goldy zoekt dan een 400D + sigma 17-70. Ik denk zelfs dat je het meeste kans maakt met een K10D + 18-55 in bundel als alternatief. Maar voor wat Goldy wil zal deze combinatie volgens mij toch de mindere zijn gezien de betere sigma lens.
          Als je er meer geld tegenaan kan smijten kan dit veranderen maar het budget is nu eenmaal 1000€
          Last edited by Kevlar; 3 februari 2007, 01:39.

Comment

Op basis van wat Goldy/Hilde vraagt, zou ik kiezen voor een Pentax K100D of een Sony a100, beide met de kitlens én externe flits, of met een goeie Sigma/Tamron zonder flits, of met kitlens en een tweede lens ernaast (bv. de uitgebreide Sony kit: 18-70 + 70-300). Zal allemaal wel rond de €1000 zitten, schat ik zo.

De reden waarom deze mijn persoonlijke voorkeur hebben, moet ik er waarschijnlijk voor de meesten hier niet meer aan toevoegen : beeldstabilisatie in de camera.
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
              De reden waarom deze mijn persoonlijke voorkeur hebben, moet ik er waarschijnlijk voor de meesten hier niet meer aan toevoegen : beeldstabilisatie in de camera.
              Probleem is natuurlijk dat dit geen enkel voordeel is bij bewegende kinderen. Neem dan maar de snellere lens als je kan kiezen.

Comment

Probleem is natuurlijk dat dit geen enkel voordeel is bij bewegende kinderen. Neem dan maar de snellere lens als je kan kiezen.
                Klopt, maar ook op een Pentax of Sony kan je een snelle lens zetten. En voor je het weet fotografeer je honderden andere onderwerpen, eenmaal je de kriebels hebt. En binnen een paar jaar zijn de kleine kinderen groot en fotografeer je sowieso iets anders .
                Last edited by K-2; 3 februari 2007, 13:59.
                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                  Klopt, maar spelende kinderen worden groot, en bovendien: voor je het weet fotografeer je honderden andere onderwerpen, eenmaal je de kriebels hebt
                  Maar ook in die andere situaties is een snellere lens altijd wel een voordeel. Stabilisatie daar ben ik ook een fan van maar het voordeel hangt toch meer van de situatie af dan bij een snellere lens. ideaal is natuurlijk beide combineren.

Comment

ideaal is natuurlijk beide combineren.
                    Vandaar dat ik op hetzelfde moment dat jij dit typte ook mijn post wat aan het aanpassen was. En er zijn natuurlijk ook situaties waarin een snelle lens absoluut niet hoeft.

Comment

Koop Nooit een Prijs !

Wat zijn je wensen inzake fotografie, das punt 1, onderzoek dat grondig voor jezelf.

Verzamel het geschikte materiaal voor je doel !

Bekijk hoe je het boeltje gaat betalen!

Toegevingen inzake verlangens, kwaliteit, en mogelijkheden tegenover een budget zijn IMHO niet aan de orde.

Deze belissingen geven altijd spijt na de aankoop, en spijt na de aankoop is extra kosten ! Want dan is het verkopen , om dan terug te kopen wat je eigenlijk al van de eerste dag wenste, maar " liet " wegens " Te Duur "

Dat " Te Duur " wordt dan opeens " Nog Duurder " met het verlies van de miskoop in rekening.

MVG, Jeff
                      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                        Koop Nooit een Prijs !

Wat zijn je wensen inzake fotografie, das punt 1, onderzoek dat grondig voor jezelf.

Verzamel het geschikte materiaal voor je doel !

Bekijk hoe je het boeltje gaat betalen!

Toegevingen inzake verlangens, kwaliteit, en mogelijkheden tegenover een budget zijn IMHO niet aan de orde.

Deze belissingen geven altijd spijt na de aankoop, en spijt na de aankoop is extra kosten ! Want dan is het verkopen , om dan terug te kopen wat je eigenlijk al van de eerste dag wenste, maar " liet " wegens " Te Duur "

Dat " Te Duur " wordt dan opeens " Nog Duurder " met het verlies van de miskoop in rekening.

MVG, Jeff
                        Op zich ben ik akkoord met jou. De realiteit is echter dat we allemaal met een budget moeten rekening houden. Ik heb bijv geen 50000 euro voor fotoapparatuur en ideaal heb ik nog een pak meer nodig. Als je niks kan vinden dat aan je eisen voldoet koop je best niks daar volg ik je volledig maar de kunst is volgens mij toch het meest geschikte vinden binnen je budget.

Comment

Op zich ben ik akkoord met jou. De realiteit is echter dat we allemaal met een budget moeten rekening houden. Ik heb bijv geen 50000 euro voor fotoapparatuur en ideaal heb ik nog een pak meer nodig. Als je niks kan vinden dat aan je eisen voldoet koop je best niks daar volg ik je volledig maar de kunst is volgens mij toch het meest geschikte vinden binnen je budget.

Dat is spijtig genoeg de realiteit, voor ieder van ons.
                          Maar wat ik probeer duidelijk te maken is eerder gericht op de beperkte budgetten, nee geen 50.000 Euro maar zo in de stijl van TS liefst onder de 1000 Euro, Jij en ik (en vele anderen) weten dat die niet kan. Een goede body kost meer en één goede lens kost ook meer dan 1000 euro.

Kijk ik zal een concreet voorbeeld geven, ik zelf heb een 300 mm F4 L USM op zich een prachtige lens, die gestoken scherpe beelden geeft, die heb ik tweedehands gekocht voor 900 Euro, en ben tevreden van de aankoop.
                          Nu heb ik in leen van mijne maat een 300mm F2.8 L USM IS, nen droom ! Maar wegens de beperkte inzetbaarheid in mijn soort van fotografie is de aankoop niet echt te verantwoorden, zeker in vergelijk van de 300 mm die reeds in mijn bezit is, en die inzake scherpte niet echt moet onderdoen.
                          Die ene stop van 4 naar 2.8 kost mij concreet een opleg van 3000 Euro. Dat noem ik een compromis waar ik mee kan leven.

Neemt niet weg als ik morgen de lotto win (kans is zeer klein want ik speel nooit op de lotto) dat ik toch een 300mm F2.8 L USM IS zou kopen.

Maar in de meest gebruikte objectieven in mijn soort van fotografie doe ik geen compromissen, en ga ik voor de kwaliteit niet voor een prijs.

Dat is een betere uitleg van wat ik bedoel in mijn eerste posting.

MVG, Jeff
                          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Kijk ook eens op http://www.fotobeurs.com/. Hele mooie aanbiedingen, ook Pentax.

Comment

tekade heeft momenteel wel een aktie lopen met zeer goede prijs/kwaliteit;

k100D-Ausrüstung mit Originalobjektiven 18-55 & 50-200, 1GB-SD-Karte, Pentax-Universaltasche, Energizer-Lader und 4xAkku 2500mAh
                              voor 719 euro
                              Olympus OM-D EM-5 + wat glas

Comment

Working...
                              X