Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke spiegelreflex ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke spiegelreflex ?

Eindelijk is het dan zo ver, ik kan een spiegelreflex gaan kopen. En daar is de twijfel nikkon d80 Canon 400d pentax K10d .Het is mij bedoelling veel natuur foto's te gaan maken en dan het meeste vogels en macro.
    Twijfel bestaat er ook nog over , beter een iets "mindere" tweedehands en dan de rest investeren in wat beter glas. Aan een "mindere" dacht ik bijv de canon 300 of 350 d of de nikkon d70 . Misschien is er iemand die mij een goed advies kan geven?
    Motto: Altijd blijven lachen kritiek moet je verdragen, je kan er iets van leren.
    Canon eos 7D Mijn site

Re: Welke spiegelreflex ?

Oorspronkelijk geplaatst door Wim1960 Bekijk bericht
    Eindelijk is het dan zo ver, ik kan een spiegelreflex gaan kopen. En daar is de twijfel nikkon d80 Canon 400d pentax K10d .Het is mij bedoelling veel natuur foto's te gaan maken en dan het meeste vogels en macro.
    Twijfel bestaat er ook nog over , beter een iets "mindere" tweedehands en dan de rest investeren in wat beter glas. Aan een "mindere" dacht ik bijv de canon 300 of 350 d of de nikkon d70 . Misschien is er iemand die mij een goed advies kan geven?
    Als een tweedehands voor jou een optie is zou ik dat doen, als je daardoor betere objectieven gaat kopen. Die body zal je met tijd toch vervangen, maar het glas blijft...
    Keuze tussen nikon en canon??? Ik vindt (persoonlijk) dat nikon iets beter in de hand ligt, maar een canon heeft dan minder last van ruis op hoger iso waarden.
    Het gebrek aan een lcd dislay bovenaan de body vindt ik dan een minpunt bij de canon 400d. Ik gebruik dit veel om mijn waarden te lezen, maar doordat ik zelf al met nikon werk, kan ik natuurlijk niet echt objectief oordelen.
    Ik koos voor nikon, omwille van comptatibel zijn met glas van andere familieleden die ook met nikon werken. Als je niet in dat geval bent, zou ik zeggen: ga naar de winkel en probeer ze eens.

Ik ben wel tevreden van mijn Sigma 105 mm macro lens, beschikbaar voor zowel canon en nikon.
    Voor vogels is die 80-400 subliem. Sigma heeft hem ook voor canon en nikon.
    Happy to be a MACcie
    Visit http://www.kurtwarlop.com for more

Comment

Als je voor Nikon gaat, zal je met macro fotografie zeer veel plezier beleven aan de MLU van de D200. Verder staat zowat alles wat er te zeggen valt over de recentste camera's hier op het forum te lezen.

MVG,

Comment

Voor vogels heb je een stevige tele nodig. Dan kan een stabilizatie zoals de K10D aanbied wel eens handig zijn. Bij Canon en Nikon kost een super-zoom met IS al heel veel centjes.

Uiteraard kan een statief ook helpen, want er zijn voldoende Canon en Nikon gebruikers hier die prachtige vogel platen weten te maken.

Bespaar in het begin zeker op de body. Ikzelf heb voor de 400D gekozen omdat ik nieuw wou. Ik vond de meeste 2de hands te duur, vele bieden dat aan in vergelijking met de prijs die zij ervoor betaald hadden en niet tegenover de nieuwprijs van recentere bodies die eigenlijk beter zijn.

Ik vond de D50 te eenvoudig, dus werd het de 400D. Vandaag zou ik toch ook twijfelen aan de K10D.

Wikken en wegen, nog veel plezier ermee.
        Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Foto Dirk:Vandaag zou ik toch ook twijfelen aan de K10D.

Dat doe ik ook , maar er zijn al enkele verkopers geweest die zeiden dat ze vermoeden dat Pentax op zijn eind loopt. Nogmeer twijfel dus.
          Motto: Altijd blijven lachen kritiek moet je verdragen, je kan er iets van leren.
          Canon eos 7D Mijn site

Comment

Dat doe ik ook , maar er zijn al enkele verkopers geweest die zeiden dat ze vermoeden dat Pentax op zijn eind loopt. Nogmeer twijfel dus.
            Daar zou ik me echt niet te veel zorgen over maken hoor!
            In principe is in deze snel veranderende wereld niets meer zeker en wat fotografische industrie betreft al helemaal niet.
            Zo is bv Nikon vergeken met Canon een klein bedrijf! Dus die zou ook ooit wel in aanmerking kunnen komen voor een fusie.
            Wil dat daarom zeggen dat alle Nikon bezitters hun toestellen moeten wegdoen of er geen nieuwe meer kopen?
            Het voordeel van de fusie met Hoya is dat dit ook een fabrikant is van lenzen , filters, enz... een vergelijkbaar verhaal als Konica-Minolta en Sony.
            In mijn branche zag ik enkele jaren geleden een reus overgenomen worden door een veel kleiner bedrijf én met succes. Dus...
            Erger wordt het als financiële groepen met niet de minste feeling voor de industrie een bedrijf overnemen. Daar tellen enkel de aandeelhouders en dus de centen.
            Ik denk dus dat je met een gerust hart een Pentax kan en mag aankopen en dat je, indien we de verschillende recenties mogen geloven een goede zaak zult doen.
            Henri

Comment

als je vogeltjes wil trekken heb je tele nodig,je kan dan statief gebruiken of je heel eind behelpen met VR .denk er wel aan dat ingebouwde VR in camera bij telelenzen minder effectief is dan VR in lens zelf.vb D80 met 70/300 VR heb je voor +/- 1500 euro.je kan ook de 18/200 vr lens kiezen,heb je mss maar 1 lens nodig...?

Comment

Aangaande "Image stabilizers" in body of in lens.
                Voor beide systemen zijn vind je voor- én tegenstanders.
                Maar volgens verschillende tests uitgevoerd door vooraanstaande foto tijdschriften, blijkt er in de praktijk niet zo veel verschil in resultaten te zijn tussen beide systemen en blijft bij kritische opnamen nog steeds de beste oplossing: het goede , oude statief!
                Je moet dit eerder bekijken als een extra steuntje onder wat moeilijker omstandigheden.
                Zeer recent kunt ge hierover nog een test lezen, verschenen in het duitse
                "Foto - Magazin" van januari.
                Kijk maar eens na: interessante gegevens omtrent stabilisatie in het algemeen.
                Henri

Comment

Zonder IS, OS, VR en wat al meer kun je ook vogeltjes trekken hoor. Zonder statief kun je zelfs vogeltjes trekken
                  Als het in je bedoeling ligt alleen natuurfoto's of portretten en landschappen te maken zou ik resoluut voor een tweedehands Fuji S3 gaan om te starten.
                  Als je ook sport wil doen, is dat een mindere optie.
                  fotosite

Comment

Eigenlijk kan ik je geen advies geven want je geeft geen budget voor body + lenzen.
                    Als tweedehands kopen ervoor zorgt dat je betere lenzen kan kopen zeker doen. Je lenzen zijn immers belangrijker dan je body.

Die vogelfotografie als dat ook vogels in vlucht wil zeggen dan hoef je al geen statief wel een snelle AF denk dus maar USM. 400 mm en dan nog een tc is denk ik toch ook gewenst. Dat wil dus zeggen dat je toch al een redelijk bedrag nodig hebt vermits daar dus ook nog een macrolens bij moet komen.

Voor die vogelfotografie lijkt mij de canon 400 L f5.6 ideaal want uit de hand bruikbaar, zeer snelle AF, superscherp en 400 mm voor een "lage" prijs. Zo een lens ontbreekt bij de andere merken maar als je budget een stuk hoger of lager ligt heeft dit geen belang.

Comment

Geen zorgen maken over Pentax. Zij blijven wel hoor. Zullen nooit de grootste worden, en da's maar goed ook. Te grote ambitie is wat KM de das omdeed m.i.. Alle vergelijkingen houden bijgevolg geen steek. Als een Belgische retailer z'n beklag doet over Pentax, weet dan dat dat eigelijk slaat op De Beukelaer, want die zijn m.i. nog steeds niet on track sinds ze bijna een jaar geleden distributeur van Pentax werden. Genoeg over 't overleven van Pentax.

Alle drie de toestellen zullen perfect toelaten de foto's die je beoogd te maken. Bij alle drie ga jij de investering moeten doen het toestel te leren kennen en het op de juiste manier in de juiste omstandigheden te leren gebruiken. Het moment herkennen is vaak het moeilijkste onderdeel van een geweldige foto.

Voor macro raad ik in elk geval de combinatie van een 1:1 macro objectief en een flitser aan. Erg goede 1:1 macro objectieven heb je bij alle merken (vb DFA100/2.8 bij Pentax) en ook bij de derde partijen (Tamron, Sigma). Ik zou voor algemeen werk rond de 100mm gaan. Ikzelf heb een Tamron SP90/2.8 op m'n K10D en ben daar erg tevreden over. Een flitser laat je toe met voldoende kleine diafragmaopening te fotograferen en zo maximale scherptediepte te halen kortbij. Let hierop dat je je licht wat kan sturen. Dingen als flitskop wat naar beneden kunnen richten of de flitser van je body weg kunnen gebruiken zijn nuttig. Vooral als dat laatste draadloos kan. Bij Nikon en Pentax (vanaf de firmware upgrade van morgen) kan dat, 'k weet niet bij de Canon.

Voor vogels moet je langer gaan. Vanaf 300mm heb je m.i. voldoende vergroting. Eventueel met een 1.4x teleconverter erop. Ik denk dat je overal wel redelijke 300mm f/4.5 of zo objectieven hebt, enkel bij Pentax zit je nu tss twee generaties in. Er is de uitstekende FA*300/4.5, maar daarvoor moet je de tweedehandsmarkt op. Er komt zeker binnenkort een opvolger, maar daarvan is de releasedatum nog onzeker. Maar ook hier zijn er voldoende alternatieven bij de derde partijen... Ikzelf gebruikte lange tijd een Sigma EX70-200/2.8 op een Sigma EX 2x teleconverter (voor ik de FA*300 kocht), met voor mij bevredigende resultaten.

Je moet maar kijken wat je budget is na aftrek van dergelijk glas. Als je toch voor Pentax wil kiezen, en de K10D wat overkill is, kan je beter tijdelijk de K100D kopen. Deze heeft immers ook SR (beeldstabilisatie) waar jij echt wel wat aan zal hebben. Oudere tweedehands Pentaxen zijn ook wel meer dan behoorlijk, maar missen de SR.

Veel plezier bij je keuze!

Wim
                      Last edited by ishpuini; 22 januari 2007, 15:30. Reden: typo
                      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Hier mischien een interesante dlrs test tussen verschillende bekroonde camera's....

Comment

Working...
                        X