Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Focus s6500fd vs d40 vs K100

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Focus s6500fd vs d40 vs K100

Hoi,

Vorige maand kocht ik bij pixm. de fuji s6500fd. Na maanden reviews lezen, leek me dit de beste bridge camera. Maar enkele dingen vallen echt tegen. Het moiré effect in de foto's, een raar patroon in de foto's, bij voldoende licht valt dit niet zo op, maar bij minder licht echt storend. In RAW kan je dit beter onder controle houden. Wat me nog meer ergerd is de trage AF, zonder overdrijven, bij weinig licht (kunstlicht in huis) duurt het ruim een seconde voor ie locked, als je beetje begint te zoomen mag je makkelijk op 2 of meer seconden rekenen. En de scherpstelling zit dikwijls ernaast, de AF lamp helpt er niks aan.
    Kortom het 'wauw wat een camera' effect heb ik nog niet gehad... Specificatie zijn heel goed, hoge iso, super zoom, RAW, grote lcd, etc... maar focus is een ramp . (tenzij er daar een defect in zit)

Het ligt niet aan m'n kennis van fotografie, heb tot 4 jaar geleden de pentax k1000, volledig manueel met 50mm- en klein zoomlens gehad, dus begrippen als diafragma, scherptediepte, etc zijn me wel bekend.

Geluk bij een ongeluk, de camera mag volledig terug binnen bij pix, met terugbetaling (garantie), want er zitten ook nog es hotpixels op de CCD.

Dus kijk ik uit naar een echte DSLR:
    Specificaties van de nikon D40 (iets duurder dan de fuji s6500) lijken op papier goed. Alsook van de pentax K100.
    Zijn er mensen hier die me kunnen vertellen of de AF snelheid van de D40 en K100 merkbaar beter zijn dan deze fuji? En hoe accuraat is ie? De 3 puntsmeting van de D40 is dit niet iets te nipt om accuraat te zijn? Uit test op DP wel, maar mogelijk zijn hier personen die het al aan de lijve hebben ondervonden.

Bedankt.
    Pentax K100D en 2ehandsglas - Canon A640 - FZ50

Re: Focus s6500fd vs d40 vs K100

Beide camera's zullen beter scherpstellen.

De driemeetpunten van de D40 hebben niets met accuraat zijn te maken, maar met het aantal punten waar je de afstand kunt meten. Een D70 heeft er 5 en een D200 11, maar die werken onafhankelijk van elkaar.

Hou er rekening mee dat je op de D40 alleen AFs, lenzen met ingebouwde scherpstelmotor, kan gebruiken, de camera heeft geen motor in de body.
    Last edited by hjanssen; 13 januari 2007, 21:31.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Dankje Hjanssen

De D70 had ik vorige zomer al eens geleend bij iemand, focus werkt perfect. Eigenlijk nooit onscherpe foto's mee geschoten.

De K100 zou problemen hebben met de AF bij minder licht, heeft iemand daar ervaring mee?

Wat de lenzen betreft, ik heb geen nikonlenzen liggen, vermoedelijk komen er nog AF-S lenzen op de markt, dit ligt anders voor nikongebruikers met oudere lenzen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marcov Bekijk bericht
        Dankje Hjanssen

De D70 had ik vorige zomer al eens geleend bij iemand, focus werkt perfect. Eigenlijk nooit onscherpe foto's mee geschoten.

De K100 zou problemen hebben met de AF bij minder licht, heeft iemand daar ervaring mee?

Wat de lenzen betreft, ik heb geen nikonlenzen liggen, vermoedelijk komen er nog AF-S lenzen op de markt, dit ligt anders voor nikongebruikers met oudere lenzen.
        De review van de D40 op DPreview toont aan dat ie een goed en snel AF systeem heeft en de 3 velden zijn geen echte belemmering

AF-S objectieven zijn er ondertssen in overvloed (worden van ca 1996 reeds geproduceerd) , zowel in het consumenten gamma alsook in de pro reeks.

MVG,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marcov Bekijk bericht
          Met de k100 heb ik geen ervaring, maar men ist ds focust toch behoorlijk correct (goede of slechte lichtomstandigheden), wel in samenwerking met de 16-45 f4. Heb eerst nog een canon 350d gehad en die deed het op dit gebied veel minder goed (was niet consistent dan weer wel, dan weer niet). Weet natuurlijk niet of het het aan mijn toestel lag of niet.
          Olympus OM-D EM-5 + wat glas

Comment

Wat is eigenlijk de beste focus aandrijving?
            Via interne focusmotor (D40 met AF-s) of via de body zoals bij D50/80/...

Niemand met een K100D die ervaring heeft met de focus onder slechte lichtomstandigheden? Of valt die snelheid wel mee?

Comment

Working...
            X