Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D80, wat testjes

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: D80, wat testjes

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
    Ook akkoord, de DR wordt er niet groter van, maar bij het aanpassen van exposure, levels, contrast, ga je niet zo snel last hebben van banding
    Accoord.
    Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
    hetgeen je zou kunnen interpreteren als "meer DR" in een raw file.
    Niet mee eens. Je mag het zo noemen hoor, maar ik zou het toch niet doen om verwarring te voorkomen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
      Accoord.
      Niet mee eens. Je mag het zo noemen hoor, maar ik zou het toch niet doen om verwarring te voorkomen.
      Ok, ik zal het dan houden op "meer data" in een raw file.
      David Leemans
      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Dat is zonder meer waar...

Comment

Om de daad dan maar bij het woord te voegen ...
          Dit stukje foto is genomen in RAW+JPG setting.
          In de RAW is 1.75 stops higlights gerecupereerd. (zie wolken rechts)
          Beide foto's hebben allebei 50% highlights compensatie gehad in PS om te laten zien of er wel degelijk nog iets in de highlights in zit (zie knalwitte wolk links van de jpg: NEE dus).
          Conclusie: het dynamisch bereik van RAW (12 bit) is groter dan jpg (8bit)
          wat links 'boven' het wit niveau van de jpeg zit is verloren, in de raw zit (al vast in de highlights) meer dynamisch bereik en is nog iets te recupereren.

NB: beelden zijn niet bijgescherpt: raw (rechts) uit de cam, jpg (links) processed IN cam waardoor de jpg er scherper uit ziet.

Links: JPG, Rechts: RAW
          NB: Gebruikt toestel: Nikon D70.
          www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

Comment

Ferm verschil. Ook het groen (bomen, mos) ziet er echter uit in de raw versie.

For the record, ik trek ook in raw.
            Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
            MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

aan yoy,

Een foto hoef ik niet meer te posten want voorgaande berglandschappen illustreren perfect mijn probleem

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gvg Bekijk bericht
                Een foto hoef ik niet meer te posten want voorgaande berglandschappen illustreren perfect mijn probleem
                De jpg die je hierboven ziet is er wel een met de allerlaagste kwaliteit en de allerhoogste compressie. Kan je echt niet vergelijken met de RAW ernaast hoor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Paul C Bekijk bericht
                  Om de daad dan maar bij het woord te voegen ...
                  Dit zegt niks over het dynamisch bereik. Accoord dat je in raw nog het een en ander kunt recupereren (dat is ook een van de redenen om in raw te werken) maar dat komt omdat je dan nog met lineaire data werkt. Het is juist de gammacorrectie, die in de camera op de data wordt losgelaten om tot een jpg te komen, die alle waarden voor wit naar de 256 forceert (mits correct beicht natuurlijk).

Je moet het zo zien: het dynamisch bereik is de afstand tussen twee verdiepingen. Het aantal bits is het aantal treden van de trap om van de ene naar de andere verdieping te komen. Heb je nu 10 grote of 100 kleine treden: de afstand tussen de verdiepingen blijft hetzelfde.

Comment

Je moet het zo zien: het dynamisch bereik is de afstand tussen twee verdiepingen. Het aantal bits is het aantal treden van de trap om van de ene naar de andere verdieping te komen. Heb je nu 10 grote of 100 kleine treden: de afstand tussen de verdiepingen blijft hetzelfde.
                    Dit is denk ik de verstaanbare uitleg. Ook voor mij ;-)
                    Eerlijk, het verschil hierboven gedemonstreerd, is dit realistisch? Dan werk ik vandaag morgen enkel nog in raw!!
                    De pogingen die ik tot nu toe in Raw ondernomen heb, gaven niet het betere resultaat dat ik ervan verwacht, vandaar dat ik nog steeds een jpger ben ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                      Dit is denk ik de verstaanbare uitleg. Ook voor mij ;-)
                      Eerlijk, het verschil hierboven gedemonstreerd, is dit realistisch?
                      Ja, hoor, afhankelijk van de situatie is dit zeker realistisch. Zaak is wel ervoor te zorgen altijd goed te belichten want witte dingen als wolken zijn bij overbelichting dan wel makkelijk te recupereren, maar bij gekleurde voorwerpen ligt dat toch wat lastiger.

Comment

Ja, hoor, afhankelijk van de situatie is dit zeker realistisch. Zaak is wel ervoor te zorgen altijd goed te belichten want witte dingen als wolken zijn bij overbelichting dan wel makkelijk te recupereren, maar bij gekleurde voorwerpen ligt dat toch wat lastiger.
                        Ik moet het opnieuw eens proberen dan, eerlijk gezegd, het moet wel wat opleveren, want ik vind het een pak extra werk, grote bestanden, lange bewerkingen, (ik gebruik Nikon software, niet van de snelste)
                        Weet weer wat te doen!

Comment

die alle waarden voor wit naar de 256 forceert
                          Dit moet natuurlijk 255 zijn.

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                          Ik moet het opnieuw eens proberen dan, eerlijk gezegd, het moet wel wat opleveren, want ik vind het een pak extra werk, grote bestanden, lange bewerkingen, (ik gebruik Nikon software, niet van de snelste)
                          Weet weer wat te doen!
                          Ja, je moet er iets voor overhebben...

Comment

Ik heb me er bij neergelegd dat ik met mijn D80 minder makelijk licht en dondere partijen goed krijg. Tov mijn vroegere analoge toch.

Maar nu ik digitaal ben gegegaan kan ik ook de voordelen daarvan benutten en ik ben in CS2 gaan zoeken hoe ik mijn stomme lucht mooi krijg en niet wit overbelicht. Na een tweetal dagen zoekwerk moet ik zeggen dat CS2 een ongelofelijk krachtig ding is.

Ik heb 3 manieren gevonden om de lucht goed te krijgen.

A)
                            foto onderbelicht trekken zodat de lucht OK is en de rest te donker
                            add adjustment level layer : maak rest OK, lucht wit
                            met gradient tool een grijswaarde mask maken over de level layer zodat enkel onder de horizon beinvloed wordt en hoe lager hoe meer invloed

B)
                            bracketing functie van de D80 : gewone foto en eentje op -2 stops
                            in CS2 : merge fotos
                            lichtste foro bovenaan
                            dan van de lichtste foto de wolken wissen zodat daar de donkere foto komt.
                            Dat wissen is erg moeilijk, eerst met de selection tool een hele rechthoek, dan de bomen er uit vinken en dan naar quick mask mode, dan met de gradient tool een streep inzetten, dan gewone mode, inverse selection en DELETE.
                            ongelofelijke functie ; een foto wissen waarij de bovenkant harder gewist wordt dan het midden

C)
                            gewone foto, lucht is WIT
                            add adjustment level layer : verminder rood en groen een beetje zodat wit blauw wordt
                            weer met mask en gradient voor zachte overgangen.

De geroutineerde CS gebruiker denkt nu wellicht, das toch allemaal evident, maar voor mij gaat er een wereld open. Dezelfde geroutineerde CS2 gebruiker, mag mij trouwens nog tips geven om de hoge lichten weg te werken.

mvg, Geert

Comment

Working...
                            X