Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geschikt toestel.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Geschikt toestel.

    Hallo iedereen,

    ik ben sinds vandaag een nieuw lid op dit forum,
    en ik vermoed dat ik hier wel iets verder zal geraken met mijn "probleem".

    't Is dus zo, ik zou mij graag verder verdiepen in de digitale fotografie.
    Ja, 'k heb natuurlijk al een digitaal fototoestel in m'n handen gehad,
    maar 'k heb er nooit meer uitgehaald (dan een normale foto maken).

    'k Ben nu eigenlijk al 3 weken reviews aan het lezen,
    maar 'k kan niet beslissen.
    Ik begrijp dat jullie ook niet voor mij kunnen beslissen,
    maar 'k had graag met jullie eens gesproken over enkele toestellen.

    Ikzelf heb enorm veel interesse in de Panasonic Lumix FZ7 en FZ50.
    Waarom? 't Lijken me gewoon leuke toestellen.
    Die 2 toestellen schermen tevens ook het prijsklassement af, waarin ik wil blijven.
    'k Zoek dus een toestel tussen de 300€ en de 550€.
    Hoewel, een minimumprijs is er niet, hoor. Goedkoper is altijd leuk.
    Maar 'k heb gemerkt dat ik zal moeten durven investeren in fotografie, als ik er een hobby van wil maken,
    dus dan wil ik dit meteen goed doen.

    'k Heb verder ook nog interesse in de Sony Cybershot DSC H5.
    'k Vermoed dat een bridgecamera het best zal zijn om te beginnen met dergelijke fotografie.

    Zijn er mensen die mij kunnen zeggen waarom één van de 3 genoemde toestellen een aanrader of afrader is?
    Zijn er mensen die mij een ander toestel kunnen aanraden? Vertel ook waarom.


    Ik apprecieer jullie hulp enorm.

    Bedankt alvast.

    Groeten,
    Tom.
    | Nikon D80 || Nikon AF-S 18-135mm DX || B+W UV Filter (67 E) || Sandisk SD 2048MB Ultra II || Manfrotto 055XDB statief + 804RC2 kop || Lowepro TLZ tas |

  • #2
    Re: Geschikt toestel.

    Je hebt volgens mij de 2 beste bridges in je lijst staan.

    De panasonic de FZ50 en de Sony H5.
    Er zijn wel een paar verschillen maar best om eens in een winkel de 2 aan de hand te voelen.
    • De Sony is volgens mij een beetje kleiner dat kan net een voordeel of een nadeel zijn.
    • De Sony heeft een grotere LCD.
    • De Sony kan AA batterijen gebruiken.
    • De Sony heeft USB2, dus sneller foto's naar de PC copieren.
    • De Pana heeft 10M (dus meer ruimte om achteraf nog bij te croppen)
    • De Pana heeft een manuele zoom ring (knopjes op de Sony)
    • De Pana heeft een swivel LCD


    Volgens mij leiden deze laatste 2 voor de overwinning van de Panasonic. Zo'n zoom die je met de hand kan bedienen is stukken handiger en sneller dan via een knopje. En de swivel LCD zorgt ervoor dat je ook uit speciale hoeken eenvoudiger een foto kunt nemen. Camera op de grond terwijl je zelf blijft staan, of over het hoofd.

    Ik ben 3 jaren geleden ook met een bridge begonnen. Was toen de Sony F828 geworden. En volgens mij ideaal om te leren omgaan met fotografie. Als die Pana eraf kan, dan moet je dat doen. Koop nog een boek over fotografie om meer te leren over opening en sluiter en ga snel af van de volledige automatische stand en experimenteer om zelf in te stellen. Na een tijdje zal je echt beter resultaat weten te halen.
    Tot sluitertijd, Dirk

    Comment


    • #3
      Re: Geschikt toestel.

      Ik heb voor de H5 gekozen

      a) omdat ik al een H1 had en dat was een zeer goede cam en de reviews waren onverdeeld positief over de H5

      en
      b) de volgende conclusies van dpreview wat door objectieve gebruikers beaamd wordt ..
      -Noise reduction produces visible artefacts and loss of low contrast detail even at low ISO (and noise if you don't use NR) if viewed at 100% (actual pixels)
      -ISO 400 and above very soft and smeary due to excessive NR
      -Bleeding of colors (particularly reds) at high ISOs (excessive chroma sub sampling)

      wat waarschijnlijk terug te voeren is op de mogelijk iets oudere/andere? 1/1.8" sensor met 10Mpx (meer ruis) in de FZ? en alhoewel de Sony 7Mpx samegepakt heeft op een 1/2.5" sensor hebben ze schijnbaar een nieuwe/betere technologie ontwikkeld om die te bouwen (zie Sony CX news)
      Qua oplossend vermogen schijnt de FZ lens meer dan een lange neuslengte voor de Sony uit te steken maar dat wordt dus schijnbaar door de onhandige? sensorkeuze en de in-camera processing een beetje de nek omgewrongen ?

      & BTW een 2" LCD op de Panny en een 3" op de Sony .. mijn keuze was hierdoor bijzonder moeilijk omdat die 3" LCD ongelofelijk goed is en daarbij omdat mijn Canon G6 een flip-out LCD heeft en dat is verdomd handig .. op de H1 was dat al een beetje een probleem maar de H5 LCD heeft nu een veel grotere zichtbaarheidshoek.
      Ik heb mij de H5 nog geen seconde beklaagd .. ISO400 is vrijwel perfect bij correcte belichting en ISO800 is redelijk tot heel bruikbaar wat niet slecht is voor een relatief goedkoop toestel ..

      Op zich kan je de twee types cameras echter moeilijk vergelijken .. ze behoren voor mij niet direct tot dezelfde klasse.
      JMHO

      Comment


      • #4
        Re: Geschikt toestel.

        Bedankt voor de reacties alvast.

        Het grote probleem met "dpreview" is dat praktisch alle toestellen oftewel "Recommended", of "Highly Recommended" zijn.
        Ook zijn ze daar blijkbaar erg kritisch, want ze vinden toch telkens redelijk wat negatieve punten aan de fototoestellen.

        De vraag is, wanneer is zoiets negatief voor een amateurfotograaf die de kunst der fotografie wil leren?

        Voor mij is het nog allemaal een overstelping van termen die ik nauwelijks ken, omdat ik ze nog niet heb leren gebruiken.
        Ik heb het over ISO-waarden, diafragma, sluitertijden, etc.
        'k Heb natuurlijk wel al gelezen wat deze termen voorstellen, maar 'k heb het nog niet kunnen ondervinden, en dat maakt het een pak moeilijker om keuzes te maken.

        Alvast bedankt voor de commentaren dus;
        Als jullie eerder een ander toestel aanraden boven mijn voorkeurstoestellen, laat dan ook gerust van u horen!
        | Nikon D80 || Nikon AF-S 18-135mm DX || B+W UV Filter (67 E) || Sandisk SD 2048MB Ultra II || Manfrotto 055XDB statief + 804RC2 kop || Lowepro TLZ tas |

        Comment


        • #5
          Re: Geschikt toestel.

          je moet zeker niet kijken naar die "recommended" enz .. dat is een puur subjectief kriterium dat niets zegt ..

          Kijk echter wel naar hun "Pro" en "Con" vaststellingen daar staan de(hun!) sterke punten en de zwakke van een camera. Daarmee kan je in vergelijking met andere cameras vergelijken wat moegelijk voor jouw criteria/wensen/verwachtingen best past.

          Ze doen op dpreview echter aardig wat metingen dus kijk bvb naar de opgegeven sensorgrootte van de camera en hun conclusies ivm met beeldruis. Zoek naar het belang van al dan niet aanwezige "optische defecten" van het lenssysteem en probeer uit te vlooien hoe belangrijk die voor jou kunnen zijn (alle lenzen hebben die defecten helaas sommige meer dan andere) Kijk naar het oplossend vermogen van de camera (aantal lijnen per "hoogte") dat geeft je een ruw idee van hoeveel detail je in je fotos kan verwachten .. etc etc ..
          alhoewel je de absolute waarde van die dingen niet kan inschatten geeft het je toch een vergelijkend criterium maar vergeet niet dat die eigenschappen geen scherp afgelijnd criterium zijn voor "goed" of "slecht" .. omdat veel van de eigenschappen mekaar beinvloeden en/of mekaar zelfs gedeeltelijk opheffen (bvb sensorbeeldruis en ruisonderdrukking in de camera en de invloed daarvan op detail in het beeld ..)

          .. en zoals gezegd de ideale camera bestaan voralsnog niet !
          HTH

          Comment


          • #6
            Re: Geschikt toestel.

            Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
            .. en zoals gezegd de ideale camera bestaan voralsnog niet !
            HTH
            Inderdaad!

            Nu nog 2 kleine vragen, waarbij persoonlijke ervaringen een grote rol zullen spelen:
            - Is het best om uit te kijken naar een toestel met AA-batterijen of een Battery Pack?
            - In hoeverre mate is een "manuele zoom ring" automatisch? Moet je hiermee al draaiend zelf alles goedzetten, of hoe gebeurd dit allemaal?

            Bedankt alvast.
            | Nikon D80 || Nikon AF-S 18-135mm DX || B+W UV Filter (67 E) || Sandisk SD 2048MB Ultra II || Manfrotto 055XDB statief + 804RC2 kop || Lowepro TLZ tas |

            Comment


            • #7
              Re: Geschikt toestel.

              Oorspronkelijk geplaatst door NiTroXiTy Bekijk bericht
              - Is het best om uit te kijken naar een toestel met AA-batterijen of een Battery Pack?
              Sommigen hebben liever losse AA-akku's, omdat er dan in geval van nood ook gewone batterijen gebruikt kunnen worden, die je overal kan kopen.
              Het wisselen van een setje AA-akku's gaat niet zo snel, en je moet ervoor zorgen dat er geen lege en volle akku's door elkaar geraken.
              AA-akku's zijn ook niet zo duur.

              Ik heb liever een Lithium-ion akku, die is veel sneller te wisselen, en er raken nooit volle en lege akku's tegelijk in je toestel .
              Een lithium-ion akku heeft een veel grotere energiedichtheid, ze is dus kleiner en lichter in verhouding met AA's van dezelfde spanning en capaciteit.
              Een originele lithium-ion akku is vrij duur, maar meestal is er wel een vervanger te vinden voor een prijs die in de buurt ligt van een setje AA-akku's.

              Iedereen heeft er dus zijn eigen mening over, wat de beste keuze is .
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Geschikt toestel.

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Iedereen heeft er dus zijn eigen mening over, wat de beste keuze is .
                Daar was ik al bang voor.
                Ik bedoel, 't is normaal dat iedereen zijn eigen mening heeft,
                en dat het persoonlijk nut voor iedereen anders is,
                maar 'k wou eens weten of er resultatief gezien één van de twee beter was voor digitale fototoestellen.

                Bedankt voor uw reactie.

                Heeft er iemand misschien nog een antwoord op mijn tweede vraag:
                => "In hoeverre mate is een "manuele zoom ring" automatisch? Moet je hiermee al draaiend zelf alles goedzetten, of hoe gebeurd dit allemaal?"
                | Nikon D80 || Nikon AF-S 18-135mm DX || B+W UV Filter (67 E) || Sandisk SD 2048MB Ultra II || Manfrotto 055XDB statief + 804RC2 kop || Lowepro TLZ tas |

                Comment


                • #9
                  Re: Geschikt toestel.

                  AA NiMH zijn het gemakkelijkste te verkrijgen en niet echt duur als je ze goed behandelt. Hun gebruikt vergt echter een zekere discipline als je ze lang en probleemloos wil gebruiken.
                  Li-ion is handiger maar elk merk heeft zijn eigen model(len) en ze zijn meestal duur in de aanschaf als je weg blijft van de "alternatieve" aanbiedingen. Ik denk dat hun levensduur (afhankelijk van het aantal laadbeurten) minder lang is dan AA NiMH ... Er zijn nu nieuwe types AA op de markt die veel minder snel hun lading verliezen als ze niet gebruikt worden.

                  Meestal laat je je keuze van een toestel niet bepalen door het batterij type omdat noch het ene type noch het andere echt bepalend zijn voorla omdat recente cameratypes heel zuinig gebouwd zijn .. sommigen al zuiniger dan anderen

                  Comment


                  • #10
                    Re: Geschikt toestel.

                    Ik heb de FZ30 en was vroeger ook eerder voor AA's maar dat valt in de praktijk best mee. Ik heb één reservebatterij en daarmee kan je dan toch al even verder (+200 foto's per batterij).

                    Ik denk dat je ergens op het verkeerde spoor zit met je laatste vraag. Zoomen is niet scherpstellen. Dat gebeurt automatisch als je de ontspanknop half indrukt of, indien gewenst, manueel door een andere ring rond de lens (bij de FZ30). Met de zoomring kan je je onderwerp 'dichterbij' halen of juist niet. Je bepaalt hiermee wat (hoeveel) je op je foto krijgt. Op de 35 mm stand kan je bvb een heel gebouw op de foto krijgen terwijl je, door in te zoomen naar bvb 400 mm enkel nog een detail boven de deur overhoud zonder dat je zelf van plaats verandert.

                    Met behulp van een zoomring gaat dat echter veel vlotte en acurater dan met behulp van 2 knopjes zoals op vele compacts/prosumers.

                    Voor mij zijn de bridges (met zoomring!) de ideale instaptoestellen omdat je al het gevoel (look & feel) hebt van een DSLR. Je hebt dan de keuze tussen:
                    - Panasonic FZ30 (tweedehands) of FZ50
                    - Fujifilm S5600, S6500, S9000 en S9500 (of aanverwanten Fujifilm heeft soms verschillende types voor hetzelfde toestel afhankelijk waar je hem koopt)
                    - Sony R1
                    - ...

                    Zet van alle toestellen de eigenschappen naast elkaar en zie wat voor jou belangrijk is de FZ50 bvb heeft een zoom van 35mm tot 430mm, de fuji's 28mm tot 300 mm en de R1 24mm tot 120 mm, de ene heeft liever veel groothoek, de andere liever meer tele.
                    Probeer ook eens ze allemaal vast te houden, het ene toestel zal je beter in de hand liggen als een ander...
                    Groetjes,
                    FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                    * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

                    Comment


                    • #11
                      Re: Geschikt toestel.

                      Bedankt voor de wijze raad, allemaal!

                      Binnenkort zal'k eens naar de MediaMarkt gaan,
                      om de toestellen eens van dichtbij te bekijken.

                      Qua technische specificaties denk ik dat alle toestellen hun voor- en nadelen hebben,
                      dus 'k ga gewoon op zoek naar een toestel met één vereiste, en dat is zo min mogelijk ruis (en dus mooie foto's).
                      Alle andere eigenschappen neem ik er bij, 'k ga niet speciaal op zoek naar een toestel met een bepaalde zoom, of sluitertijd.

                      Moesten er zich nog mensen geroepen voelen om hun persoonlijke ervaringen met een bridgecamera te delen,
                      laat gerust iets weten.

                      Bedankt alvast.
                      | Nikon D80 || Nikon AF-S 18-135mm DX || B+W UV Filter (67 E) || Sandisk SD 2048MB Ultra II || Manfrotto 055XDB statief + 804RC2 kop || Lowepro TLZ tas |

                      Comment


                      • #12
                        Re: Geschikt toestel.

                        Oorspronkelijk geplaatst door NiTroXiTy Bekijk bericht
                        Bedankt voor de wijze raad, allemaal!

                        dus 'k ga gewoon op zoek naar een toestel met één vereiste, en dat is zo min mogelijk ruis (en dus mooie foto's).
                        Alle andere eigenschappen neem ik er bij, 'k ga niet speciaal op zoek naar een toestel met een bepaalde zoom, of sluitertijd.

                        Bedankt alvast.
                        Staar u echter niet blind op het ruisprobleem. In de praktijk valt dat nogal mee. Veel van de nieuwere bridge cameras gebruiken (vreemd genoeg) de nieuwste Sony sensoren (behalve Fuji en een antal anderen die Kodak sensoren gebruiken) en die Sony sensoren hebben beduidend minder ruis dan hun voorgangers. ISO400 is meestal zelfs geen probleem. Een basisvereiste is altijd dat men correct belicht. Bij "slechte" belichting hebben veel cameras zelfs bij lage ISO gevoeligheden nog merkbaar ruis.
                        De Fuji's zijn een geval apart. In sommige modellen zit hun sensor die zij speciaal ontwikkeld hebben voor lage ruis. Schijnbaar is ISO1600 geen probleem maar daartegenover staat dat sommige bronnen andere beeldstoringen vermelden (zoals moiré interferenties) Maar dit heb ik enkel uit de literatuur niet uit eigen ervaring.
                        Persoonlijk ben ik heel erg tevreden met mijn Sony H5 .. vooral met de snelheid en het scherpstellen, het ding mist nooit zijn focus zelfs niet bij weinig licht .. wat niet wegneemt dat ik ook nog naar een dSLR zit te lonken op dit ogenblik (kleintje Nikon D40)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Geschikt toestel.

                          'k Had ook eens naar die Nikon D40 gekeken, die is natuurlijk wat duurder maar ziet er ook de moeite uit.
                          In ieder geval, ik ga kijken naar de Panasonic Lumix FZ7 en FZ50, Sony H2 en H5, en ook eens naar de Nikon D40.
                          | Nikon D80 || Nikon AF-S 18-135mm DX || B+W UV Filter (67 E) || Sandisk SD 2048MB Ultra II || Manfrotto 055XDB statief + 804RC2 kop || Lowepro TLZ tas |

                          Comment


                          • #14
                            Re: Geschikt toestel.

                            neem gewoon die D40 de snelheid van een (d)slr is niet te versmaden!

                            plus een prima toestelletje voor een beginnend hobbyist
                            Canon EOS 30D + Canon EF 70-200L F4 IS USM + Canon EFS 17-85 F4-5,6 IS USM + Canon Speedlite 580EX + LowePro Mini Trekker AW

                            Comment


                            • #15
                              Re: Geschikt toestel.

                              Oorspronkelijk geplaatst door NiTroXiTy Bekijk bericht
                              'k Had ook eens naar die Nikon D40 gekeken, die is natuurlijk wat duurder maar ziet er ook de moeite uit.
                              In ieder geval, ik ga kijken naar de Panasonic Lumix FZ7 en FZ50, Sony H2 en H5, en ook eens naar de Nikon D40.

                              Let wel op, de D40 wordt aan die prijs geleverd met de kitlens, als je hetzelfde zoombereik wil als met zo'n prosumer, dan moet je wel extra kosten doen.

                              En een DSLR is nog geen garantie op betere foto's. Je moet ermee leren werken om er het beste uit te halen.

                              Een DSLR is veel minder bruikbaar als "Point & Shoot" dan een prosumer, hou daar ook rekening mee .
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X