Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dé DSLR partycamera & -lens?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Dé DSLR partycamera & -lens?

Hey

ik heb het forum al een beetje afgezocht, maar heb nog geen voldoening. De titel verklapt mijn vraag al;

concreet;
    welke is de beste DSLR partycamera & -lens (& flitser) van het moment? Stel dat je een budget had van zo'n 1000-1500 euro, welke samenstelling zou jij dan kiezen? Graag argumenten (hoe meer des te beter)...

De camera zal wss uitsluitend tot partyfotografie dienen, dus zoomlenzen etc is voor mij totaal nutteloos.

wss een prime lens met groot diafragma? en een DSLR met grote ISO waarden-niet te veel noise?

hier een lijst met camera's (de meestverkochte op amazon)

ik denk dat jullie genoeg informatie hebben; mijn doel is (na wat ervaring natuurlijk) foto's te kunnen maken zoals deze hieronder (ongeveer, wat dit is echt subliem!)

Bron: http://blog.gerardhenninger.net

bedankt voor jullie professionele raad.

edit: na reactie van koen_dd --> bron bij de foto gezet + 50mm weggedaan koen_dd, ook informatie waar je me mee kan helpen? thanks
    Last edited by poochy; 8 januari 2007, 21:42.

Re: Dé DSLR partycamera & -lens?

50mm prime lens zou ik al niet kiezen, dan moet je nogal ver staan, tenzij je enkel hun hoofd op de foto wil (bovenstaande foto bewijst dat dit zonde zou zijn)

ps: foto mag enkel als link staan (copyright enzo )
    You may say that I'm a dreamer, but I'm not the only one - J. Lennon
    www.koendd.be

FZ50

Comment

Fujifilm S3 pro met een f/2.8 24mm Kun je samen voor rond de 1000 euro vinden in zeer goede staat. Wil je een zoomlens dan kun je budget iets oprekken en gaan voor een 17-35mm, dan heb je voor deze doeleinden echt de top.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
        Fujifilm S3 pro met een f/2.8 24mm Kun je samen voor rond de 1000 euro vinden in zeer goede staat. Wil je een zoomlens dan kun je budget iets oprekken en gaan voor een 17-35mm, dan heb je voor deze doeleinden echt de top.
        Kan je beargumenteren waarom je deze camera kiest? Bedankt.

Comment

Ja natuurlijk, maar er is op het forum genoeg te vinden over deze camera: de beste iso 800 en 1600 in deze klasse, met mooie kleuren en contrast.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

Comment

bedankt spanjaart, ben nu de review aant lezen op dpreview.com

andere reacties/camera's/... zijn ook welkom natuurlijk

Comment

Met ISO200/400 kan je ook prima partyfotografie doen, kijk maar bv op http://www.digitalfrog.nl/

Het grootste belang zou ik hechten aan het gebruiksgemak, welke camera ik het intuitiefste vind werken en of hij goed in de hand ligt. beschikbaarheid van bruikbare objectieven is ook belangrijk uiteraard.

In dit segment kiezen de meesten voor een Canon of een Nikon, maar uiteindelijk is volgens mij quasi elke moderne dSLR wel bruikbaar. Het komt er uiteindelijk op neer dat je het gewoon veel doet, en de techniek vind die jou het beste ligt.
              Als je nog geen voorkeur qua interface hebt lijkt het mij zelfs de beste keus om gewoon te gaan voor het beste koopje dat je kan doen. Of dat nu een d200 of een 20D/30D is zal het verschil niet maken vooraleer je de camera onder de knie hebt.

Ikzelf ben best tevreden van mijn *ist DS met kitlens en AF-360FGZ. Elke keer als ik hem gebruik leer ik hem beter kennen, en dat draagt ook bij aan het feit of je de voorbeeldfoto zal kunnen evenaren of niet

Gerard gebruikt afaik een Canon 1D en een 30D overigens
              Last edited by desolation; 8 januari 2007, 21:36.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door desolation Bekijk bericht
                Met ISO200/400 kan je ook prima partyfotografie doen, kijk maar bv op http://www.digitalfrog.nl/

Het grootste belang zou ik hechten aan het gebruiksgemak, welke camera ik het intuitiefste vind werken en of hij goed in de hand ligt. beschikbaarheid van bruikbare objectieven is ook belangrijk uiteraard.

etc...

Ben er gedeeltelijk mee akkoord; de keuze van de lens en flitser is toch heel belangrijk, niet? een lens met grote diafragma, zoals voorgesteld door spanjaart?

ISO voor de camera en diafragma voor de lens zijn volgens mij de belangrijkste factoren voor partyfotografie.. klopt dit?

Comment

Bij party is het dus meestal donkerder. Je kan inderdaad een flits gebruiken maar je gaat toch meer sfeer vastleggen als die kunt laten. Dus hoge ISO en lichtsterke lenzen.
                  Donkere ruimte, hoge ISO geven meer ruis. Op gebied van ruis is Canon de beste keuze vandaag.

De 400D kost zo'n 700 Euro.
                  Externe flits extra kost al snel 250 Euro.

Dan als lens:

Prime:
                  • Canon EF 20/2.8 USM voor zo'n 450 Euro
                  • Canon EF 28/1,8 USM voor zo'n 450 Euro
                  • Canon EF 35/2 voor 260 Euro (maar misschien ook niet breed genoeg)
                  • Canon EF 50/1,8 voor ongeveer 100 Euro (maar zoals aangehaald niet breed genoeg maar wel een tip als extra lens).

Om te starten misschien toch een lichtsterke zoom nemen. Dan heb je iets of wat mogelijkheden anders moet je jezelf verplaatsen en dan kan op een party al eens lastig zijn omdat ze ze dan misschien tussenlopen.
                  • Tamron 17-50/2.8 voor zo'n 350 Euro (gelijkaardig vind je ook bij Sigma)
                  Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                    Bij party is het dus meestal donkerder. Je kan inderdaad een flits gebruiken maar je gaat toch meer sfeer vastleggen als die kunt laten. Dus hoge ISO en lichtsterke lenzen.
                    Donkere ruimte, hoge ISO geven meer ruis. Op gebied van ruis is Canon de beste keuze vandaag.
                    Bedankt voor je informatie, maar toch een kleine opmerking; als fuifganger kom ik vaak partyfotografen tegen, ingehuurd door de discotheek zelf (bv. www.versuz.be heeft zeer knappe partypics) en deze fotografen hebben ALTIJD een flits...

nogmaals thanks voor je hulp.

Comment

Hoi,

voor partyfotografie heb je niet bepaald veel nodig. Een instap DSLR met kitlens is eigenlijk reeds genoeg. Een goede flits is wel een must. Niet zozeer voor sfeerfoto's maar wel als je foto's van de aanwezige mensen wil trekken. M'n eerste fuiven deed ik met de D50 en SB600 flits. Een 18-50 of 28-70 lens is ruim voldoende. Zoom is wel belangrijk omdat je soms zeer weinig bewegingsruimte hebt. Lichtsterke lens is niet nodig. Meestal werk ik op f/5 of trager.

Wouter.
                      Nikon D50 Nikon D90,sigma 10-20 EX-DC sigma 18-50 EX-DC, sigma 28-70 EX-DG, Nikon 18-105, sigma 70-200 EX-DG, SB-600, SB-800

Comment

Met flitser kan je ook perfect sfeer en omgevingslicht vangen, en met de flash zelf je onderwerp belichten en freezen zodat het echt afsteekt tov de omgeving.

Echt super lichtsterk glas is imo ook niet extreem nodig, ik gebruik meestal een diafragmawaarde tussen 3.5 en 4.5 omdat je bij bv een 1.8 gewoon te weinig scherptediepte hebt.
                        Persoonlijk zou ik ook beginnen met een breedhoekzoom en niet met een prime, er is niets zo irritant voor de fuifgangers als uit de weg geduwd worden door de fotograaf die door gebrek aan breedhoek of zoom zich constant moet verplaatsen om uiteindelijk iedereen op de foto te krijgen. Ook kan je door laat te flitsen en na het afdrukken nog bij te zoomen te achtergrond blurren, wat leuke plaatjes kan opleveren(heb deze tip van digitalfrog, op zijn site staat een leuke guide over hoe hij partypics maakt).

Een canon lijkt me idd een goede keuze, alsmede een nikon. In het geval van een Canon zou ik persoonlijk eerder een tweedehands 20D zoeken dan een 400D nieuw te kopen. Deze kan je tweedehands met goed zoeken voor een EUR of 6-700 vinden. Nieuw kan je voor een 30D opteren, die komt met de cashback actie op een goeie 1050EUR voor de body momenteel

Comment

Een flits heb je altijd nodig, en je neemt er best een softbox bij van Lumiquest ofzo.

Een lichtsterke prime kan helpen, maar volgens mij trek je soms beter op F/4, omdat de mensen ook niet allemaal op dezelfde afstand staan. Met een flits op 1/15e kun je dan de achtergrond meenemen, wat altijd leuk is.

Beeldstabilisatie helpt dan niet, dus ik zou gaan voor een 350D (niet de 400) met een 17-40L of 17-85 of misschien zelfs een 18-55 kitlens (de onscherpte gaat toch wegvallen tussen de ruis), met een 430EX of SIGMA EF 500 DG Super en een Lumiquest Softbox.
                          pixelpusher

Comment

Hmmm Ik zou zeggen 30D of 350D. Want deze zijn de beste binnen dit budget in de hoge iso. Voorkeur voor de 30D want deze doet het daar nog iets beter en vooral de focus in donkere omstandigheden gaat beter zijn. En omwille van die focus zou ik dan uiteindelijk ook 400D verkiezen boven 350D. Alhoewel die iets minder is in de hoge iso.

Wat voor mij ook al de flits een noodzaak maakt want die gebruik je niet enkel voor de flits maar gaat ook helpen bij het focussen. Ik zou zeggen 430EX want prijs en wat je nodig hebt ligt die beter.

Lens is moeilijker. Eigenlijk zou ik zeggen enkele primes zoals 24 f1.4,35 f1.4 15mm FE, en als zoom de 17-55 IS f2.8. Maar buiten de fisheye zijn die allemaal uit je budget.

Dus ga ik maar voor de 17-50 f2.8 van tamron.

Dat geeft dan:
                            -30D + 17-50 + 430ex = 1816€ - 150€ cashback = 1666€ Iets te duur
                            -400D + 17-50 +430ex = 1357€ voor je flash nog een softbox +35€ =1392€

Eigenlijk zou ik proberen niet teveel te flitsen want dat haalt teveel sfeer weg. Maar wel invulflitsen om de schaduwen wat op te lichten en vandaar ook die softbox.

Comment

ik zou eerder gaan voor een groothoeklens (10-22 of 12-24) aangezien je dan toch wel wat minder achteruit moet gaan stappen
                              ik denk trouwens dat de foto die jij vermeldt met een groothoeklens genomen is (als je let op de arm van het linkse meisje)
                              ik neem vaak op feestjes mijn fisheye mee (8mm). zolang je niet te dicht bij je onderwerpen zit, ga je niet veel vertekening hebben, ik zal hier enkele voorbeeldfoto's plaatsen.
                              ik zeg zeker niet dat je met een fisheye foto's moet nemen(want 8mm is nu ook wel heel heel breed), maar ik wil gewoon illustreren dat een groothoek helemaal geen overbodige luxe is en ik vind het zelfs een absolute noodzaak wil je op drukke plaatsen foto's nemen (waar je géén stapje achteruit kan doen)
                              nu ik mijn 10-22 heb ben ik van plan enkel die lens te gebruiken, maar ik heb hem nog niet zo lang en heb hem dus ook nog niet kunnen uitproberen op feestjes...
                              als toestel gebruik ik dan een 20d en een 430ex wat meer dan genoeg is

hier enkele voorbeeldjes met de fisheye (met een gewone groothoek ga je dat bol effect niet hebben, en ga je een iets kleinere hoek krijgen)

5DmkIII en wat glas

Comment

Working...
                              X