Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fouten in opnames Nikon D80 / Probleem D80

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Fouten in opnames Nikon D80 / Probleem D80

Ik heb sinds eind 2006 een D80 en heb al vrij direct te maken met een fouten in een aantal opnames. Het betreft nu 3 foute foto's op ca. 600 gemaakte opnames.

Het gaat om:

- een grijze balk aan de zijkant van de foto (informatie ontbreekt op die plek)
    - een aantal rode punten / lijnen midden in de opname
    - een horizontale scheiding over de hele breedte in mijn opname waarbij de onderkant meer belicht lijkt dan de bovenkant

drie heel verschillende problemen. Ik kan de lijn niet ontdekken. En Nikon (online) support ook niet bij de eerste 2 fouten!

Uiteraard betreur ik dit bij een camera van zo veel geld. De enige optie volgens de leverancier is opsturen naar Nikon en wellicht 3 weken zonder camera!

Wat denken jullie?
    Last edited by edwinus; 4 januari 2007, 16:07.

Re: Fouten in opnames Nikon D80 / Probleem D80

Opsturen is inderdaad de enige optie.
    Ik denk dat er een nieuwe sensor zal worden gestoken...
    je zal hem waarschijnlijk wel langer als 3 weken kwijt zijn, want hoe het bij nikon nu vooruit gaat
    Hij is toch nog in garantie normaal e? (Tis een D80 dusja)
    SHARPimages.be

Comment

opsturen en hopen dat je 'm binnen 8 (dit is geen typfout!) weken terug hebt

Comment

Al een ander kaartje geprobeerd?
        Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Inderdaad, probeer eerst eens een ander SD-kaartje. Ik heb gelijkaardige problemen gehad met foto's die ik op een USB-stick bewaarde om ze te laten afdrukken. Ander stikje gekocht en opgelost...
          Ik betwijfel dat het aan de sensor ligt, dan zou je er meer last van moeten hebben. Probeer die foutieve eens opnieuw te trekken met dezelfde instellingen/omstandigheden...
          Last edited by Steven_V; 5 januari 2007, 08:01.
          Nikon D80 / Sony DSC-H5

Comment

Ik heb sinds eind 2006 een D80 en heb al vrij direct te maken met een fouten in een aantal opnames. Het betreft nu 3 foute foto's op ca. 600 gemaakte opnames.
            Drie slechte foto's op 600, ligt waarschijnlijk niet aan je camera, mischien een wegschrijffout (eventueel door verkeerde handelingen meteen na het maken van je foto Bv. afschakelen toestel terwijl dit nog aan het schrijven is,openen batterijdeksel, of bepaalde andere handelingen uitvoeren waardoor het wegschrijven kan verstoord worden) indien het een meer voorkomende storing is, komt er wel een firmware update, maar zoals hier reeds gezegd zit het er dik in dat het aan je geheugenkaartje ligt.
            Ik zou het eerst zelf eens goed bekijken alvorens het toestel meteen binnen te leveren, want als dit maar 3 maal op 600 foto's voorkomt zit het er dik in dat ze de fout er daar ook niet uithalen.
            Ik heb het op mijn D2H ook een paar maal voorgehad, en het bleek de voorbode van een slechte geheugenkaart
            Formateer altijd je kaartjes in het toestel zelf

Comment

Eer je iets afschiet, toon je hier beter die 'foutieve' beelden.
              Misschien kan er dan een uitleg.
              Nu, wat ik hier begrepen heb zou dit enkel voorkomen bij jpeg-bestanden ?
              Indien ja, dat is er iets fout gelopen tijdens het wegschrijven. Jpeg's zijn rare bestanden die heel gevoelig liggen indien het bij transfert gaat.
              Stonden die foto's fout op het kaartje, of is dat gebeurd nadat je ze op de PC bekeek.
              Indien het laatste, durf ik er bijna op te wedden dat je de beelden op je PC heb geladen via de camera en hier wringt vaak het schoentje. Copieer indien mogelijk je beelden steeds via een kaartlezer en niet via de camera. Is werkzekerder.
              Nu, toon effen die beelden aub .
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

Comment

Ik heb analoge problemen gehad met mijn Canon, oorzaak was een kaartje van Dane-Elec, ik zou maar eens een ander kaartje proberen. Zou eventueel kunnen dat het kaartje de schrijfsnelheden van de D80 niet aankan.
                Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Opgelost ?
                  brochef_photographer

Comment

Het is inmiddels opgelost. Ten minste, ik hoop dat het wegblijft.

Het probleem was volgens de dealer dat er op mijn geheugenkaart een windows-file (soort txt-file) was weggeschreven. Deze is erop gekomen tijdens één of ander virusscanproces of iets dergelijks (ik gebruik de cardreader in mijn laptop om de foto's over te zetten). Deze veroorzaakte een probleem bij het wegschrijven van/naar de kaart.

Mij werd geadviseerd om iedere keer :

- de USB kabel te gebruiken i.p.v. de cardreader
                    - na overdracht de kaart te formatteren in de verkenner en daarna de kaart te formatteren in de camera

Dit heb ik inmiddels een paar keer gedaan en er zijn geen fouten opgetreden.

(Wel ontdekte ik gisteren een kleine fout in een foto, na importeren met Picasa. Deze software was dan ook gelijk de probleemveroorzaker, het origineel op de kaart was namelijk perfect. Iemand slechte ervaringen met Picasa import?)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door edwinus Bekijk bericht
                      Het is inmiddels opgelost. Ten minste, ik hoop dat het wegblijft.

Het probleem was volgens de dealer dat er op mijn geheugenkaart een windows-file (soort txt-file) was weggeschreven. Deze is erop gekomen tijdens één of ander virusscanproces of iets dergelijks (ik gebruik de cardreader in mijn laptop om de foto's over te zetten). Deze veroorzaakte een probleem bij het wegschrijven van/naar de kaart.

Mij werd geadviseerd om iedere keer :

- de USB kabel te gebruiken i.p.v. de cardreader
                      - na overdracht de kaart te formatteren in de verkenner en daarna de kaart te formatteren in de camera

Dit heb ik inmiddels een paar keer gedaan en er zijn geen fouten opgetreden.

(Wel ontdekte ik gisteren een kleine fout in een foto, na importeren met Picasa. Deze software was dan ook gelijk de probleemveroorzaker, het origineel op de kaart was namelijk perfect. Iemand slechte ervaringen met Picasa import?)

Lijkt me raar ! Ik steek altijd het kaartje in een card-reader en copyeer dan via de verkenner naar de PC. Ik formateer wel altijd via de camera.

Eerst formateren met de verkenner en daarna met de camera lijkt me over-kill. Trouwens formateren is gewoon het FAT (boekhouding )van het kaartje bewerken, voor de rest staan alle gegevens nog op het kaartje,

Het zou nu wel kunnen dat externe programma's eigen bestanden weggeschrijven op het kaartje (zoals een inhoudstabel). Want voor hun is een kaartje met foto's hetzelfde als een HD met foto's.
                      BD0497BE : Nikon body + glas
                      www.RudyVerrijt.info

Comment

Het gekke is wel dat ik met mijn vorige (sony dsc-v3) camera nooit problemen heb gehad. En hiermee deed ik het op dezelfde manier, dus direct in de cardreader.

Wellicht is de Nikon wat gevoeliger of ik heb pech gehad dat er toevallig een 'niet gewenst' bestandje op de kaart is geplaatst.

Dus in principe is het dus voldoende om de volle kaart in de camera te formatteren? Niet eerst in de Verkenner?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door edwinus Bekijk bericht
                          Dus in principe is het dus voldoende om de volle kaart in de camera te formatteren? Niet eerst in de Verkenner?
                          Toch bij mij voor de D70 en D200. Alle ontelbare keren getest
                          BD0497BE : Nikon body + glas
                          www.RudyVerrijt.info

Comment

ik schrijf ze weg via usb en heb 1x geformaterd in de camera, nog nooit problemen gehad..........
                            (ook D80 hier, maar met een sd card van sandisk 2gig ultra II)

-M-
                            Mijn site...
                            vandaelefotografie.be
                            * BD0916BE *

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                              Lijkt me raar ! Ik steek altijd het kaartje in een card-reader en copyeer dan via de verkenner naar de PC. Ik formateer wel altijd via de camera.

Eerst formateren met de verkenner en daarna met de camera lijkt me over-kill. Trouwens formateren is gewoon het FAT (boekhouding )van het kaartje bewerken, voor de rest staan alle gegevens nog op het kaartje,

Het zou nu wel kunnen dat externe programma's eigen bestanden weggeschrijven op het kaartje (zoals een inhoudstabel). Want voor hun is een kaartje met foto's hetzelfde als een HD met foto's.

Ik denk ook niet dat dat uitmaakt, maar je kan in windows toch kiezen voor snel formatteren, of volledig? mss kan het wel helpen het kaartje een aantal keer echt te formatteren (vol schrijven met nullen?) om eventuele foutjes eraf te krijgen...
                              Ik formatteer ook enkel in de camera nadat ik met mijn A60 ooit bijna geen foto's meer kon trekken na een 50 tal nadat ik eens voor één keer het kaartje in de pc had geformatteerd, dus dat doe ik nooit meer, toch niet zonder daarna nog eens in de camera opnieuw te doen. In de camera wordt idd enkel de 'index' overschreven, de foto's blijven te vinden met rescue software.

Groeten,
                              Koen
                              Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Working...
                              X