Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuw toestel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nieuw toestel

Ik ben op zoek naar een nieuw fototoestel. Momenteel maak ik gebruik van een Canon Ixus. Ik heb nog geen ervaring met spiegelreflex en twijfel er dan ook aan of de investering waard is (op dit moment). Ik heb de Nikon D50 gezien voor 499,- maar had ook mijn oog laten vallen op een Panasonic Lumix FZ50 of een Fuji Finepix S9600.
    Op dit moment wil ik er ongeveer 500-600€ aan spenderen. Het grootste doeleinde voor het toestel is reisfotografie, dus vooral natuur en cultuur.
    Welk toestel zou het beste zijn om mee te starten of hebben jullie andere voorstellen?

Re: Nieuw toestel

bij die D50 moet je dan wel nog een lens kopen denk ik, en als je iet of wat een bereik wil hebben zonder "alle vijf voet" van lens te moeten wisselen zal je best een 18-200 nemen denk ik... zit je wel iets boven je budget.
    Qua gebruiksgemak denk ik dat zo 'n prosumer handiger is (ook qua gewicht), en: de kans dat je stof op de sensor krijgt is veel kleiner (omzeggens nihil).

Comment

Bart

Ik antwoord hier op je vraag en dan open je een nieuw draadje?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
        Bart

Ik antwoord hier op je vraag en dan open je een nieuw draadje?
        Dat draadje van jou kom ik overal tegen bij iemand die een camera wil gaan kopen. Heb je soms aandelen bij Panasonic?
        mvgr
        antoine200

Comment

Evenveel als andere BDers die Fuji of Nikon blijven aanraden zonder te kijken naar andere merken. En dat doe ik wel (andere merken aanraden, bedoel ik). Maar die draadjes heb je niet gelezen?

Trouwens, wat doe ik mis? Volgens mij heeft vraagsteller ook belangstelling voor de FZ50. Tenminste, dat lees ik. En ook de Fuji draagt zijn interesse.
          Last edited by nabi; 3 januari 2007, 12:54. Reden: typefout

Comment

Wat zijn je keuzecriteria? Gewicht? Foto's kunnen trekken in moeilijker lichtomstandigheden zonder flits (hoge ISO) ?

Laat je in ieder geval niet leiden door de hoge Megapixel waarden in de bridgemodellen, want die zijn zeker in het geval van de Panasonic zinloos. De test op DPreview toont dit duidelijk aan.

MVG,

Comment

Misschien dat ik hierna weer alle zonden van Egypte over me heen krijg maar soit.

Bart is op zoek naar een reiscamera. Zijn interesse is o.a natuur en cultuur. Lees maar zijn eerste post.

Wanneer die cultuur geen optredens zijn in donkere kroegen is elke bridge eigenlijk ideaal. Ik haalde in dat ander draadje (waar ik antwoordde op Bart zijn identieke vraag vooraleer hij deze topic opende en zijn oorspronkelijke tekst aanpaste ) een reisreportage aan. Okee, foto's met de FZ50. Het had netzogoed de Fuji 9600 kunnen zijn volgens mij. Of de Canon S3.

De bridgetoestellen zijn hier uitermate voor geschikt. Mag ik nogmaals verwijzen naar dat ander draadje dat hier nog loopt, zonder dat mij dat kwalijk wordt genomen liefst?
              (tussen haakjes: met een link naar een reisreportage met gelijktijdig gebruik van de FZ30 en de Canon 20D (DSLR) waar je zelf maar je conclusies moet uit trekken, als ik dat doe krijg ik véél tegenwind ik vraag me af waarom )

In recente magazines (o.a. Foto-Video-Digitaal nr 6/2005 en Video-digitaal januari 2007) worden bridges vergeleken met DSLRs. Ik ga er evenmin dieper op in om dezelfde reden als ik hiervoor geen conclusies trek. Doe dat zelf maar.

Volgens mij is de verwijzing naar dat ander draadje en naar de magazines volledig on topic en heeft ook niks met favoritisme te maken, hoor Antoine. Wie dat draadje grondig leest (vooral wat er staat!) kan niet anders dan besluiten dat een bridge beanwoordt aan de criteria van een reiscamera waarmee iets meer mogelijk is dan met een broekzakmodel.

Wanneer echter de cultuur (wat dan ook) wordt gefotografeerd in donkere omstandigheden (zoals optredens in zaal) zal elke bridge tekortschieten. Dan is een lichte DSLR aan te raden. Anders niet zo maar zonder meer.

En houdt in dat geval ook voldoende rekening met de meerkost en meer gewicht t.o.v. een bridge.

Andere criteria die van belang zijn, zijn o.a. het gevoel dat je hebt als je een toestel vasthoudt of manuele zoomring of manuele scherpstelring. Dan benaderen de Fuji 9600 en de Panasonic FZ50 het DSLRgevoel.

Wat het aantal megapixel betreft ontlopen ze mekaar niet veel: 9 voor de Fuji en 10 voor de FZ50.
              Volgens de conclusies van dpreview leveren de 2 extra megapixel van de FZ50 (t.o.v. de FZ30) niet veel (maar toch iets?) meerwaarde (t.o.v. de FZ30). Maar de FZ30 is de voorloper van de FZ50 en wil je een nog FZ30 (zeker geen slecht toestel) moet je op zoek op eBay of op dit forum. (tip!)

Je moet je in deze context ook afvragen of de 10megapixel van de recente DSLRmodellen zin heeft, temeer daar volgens enkele BDers de 6 megapix van een D40/D50 ruim voldoende is. Toch is er een markt voor. En wat als de fabrikanten je voor een moeilijke keus stelt bijv 9/10 Mpix en DSLR gevoel of 7 Mpix en knopjes om te zoomen en scherp te stellen? Of toch maar de DSLR?

Vooraleer ik hier volledig wordt afgemaakt wil ik toch nog even vermelden dat volgens het tijdschrift Foto-Video-Digitaal de FZ50 de beste in zijn klasse is, maar dat de Fuji 9600 (nipt ) de meeste punten krijgt voor beeldkwaliteit.

Comment

Natuur en cultuurfotografie zijn toch wel 2 verschillende dingen. Voor landschapsfotografie heb je breedhoek nodig en voor cultuur (gebouwen? musea?) hangt het weer af of je binnen of buiten fotografeert.
                Een spiegelreflex is dan wel handig met een bijvoorbeeld de kitlens 18-55 en voor binnenopnames bijvoorbeeld de 50mm 1.8 (kost ongeveer 100 euro en is erg lichtscherp), maar ik denk dat je meer aan een bridgecamera hebt. Dat scheelt lenzen wisselen en gewicht! Want bij de Nikon D50 (en dat geldt voor iederen spiegelreflexcamera) heb je snel de behoefte aan betere lenzen (zeker als je de kitlens neemt) en dan ben je alsnog duurder uit.

Met een bridgecamera kun je eigenlijk niet zo veel verkeerd kopen en deze biedt je dan ook meer plezier dan een dslr. Dus de Fuji of de Panasonic die jij op het oog hebt zijn beide niet verkeerd.
                Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                --------

Comment

Het toestel is nodig voor allerlei soorten van reizen. Bijna 80% van mijn foto's zullen buiten genomen worden, grotendeels landschappen, gebouwen en lokale bevolking. Veel avondfoto's zullen er niet bij zijn. Binnenkort vertrek ik naar Barcelona en daarna naar Jordanië. In feite zal het onhandig zijn om 2 of 3 lenzen te moeten meesleuren, maar indien het verschil in foto's groot is, dan is het dit zeker waard.
                  Het is niet de bedoeling om prints te maken groter dan A4 formaat. Wat ik wel handig vind, is een iet of wat deftige zoom.

Comment

Bart

Ik zou niet twijfelen: een bridge!

Enkel kiezen tussen de FZ50 en de s9600, dat is moeilijk

Voor wat het waard is: de Fuji heeft een 28-300 zoom, de FZ50 een 35-420 (of 36-432, in ieder geval 12x)

Misschien eens zoeken op dit forum naar gebruikerservaringen?

Comment

Working...
                    X