Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon of canon

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon of canon

Hallo

Ik ben al geruime tijd op zoek naar een spiegelreflex camera. Dit liefst onder de 1000 euro aangezien ik nog maar een studentje ben. Ik juli doe ik mee aan toelatingsexamen voor fotografie, maar ik wil nu toch eens eindelijk deftig materiaal.

Ik verzamel al lang informatie over de soorten en prijzen. En 2 springen er toch wel uit vind ik: Nikon en Canon.
    Eerst wou ik altijd een canon 350D kopen. Nu is er uiteraard de 400D. Maar ik heb ook wel intresse voor de nikon D50. Deze staat nu in afslag zag ik bij media markt en makro. Maar op sites in de vorm van redcoon enz staan de camera's ook wel voor degelijke prijzen.

Maar nu voreg ik mij ook af of het betrouwbaar is om via zo een site's te kopen. Want wat met de service na verkoop?

Dus nu vraag ik aan jullie: zijn er aanbevelingen?
    Ik las ook op het forumonderdeel met de nadelen van de camera's. Die heb ik allemaal eens genoteerd en vergeleken, maar nog steeds geraak ik er niet wijs uit.

Op een vorig bericht werd mij al verteld om toch ook eens te gaan 'testen' en kijken welke het best in de hand ligt. Maar toch wil ik dan al iets meer zekerheid.

Kan het dat de lenzen voor Nikon goedkoper zijn? Of zag ik dit verkeerd?
    groetjes
    D7000 + Tamron 17-50 2.8 + Nikkor 50mm 1.8 + Nikkor 70-300 3.5-5.6 + SB600
    Manfrotto 055XPROB + 804Rc2 + Reflectiescherm + CS5
    + heel veel passie

Re: Nikon of canon

Als je voor Nikon kiest en geen budget hebt voor de D200, zou ik zeker voor de D70s gaan ipv de D50. Die is tegenwoordig ook niet zo duur meer maar heeft toch iets meer mogelijkheden.

'k Heb al veel aankopen gedaan via cameranu.nl en de levering is betrouwbaar en snel. Bij een gebrek aan de camera wat na één week opduikt moet je echter op de reparatie wachten ipv dat ze 'm zo omruilen. 'k Denk dat een betere service wel bij een gewone winkel te verwachten is, maar daar betaal je dan vaak wel veel hogere prijzen voor. Ook wel 'ns een aankoop bij Racoon gedaan en bij Digitalstreet. Allemaal zeer snel binnen.

Comment

Deze vraag stelling zal wel weer het nodige afroepen over wel Nikon en geen Canon of het omgekeerde.

Keuze maken voor een nieuwe camera is niet eenvoudig.
      Gezien jouw studie moet je toch zelf al een aantal afwegingen kunnen maken.

Bij mij hebben de volgende afwegingen een grote rol gespeeld.
      1. Wat is mijn totaal budget.
      2. Welke fotografie ga ik of wil ik gaan doen.
      3. Welk merk biedt mij de beste en grootste keus m.b.t. objectieven.
      (denk eraan dat objectieven belangrijker zijn dan de camera)
      4. Welke camera past het beste bij mij.
      (Hoe ligt hij in mijn hand, is hij degelijk, kan ik deze camera ook bedienen, zijn er uitbreidingsmogelijkheden etc.)
      5. Hoe is het met de service gesteld.

Bij mijn uiteindelijke keuze hebben de objectieven in relatie tot mijn budget de grootste doorslag gegeven.

Kijk vooral niet naar al die mooie foto’s die op het Internet staan. Jij moet uiteindelijk zelf foto’s gaan maken en dit kan dan in het begin echt tegen vallen.

Ik wens je verder veel succes toe bij het maken van je keuze

mvgr
      antoine200
      Last edited by antoine200; 2 januari 2007, 16:18.

Comment

mijn voorkeur draait rondom natuurfotografie. (i know, beetje cliché mss)
        Maar ook portretfotografie geniet mijn voorkeur
        D7000 + Tamron 17-50 2.8 + Nikkor 50mm 1.8 + Nikkor 70-300 3.5-5.6 + SB600
        Manfrotto 055XPROB + 804Rc2 + Reflectiescherm + CS5
        + heel veel passie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dorientje Bekijk bericht
          mijn voorkeur draait rondom natuurfotografie. (i know, beetje cliché mss)
          Maar ook portretfotografie geniet mijn voorkeur
          Ik zou mijn focus dan leggen op de keuze van het objectief (neem beslist geen Kitlens van Nikon of Canon).

mvgr
          antoine200

Comment

De vraag is niet alleen: welke camera kies ik, maar ook: welke lens kies ik.

Zowel Canon als Nikon bouwen goede camera's. Je moet ze echt vastpakken om te ondervinden welke jou het beste ligt.
            Kies je voor Nikon, dan is de D50 geen slechte keuze: veel camera voor weinig geld. De verschillen met de D70s zijn niet wereldschokkend.

Minstens even belangrijk is de keuze van de lens. De kitlens wordt voor weinig geld aangeboden, en is vaak niet slecht om mee te starten. Zo ondervind je waar je interesses liggen, en welk bereik (brandpuntsafstand) je frequent gebruikt. De Nikon D50 wordt ook vaak met dubbele kitlens (18-55 en 55-200) aangeboden. Zeker de overweging waard. En dan hou je nog budget over!

Investeren in betere, lichtsterke lenzen kan zo nodig later nog altijd.

Succes met de keuze!

Groetjes, Wim
            Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
            Fujifilm X100V - Sony RX100M3

Comment

Macro bied nu de D50 aan met kitlens voor 499 euro in zijn folder.

BD594BE
              Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
              Hier op dit forum.

Comment

Als je onder een bepaald budget wil blijven maakt het eigenlijk weinig uit of je voor Nikon of Canon kiest denk ik. Beide merken leveren goede camera's, zowel in de goedkopere als de duurdere categorie.
                Er is niets wat je met een Nikon wel kan en een Canon niet kan en omgekeerd. Kies wat voor jou het beste aanvoelt.

Wil je echter verder gaan in fotografie en er later meer geld aan uitgeven ligt de zaak misschien iets anders, er zijn nog andere merken op de markt, maar dan wel in een andere prijsklasse zoals de oudere Fuji S3 Pro en de binnenkort nieuw uitkomende Fuji S5 Pro. Deze beide camera's werken met een nikonvatting . . .voel je hem komen . . .zelfde lenzen op 2 verschillende camera's ( origineel dus, zonder adapter ) is wel meegenomen, geen verdere investeringen meer qua lenskeuze. Met andere vattingen zit je vast aan één camera-merk of je moet met adapters gaan werken wat de beeldkwaliteit niet ten goede komt.

Maar zoals ik al zei, dit geldt enkel als je echt meer wil investeren en al een stukje in de toekomst denkt . . . 't is maar dat je weet dat die mogelijkheid bestaat . . . velen beginners weten niet eens dat Fuji ook een DSLR camera heeft ( zij het van hogere klasse dan de doorsnee-camera's )
                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

'k Zie idd heel vaak staan als ik op Nikon lenzen zoek dat ie voor zowel Nikon als Fuji geschikt zijn.
                  Maar over die fuji dslr-camera's heb ik nog weinig gehoord/gelezen. Hoe zijn die kwalitatief tov Canon en Nikon?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door paparazzi Bekijk bericht
                    'k Zie idd heel vaak staan als ik op Nikon lenzen zoek dat ie voor zowel Nikon als Fuji geschikt zijn.
                    Maar over die fuji dslr-camera's heb ik nog weinig gehoord/gelezen. Hoe zijn die kwalitatief tov Canon en Nikon?
                    Vraag maar eens aan Trebs
                    Van zodra de Fuji S5 uitkomt staat deze ook op mijn verlanglijstje
                    Ik vond de Fuji S3 Pro de perfecte camera op één uitzondering na . . . zeer traag wegschrijven van bestanden, voor de rest . . . geen minpunten. De opvolger, de S5 heeft dit probleem niet meer als je de specificaties mag geloven . . .
                    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.

Comment

de Fujij S3 kan je gerust naast een nikon D200 zetten of naast een canon 30D of 20D (mss dat de canonmensen dit niet graag horen of lezen)
                      kwestie ruis op hogere iso waarde is dat een zeer goede camera
                      ook kwestie kleurweergave is die zeker bij de betere (huidskleuren zijn zeer goed)
                      juist iets te traag voor snellere actiesporten (aantal frame's per seconde is naar mijn zin te weinig)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                        Vraag maar eens aan Trebs
                        Van zodra de Fuji S5 uitkomt staat deze ook op mijn verlanglijstje
                        Ik vond de Fuji S3 Pro de perfecte camera op één uitzondering na . . . zeer traag wegschrijven van bestanden, voor de rest . . . geen minpunten. De opvolger, de S5 heeft dit probleem niet meer als je de specificaties mag geloven . . .
                        Ik weet het niet echt...als je ziet dat de foto's max een 30Mb gaan zijn, dan gaat het toch effe duren om deze weg te schrijven, niet?
                        Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

Comment

op hoeveel pixels zit die fuji?

niet dat ik nu al iets anders zoek, maar tegen de tijd dat mijn D200 aan vervanging toe is kan ik dus ook een fuji (tegen die tijd ongetwijfeld al wel sneller) als mogelijke optie zien wegens compatibiliteit van lenzen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JanMetDePet Bekijk bericht
                            Ik weet het niet echt...als je ziet dat de foto's max een 30Mb gaan zijn, dan gaat het toch effe duren om deze weg te schrijven, niet?
                            De bestanden van mijn D2XS zijn ook toch een goeie 20 mb groot en die worden op een fractie van een seconde weggeschreven . . . naar een grote buffer . . . en die buffer was bij de Fuji veel te klein, die was direct vol, vandaar dat je na enkele opname's na elkaar, zeker in raw, even moest wachten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door paparazzi Bekijk bericht
                              op hoeveel pixels zit die fuji?

niet dat ik nu al iets anders zoek, maar tegen de tijd dat mijn D200 aan vervanging toe is kan ik dus ook een fuji (tegen die tijd ongetwijfeld al wel sneller) als mogelijke optie zien wegens compatibiliteit van lenzen
                              2 x 6 milj pixels waarvan er 6 milj worden gebruikt voor het verhoogde dynamisch bereik, in totaliteit te vergelijken met de 8 milj pixels van een 20D bijvoorbeeld, alhoewel de resolutie van de bestanden even groot is dan van mijn D2XS met 12 milj pixels: 4288 x 2848 en de Fuji S3 : 4256 x 2848

Comment

Working...
                              X