Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raad bij aanschaf Nikon D40

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Raad bij aanschaf Nikon D40

    Hallo,

    Ik heb mezelf hier al een tijdje geleden geregistreerd. In mijn vrije tijd ben ik molenaar (Molen Ter Rijst in Herzele). Maar ik hou ook van fotografie. Voorlopig heb ik nog niet echt een professioneel fototoestel.
    Toch zou ik graag molens (windmolens in mijn geval) combineren met fotografie.

    Ik zag in de METRO van woensdag 20 december een artikeltje staan over de Nikon D40. Ik dacht misschien is dit toestel iets voor mij. Ik keek even op internet en zag dat het +/- € 550,00 kost.

    Is dit een goeie keuze? en welke extra lenzen zou u mij aanbevelen? of is de bijgeleverde lens goed?
    En misschien nog andere opmerkingen of ervaringen...

    Alvast Bedankt...
    Molen Ter Rijst

  • #2
    Re: Raad bij aanschaf Nikon D40

    Oorspronkelijk geplaatst door Molenaar Bekijk bericht
    Is dit een goeie keuze?
    Ik heb de Nikon D40 nog niet zelf in handen gehad, maar van wat ik lees onder andere hier: http://www.dpreview.com/reviews/nikond40/ schijnt het een goed toestelletje te zijn.

    Oorspronkelijk geplaatst door Molenaar Bekijk bericht
    en welke extra lenzen zou u mij aanbevelen? of is de bijgeleverde lens goed?
    En misschien nog andere opmerkingen of ervaringen...
    De keuze van lenzen hangt af van wat je van plan bent te fotograferen. Als je gewoon de buitenkant van de molen wil fotograferen in daglicht, zal de kitlens al heel wat goede foto's kunnen leveren. Is het de bedoeling om ook het interieur van de molen te fotograferen bij slechte lichtomstandigheden, is een lichtgevoeligere lens mogelijk meer aangewezen. Of bij slecht licht werken met statief is ook een mogelijkheid.

    Comment


    • #3
      Re: Raad bij aanschaf Nikon D40

      Prijs van de D40 in de Fnac is op dit moment €699, prijs van de D50 €499. Twijfel zelf ook heel erg, €200 euro verschil is wel erg veel voor twee toestellen die uiteindelijk vrij dicht tegen elkaar aanleunen. Voor iets meer dan €800 heb je ook al de Canon 400D die toch een klasse hoger is, al is de kitlens minder goed dan die van de D40 heb ik gehoord (klopt dit?). Eén van de grote voordelen van de D40 vind ik de beperkte grootte en gewicht, het ontbreken van een autofocus motor lijkt mij voor een beginneling (die toch nog geen lenzen heeft) niet zo'n ramp.


      Pib

      Comment


      • #4
        Re: Raad bij aanschaf Nikon D40

        Oorspronkelijk geplaatst door Wim 76 Bekijk bericht
        De keuze van lenzen hangt af van wat je van plan bent te fotograferen. Als je gewoon de buitenkant van de molen wil fotograferen in daglicht, zal de kitlens al heel wat goede foto's kunnen leveren. Is het de bedoeling om ook het interieur van de molen te fotograferen bij slechte lichtomstandigheden, is een lichtgevoeligere lens mogelijk meer aangewezen. Of bij slecht licht werken met statief is ook een mogelijkheid.
        Het is inderdaad ook de bedoeling om interieuropnamen te nemen. En in 50 % van de molens is er geen licht aanwezig en zijn de ramen klein. Dus heel vaak donker...

        Ik ga tijdens mn examens van januari eens kijken in de FNAC, om wat prijzen te vergelijken... Maar ik dacht dat dit wel een aardig toestel zou zijn (voor een beginnende beginneling als ik)

        Alvast bedankt
        Molen Ter Rijst

        Comment


        • #5
          Re: Raad bij aanschaf Nikon D40

          Oorspronkelijk geplaatst door Molenaar Bekijk bericht
          Hallo,

          Ik heb mezelf hier al een tijdje geleden geregistreerd. In mijn vrije tijd ben ik molenaar (Molen Ter Rijst in Herzele). Maar ik hou ook van fotografie. Voorlopig heb ik nog niet echt een professioneel fototoestel.
          Toch zou ik graag molens (windmolens in mijn geval) combineren met fotografie.

          Ik zag in de METRO van woensdag 20 december een artikeltje staan over de Nikon D40. Ik dacht misschien is dit toestel iets voor mij. Ik keek even op internet en zag dat het +/- € 550,00 kost.

          Is dit een goeie keuze? en welke extra lenzen zou u mij aanbevelen? of is de bijgeleverde lens goed?
          En misschien nog andere opmerkingen of ervaringen...

          Alvast Bedankt...
          Als je het verslag op dpreview bekijkt, zal de D40 inderdaad een schot in de roos zijn. De kitlens lijkt uitstekend te zijn en het toestel prima afgewerkt. Vergeet ook niet een statief aan te schaffen als je foto's in de molen wil gaan nemen. Veel plezier vanuit je uitkijktoren!
          "Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."
          Lucebert Nederlands dichter en beeldend kunstenaar (1924 - 1994)
          Uit: Apocrief

          Comment


          • #6
            Re: Raad bij aanschaf Nikon D40

            Oorspronkelijk geplaatst door Ballistic Bekijk bericht
            Vergeet ook niet een statief aan te schaffen als je foto's in de molen wil gaan nemen.
            Voorlopig kan ik me wel redden met mn vader zn oud statief !!!
            Molen Ter Rijst

            Comment


            • #7
              Re: Raad bij aanschaf Nikon D40

              Blijkbaar is de kit bij de D40 een AF-S DX 18-55 mm F3.5-F5.6 G II
              en bij de D50 is een AF-S DX 18-55 mm F3.5-F5.6 G
              Maar is er een verschil in bouw ?
              BD0497BE : Nikon body + glas
              www.RudyVerrijt.info

              Comment


              • #8
                Re: Raad bij aanschaf Nikon D40

                Het verschil zit in de SWM motor. Aangezien de D40 geen autofocus motor heeft moet die dus in de lens zitten. Als gevolgd daarvan gaan erg veel lenzen zich gedragen als MF lenzen. Zelf een 50mm f1.8 ofzo. Als je een nieuwe lens wil kopen ben je dus meteen verplicht een lens met zo'n SWM motor aan te schaffen. En deze zitten meestal in de hogere prijsklasse.
                Voort vind ik het wel jammer dat er geen appart LCD venstertje is voor sluitertijd en diafragma te kunnen aflezen. Hiervoor steeds het menu induiken vind ik wel erg tijdrovend!
                Fuji Q1

                Comment


                • #9
                  Re: Raad bij aanschaf Nikon D40

                  Je LCD scherm krijgt de functie van je kleine status LCD. Dus dat zal wel niet zo tijdrovend zijn dat je steeds je menu moet induiken.

                  Mij stoort vooral de AF motor die niet in de body zit. Dat beperkt je enorm qua lensmogelijkheden.
                  PS. Ik wou dat ik het kon

                  Comment


                  • #10
                    Re: Raad bij aanschaf Nikon D40

                    hey Molenaar
                    check this out: http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=99995

                    genomen met D70 in januari 2006
                    Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                    Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                    Comment


                    • #11
                      Re: Raad bij aanschaf Nikon D40

                      Idd, is ook mijn gedacht. De D50 voor 200€ minder maar heeft wel de Af-motor. Body-design lijkt mij ongeveer hetzelfde.
                      Ik zou dus kiezen voor de D50. Voor die 200€ minder zul je zekers een degelijke lens vinden.
                      Nikon D50 + kitlens + Nikkor 50 F1.8 + Tamron 100-300 + Monopod Marver + Starblitz 250-BAZ

                      Comment


                      • #12
                        Re: Raad bij aanschaf Nikon D40

                        Oorspronkelijk geplaatst door Paint.It.Black Bekijk bericht
                        Prijs van de D40 in de Fnac is op dit moment €699, prijs van de D50 €499. Twijfel zelf ook heel erg, €200 euro verschil is wel erg veel voor twee toestellen die uiteindelijk vrij dicht tegen elkaar aanleunen. Voor iets meer dan €800 heb je ook al de Canon 400D die toch een klasse hoger is, al is de kitlens minder goed dan die van de D40 heb ik gehoord (klopt dit?). Eén van de grote voordelen van de D40 vind ik de beperkte grootte en gewicht, het ontbreken van een autofocus motor lijkt mij voor een beginneling (die toch nog geen lenzen heeft) niet zo'n ramp.


                        Pib

                        De going prijs in Belgie van de Nikon D40 met kitlens 18-55mm is 598,- Euro. En voor 599,99 Euro is er de versie met een 512 MB SanDisk SD kaart
                        Verzamelaar van digitale Canon en Nikon toestellen en lenzen

                        Comment


                        • #13
                          Re: Raad bij aanschaf Nikon D40

                          Hallo molennaar,

                          "Voorlopig kan ik me wel redden met mn vader zn oud statief !!! "


                          Ik zal het eens aan je vader moeten vertellen !

                          Marc

                          Comment


                          • #14
                            Re: Raad bij aanschaf Nikon D40

                            Als je in een molen foto's wil maken, dan zal je ook niet zonder een breedhoeklens kunnen. De 18mm van de kitlens zou al wel eens te lang kunnen zijn.
                            Ik heb in de molen van Rijkevorsel een paar foto's gemaakt met de Sigma 10-20, en dat maakt echt een enorm verschil te opzichte van de 17-40:

                            Op 10mm:




                            Dit zijn maar wat testjes, van toen ik die lens pas had.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Raad bij aanschaf Nikon D40

                              Ik vind het zonde dat ze de body (nog) niet apart verkopen...

                              Comment

                              Working...
                              X