Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Draadontspanner in de winter D200/D2X/H/s

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Draadontspanner in de winter D200/D2X/H/s

Eergisteren heb ik eens een proef gedaan in de frisse winderige buitenlucht. Bedoeling was om de draadontspanner te gebruiken zodat dat de vingertoppekes niet direkt doorkoud werden. Het grootste probleem immers met handschoenen is dat je de voeling met de ontspanknop een beetje verliest.

Ik werkte met teleobjectief + statief om foto's van vogeltjes te maken en bediende de camera/objectief + focus met één hand + handschoen aan (AF-ON: CSM a5 op AF-ON alleen) en had de knop van de draadontspanner in mijn warme jaszak met de blote hand. Ik vond deze aangepaste manier van werken goed te doen en natuurlijk veel comfortabeler dan met de vingers bloot. Mij zal je dus in de winter goed ingeduffeld veel meer buiten zien met mijn fotogerief

MVG,

Re: Draadontspanner in de winter D200/D2X/H/s

Frank,

Prima tip.
    Ik werk met de MC-30, daar is er altijd nog verbinding met draad van ca 50 cm. Jij werkt draadloos?

mvg,

Roland

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Roland Cuypers Bekijk bericht
      Frank,

Prima tip.
      Ik werk met de MC-30, daar is er altijd nog verbinding met draad van ca 50 cm. Jij werkt draadloos?

mvg,

Roland
      Roland,

Ik denk dat Frank MET draad werkt, hij spreekt toch over een draadontspanner . . . draadloos zou natuurlijk nog handiger zijn maar wederom ook een pak duurder veronderstel ik
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

draadloos werkt toch via infrarood dan moet je toch nog met je handen uit je zakken zitten en goed mikken.

nu ik hoop onder de kerstboom van ons mama en papa een draadontspanner te krijgen, gebruikte het vroeger veel met de anaologe camera van mn opa
        BD0789BE

Comment

Ik werk inderdaad met draad Draadloos (IR) zou trouwens niet werken vanuit de jaszak denk ik.

Ik heb van die Chinese "MC-30 namaak" in 3 lengtes. 1 meter voor macro, 3 meter voor deze winteropstelling, en nog eens 5 meter voor vanop grotere afstand. 50 cm is waarschijnlijk wel wat aan de korte kant om vanuit de jaszak te bedienen.

MVG,

Comment

winter, welke winter?

als het echt koud wordt, dan bevriest de draadontspanner, en kraakt hij in 2. Ik spreek uit ervaring

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
              Roland,

Ik denk dat Frank MET draad werkt, hij spreekt toch over een draadontspanner . . . draadloos zou natuurlijk nog handiger zijn maar wederom ook een pak duurder veronderstel ik

Jaja, Francis, letterlijk IS het een 'draad'ontspanner; maar met de huidige technologie weet je maar nooit

Ok, Frank, het is een heel handige tip tegen koude handjes.
              Eenmaal koude handen heb je sowieso geen voeling meer met de ontspanner.
              Heb je soms nog een tip tegen koude voeten, het speelt mij ook parten op zo'n fotojacht?

En jullie Kempenaars hebben daar nog extremer temperaturen hé.

mvg,

Roland

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Roland Cuypers Bekijk bericht
                Jaja, Francis, letterlijk IS het een 'draad'ontspanner; maar met de huidige technologie weet je maar nooit

Ok, Frank, het is een heel handige tip tegen koude handjes.
                Eenmaal koude handen heb je sowieso geen voeling meer met de ontspanner.
                Heb je soms nog een tip tegen koude voeten, het speelt mij ook parten op zo'n fotojacht?

En jullie Kempenaars hebben daar nog extremer temperaturen hé.

mvg,

Roland
                Graag gedaan!

Qua koude valt het hier nog mee. Ik denk dat de Ardense toppen nog net iets frisser aanvoelen

Koude voeten los je op door goede schoenen en sokken aan te trekken hé. Overigens woon ik niet in dat verblijf middenin de Antwerpse Zoo, dus ik bedien de camera nog net niet met mijn tenen

MVG,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotofiel Bekijk bericht
                  winter, welke winter?

als het echt koud wordt, dan bevriest de draadontspanner, en kraakt hij in 2. Ik spreek uit ervaring
                  Laten we hopen dat dat dus niet gebeurt

MVG,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotofiel Bekijk bericht
                    winter, welke winter?

Eum, ik neem aan dat je het dan hebt over een mechanische draadontspanner? Dat kan ik nog begrijpen, maar elektronisch?
                    Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                    MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                      Eergisteren heb ik eens een proef gedaan in de frisse winderige buitenlucht. Bedoeling was om de draadontspanner te gebruiken zodat dat de vingertoppekes niet direkt doorkoud werden. Het grootste probleem immers met handschoenen is dat je de voeling met de ontspanknop een beetje verliest.

Ik werkte met teleobjectief + statief om foto's van vogeltjes te maken en bediende de camera/objectief + focus met één hand + handschoen aan (AF-ON: CSM a5 op AF-ON alleen) en had de knop van de draadontspanner in mijn warme jaszak met de blote hand. Ik vond deze aangepaste manier van werken goed te doen en natuurlijk veel comfortabeler dan met de vingers bloot. Mij zal je dus in de winter goed ingeduffeld veel meer buiten zien met mijn fotogerief

MVG,
                      Wat doet u als het echt koud wordt?
                      De eerste vorst moet nog komen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                        Wat doet u als het echt koud wordt?
                        De eerste vorst moet nog komen.
                        Dit was nog maar een proef. Nu weet ik dat het werkt, en kan ik er gebruik van maken op een barkoude winterdag

Comment

Straffe gast.

Met één hand je statiefkop losdraaien, je toestel in de goede positie draaien, je oog voor de zoeker brengen, nog een beetje bijdraaien om de uitsnede/compo wat beter te maken, dan met de andere hand die in de broekzak steekt, scherpstellen en afdrukken.

Dan heb ik allemaal foto's met een lege tak , geen vogeltje te bespeuren, of toch wel , soms nog een stukje staart of vleugel als ze voor de zoveelste keer alweer ribbedebie zijn.

Nee nee, met blote pollen. Soms, als het echt extreem koud is met vingerloze handschoenen of met van die handwarmers waar je een gloeiend houtskoolstaafje in steekt.

Als schoeisel kan ik laarzen aanbevelen die gevoerd zijn met "duikpakmateriaal". Geweldig goed tegen de koude voeten, zijn wel niet goedkoop, zo tussen de 100 en 150€.

Nog iets;
                          Als je van binnen naar buiten(van warm naar koud) gaat met je

materiaal(toestel en lens) kan er niet veel gebeuren.

Maar als je van buiten naar binnen gaat(van koud naar warm) zou

je je toestel in stapjes moeten laten opwarmen.

Ten eerste is het uitzettingscoëfficiënt van glas(lenzen) en

magnesium(body en lenshuis) verschillend. Het kan soms hard

kraken en tikken als het aan het opwarmen is.

Ook het aanwasemen van het glas van je lens en van je sensor

zorgt ervoor dat er na het op temperatuur komen rare vlekken en

een wazige schijn/film blijft zitten.

Het is dan net alsof er regen/waterdruppels op je sensor hebben

gezeten. Wat in principe ook zo is geweest.
                          Groetjes
                          ----JO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht

MVG,
                            Winter? Het is geeneens al aan het vriezen
                            Maar wel een goede tip.
                            Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

Comment

Working...
                            X