Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Resolutie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Resolutie

Heren, vroeger had ik een digitaal toestel Canon G3. Nu heb ik reeds een tijdje een Canon D350. Wat mij opvalt is dat ik nu, meer foto's moet "verscherpen" dan met mijn G3 toestel.
    Kan dit te maken hebben met de resolutie van de toestellen? G3 gaf foto's op resolutie 180 dpi, de D350 geeft foto's op 72 dpi.

Bedankt voor u reactie.

Re: Resolutie

Nee een compact toestel doet een sterkere verscherping in het toestel. Dit is om de meeste mensen die zo'n toestel gebruiken direct resultaat willen hebben.

Bij een DSLR is de in-camera bewerking soberder gehouden. Je dient meer achteraf met een foto-bewerkings-programma zelf te doen. Het voordeel is dat je meer zelf in de hand hebt. En dat uiteindelijk de kwaliteit hoger zal liggen. Maar je moet dan wel leren bewerken.

Je kan ook de basis instelling van je 350D aanpassen. Er is ergens een menu optie om de verscherping in de camera op te drijven.
    Tot sluitertijd, Dirk

Comment

De onscherpte is het gevolg van de AA-filter (Anti-Aliasing) voor de sensor. Om deze hinderlijke vorm van interferentie te vermijden worden hoogfrequente signalen uitgefilterd, met als gevolg verlies aan resolutie

Door het gebruik van USM kan je het effect van die AA filter wegwerken, bij de G3 gebeurt dat in-camera, nu heb je er volledige controle over
      "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parik Bekijk bericht
        Kan dit te maken hebben met de resolutie van de toestellen? G3 gaf foto's op resolutie 180 dpi, de D350 geeft foto's op 72 dpi.

Bedankt voor u reactie.
        De "resolutie" kan nooit worden uitgedrukt in alleen DPI. Daar bestaat volgens mij veel verwarring over. DPI staat voor "Dots Per Inch" en om te weten waar je het over hebt moet je er ook bij zeggen hoeveel inch je wil gaan printen. Ik kom zelfs mensen tegen die de DPI aanpassen in Photoshop en dan denken dat het een beter plaatje wordt.

De resolutie wordt bepaald door het aantal beeldpunten oftewel pixels. Het aantal DPI alleen zegt niks over hoe scherp de foto geprint kan worden.

Dus om op je vraag terug te komen: nee, daar ligt het niet aan. Fotodirk heeft inmiddels uitgelegd waar het wel van kan komen.

Comment

Working...
        X