Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk toestel?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welk toestel?

Wat is er nu mooier dan een momentopname? Een vlucht ganzen in v-formatie. Een koppel zwanen die net opstijgen uit het water. Rondhuppelende konijnen aan de rand van het bos. Grazende koeien in een wei met bloeiende paardebloemen. Fladderende vlinders in een bloementuintje die zich af en toe tegoed doen aan nectar. Spinnen in volle actie in de opbouw van hun kunstige web.

Lentebloesems, zomerse taferelen, grillige herfstkleuren, ijzige winterlandschappen,…

Is het niet prachtig dit allemaal te kunnen vastleggen? Momentopnames tot in detail die nog mooier lijken dan het moment zelf. Het resultaat kan soms verbluffend zijn.

Ik zou me graag wat meer toeleggen op het nemen van foto’s. Uiteraard heb je daarvoor een goed, ik zou haast durven zeggen, een professioneel apparaat nodig. Mijn huidig toestel reageert veel te traag en de macrofunctie trekt ook al op niks. Kiekjes van vogels in vlucht is onmogelijk en een kleurige vlinder op een bloem lijkt eerder op een abstract wazig ‘kunstwerk’.

Wat ik dus nodig heb is een toestel dat op de eerste plaats snel reageert en vooral ook met een deftige macrofunctie...

Ik zou graag wat info krijgen over degelijke digitale fototoestellen die geen moeite hebben om zaken vast te leggen wat ik hier heb opgesomd.

Ik heb al wat info bijeengescharreld via het net en naar ik meen is de Nikon
    D40 of D50 ideaal voor de beginner. De prijzen vallen me wel serieus tegen, maar voor een degelijk toestel kan dat natuurlijk wel niet anders.

Wat kan ik allemaal doen met neem nu een Nikon D50? Heb ik daarvoor al direct lenzen nodig of kan ik al heel wat practige resultaten verkrijgen met enkel de body. Bijv. vogels in vlucht, vlinders tot in detail,...

Ik ben nieuw hier en ben via een ander forum naar hier doorverwezen. Ik ben een leek in deze zaken en heb enkel ervaring met een gewoon digitaal fototoestel en een heel klein beetje 'ervaring' in fotobewerking.

Ik heb hier al prachtige foto's bekeken. Ik denk dat ik hier dus echt wel tussen de professionals zit en dat jullie mij zeker zal kunnen helpen.

Dus wel toestel voor een beginner en welke benodigdheden?

Occasie aan te raden, of beter nieuw?
    http://depat3103.wix.com/pvanwaesphotography

Re: Welk toestel?

Een digitale spiegereflexcamera zonder lens maakt net zulke foto's, als een auto rijdt, zonder wielen.

Ik kan me bijna niet voostellen dat uw post serieus is.
    Nikon D200 | 8/3,5 | 35/2.0 | 50/1,8 | 90/2,8 | 28-75/2,8 | 18-270 | 100-300/4 | 1,4 tc | SB600

Comment

Welke lens raad je me dan aan om te beginnen? Zou graag dieren en landschappen fotograferen.

Ik begrijp je laatste opmerking niet?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door De Pat Bekijk bericht
        Welke lens raad je me dan aan om te beginnen? Zou graag dieren en landschappen fotograferen.

Ik begrijp je laatste opmerking niet?

Hoe kan je nu een foto nemen zonder lens, want dat is tenslotte een body, "iets" zonder glas. Ik vrees dat je beter iets gaan beginnen lezen voor je dit vraagt?
        En weet je, er worden bijna dagelijks vragen zoals de jouwe gepost met wat een goed beginnerstoestel is. Eens zoeken op dit forum zal je al veel leren wat een goed beginnerstoestel is.

Comment

Ok, zal op m'n gemak eens rondneuzen. Waarschijnlijk stel ik wel een heel domme vraag.

Had iets meer verwacht in de antwoorden, maar toch bedankt.

Comment

Ik had mijn vraag misschien iets beter moeten formuleren.

Als ik bijv. landschappen wil fotograferen, welke lens heb ik dan nodig bij bijv. de Nikon D50?
            Zelfde voor dieren, welke lens?
            Voor insecten in close up?

Denk mij binnenkort deze aan te schaffen.

Heb al veel gelezen hier, maar begrijp nog maar weinig van de fotografie termen, en er is hier zodanig veel te lezen dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Dus in 't kort. Welke lenzen voor;
            -landschappen
            -dieren
            -insecten

Comment

Wel, dit draadje voor beestjes (en dan vooral vogels).
              Ik heb na aandachtig lezen mijn keuze voor een nieuwe lens voor vogelfotografie en wat groot wild naar deze lenzen teruggebracht. Wat denken jullie erover? 1) De Bigma van Sigma Sigma 50-500 mm F4 - 6,3 EX APO RF HSM DG 2) De Sigma 100-300 Sigma 100-300 mm F4 DG EX APO IF HSM 3) De Sigma 80-400 Sigma 80-400 mm F

Deze dan weer voor insecten en close-up fotografie
              Ik twijfel tussen de Sigma 150 macro en de Sigma 180 mm macro. Ze komen allebei goed uit de test. En zouden jullie deze laten opsturen per post zou dat kwaad kunnen? Bedankt Koen

En voor landschappen zou ik de kitlens reeds durven aanraden bij de D50 of D70 die hier in "aangeboden" aan een zacht prijsje staan.

En wat meer belangrijk is: wat is je budget?

En nog iets: dit staat nu bij camera maar gaat eigenlijk over objectieven dus kan het zijn dat de mod deze post verplaatst!

Comment

Ik had mijn vraag misschien iets beter moeten formuleren.

Als ik bijv. landschappen wil fotograferen, welke lens heb ik dan nodig bij bijv. de Nikon D50?
                Zelfde voor dieren, welke lens?
                Voor insecten in close up?

Denk mij binnenkort deze aan te schaffen.
                Belangrijk, wat is je budget? Is fotografie één van je hobby's, of zal dit je voornaamste hobby worden? Het probleem is dat een degelijk objectief algauw meer kost dan de D50 zelf.

objectieven die je zou kunnen gebruiken:
                landschappen: Nikkor 18-55 of Tokina 12-24 ...
                dieren: Nikkor 55-200 , 70-300 ...
                macro: Sigma 105, 150, 180, ...
                R.I.P BelgiumDigital.

Comment

Welja, ik zou er toch een hobby willen van maken. De D50 kost toch al vlug zo'n 500€+ dan moet ik er natuurlijk nog een lens bij hebben. Ik zou eerst beginnen met landschappen, maar zou de lens liefst niet te duur willen nemen.

Nog een (dom) vraagje. Bestaat er zo geen 'universele' lens die ik bijv. kan gebruiken voor zowel dieren als landschappen?

Mijn budget? Ik heb eigenlijk geen zin om momenteel hoger te gaan dan 700 €.

Ik weet niet of ik dit hier mag vragen, maar zijn er hier geen interessante occasies voor een beginner? (Omgeving van Gent)

Heb al gezocht op bepaalde sites maar vind er bijna geen.

Al bedankt voor de interessante info!

Comment

occasies vind je in de "Aangeboden" sectie.

Maar met een budget van rond de €700,- ga je spijtig genoeg beperkt zijn qua mogelijkheden.

Of je pakt een compromis-lens die je in geen van de gevraagde gebieden echt gaat kunnen geven wat je wilt. Of je zoekt een tweedehands lens die specifiek gericht is op één van je soorten fotografie die je wilt doen. (En spaart dan om later een andere lens bij te kopen.)
                    PS. Ik wou dat ik het kon

Comment

Deze kerel heeft een D50 body in verkoop:
                      Hallo iedereen Ik verkoop mijn Nikon D50 Body met bijhordende batterij, aangekocht in Maart 2006 (heb factuur en is nog onder garantie). Toestel in algemeen goede staat. Ik verkoop het toestel omdat ik graag de overstap zou maken op de Nikon D80. Prijs overeen te komen. Indien er nog vragen zijn, twijfel zeker niet

Hier een lens voor dierenfotografie:

Hier iemand die een volledige Canon set verkoopt:
                      Te koop wegens overstap op ander materiaal. Op 27 juli 2006 (nog geen 5 maanden geleden) kocht ik een volledige fotografieset bij Grobet in Antwerpen, bestaande uit : * Canon 350D * Sigma 18-200 f/3.5-6.3 met zonnekap en UV filter * 1 GB CF kaart * UV-filter * HQ-tripod D40 statief in draagtas (nooit gebruikt, de

En hier iemand die een D70 body te koop heeft:
                      Te koop, in zeer goede staat : Nikon D70 body + alle originele accessoires, Nederlandstalige handleiding. Firmware van D70s staat erop. Originele doos zit erbij. Volgens Opanda Exif : 13751 clicks + 2 Gigabyte 120-speed Transcend Compact Flash + 1 Gigabyte 50-speed Kingston Compact Flash + Extra

En als dooor het aangeboden materiaal kijkt zal je meer lenzen tegenkomen.

En dit in nog maar enkel van deze site.
                      Zo heb je nog eBay, Kapazaa, ...

Comment

.

Heb al veel gelezen hier, maar begrijp nog maar weinig van de fotografie termen, en er is hier zodanig veel te lezen dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

Comment

Een D50 met een 18-55 lenske heb ik in het reclameblaadje van Mediamarkt zien staan voor 499€. Ik zeg niet dat je hem daar moet kopen, maar het geeft een idee van de prijs. Met die 18-55 heb je een leuk lensje om te beginnen (wel geen topmateriaal), maar zeker voor landschappen en dergelijke is die goed bruikbaar. Je hebt dan in elk geval een lens, dus kan je beginnen foto's maken en oefenen.
                          Voor dieren daarentegen is die lens misschien moeilijker bruikbaar, tenzij je dichtbij die dieren kan raken (bijv. een tam konijn, een schaap in de wei, sommige vogels zoals duiven en mussen in je tuin), maar overvliegende vogels zijn met die lens niet mogelijk, want daarvoor heb je meer bereik nodig, een telelens (55-200 of 70-300, zijn voor een beperkt budget mogelijkheden). Bedenk wel dat de Nikon D40 enkel autofocus heeft bij AF-S objectieven. Dus niet bij de meeste "budgetlenzen" van Sigma, Tamron of sommige van Nikon zelf, daarom raad ik eerder de D50 aan, waarop al die lenzen wel autofocus hebben.

Comment

Ik zal een dezer dagen eens gaan zien naar Mediamarkt. Lijkt me wel interessant. Als ik ermee kan beginnen is't in orde. Eerst veel oefenen en experimenteren en hopelijk kan ik hier dan ook eens wat foto's posten...

Heb al rondgekeken op Kapazaa voor een eventueel ocassie Nikon D50, maar geen te vinden in m'n buurt. zal nog eens kijken naar de opgegeven ocassies van Twizter...

Bedankt voor de reacties, ik denk dat ik nu wel een beetje wijzer ben geworden voor wat ik nu wil aanschaffen.

Comment

@Pat: ben net als jij een beginnend amateur op DSLR. Ik heb gedurende een tweetal maand rondgekeken op dit forum, ook een aantal boeken en publicaties gelezen, en heb tegelijkertijd het aanbod aan instapmodellen en vooral de prijzen een beetje in het oog gehouden. Voor mij was het budget erg belangrijk, ik wou niet meteen 1.000 EUR of meer investeren in materiaal terwijl ik alles nog te leren heb.
                              Ik ben uiteindelijk gegaan voor de Nikon D50 met kitlens 18-55, die nu niet alleen bij Mediamarkt, maar ook bv bij Vandenborre en Fnac aangeboden wordt aan 499,- EUR (de komst van de D40, weet je wel... ). Hiermee ga ik nu volop experimenteren en de "stiel" leren. Dan zie ik binnen afzienbare tijd wel waaraan mijn volgende euro's best gespendeerd worden... Mij spreken vooral landschappen en architektuur aan. Ik hoop dat je aan deze post iets hebt.

Comment

Working...
                              X