Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stof in Sony A100

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Stof in Sony A100

Na ongeveer 2 weken zit er dan toch al stof op de sensor van mijn Sony A100. Geen probleem dacht ik, even Sensor Swab kopen en probleem opgelost.
    Daarstraks bij Grobet (Antwerpen) gestopt en daar wist men mij te vertellen dat je bij de A100 geen swabs (of iets dergelijks) kan gebruiken. Dit door het "trilvlies" dat voor de sensor zit, om het stof te vermijden.

Hoe geraken andere A100 bezitters van het stof af. Gewoon met een blaaspeer zoals in de manual wordt geschreven?

Alvast bedankt voor de tips....

Steven
    Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
    Website - 500px - Instagram

Re: Stof in Sony A100

Hmmm. Niemand ervaring met stof in een A100??? Of zijn er zo weinig A100 eigenaars op het forum....
    Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G

Comment

Een tip kijk eens op andere fora.

Sony DSLR Fora op DPreview

Er was ook nog een Minolta forum waar ze het nu veel over de A100 hebben. Maar die link ken ik niet meer.
      Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SteefD Bekijk bericht
        Na ongeveer 2 weken zit er dan toch al stof op de sensor van mijn Sony A100. Geen probleem dacht ik, even Sensor Swab kopen en probleem opgelost.
        Daarstraks bij Grobet (Antwerpen) gestopt en daar wist men mij te vertellen dat je bij de A100 geen swabs (of iets dergelijks) kan gebruiken. Dit door het "trilvlies" dat voor de sensor zit, om het stof te vermijden.

Hoe geraken andere A100 bezitters van het stof af. Gewoon met een blaaspeer zoals in de manual wordt geschreven?

Alvast bedankt voor de tips....

Steven
        je kunt altijd eens properen met een blaaspeertje,
        je weet wel dat gebruikt wordt om negatieven stofvrij te maken.
        niet met borsteltje op sensor komen, maar borstel van peertje, camera ondersteboven en blazen met peertje naar sensor gericht. natuurlijk camera eerst in stand sensor cleaning plaatsen. (GEEN spuitbussen met lucht gebruiken als alternatief)

Comment

Ik heb tot nu toe nog geen last gehad van stof. Heb de mijne nu zo'n drie maanden. Dus daar kan ik je niet mee helpen.
          Ben ook wel benieuwd wat de beste methode is.

Wat heb jij eigenlijk gedaan dat je na twee weken al stof in je camera hebt?
          I put the sexy in dyslexia

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aerts_bert Bekijk bericht
            Ja zie, dat vraag ik mij ook af!
            Ik zou meer denken in de richting van: stof was reeds aanwezig en heeft zich verplaatst?
            Ik fotografeer nu ongeveer twee jaar met een KM Dynax 7D en heb nog steeds geen stof op de sensor.( test dit eens per maand).
            Ik zou dit trachten te laten behandelen als een schadegeval onder garantie!
            Succes.
            Henri

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht

Er was ook nog een Minolta forum waar ze het nu veel over de A100 hebben. Maar die link ken ik niet meer.
              Dyxum is a website devoted to Alpha system (Minolta / Sony a-mount and e-mount cameras) with lens and camera database and active forum community
              As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
              like.no.other

Comment

Mijn A-100 van 5 maanden oud had ook last van een behoorlijk hinderlijk stofje, ik heb dat met een blaaspeer met kwastje kunnen verwijderen gelukkig.
                Het is welzo dat ik een blaaspeer heb vermaakt dat ik er vacuum mee zuig door middel van een kruimeldief, zodat ik het stof niet de camera in blaas.

Wees niet te bang om een sensor te reinigen, kan hoogsten kapt gaan
                Sony A-100, Sigma 10-20mm, 18-70mm kitlens, Sigma 70-300mm apo dg macro Sigma 105mm macro, Metz AF-1 D flitser

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aerts_bert Bekijk bericht
                  Bij mijn weten niks speciaals. Zit ook niet echt in stofrijke omgeving ofzo.

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk
                  Een tip kijk eens op andere fora.

Sony DSLR Fora op DPreview

Al op gezocht maar niets gevonden.

Oorspronkelijk geplaatst door puerte
                  (GEEN spuitbussen met lucht gebruiken als alternatief)
                  Bij Grobet stelde men voor om er even met een spuitbus in te blazen. Zolang men niet recht op de sensor blaast, maar tegen de zijkant van het camerahuis, zou dit geen kwaad kunnen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SteefD Bekijk bericht
                    Bij mijn weten niks speciaals. Zit ook niet echt in stofrijke omgeving ofzo.

Al op gezocht maar niets gevonden.

Bij Grobet stelde men voor om er even met een spuitbus in te blazen. Zolang men niet recht op de sensor blaast, maar tegen de zijkant van het camerahuis, zou dit geen kwaad kunnen.
                    niet alles geloven wat dat ze bij grobet zeggen, goede raad, blijft met spuitbussen uit uwe camera, ben regelmatige bezoeker van Sony forums en ben daar nog niets tegengekomen van een trilvlies dat het normale cleaning process zou onmogelijk maken maar dat wilt niets zeggen maar het lijkt me toch onwaarschijnlijk. Een blaaspeertje (groot model ) is volgens mij het meest geschikte (en vrij goedkoop) middel, gebruik dit zelf al een aantal jaar.
                    zie hier een thread ivm sony A100 en sensor cleaning.

hoop dat dit je verder helpt.
                    En niet bang zijn om daar met een peertje in te blazen want dat is volgens mij de veiligste, eenvoudigste en goedkoopste oplossing

Comment

Working...
                    X