Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Graag je mening over Olympus E 400

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Graag je mening over Olympus E 400

Graag had ik jullie mening gehad over de Olympus E 400.
    Ik ben van plan om een ander toestel te kopen maar ben er nog niet uit wel het zal worden.
    Nu heb ik een Olympus Ultra zoom 720C van 3 jaar oud waar ik zeer tevreden over ben.
    Nu twijfel ik om misschien over te stappen naar een ander merk.
    bvb. Nikon D80.

Re: Graag je mening over Olympus E 400

Ik zou ook even de lenzen catalogus doornemen en de prijslijst.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Scroll halverwege en lees wat Pavel te zeggen heeft. Ik las dit net alvorens door te springen naar deze site. Ik kan er geen commentaar op geven omdat ik enkel in de analoge dagen een Olympus had (en nog altijd spijt heb dat ik mijn OM-2 heb weggedaan voor een appel en een ei). Persoonlijk denk ik dat geen enkel van de grote merken vandaag een merkelijk slechter of beter toestel heeft dan de concurrentie. Het komt erop aan het toestel te kopen dat jou het best ligt. De beschikbare lenzen zijn daarnaast inderdaad het andere belangrijke criterium.
      Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Meningen, zoals die van Pavel, zijn subjectief. Het materiaal van de grote merken is perfect in staat technisch geslaagde foto's te nemen. Ik heb zelf een Olympus E1, ben zeer tevreden over de beeldkwaliteit en het gebruiksgemak van deze camera en begrijp het betoog van deze Pavel niet zo goed. Op de afdrukken (A4 en A3), niet het scherm (!), zelfs met hogere iso waarden, is het probleem van de ruis niet storend (tot zelfs amper zichtbaar), de kleuren en het contrast zijn prachtig en zeer realistisch. Maar ook dit is subjectief.
        Het komt erop aan te weten welke camera's het best passen bij uw type fotografie. De E400 van Olympus lijkt me een lichte, handige reiscamera.

lees misschien ook deze (al even subjectieve) mening van een E400 gebruiker:

mvg.
        Marc

Comment

Die Pavel zit van een mug een olifant te maken! F2 op 4/3 systeem is hetzelfde als f5 op een niet-4/3 systeem !!! yeah right!!!

Zeker een ex-werknemer geweest bij Olympus, die op staande voet ontslagen is

Kijk maar op de site van Wrotniak, dan blijken de verschillen helemaal niet zo groot te zijn.
          D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
            Die Pavel zit van een mug een olifant te maken! F2 op 4/3 systeem is hetzelfde als f5 op een niet-4/3 systeem !!! yeah right!!!

Zeker een ex-werknemer geweest bij Olympus, die op staande voet ontslagen is

Kijk maar op de site van Wrotniak, dan blijken de verschillen helemaal niet zo groot te zijn.

Wat betreft die lichtsterkte overdrijft hij een beetje maar hij heeft gelijk. Met f1/2.8 op een APS sensor heb je minder DOF dan op een f1/2.0 lens bij Olympus
            "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
              Wat betreft die lichtsterkte overdrijft hij een beetje maar hij heeft gelijk. Met f1/2.8 op een APS sensor heb je minder DOF dan op een f1/2.0 lens bij Olympus
              misschien dat het inderdaad 1 of 2 stops scheelt. Maar het voordeel is dan wel weer dat als je juist wel meer DOF nodig hebt, dat je dan juist wel beter een 4/3-systeem kan hebben.

Comment

misschien dat het inderdaad 1 of 2 stops scheelt. Maar het voordeel is dan wel weer dat als je juist wel meer DOF nodig hebt, dat je dan juist wel beter een 4/3-systeem kan hebben.
                Neen, dat klopt niet. Ooit gehoord van diffractie? Zoek dat eens even op. Je kan gewoon de lens verder dichtdraaien op een grotere sensor zonder vermindering van beeldkwaliteit te krijgen door diffractie
                "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Wat je dan wel vergeet is dat de APS of FF alles kan wat de 4/3 kan maar de 4/3 niet wat de APS of FF kan.

ALs ik jou was zou ik niet twijfelen en voor de D80 gaan want ik geloof veel meer in nikon dan in oly voor het moment. Maar als je specifieke redenen hebt zoals de kleinste body op de markt om voor oly te gaan wel dan moet je dat gewoon doen.

Comment

Als het 4/3 systeem zo inferieur is, dan snap ik niet dat jongens als Panasonic en Leica dit systeem ook gaan gebruiken.

Het zal toch dus ook wel zijn voordelen hebben.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                      Wat je dan wel vergeet is dat de APS of FF alles kan wat de 4/3 kan maar de 4/3 niet wat de APS of FF kan.
                      Dan ben ik benieuwd wat APS of FF allemaal meer kan (behalve iets betere ruisverhouding en diafragmaverlies bij grootste opening)????

Comment

Als het 4/3 systeem zo inferieur is, dan snap ik niet dat jongens als Panasonic en Leica dit systeem ook gaan gebruiken.

Het zal toch dus ook wel zijn voordelen hebben.
                        Maar natuurlijk een nikon mount of canon mount enz gebruiken op hun camera kost hun handenvol geld. 4/3 is gebruiken is veel zinvoller het kost hen veel minder. En Leica niet echt het dat is een panasonic met een Leica badge. En 4/3 is niet zo inferieur maar heeft beperkingen waar je rekening mee moet houden.

Dan ben ik benieuwd wat APS of FF allemaal meer kan (behalve iets betere ruisverhouding en diafragmaverlies bij grootste opening)????
                        Eigenlijk zeg je het dus al zelf dat ze 2 dingen meer kunnen.

Maar het is simpel wil je een foto met heel kleine dof dan ga je dat effect veel meer kunnen bereiken met APS en nog meer met FF. Wil je heel grote DOF dan kost het je meer moeite met APS en FF maar het kan wel.

Zoals ik dus zeg zijn er foto's die je met een APS kunt maken die een 4/3 niet kan maar omgekeerd is dat niet het geval. En voor FF geld dit zelfs al tov APS.

Comment

Maar natuurlijk een nikon mount of canon mount enz gebruiken op hun camera kost hun handenvol geld. 4/3 is gebruiken is veel zinvoller het kost hen veel minder. En Leica niet echt het dat is een panasonic met een Leica badge. En 4/3 is niet zo inferieur maar heeft beperkingen waar je rekening mee moet houden.

Eigenlijk zeg je het dus al zelf dat ze 2 dingen meer kunnen.

Maar het is simpel wil je een foto met heel kleine dof dan ga je dat effect veel meer kunnen bereiken met APS en nog meer met FF. Wil je heel grote DOF dan kost het je meer moeite met APS en FF maar het kan wel.

Zoals ik dus zeg zijn er foto's die je met een APS kunt maken die een 4/3 niet kan maar omgekeerd is dat niet het geval. En voor FF geld dit zelfs al tov APS.

ik denk dat het DOF-verlies in de praktijk heel erg meevalt en dat dat niet iemand er van moet weerhouden om een olympus te kopen.
                          Had ook ergens gelezen (weet zo ff niet of het die Pavel is) dat bij portret-fotografie en als je dan je model los wil maken van de achtergrond, dat een olympus dan zuigt. Dit is dus echt niet waar

Comment

ik denk dat het DOF-verlies in de praktijk heel erg meevalt en dat dat niet iemand er van moet weerhouden om een olympus te kopen.
                            Had ook ergens gelezen (weet zo ff niet of het die Pavel is) dat bij portret-fotografie en als je dan je model los wil maken van de achtergrond, dat een olympus dan zuigt. Dit is dus echt niet waar
                            Verschil 4/3 en APS is 1 stop dus een f2.8 lens op een 4/3 komt overeen met f4 op een APS en zelfs f5.6 op een FF. Eigenlijk is het zelfs nog iets meer. Dat is een heel groot verschil.

Comment

Verschil 4/3 en APS is 1 stop dus een f2.8 lens op een 4/3 komt overeen met f4 op een APS en zelfs f5.6 op een FF. Eigenlijk is het zelfs nog iets meer. Dat is een heel groot verschil.

ik schrik hier toch wel van.. Ik heb op dit moment nog geen lenzen-arsenaal voor mijn Olympus (behalve de kitlenzen). en ik wou binnenkort wat lenzen aanschaffen. Degene die ik wou aanschaffen is een 14-54mm f2.0/3.5, dus vergeleken met een bijv canon is dit f4/6.5 ?

Wat is wijs? Olympus verkopen en even verdrietig zijn dat ik verlies hierop heb en overstappen naar een Canon 400d OF gewoon mijn Olympus houden ?

Comment

Working...
                              X