Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 30D probleem?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon 30D probleem?

Ik was al min of meer overtuigd geraakt dat het toestel wel in orde is, maar nu begin ik opnieuw te twijfelen. Dat wordt weer een slapenloze nacht

Ik ga proberen om eens een vergelijkende test te doen.
    Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

Comment

Ik ga vanavond nog eens die hele reeks overlopen en kijken of er foto's tussen zitten waar de ruis meer is dan een andere foto aan dezelfde ISO waarde.
      Ik ga proberen om in photoshop eens een bestand aan te maken met van elke foto uit de reeks (dus de verschillende iso waarden, verschillende stops, ...) een crop van een bepaald stuk uit de foto.
      Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

Comment

Zorgen zou ik mij er niet om maken want in die laatste raw foto's is het ruisniveau laag genoeg om nooit een probleem te zijn. En misschien is het resultaat bij iedereen wel regelmatig verschillend op deze manier alleen testen wij nooit zoiets en zien het dus niet. Van geen enkele van die laatste zou ik zonder te vergelijken zeggen dat er een probleem is. Van die eerste RAW (het vogeltje) daar zeg ik dat wel van.

Plex heeft natuurlijk ook gelijk dat ruis in de bokeh over het algemeen meer opvalt. En waarschijnlijk zijn we hier ongeloofelijk aan het muggeziften. Ik zou het allemaal even laten bezinken en kom je nog regelmatig iso 400 files tegen zoals die met dat vogeltje tja dan moet je misschien eens je toestel laten nakijken. Anders geniet gewoon van het fotograferen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Plex Bekijk bericht
          Misschien niet correct maar is het niet zo dat in bokeh altijd ruis zit en dat die foto 1415 heel veel bokeh heeft (kleine dof)?

Of sla ik hier de bal mis?
          Ruis is overal gelijk. Alleen is ruis meer zichtbaar in onscherpe delen.

Daarom wordt bij ruisreductie meestal de ruis extra beperkt in onscherpe delen.

Oorspronkelijk geplaatst door * Fuse * Bekijk bericht
          Ik was al min of meer overtuigd geraakt dat het toestel wel in orde is, maar nu begin ik opnieuw te twijfelen. Dat wordt weer een slapenloze nacht

Ik ga proberen om eens een vergelijkende test te doen.
          Merk op dat een gelijke temperatuur belangrijk is. Ruis verdubbelt om de zoveel graden.

Merk ook op dat er veel grotere problemen zijn om van wakker te liggen dan een beetje ruis in een foto.

Ik bekijk later uw bestanden.

Jan.

Comment

Ja inderdaad ruis haal je er meestal wel gemakkelijk uit. Maar zowieso is het toch beter om te starten van een foto met zo weinig mogelijk ruis in. Als je wat moet croppen dan valt die direct veel meer op.
            En als er effectief iets mis zou zijn met het toestel dan is het beter om dat nu te melden dan binnen 2 jaar wanneer de garantie verlopen is.

Comment

Ik heb de fotos even bekeken.

Als ik in mijn ISO 400 fotos deze hoeveelheid ruis zou zien, dan zou ik mezelf nooit afvragen of dat nu te veel of te weinig ruis is voor ISO400.

Maar als je heel zeker wil zijn dan is de enige oplossing om met 2 toestellen op hetzelfde moment dezelfde opname te maken en daarna te vergelijken.
              Vergelijk niet alleen de ruis maar ook de helderheid bij gelijke instellingen.

Onderbelichting of overbelichting tijdens de opname kan nooit een invloed hebben op de hoeveelheid ruis.
              Enkel als je na de opname de belichting gaat aanpassen kan de ruis meer of minder zichtbaar worden.

Jan.

Comment

Als ik in mijn ISO 400 fotos deze hoeveelheid ruis zou zien, dan zou ik mezelf nooit afvragen of dat nu te veel of te weinig ruis is voor ISO400.
                Ik veronderstel dat je bedoeld dat er dus weinig ruis in zit

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door * Fuse * Bekijk bericht
                  Ik veronderstel dat je bedoeld dat er dus weinig ruis in zit
                  Ik bedoel dat de ruis onopvallend, niet storend, aanwezig is.

Spijtig genoeg kan ik niet hetzelfde zeggen over uw lens.

Nog een lens die op mijn Lijstje ontbreekt.

Jan.

Comment

Working...
                  X