Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 30D probleem?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon 30D probleem?

Oorspronkelijk geplaatst door Plex Bekijk bericht
    Heb je deze post gelezen?
    Misschien heeft het hier iets mee te maken? ( ivm ruis toch)

http://forum.belgiumdigital.com/show...os#post1199780
    Ik moet hiervoor nog het eerste bewijs zien. Eventueel is mijn probleem dat ik geen 1DsII heb.

Oorspronkelijk geplaatst door * Fuse * Bekijk bericht
    Op vraag heb ik RAW file van de foto aan ISO400 online gezet.
    http://www.vwg-vlaamseardennenplus.b...d/IMG_1186.CR2
    Ik wil dat wel even bekijken.

Maar de link verwijst naar een .tif file.

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
      Ik moet hiervoor nog het eerste bewijs zien. Eventueel is mijn probleem dat ik geen 1DsII heb.

Ik wil dat wel even bekijken.

Maar de link verwijst naar een .tif file.

Jan.
      Ik had hetzelfde probleem. Ik heb hem gerenamed naar .CR2 en dan werkte het.

Comment

Ja er staat wel effectief een raw file online, maar blijkbaar als je die wil downloaden dan maakt internet explorer er een tiff file van.

Ik heb de raw file gezipt en online gezet, als je deze file download en unzipt heb je een raw file.

http://www.vwg-vlaamseardennenplus.b...d/IMG_1186.zip

Ik weet nu wel niet goed meer waar het probleem zit. De ene zegt dat er inderdaad veel ruis in zit. De andere zegt dat het puur aan mijn foutieve belichting ligt. Ik vind het nogal veel ruis in vergelijking met mijn 20D waar ik op dezelfde manier belichtte en bijna steeds op ISO400 fotografeerde.
        Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

Comment

Heb de indruk, dat ik toch minder ruis heb.

Zal eens vanavond kijken, in mijn manual.
          Maar geloof(als ik me niet vergis) dat er ergens in het menu van de 30d, een ruisonderdrukker zit. Heb je die opstaan?

Groeten
          JO
          Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

Comment

Ja die ruisonderdrukker staat aan. Dat zit onder Custom functions.
            Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

Comment

Als deze beelden uit mijn Nikon D80 zouden komen , gooide ik hem gelijk in het kanaal ! !
              Kevlar, zijn dit de Canon-ruisvrije beeldjes? op iso 200 en 400 dan nog! Ik kan me voorstellen dat de topicstarter zich hieromtrent vragen stelt!
              De scherpte lijkt me wel in orde.
              Last edited by Rudy; 11 december 2006, 15:30.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                Ik had hetzelfde probleem. Ik heb hem gerenamed naar .CR2 en dan werkte het.
                Dat heb ik natuurlijk ook getest.
                Het probleem is dat ik hier een oudere versie van Canon DPP gebruik die nog geen Canon 30D herkent.

Ja die ruisonderdrukker staat aan. Dat zit onder Custom functions.
                Heel lang terug ergens gelezen dat deze ruisonderdrukking de ruis gaat verhogen.
                En ik geloof alles onmiddelijk wat ik op het internet lees.

Daarna ruisonderdrukking uitgeschakeld op 20D en 5D en nooit meer aangezet.

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                Als deze beelden uit mijn Nikon D80 zouden komen , gooide ik hem gelijk in het kanaal ! !
                Maar uw D80 kan deze beelden ook maken. Eenvoudig enkele instellingen wijzigen

Alleen weet je dat nu nog niet.

Jan.

Comment

Ik heb eerst met de ruisonderdrukking uit gefotografeerd en de ruis was ongeveer dezelfde.
                  Het probleem was me al opgevallen van bij de eerste foto's. Toen stond alles nog standaard ingesteld. Vanaf dan ben ik gaan zoeken wat het probleem kon zijn. Instellingen aangepast en zo, maar steeds zonder resultaat.

Comment

Ik heb uw foto geconverteerd naar zwart/wit en een test foto van de Canon 5D met (ongeveer) hetzelfde helderheids niveau.

Van beide fotos heb ik een uitsnede zonder detail van 900x600 pixels gemaakt.

Ik zie een verschil in ruis, maar het verschil lijkt minimaal.
                    Als je nog 2 uur geduld hebt kan ik de 900x600 bestanden hier linken.

Ik kan ook nog een voorbeeld op ISO125 linken, zodat iedereen duidelijk kan zien hoeveel meer ruis ISO125 heeft dan ISO400. (Als ik dat toevallig niet vergeet )

Jan.

Comment

Fuse,

'k heb die raw gedownload en bekeken met Capture 1. Om de belichting te compenseren moet je 1 1/2 stap uitlichten. Dus normaal op 400 iso dat je dan veel ruis ontwikkelt.

Dus mijn veronderstelling in vorige post is dus uitgekomen.

In de exif van de foto staat dat je 0.7 stap onderbelicht hebt. Waarom? Ook heb je geen gebruik gemaakt van de spotmeting op je toestel. Zo'n lichte vogel op een donkere achtergrond is daar het ideaal onderwerp voor.

Die ruisonderdrukking is toch niet van toepassing op Raw dacht ik.

Oefen en blijven oefenen Fuse

Groetjes

Marc
                      http://www.pbase.com/neos_marc

www.caridina.be

Comment

De foto is inderdaad onderbelicht, dat geef ik toe. Maar ik heb net nog enkele tests gedaan met mijn 17-55mm en een zo goed mogelijk histogram proberen te krijgen. Ik kan me nog steeds niet van de mening ontdoen dat er enorm veel ruis aanwezig is. Morgen ga ik met daglicht nog eens uitgebreid testen. Ik post de resutaten hier dan.

Ik heb wel degelijk van spotmeting gebruikt gemaakt, net nog even de info van de file nagekeken. Maar bij spotmeting krijg ik net altijd het effect dat de achtergrond nogal donker wordt.

Comment

Alle beelden zijn op hetzelfde moment, met dezelfde instellingen geconverteerd.

30D ISO400

5D_ISO400

5D en 30D 1 stop verschil.

5D_ISO800

En de afschuwelijke ruis op ISO 125:

5D_ISO125

En nu weten alle Nikonians hoe slecht de Canon 5D is.

Je kan ook een 20D raw bezorgen voor een identieke conversie.

Jan.

Comment

Ik heb toch de indruk dat die 30D meer ruis vertoond op ISO400 dan die 5D.

Comment

Ik heb toch de indruk dat die 30D meer ruis vertoond op ISO400 dan die 5D.
                              En ik heb de indruk dat nog nooit iemand heeft gezegd dat een 30D minder ruis heeft op ISO400 dan een 5D.

Vraag is of de Canon 20D wel minder ruis heeft op ISO400 dan een Canon 5D.

Alles wordt bepaald door de instellingen tijdens de conversie.
                              Verscherping +3 zonder ruisonderdrukking maakt de ruis goed zichtbaar.

Als je nog een vergelijkbare (onderbelichte) 20D raw file hebt waarmee je wel tevreden bent (was ) kan ik die ook eens converteren.

Jan.

Comment

Ik heb wel degelijk van spotmeting gebruikt gemaakt, net nog even de info van de file nagekeken.

Inderdaad Fuse, 'k had slecht gekeken. Sorry.

Die donkere achtergrond is normaal als je spotmeting gebruikt op een licht onderwerp. Je camera meet het licht van het onderwerp en zorgt dat dit juist belicht wordt op de foto.

Groetjes

Marc
                                http://www.pbase.com/neos_marc

www.caridina.be

Comment

Working...
                                X