Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

compact als vervanger dslr

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• compact als vervanger dslr

Ik denk dat de vraag al eens eerder aan de orde is geweest. Maar de concurrentie wordt steeds groter en er komen steeds nieuwe compacts.
    De vraag is eigenlijk heel simpel: Ik wil niet altijd met tassen vol camera's en lenzen sjouwen en toch kwaliteitsfoto's maken. Vroeger () had je dan bijvoorbeeld de kleine Leica's of Minolta's (met de name de CL gaf veel mogelijkheden naast de zware Nikons). Is bijvoorbeeld de nieuwe Leica d-lux 3een optie? Ik weet dat compacts een kleinere sensor hebben met alle problemen van ruis en zo. Shutterlag is mij bekend en daar ga ik allemaal rekening mee houden........

Re: compact als vervanger dslr

Oorspronkelijk geplaatst door Adriaan Bekijk bericht
    Ik denk dat de vraag al eens eerder aan de orde is geweest. Maar de concurrentie wordt steeds groter en er komen steeds nieuwe compacts.
    De vraag is eigenlijk heel simpel: Ik wil niet altijd met tassen vol camera's en lenzen sjouwen en toch kwaliteitsfoto's maken. Vroeger () had je dan bijvoorbeeld de kleine Leica's of Minolta's (met de name de CL gaf veel mogelijkheden naast de zware Nikons). Is bijvoorbeeld de nieuwe Leica d-lux 3een optie? Ik weet dat compacts een kleinere sensor hebben met alle problemen van ruis en zo. Shutterlag is mij bekend en daar ga ik allemaal rekening mee houden........
    Die Leica d-lux 3 zal wel een pracht van een camera zijn. Heeft die vaste lens? (o ja.. ) Misschien zijn de Pana FZ50 of de Fuji 9600 een andere mogelijkheid als aanvulling op je D200?
    De FZ50 heb je ook in een Leica-uitvoering, de V-Lux 1, maar die is wel duurder. De beide andere toestellen zitten in de prijsklasse van de d-lux 3, en van beide toestellen zitten er al wat op dit forum.

kapitein
    Last edited by kapitein; 2 december 2006, 14:46. Reden: (D-lux 3 heeft toch vaste lens)
    FZ50, een flits en nog wat lensjes...

Comment

Dank Kapitein voor de reactie. Het probleem is dat een goede bridge (zoals de V-lux) wel te vinden is: de panasonics zoals fz50 bewijzen dat wel. Wat ik wil is een klein cameraatje: maakt niet uit wat het kost () (het zal altijd goedkoper zijn dan een instap dslr). De bridges zijn voor mij te groot en de mij bekende compacts (ik heb een canon ixus) zijn te traag, optiek is niet mooi en je kunt niets instellen......

Comment

Een fuji F30?
        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

Eigenlijk nooit aan Fuji gedacht.....Is daar veel ervaring mee?

De F30 heeft 6,3 Mp. Het objectief is (omgerekend) 36-108 mm. Dat klinkt mooi! De leica heeft Image stabilisation (is handig bij slecht licht) en het objectief start bij 28 mm: dat is net even wat fijner dan 35!
          Ik blijf zoeken en zie dat een stukje verder bij Mr. D een soortgelijk verhaal speelt....

Comment

Moderator: discussie is ingebracht bij "compactje met minimum shutterlag " Misschien is het beter deze draad nu te stoppen?

Comment

Panasonic FZ7, tenzij die ook nog te groot uitvalt.
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Idd, dat is het juist...
                Ik zit met hetzelfde gedacht.
                Al jaren, van in het analoge tijdperk, neem ik al foto's met een spiegelreflex. Ook digitaal is 't een dslr...
                Maar... en nu komt 't.
                Ik merk de laatste tijd (al dik meer dan één jaar) dat ik nog maar zelden de spiegelreflex uithaal en meer en meer mijne kleine prosumer gebruik.
                Ja, tuurlijk als 't een bruiloft of een moeilijke opdracht is, dan is 't werk voor de DSLR.
                Nu beginnen beide een beetje te verslijten en zijn dus aan een vervanging toe...
                En ik ben meer en meer aan 't denken van geen DSLR meer te kopen maar een goede kleine prosumer camera.
                Waarom?
                Gewoon om 't gemak. Geef toe, je neemt zo'n grote spiegelreflex niet altijd mee. Effe op stap, dan hang je geen koeibel rond je nek. Om nog maar te zwijgen van de lenzen en toebehoren.
                Dus een klein ding dat in je jaszak past. Want in de eerste plaats moet je altijd een fototoestel bij hebben.
                Ik ga der zeker nog research naar doen en de voor en tegen naast elkaar zetten.
                Maar ik weet nu al dat het zeker geen groot ding meer gaat zijn.
                Ik ga uitkijken naar een kleinen, allez betere kleine.
                Mijn eerste gedacht gaat naar de Canon G7 of de Canon 640... Maar da's niet meer dan een gedacht. ik ken beide toestellen niet goed genoeg om nu al een keuze te maken.
                Al heb ik eens een Canon Powershot 640 mogen gebruiken. Da's echt wow hoor. 10 meg en alles wat je op een DSLR kan vinden. Enne super beeldkwaliteit, echt top.
                Behalve één ding is minder en dat is de ruis in de hogere ISO regionen... maar ja...
                Nu zijn die kleine prosumers van beeldkwaliteit evenwaardig aan een spiegelreflex.. Voor amateurs he. Niet voor de pro's. Die hebben dikke koeibellen nodig... Maar wij? Ik heb eens een volledige shooting gedaan met een kleine Canon Powershot... Wel dat was een belevenis. En zeker zo mooie foto's.
                Dus ik denk hetzelfde als jij. Geen koeibellen en lenzen meer maar een goed (prijs speelt ook bij mij geen rol) een goede kleine prosumer.
                Nu nog reviews lezen en testen wat 't gaat worden.
                Enne.. misschien zeg ik wel na al die jaren de spiegelreflex vaarwel...

Comment

Een goede fotograaf zet stappen vooruit, niet achteruit. Een goede fotograaf heeft er ook wat voor over om iets moois te maken. Je kan de Tour de France ook niet winnen in een hangmat.

Comment

Ik heb een tijdje met compacte digitale toestelletjes gewerkt, maar omdat ik vroeger altijd met een reflex gewerkt had ben ik toch weer overgeschakeld op een DSLR vanaf dat die een beetje betaalbaar werd (mijn 300D was al lang besteld voor die leverbaar was in Belgie).
                    En daar heb ik helemaal geen spijt van. Ik heb ondertussen wel een ander heel compact toestelletje bijgekocht, maar dat wordt niet erg veel gebruikt.

Ik zou dus niet terug willen naar de nadelen van een compact. Dat ik veel meer gewicht moet meesleuren, dat neem ik er graag bij.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

Comment

Het juiste gereedschap voor ieder werk !

Een compactje is een aanvulling, en zeer zeker een aanvulling die ik niet wil missen, echter nooit een vervanging van een DSLR. Ik kom nooit buiten zonder camera, en uiteraard is dit meestal met de IXUS 750, dat was ook de reden van zijn aankoop. Voor evenmenten grijp ik naar de 1D Mark II, qua snelheid AF en robuustheid enz .. En in de studio héél vaak de 5D met een vaste lens (85mm f1.8) en de Mark II met een zoom 28-70 mm f2.8 .

Wat bijvoorbeeld ook een optie kan zijn, de 5D maar slechts met 1 lens bijvoorbeeld 50mm f1.4 of de 17-40 mm f4. Dan ben je ook niet echt zwaar geladen en heb je de mogelijkheid om op hoge ISO te werken zonder kwaliteitsverlies.

Just my2cents

MVG, Jeff
                      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

@ Nete: ja! De FZ7 is ook te groot: met name het objectief steekt te ver uit. De LX2 zou misschien iets zijn...Maar ook weer geen ervaring mee.
                        @ Mic: Twee zielen één gedachte! Ik denk ook aan de nieuwe Canon 850: de powershots zijn me te groot.
                        @ Binnenuit: Ik weet zeker dat Armstrong af en toe ook in een auto rijdt.....
                        In het analoge tijdperk sjouwde ik 2 Hasselblads 3 achterwanden en 4 lenzen mee in een leren koffer. Daarnaast was er een koffer voor de flitser. Om even te wandelen gebruikte ik graag de Leica Cl en nam het "miserabele" 35 mm formaat voor lief!
                        @ Digipics: helemaal mee eens...maar welke compact dan? Het alternatief voor een tas vol is nu de D70 met 18-200 VR. En dat is niet echt klein.

Comment

@ Digipics: helemaal mee eens...maar welke compact dan? Het alternatief voor een tas vol is nu de D70 met 18-200 VR. En dat is niet echt klein.
                          Je moet de 18-200 VR eens proberen in combinatie met de D40, die is pas heel klein en superlicht. Precies speelgoed

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jazzaddict Bekijk bericht
                            Je moet de 18-200 VR eens proberen in combinatie met de D40, die is pas heel klein en superlicht. Precies speelgoed
                            En geef jij 600 euro + 700 euro uit aan speelgoed ?

Comment

@Jazzaddict: De Leica c-lux is 5*10 cm! Dat is zon beetje de grootte van de zonnekap van de 18-200

Comment

Working...
                              X