Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raad bij aankoop camera (beginner)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Raad bij aankoop camera (beginner)

Hallo, weet dat er al tal van topics zijn met dit soort vragen maar heb raad nodig bij de aankoop van een toestel
    Ben me sinds enkele maanden echt beginnen intresseren voor fotografie. Heb momenteel een ixus 2 maar vind dat deze toch tekort doet aan mijn eisen, is ook wel al een ouder toestel. Dus ben ik sinds ongeveer een dikke week opzoek naar een nieuw, betaalbaar toestel. Op mijn zoektocht zijn me al verschillende types aangeraden die ik ook al in de hand heb gehouden maar wil toch graag wat hulp van ervaren mensen die er mee bezig zijn en niet gewoon een toestel willen verkopen...
    Wat ik zoek is dus: een camera die niet te duur is, wat een beetje overal goed op scoort (dichtbij, veraf, portret,...) en waar ik later een voorzetlens kan opzetten.
    Deze zijn me al aangeraden: Fuji Finepix s5600, s6500, canon is3 of enventueel een tweedehands is2, kodak easyshare z710 en panasonic lumix fz7.
    Wat is volgens jullie de beste keuze hieruit, andere voorstellen zijn ook welkom
    mvg

Re: Raad bij aankoop camera (beginner)

Niemand die me kan helpen?

Comment

gebruik de zoekmachine hier op 't forum
      er is al veel geschreven over dit onderwerp
      Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
      Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

inderdaad forum, google....ik zou ook 'ns consumentengids onderzoek (zie link op deze pagina) lezen
        Leon Loeffen

Comment

Ik heb sinds enkele maanden een FUJI Finepix S5600.
          Ik zat zo ongeveer in dezelfde situatie : overstap van simpele Nikon Coolpix 2.0.
          Heb lang gezocht en veel meningen en tests gelezen en kwam uiteindelijk bij de FUJI. EN IK HEB HET MIJ NOG GEEN SECONDE BEKLAAGD !

Het is voor mij de ideale overstap van een volautomatisch compactje naar een camera die je zowel automatisch als VOLLEDIG MANUEEL kan instellen.
          En dat voor nog geen 300 Euro (pakketprijs bij GROBET Antwerpen : camera + tas + batts + lader + 512 MB kaartje !!!!!!!!!!!!!!!)
          Met de 10X zoom kom je al heel ver (wel statief* overwegen als je maximum wil zoomen)

De Camera ligt geweldig in de hand, het wordt gewoon een verslaving, die S5600.
          Enig minpuntje : werkt op Alkaline batts, dus zorg voor een extra setje !
          Foto's zijn echt mooi, vooral dankzij de Finoepix-kleuren.

Voor deze prijs vind je ECHT GEEN BETERE, geloof me.

* ik heb een Bilora statief (iets heel simpel) voor 22 Euro gekocht bij Photo Hall

Suc6 bij je keuze !
          Last edited by Tomaso; 29 november 2006, 20:08.
          PENTAX K100d SUPER !!!!!
          Pentax DA 35 F2.4 - Pentax A 35-105 F3.5
          En een dapper standaard-kitlensje

Comment

Dank u voor de uitleg
            Fuji was ook mijn eerste keuze, maar zag in de winkel de 6500s liggen en deze sprak me ook wel aan. Is iets groter, heeft een lens waaraan je kan draaien en ook beeldstabilisatie, door dat laatste ben ik beginnen twijfelen...
            Is dat echt nodig die beeldstabilisatie of is het probleem opgelost als je zoals jij een statief gebruikt? Lijkt me wel moeilijk voor macro opnamen zo een statief, of niet??

Comment

Toch ook de Panasonic FZ50 niet vergeten: heeft beeldstabilisatie en een sublieme Leica lens, en leunt van alle bridge camera's toch wel het dichtst aan bij een DSLR.
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Heeft deze niet veel last van ruis bij hoge iso waarden? Zijn er veel accessoires voor een panasonic te vinden, bedoel dan voorzetlenzen...

Comment

Er loopt hier een FZ-50 topic, daar kan je één en ander opsteken. Ook DPreview.com en daar het Panasonic forum is interessant.

Als je absoluut met hoge ISO wil werken MOET je voor een DSLR gaan, maar dan ben je een pak geld méér kwijt of je moet je beperken tot een 18-50 kitlens.
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dom_ Bekijk bericht
                    Heeft deze niet veel last van ruis bij hoge iso waarden? Zijn er veel accessoires voor een panasonic te vinden, bedoel dan voorzetlenzen...
                    Bekijk deze site even en vertel ons of je in de macro's veel ruis vind.
                    Alle Fotos & Bilder von Thomas Ch. Zimmermann + kostenlos bei fotocommunity.de anschauen ᐅ Die besten Bilder von Thomas Ch. Zimmermann ansehen

Waarschijnlijk zijn de foto's bijgewerkt, maar ja, alle fotografen die in raw fotograferen, werken hun foto's bij, waarom zouden wij dat niet doen?

Groeten, kapitein
                    FZ50, een flits en nog wat lensjes...

Comment

Mijn kozijntje wou ook een fototoestel en ik heb getwijfeld tussen de Fuji 5600 en de Panasonic. Uiteindelijk is het de Fuji geworden vooral vanwege wanneer men met de Panasonic op iso 800 werkt, de foto wordt getrokken op 1,3 MP. Nadien wordt dat wel terug omgezet naar 5 of 6 MP, maar men heeft wel een enorm kwaliteitverlies. Dit doet men om de ruis zoveel mogelijk te beperken. Anderzijds beeldstabilisatie is wel een voordeel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Perico Bekijk bericht
                        Mijn kozijntje wou ook een fototoestel en ik heb getwijfeld tussen de Fuji 5600 en de Panasonic. Uiteindelijk is het de Fuji geworden vooral vanwege wanneer men met de Panasonic op iso 800 werkt, de foto wordt getrokken op 1,3 MP. Nadien wordt dat wel terug omgezet naar 5 of 6 MP, maar men heeft wel een enorm kwaliteitverlies. Dit doet men om de ruis zoveel mogelijk te beperken. Anderzijds beeldstabilisatie is wel een voordeel.
                        Is dat niet omgekeerd werken? Is het niet beter om te fotograferen in maximum resolutie en daarna om te zetten
                        Ik neem foto's (jpeg)op 10mp, 72dpi en zet ze daarna om naar 15*10 of 30*20op 300dpi. Als er al ruis is blijft daar niet veel van over. Voor een fotoprint van 15*10 kan je zelfs naar 144dpi gaan en toch een mooie, scherpe foto behouden.

Het lijkt mij logisch dat, als je een jpeg foto van 1,3mp opblaast naar 5mp
                        dat je dan kwaliteitsverlies hebt.

kapitein
                        FZ50, een flits en nog wat lensjes...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Perico Bekijk bericht
                          wanneer men met de Panasonic op iso 800 werkt, de foto wordt getrokken op 1,3 MP. Nadien wordt dat wel terug omgezet naar 5 of 6 MP, maar men heeft wel een enorm kwaliteitverlies.
                          ???????????????

Op dpreview wordt de FZ50 getest en vergeleken met diverse toestellen.
                          Ik heb net de foto's vergeleken tussen de Fuji s9500 en de FZ50 op 1600 iso.
                          (tussen haakjes levert geen van beide toestellen goede foto's op 1600 iso, maar dat is niet aan de orde)

De foto's van de FZ50 zijn 3900 Kb groot of 3,9 Mb. (in JPEG)

Volgens mij (maar wie ben ik?) is 3,9 Mb toch een beetje groot voor een foto op 5 of 6 megapixel, laat staan 1,3 megapixel.

Comment

Mijn excuses, het betreft de Panasonic FZ7 en niet de FZ50. Dit heb ik gehaald uit een test door Focus. Het zou zijn om de ruis te beperken bij de hogere iso-waarden (ik geloof doordat de pixels te dicht tegen elkaar liggen geeft dit enorm veel ruis, en zodoende door op ongeveer 1/4 van de capaciteit te werken - meer ruimte tussen de pixels - zou de ruis drastisch vermindert worden). Nadien wordt dit terug omgezet naar de volledige capaciteit, maar de foto is natuurlijk wel genomen met slechts 1,3 MP.

Groetjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dom_ Bekijk bericht
                              Dank u voor de uitleg
                              Fuji was ook mijn eerste keuze, maar zag in de winkel de 6500s liggen en deze sprak me ook wel aan. Is iets groter, heeft een lens waaraan je kan draaien en ook beeldstabilisatie, door dat laatste ben ik beginnen twijfelen...
                              Is dat echt nodig die beeldstabilisatie of is het probleem opgelost als je zoals jij een statief gebruikt? Lijkt me wel moeilijk voor macro opnamen zo een statief, of niet??
                              De 6500s kost dan ook al meer tegenover de S5600.
                              De vraag of je nu wel of niet een stabilisator nodig hebt : er zijn er die vinden dat dat zeker een troef is, anderen zullen zeggen dat het geen noodzaak is
                              De 6500 is ook een stuk groter en zwaarder dan de 5600. (ik geef de voorkeur aan een compactere body, die lichter is en fijner in de hand ligt)
                              Er bestaan ook MINI-statieven he, voor bv Macro's te maken....

Alles hangt ook af van jou budget : koop je de S5600 dan kun je je nog een fuji macrolensje aanschaffen en een mooie tas.

Ik weet niet uit welke regio je bent, maar ga anders effe langs bij GROBET in Antwerpen(ze hebben ook een site)
                              www.grobet.be, dacht ik
                              PENTAX K100d SUPER !!!!!
                              Pentax DA 35 F2.4 - Pentax A 35-105 F3.5
                              En een dapper standaard-kitlensje

Comment

Working...
                              X