Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EOS 400D als point-and-shoot?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon EOS 400D als point-and-shoot?

Allo,
    Ik overweeg de aankoop van een Canon EOS 400D (met kitlens voorlopig, maar daar zullen er nog wel enkele bijkomen in de loop der jaren...).
    Maar nu vraagt m'n vrouw zich af of zij ook met zo 'n camera overweg zal kunnen?
    Kan deze camera ook gebruikt worden als point-and-shoot-camera, of heb je er echt wel eerst een opleiding voor nodig?
    Fuji FinePix S100fs

Re: Canon EOS 400D als point-and-shoot?

Dat kan zonder problemen, de camera op automatische stand zetten en dan doet hij alles voor jou net als een point-and-shoot.

Waarschijnlijk zullen 70% van eigenaars van de 300/350/400 reeks dit zo doen
    Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Zolang je vrouw weet dat ze door de zoeker moet kijken ipv op het schermpje om een foto te maken, zou dat geen probleem mogen zijn
      aangezien bijna iedereen hier zijn volledige foto-uitrusting in zijn signature zet...

doe ik dat lekker niet!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xliesx Bekijk bericht
        Zolang je vrouw weet dat ze door de zoeker moet kijken ipv op het schermpje om een foto te maken, zou dat geen probleem mogen zijn
        Ai, en waarom niet op 't schermpje kijken? Voor bewegingsonscherpte of gaat dat gewoonweg niet???
        Fuji FinePix S100fs

Comment

Nee, je kan alleen de foto achteraf bekijken op het schermpje. Ze zal de zoeker moeten gebruiken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RuZ Bekijk bericht
            Ai, en waarom niet op 't schermpje kijken? Voor bewegingsonscherpte of gaat dat gewoonweg niet???
            ik denk dat de enige DSLR die dat kan momenteel de Olympus E330 is.
            zeker eventueel te overwegen toestel!
            mm
            ∏__|_ ∏__|_
            "no rules, great shots"
            Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
              Dat kan zonder problemen, de camera op automatische stand zetten en dan doet hij alles voor jou net als een point-and-shoot.

Waarschijnlijk zullen 70% van eigenaars van de 300/350/400 reeks dit zo doen

Dat is waarschijnlijk zo. Het is compleet belachelijk om zo een toestel te kopen om dan op auto te zetten. Dit is eerst en vooral weggegooid geld en ten tweede de meeste compact toestellen nemen betere foto's in point and shoot dan dslr in die modus. Het is zeer teleurstellend hoe de resultaten van een dslr, als je er geen weg mee kan. Als je dan op auto zet en de resultaten zijn minder dan van een compactje dan is het helemaal goed, goed om de moed in uw schoenen te laten zakken.

Ik heb nu al een paar maanden de 350D,en goed glas en gebruik deze niet in auto mode. Het is een lange tocht voor mij om resultaten te hebben die ik wil. Ik vrees dat het nog lang zal duren tegen dat ik foto's nemen zoals er hier veel posten.

mvg,

Steco
              Groetjes Steco

Comment

effe goed lezen wat de ts schrijft Steco.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ik gebruik ze nooit, maar de 400D heeft inderdaad een hele boel automatische mode's, waaronder ook een volautomatische. Naar verluid zijn deze auto-modes wel minder goed dan die van bridge/P&S toestellen. Maar ik mag hopen dat de hoofdbedoeling van dit toestel toch is om in de "creatieve" mode's te werken.

Bij een SLR moet je dus wel door de zoeker kijken en niet op het schermpje, dit gaat niet. Behalve dan bij de Olympus E330 (mm). Het is me wat verwarrend dat je hier niet van op de hoogte bent. Zeker de vaste-lens toestellen niet afschrijven..

mvg,
                  Michiel

veel succes
                  Last edited by MichielBrugge; 27 november 2006, 19:24.
                  Canon R | Leica Q
                  EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                  Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                  [/COLOR]

Comment

Het eerste wat zal tegen vallen is de scherpte als je een DSLR gebruikt als point-and-shoot.

Een DSLR heeft een kleinere scherptediepte dan een compact door de grotere sensor.
                    Wanneer je nu steeds met alle autofocuspunten aan fotografeert (in de volautomatische modus is dit zo), zal deze steeds scherpstellen op het dichtste punt dat binnen het bereik van één van deze focuspunten valt en dit is zelden de bedoeling.

Denk maar eens dat je iemand buiten in een stoel fotografeert en er op de knieën scherp gesteld is: het gezicht zal dan dikwijls buiten de DOF (scherptediepte) vallen en dus onscherp weergegeven worden.

Mijn andere gezinsleden kunnen met mijn DSLR bijna geen enkele correct scherpe foto nemen, terwijl dit met de S1 IS (een prosumer) geen enkel probleem is.

Dus als je het mij vraagt is het geen goed idee om een DSLR als point-and-shoot te gebruiken
                    Greetz Geert.
                    Canon gerief...

Comment

Koop voor je vrouw een goedkope Ixus of iets dergelijks, zal ze veel meer plezier aan beleven, en veel betere en meer foto's mee maken. Mijn vrouw kan best wel goed foto's maken met haar S50 (flits-compensatie, iso-waarde...etz), maar met een reflex gaat het toch net ietsje minder, vindt ze veel te groot, moeilijk, kan niet op het schermpje kijken....etz

De vrouw van een collega is nu een fotocursus aan het volgen om een goede foto met hun 20D te maken. Ze hebben te veel foto's die mislukt zijn en weten niet waarom . Fout diafragma (scherpte niet op de juiste plaats!!!), over/onderbelicht, niet ingeflitst...en dit gaat dan nog niet over compositie.

Met een reflex kan je betere foto's maken, maar dit gaat niet zo zijn vanaf het eerste moment.
                      Te veel lenzen en te weinig tijd.
                      http://pentaxlenstest.blogspot.com/

Comment

Ik ken nogthans veel mensen die een 350D of D70 als point-and-shoot gebruiken. En dat lukt ze aardig.

Je kan de instellingen van de JPG in de camera aanpassen. Extra scherpte, extra kleuren, extra contrast. En de foto's zullen die van een bridge evenaren.

Zet ook de scherpstelling op alleen het centrale scherpstelpunt. En leer ze om de vele modes te gebruiken. Sport, Portret, Landschap... Ze moeten dan niets van diafragma en sluiter aantrekken. Uiteraard zullen ze omstandigheden zijn dat je niet dezelfde kwaliteit kunt halen dan als je meer zelf instelt. Maar daar gaan de bridge toestellen ook falen.
                        Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Ik gebruikte mijn EOS 1000 vroeger altijd als point & shoot, ik wist toen nog niets over diafragma en sluitertijden (dat heb ik hier allemaal op het forum geleerd ). Het is dus best mogelijk om de voorgeprogrammeerde standen te gebruiken.

Je zal niet het allerbeste uit de camera halen, maar in de meeste gevallen zullen de resultaten wel aanvaardbaar zijn .
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                            ...Zet ook de scherpstelling op alleen het centrale scherpstelpunt.
                            Dit is het 'm juist: dit is niet mogelijk in de volautomatische modus en zelfs niet bij de voorgedefinieerde onderwerp programma's (enkel op Av, Tv, P en M of PASM bij andere merken).
                            Greetz Geert.
                            Canon gerief...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
                              Dit is het 'm juist: dit is niet mogelijk in de volautomatische modus en zelfs niet bij de voorgedefinieerde onderwerp programma's (enkel op Av, Tv, P en M of PASM bij andere merken).
                              Maar dat zijn toch de enige die je gebruikt, eigenlijk alleen A en S(Tv). Dat met die pictogrammen is toch veel te ingewikkeld. Ik ben blij dat ik e niet meer heb op mijn camera, maar ook op mijn F90 en D70 heb ik ze nog nooit gbruikt.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
                              X