Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waarom merk x of y?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Waarom merk x of y?

Ik heb nog zeven maanden om te beslissen welke 'kodak' ik ga kopen. Ik kom van een prosumer (Samsung 815) en de voornaamste beperkingen die me storen bij dat toestel zijn ruis, te weinig ISO speelruimte, trage AF en shutterlag.

Aangezien ik nog geen adept van het een of ander merk ben, sta ik nog met een open geest voor de keuze van mijn eerste DSLR. Als ik de verschillende merken vergelijk, zie ik dat elk merk wel een toestel (+lenzen) heeft die me geeft wat ik verlang.

Nu vraag ik me af, wat bepaalde bij jullie de keuze voor je huidige merk?

PS: Voor alle volledigheid.Het gebruik dat ik voorzie is trekken van loslopende/spelende honden. Zowel in bos als open vlakte. (En familiekiekjes )
    PPS: Uit economisch standpunt heb ik voor mezelf de keuze al beperkt tussen Canon & Nikon. Niet dat de overige merken me te min zijn, maar de userbase van deze lijkt me het uitgebreidst. Wat me dus het meeste kans zal geven om op de tweedehandsmarkt te kopen of te verkopen.
    PS. Ik wou dat ik het kon

Re: Waarom merk x of y?

In zeven maanden tijd verandert er waarschijnlijk weer een heleboel, en komen er weer nieuwere toestellen uit die weer net ietsje beter zijn dan het toestel dat de belangrijkste concurrent pas op de markt gebracht heeft. Daarom is het bijzonder moeilijk om voorspellingen te doen.

Toen ik mijn eerste DSLR kocht was de 300D de enige die voor mij betaalbaar was. Daarom heb ik voor Canon gekozen, en toen was het heel simpel om die keuze te maken.
    Later kwam de 20D uit, en dat was weer een hele verbetering ten opzichte van de 300D, daarom ben ik daar nog altijd mee aan het werk.

In die zeven maanden tijd komt er bijna zeker een opvolger voor de 20D/30D (waarschijnlijk begin volgend jaar), en je mag verwachten dat die weer beter zal zijn op verschillende punten Anders heeft het weinig zin om een nieuw toestel op de markt te brengen .

Maar als je met helemaal niets begint, dan kan je evengoed voor Nikon kiezen als die op dat ogenblik voor jou de meest geschikte camera in het gamma heeft.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Het voordeel van Nikon/Canon is inderdaad dat er enorm veel lenzen/accessoires in de omloop zijn.

De keuze tussen deze twee is vrij lastig (of juist niet). Ze doen in geen enkel opzicht voor elkaar onder! Met allebei zit je goed
      One day, I would like to make nice pictures :-)
      www.lucaskoijen.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Luckyluke Bekijk bericht
        Het voordeel van Nikon/Canon is inderdaad dat er enorm veel lenzen/accessoires in de omloop zijn.

De keuze tussen deze twee is vrij lastig (of juist niet). Ze doen in geen enkel opzicht voor elkaar onder! Met allebei zit je goed
        en je zit even goed met een Pentax, een Sony of een Olympus. Ga ze allemaal eens uitproberen in de winkel en kies het toestel dat je het leukste vindt
        "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Ik geloof inderdaad niet dat het verschil zo groot zal zijn tussen de verschillende bekende merken. Een Pentax, een Sony of een Olympus zullen evengoed voldoen aan mijn vereisten. Daar twijfel ik niet.

Ik ben ook wel zo slim om me nog niet vast te pinnen op een bepaald model. Maar elke fabrikant heeft toch wel bepaalde deelaspecten waarin hij traditioneel beter scoort dan zijn tegenstanders? Misschien werd de keuze daardoor bepaald van mensen. Of misschien is het omwille van prijszetting door het merk? Of de snelheid van innovatie? Of... of....

Dat wil ik weten. Waarom de eindbeslissing bij anderen viel voor merk X, Y of Z.

Comment

louter een kwestie van smaak, geloof me.

ipv naar het merk te kijken kijk je beter naar de prijs: hoe duurder, hoe beter het toestel. en ipv het toestel te kijken kijk je nog beter naar de lenzen: hoe duurder, hoe beter de lens en hoe beter het toestel.
            Last edited by arnoudt; 18 november 2006, 23:20. Reden: de pointe vergeten

Comment

Ik heb nu een Nikon spiegelreflex, waarom? Ik ben begonnen met een Nikon CP 8800 (prosumer) die indertijd het meest voldeed aan mijn eisen. Ik heb er prachtige foto's mee gemaakt en vond het een hele fijne camera met een fijne zoom lens waar ik ook mooie macro's mee kon nemen alleen wat beperkt in moeilijker licht omstandigheden en snelheid, maar dat nam ik op de koop toe. Toen kwam de 18-200mm VR lens en mijn interesse was gewekt, ondertussen had mijn man een Nikon D200 gekocht die ik af en toe mocht lenen. Voor mezelf vond ik hem te groot, maar het was een heerlijke camera om mee te werken en ik merkte een groot verschil met foto's nemen in mindere licht omstandigheden. Toen de D80 uit kwam was dat precies de camera die ik wou hebben samen met de 18-200mm VR lens en toen ben ik gezwicht.
              Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
              Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door eentonig Bekijk bericht
                Ik ben ook wel zo slim om me nog niet vast te pinnen op een bepaald model. Maar elke fabrikant heeft toch wel bepaalde deelaspecten waarin hij traditioneel beter scoort dan zijn tegenstanders? Misschien werd de keuze daardoor bepaald van mensen. Of misschien is het omwille van prijszetting door het merk? Of de snelheid van innovatie? Of... of....

Dat wil ik weten. Waarom de eindbeslissing bij anderen viel voor merk X, Y of Z.
                Voor mij viel de beslisisng heel snel op Pentax. Eigenlijk zijn de andere merken nooit in beeld geweest bij mij. Dat is omdat ik een camera wilde met zo min mogelijk werkverschillen in de overstap van een zeer klassieke Praktica. Dus een camera die zeer goed met manual focus en handmatige lichtmeting kan werken. Pentax is geheel backwards compatible qua lenzen. Je kunt dus iedere oude Pentax lens gebruiken op de Pentax DSLR. Dat is nou precies iets wat ik wilde, oude manual focus lenzen gebruiken. Daarnaast heeft voor mij het merendeel van de Pentaxen het voordeel dat ze genoegen nemen met gewone AA-accu's, geen verzorginsproblemen dus als ik weer eens op reis ben en meer dan een week geen stopcontact tegen kom.

Comment

.................
                  Last edited by hombre complicado; 24 februari 2011, 17:10.

Comment

De kwaliteit is van alle toestellen vrij gelijklopend, dus misschien kijken naar andere dingen die een rol kunnen spelen, oa het vinden van 2de handslenzen. En dan kom je uit bij de 2 grote vattingen : Nikon en Canon.
                    ik heb voor nikon gekozen omdat de nikonvatting ook gebruikt wordt bij de Fuji reflex camera's, 2 vliegen in één klap dus, je bent niet beperkt tot één merk toestel met dezelfde soort lensvatting.
                    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

PPS: Uit economisch standpunt heb ik voor mezelf de keuze al beperkt tussen Canon & Nikon. Niet dat de overige merken me te min zijn, maar de userbase van deze lijkt me het uitgebreidst. Wat me dus het meeste kans zal geven om op de tweedehandsmarkt te kopen of te verkopen.

Vaarwel dus "open mind" !!

Kijk ZEKER naar de andere merken, innovatie vind je daar veel meer dan bij de grote 2. En de tweedehandsmarkt moet je het niet voor doen, want Nikon en Canon zijn allebei zo duur tweedehands dat je soms beter een nieuwe kan kopen. En beter zijn ze ook niet, oud glas van bijvoorbeeld Minolta, (niet de kitlenzen), zijn juweeltjes, waar veel nieuw glas niet tegen op kan.

Comment

Hmmm,

interessant standpunt Rudy. Ga me eens verdiepen in de tweedehands markt van enkele andere merken.

Enige probleem is dan natuurlijk dat ik minder gemakkelijk iemand vind om eens te spelen met zijn toestel. Dus kan ik moeilijker beoordelen of het in gebruik me wel licht.

Comment

Hmmm,
                          Enige probleem is dan natuurlijk dat ik minder gemakkelijk iemand vind om eens te spelen met zijn toestel. Dus kan ik moeilijker beoordelen of het in gebruik me wel licht.
                          Klopt, en hier zal je nog meer mee geconfronteerd worden als je geen "bekend" merk koopt, maar daar kan de tijd ( misschien binnen een jaartje of tien als't meegaat ) een oplossing voor brengen. Een ander probleem is dat merken zoals Tokina, Sigma en Tamron vooral de gekende merken ondersteunen. Je zal zien dat bepaalde lenzen gewoon niet in de vatting die jij hebt verkrijgbaar zijn, een veelvoorkomend probleem en als ze dan uiteindelijk toch verkrijgbaar zijn, worden ze meestal als laatste geproduceerd waar de bekende vattingen bijvoorbeeld al maanden van op de markt zijn.
                          Aan de andere kant, als iedereen redeneert zoals ik, zullen andere merken nooit echt van de grond komen. Er moet gewoon nog wat meer tijd overgaan om een inhaalbeweging te maken maar zoiets gaat tergend traag.
                          Hoe meer mensen kiezen voor een alternatief merk hoe meer 2de handslenzen ook op de markt zullen komen en hoe sneller de lenzenfabrikanten zullen volgen om ook voor die merken snel met hun lensvattingen te komen.
                          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

't is zo'n beetje zoals bij HW drivers voor linux dus

Die komen ook niet of slechts veel later beschikbaar, omdat de doelgroep daarvoor te klein is.

Comment

Zelf ben ik in het Canon kamp beland, om de goede redenen dat er idd een grote userbase is en daardoor een grote tweedehandsmarkt. Nadeel is dat je met veel mensen in een beperkte vijver vist he...
                              Nu zie ik dat pentax ook heel wat (oude) (prime) lenzen heeft die tweedehands opduiken voor weinig geld en er zijn heel wat minder kandidaten...
                              Nochtans heb ik absoluut nag geen spijt van mijn Canon keuze, als je geduld hebt kan je voor relatief weinig geld een aardige glasbak samenstellen.

Succes met je zoektocht

JVG
                              Canon 350D & 40D / EF 50 1.8 MK I & II / EF 100 2.8 USM macro / EFS 17-55 2.8 IS USM / EF 24-70 2.8 L / EF 70-200 2.8 L IS USM / 580 EX / Panasonic Lumix TZ5 / Imac 24" 

Comment

Working...
                              X