Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aankoop 30D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• aankoop 30D

Beste,

Na jaren tevreden te zijn van m'n EOS500N overweeg ik nu over te stappen naar een Canon 30D. Ik had gedacht deze in kit te kopen: Canon EOS-30D + Canon 18-55mm EF-S DC + EUR 150,00 Canon Extra CashBack* + 512MB CF-Speicherkarte.

Ik heb toch nog enkele vraagjes.

Wat denken jullie van deze kitlens, die er voor +-100EUR bijgegeven wordt (als ik de prijs van de body alleen vergelijk)? Deze past wel in het rijtje met m'n huidige objectieven.

Als objectieven heb ik 28-80 f3.5-5.6 en een 75-300 f4-5.6. (eerste generatie)

Zullen deze "basislenzen" niet te veel doen inboeten aan de kwaliteiten en mogelijkheden van een dergelijke camera?

Die 75-300 stelt nogal moeilijk scherp bij zwak licht, is de D30 gevoeliger op AF?

Als Flits heb ik een Speedlite 380EX, ik veronderstel dat deze goed te gebruiken is op de D30, ook als invulflits.

Zal de D30 die infra-rood AF-functie op de flitser willen gebruiken, m'n EOS500 weigerde dit steeds?

Hoe werkt het met die Cash-Back van Canon, gaat dit vlug, of is dat van nu dan en nooit (zoals dikwijls als je iets terug moet krijgen?)

M.a.w. ben ik niet beter met een 400D en een extra goeie lens?

(Ik zou de D30 verkiezen omdat ik uit ervaring weet dat een camera op reis (bij mij toch) tegen een stoot moet kunnen, en de D400 vind ik nogal plastiek (wat niet afdoet van de technische kwaliteiten)

Alvast bedankt voor de reacties, en ik hoop binnenkort een foto te kunnen posten.

Filip

Re: aankoop 30D

Als je een betere lens wil dan de kitlens, dan zal je wel heel wat meer geld moeten uitgeven. De kitlens is geen super-lens, maar de prijs/kwaliteit verhouding is niet zo slecht. Als ze op dit ogenblik in combinatie met de camerabody 100 euro kost, dan kan je ook wel uitkijken naar een tweedehands, die worden hier geregeld aangeboden tegen een heel wat lagere prijs.

De breedhoek van de kitlens zal je zeker kunnen gebruiken, ten opzichte van je huidige lenzen zal je de brandpuntsafstand moeten vermenigvuldigen met 1,6 (door de cropfactor krijg je dus meer tele, 100mm wordt bijvoorbeeld 160mm).

Je flitser zou moeten samenwerken met een 30D, maar omdat die al wat ouder is zal die niet alle mogelijkheden van de 30D ten volle benutten. Het AF-scherpstellicht zou wel moeten werken.

De AF-snelheid van de 75-300 zal niet veel verbeteren als je die op een 30D zet, die lens is gewoon niet zo snel .

Je kan in elk geval beginnen met je huidige lenzen en flitser, maar ik zou er wel de kitlens (of een andere breedhoek-zoom) bijnemen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Thx black B@ndid
      Mag ik dan ook aannemen dat door de crop 1,6 mijn huidige 28mm naar een 44 mm gaat, dan heb ik zeker een groothoek nodig om nog een degelijk bereik te hebben. Tonen de nieuwe lenzen de waarden reeds met die crop berekend, maw, is een 18mm dan ook een 18mm?

Welke functies hebben nieuwere flitsers dat de mijne niet heeft?

Filip

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GSFili Bekijk bericht
        Tonen de nieuwe lenzen de waarden reeds met die crop berekend, maw, is een 18mm dan ook een 18mm?
        Filip
        Nee, je moet steeds de crop-factor van 1,6 toepassen

18mm = 28.8mm 35mm formaat)

Comment

Dan zal ik moeten uitkijken naar iets als een 10-22 mm?, ik vond 28 mm nu soms al te beperkt.
          aan de andere kant heb ik met m'n 300mm --> 480 mm al een stevige tele.

Filip

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            De AF-snelheid van de 75-300 zal niet veel verbeteren als je die op een 30D zet, die lens is gewoon niet zo snel .
            Uiteraard zal de lensmotor niet rapper gaan, maar nu stopt ie soms gewoon niet op scherpte, en doet de camera de lens gewoon verder zoeken op en af. Dan moet ik overgaan op MF.

Comment

Als goedkoper alternatief voor de Canon 10-22 kan je ook voor de Sigma 10-20 kiezen. Die heb ik zelf ook, en ik ben er heel tevreden over.

Je flitser zal wel werken, maar bij de nieuwe flitsers en camera's heb je tegenwoordig ETTL II. Wat er daarmee juist veranderd is, dat kan ik niet zo zeggen.

Als er te weinig licht is, dan zal je 75-300 op een 30D ook niet veel beter scherpstellen.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Als goedkoper alternatief voor de Canon 10-22 kan je ook voor de Sigma 10-20 kiezen. Die heb ik zelf ook, en ik ben er heel tevreden over.

Je flitser zal wel werken, maar bij de nieuwe flitsers en camera's heb je tegenwoordig ETTL II. Wat er daarmee juist veranderd is, dat kan ik niet zo zeggen.

Als er te weinig licht is, dan zal je 75-300 op een 30D ook niet veel beter scherpstellen.
                Ik dacht dat net dan dat infra-rood raster van de flitser het overnam, maar bij m'n EOS werkt dat niet.

E-TTL zit er bij mij op, ik gebruik het als invulflits en om tegenlicht te fotograferen, maar mogelijk zijn er nog meer toepassingen.

Dit moet ik nog eens doornemen: http://photonotes.org/articles/eos-flash/

Filip

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GSFili Bekijk bericht

(Ik zou de D30 verkiezen omdat ik uit ervaring weet dat een camera op reis (bij mij toch) tegen een stoot moet kunnen, en de D400 vind ik nogal plastiek (wat niet afdoet van de technische kwaliteiten)

Filip
                  Dat is ook de reden dat ik gekozen heb voor 30D. Ik heb in september een trekking gedaan door de Indische Himalaya (Ladakh), en de 30D heeft dit met glans doorstaan. Overdag 25-30 graden, 's nachts soms onder het vriespunt, en soms toch ook veel stof en wind. Indien je een lens zoekt met meer groothoek en die ook tegen een stootje kan, dan raad ik je de 17-40 L aan. Een zalige lens om mee te werken, goed afgedicht tegen stof en vocht. Ook over de optische kwaliteiten van deze lens ben ik uiterst tevreden. Bovendien geldt er voor deze lens ook een cashback-actie (moet je je wel haasten).
                  Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

Comment

Working...
                  X