Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ouderdom camera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• ouderdom camera

Hallo iedereen,

Ik, een oud BD-er, terug een nieuw BD-er...

OK, genoeg emo troep ;-)

Fotografie was vroeger mijn trotse hobby, of laten we liever zeggen 'levenswijze'. Door een tijdsgebrek, nieuw werk, nieuwe vriendin, nieuw appartement e.d. is dit wat in de vergeethoek geraakt. Na wat héén en weer gedenk e.d. heb ik de levenswijze van vroeger terug opgenomen.

Ik was toen de trotse bezitter van een Canon G3. Toen een super goed apparaatje. De laatste maanden wel gebruikt voor "familiepics" maar niet voor tech. hoogstaande kiekjes.

Nu ben ik weer op rooftocht voor "het beeld" dat ik wil maken...
    maar.. raar maar waar, echt haarscherpe foto's zoals vroeger krijg ik er niet meer uit, integendeel.

Géén enkele foto is haarscherp. Zelf niet in macro op een vast opp. ,

De camera heeft wel zijn beste tijd al gehad, is denk ik een jaar of 4.

Weet iemand of het daaraan ligt, of dat je simpelweg het beestje eens moet opengooien & reinigen of.. heeft iemand een idéé?

PLz, help me ;-)

Groetjes

Lars

http://www.larsdesmet.be
    info@larsdesmet.be

Canon Powershot G3
    CF: 512 + 256
    Xdrive II

Re: ouderdom camera

Dit topic volg ik! Zou er eerlijk gezegd geen zinnig antwoord op kunnen geven... Buiten misschien dat het nu somber weer is en de lichtomstandigheden daardoor minder zijn. Hoe beoordeel je de foto's?

Grts JVG
    Canon 350D & 40D / EF 50 1.8 MK I & II / EF 100 2.8 USM macro / EFS 17-55 2.8 IS USM / EF 24-70 2.8 L / EF 70-200 2.8 L IS USM / 580 EX / Panasonic Lumix TZ5 / Imac 24" 

Comment

Hey,

Ik heb hier een paar voorbeelden bijgezet.
      Foto's die relatief goed gelukt zijn. (zijn gewoon snel gemaakte foto's gisteren qua testen.. ). De rest is gewoon onscherp, maar deze zijn voor de dag dagelijkse sterfeling ok.

Vroeger kon ik deze foto's haar haarscherp nemen.
      Toch het merendeel.

Nu zijn deze foto's, als je goed kijkt, niet scherp.

Als je goed op de details let, onscherp...

Genomen in macro, normaal héél scherp, vroeger toch.. terug onscherp.

Een gewone, back to basic, picture. "De halve boom"
      .. terug.. scherpte is ver te zoeken.

Terug..het licht groene blaadje zou scherp moeten zijn... nopz.

Heb al proberen manueel scherp te stellen.. niets van resultaat,
      al totaal alles manueel gedaan.. nopez....
      info@larsdesmet.be

Canon Powershot G3
      Xdrive II

Comment

niemand oplossing?
        info@larsdesmet.be

Canon Powershot G3
        Xdrive II

Comment

Als deze foto's zo uit het toestel komen, is daar volgens mij toch niets mis mee , ben je wel zeker dat het aan je toestel ligt en niet aan je scherm
          Ik heb hier alvast veel slechter gezien, toch op gebied van scherpte

Comment

ja dit schiet niet op natuurlijk, zonder exif weinig over te zeggen hoor.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door larsdesmet Bekijk bericht
              niemand oplossing?
              ik vind ze niet echt onscherp, je zult een digitaal bestand alsijd sowieso wat moet aanscherpen, en deze komen puur uit de camera neem ik aan
              Groeten Sensor

Comment

Over de eerste drie zal ik me niet uitspreken (ben al één volle minuut wakker). Maar de vierde vind ik toch wel behoorlijk scherp hoor..

Maak eens wat foto's vanaf statief...
                Gebruik je geen te lange sluitertijden uit de hand?

Michiel
                Canon R | Leica Q
                EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                [/COLOR]

Comment

Op bestandjes van 76 of 100 kb kun je sowieso niet goed de scherpte beoordelen, denk ik. Daar staan gewoon te weinig pixels op. Hoe zien ze eruit op volle grootte?

Ik denk dat je terug moet wennen. Bij het meisje lijkt het scherpstelpunt mij te liggen voor de neus, ttz op de kraag en rits van de jas. Bij de struik eronder op de voorste twijg. Bij de halve boom: was er niet een klein beetje wind + genomen vanuit de vrije hand? Bij de blaadjes: opnieuw bewegingsonscherpte? Onscherp vind ik ze zeker niet, hoor.

Toch goed dat je opnieuw begonnen bent!
                  "Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."
                  Lucebert Nederlands dichter en beeldend kunstenaar (1924 - 1994)
                  Uit: Apocrief

Comment

ben ook maar een totale beginner dus als ik een fout maak, sorry hoor moet nog veel leren
                    maar ik vind die foto's toch ook niet echt onscherp, ben bijna blind van het staren naar mijn scherm
                    alleen bij de gebroken boom vraag ik mij af op wat je juist hebt scherpgesteld, de twijg ervoor of de boom zelf
                    ook wat het bos betreft kan ik niet echt duiden waar je juist op hebt scherpgesteld en die foto vind ik dan ook onscherp
                    ik heb zelf nog een canon AE1 en dat beestje is zeker 20??? jaar oud met een Tamron 75-260 f4.5 en daar maak ik nog heel scherpe foto's mee hoor maar dan moeten mijn ogen ook nog meewillen want scherpstellen moet nog manueel gebeuren

Comment

Ik heb soms hetzelfde probleem. (werk met D70 en D200). "Vroeger" (analoog) was alles altijd scherp en tegenwoordig (digitaal) lijkt het minder scherp. Mijn oplossing was een nieuwe bril, een nieuw beeldscherm en snellere sluitertijden.....Ik denk meer aan ouderdom van mijzelf dan ouderdom van de apparatuur!

Comment

al nagekeken of het glas nog proper is???
                        grts; M

Comment

we blijven maar raden hè.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Working...
                          X