Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto's te donker in de sneeuw

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • foto's te donker in de sneeuw

    Heb een tijdje terug m'n hp850 aangekocht en totnogtoe enkel foto's binnenshuis genomen. kwaliteit is zeer goed. heb vandaag geprobeerd een paar foto's nemen in de sneeuw met bewolkte lucht en kwam er maar niet toe een degelijk kwaliteit te bekomen. Te donker. Ben gans nieuw in het digitaal gebeuren en kan waarschijnlijk wel ingesteld worden, maar weet niet hoe wat en waar??

  • #2
    Originally posted by nolle
    Heb een tijdje terug m'n hp850 aangekocht en totnogtoe enkel foto's binnenshuis genomen. kwaliteit is zeer goed. heb vandaag geprobeerd een paar foto's nemen in de sneeuw met bewolkte lucht en kwam er maar niet toe een degelijk kwaliteit te bekomen. Te donker. Ben gans nieuw in het digitaal gebeuren en kan waarschijnlijk wel ingesteld worden, maar weet niet hoe wat en waar??
    Zowiezo moet je bij sneeuw 1 of 2 stops overbelichten ivm je lichtmeting.

    Even van een site geplukt:

    Sneeuw reflecteert veel licht. Te veel. Een normale belichtingsmeter van een camera is zo ingesteld dat een 'gemiddeld onderwerp' een bepaalde hoeveelheid licht terug kaatst. De meeste meters gaan uit van een onderwerp dat een zgn 'grijswaarde' van 18% bezit. Het licht dat hier op valt wordt weerkaatst, de meter meet en kiest de juiste combinate van diafragma en sluitertijd. Mooi.

    Bij sneeuw werkt dat niet. Bij het felle licht 'denkt' de camera "wat een boel licht", en stelt bijvoorbeeld een kortere sluitertijd voor. De foto wordt dan te donker en grauw.

    De beste methode is nog altijd om de camera in zulke gevallen handmatig te bedienen, en zeker 1 tot wel 2 stops meer te belichten (zeker als het zonnig is) dan normaal nodig zou zijn volgens de meting van de camera.
    Dit is het probleem wat jij nu hebt. Ook al is het misschien bewolkt, de sneeuw is wit en dat zl je lichtmeter niet accepteren en dus (te) donker instellen. Handmatig 1 a 2 stops overbelichten is dan de oplossing.

    Comment


    • #3
      dank voor je uitleg.
      maar weet je ook hoe je dit instelt bij een hp850? gewoon bij het scherpstellen 1 of 2 maal drukken op het pijltje naar rechts, zodat hij in de display +1,5 aangeeft? of in de white balance op zon zetten?

      alvast bedankt.

      Comment


      • #4
        het best is dat je aan spotmeting doet, waarbij je dan het selectiekadertje richt op het te fotograferen object....
        Als je aan matrixmeting doet zal de camera misleid zijn door al die witte sneeuw, en bijgevolg een fout diafragma en foute sluitertijd instellen...

        kleine correcties kan je dan doen met de EV-correctie

        wat de witbalans betreft doe je best een custom white balance, waarbij je ter plaatse een meting doet...

        Stef

        Comment


        • #5
          Originally posted by nolle
          dank voor je uitleg.
          maar weet je ook hoe je dit instelt bij een hp850? gewoon bij het scherpstellen 1 of 2 maal drukken op het pijltje naar rechts, zodat hij in de display +1,5 aangeeft? of in de white balance op zon zetten?

          alvast bedankt.
          Nee. Wat hun bedoelen is dat je wat langer moet belichten. Hiervoor moet je dus wel een manuele stand (M) hebben of een sluitertijd voorkeuze stand (S). Als je camera dan sluitertijd 1/500 seconde aangeeft zet stel je die zelf bij op 1/250 (1 stop) second en verandert je diafragma automatisch mee. Of bv 1/125 (2 stops).

          Maar je kunt dat ook anders doen als je camera dan niet kan/die functies niet bezit. In dat geval heb je namelijk meestal wel een EV (exposure Value) instelling die je 1 of 2 tandjes hoger zetten. En dat is wat jij volgens mij in je display ziet dus dat zit zowiezo op je camera. 1,5 naar de + kant kan wel eens te hoog zijn, probeer dat dus wel eerst uit. Probeer eerst eens +0,5 dan zou het al wel aardig goed moeten zijn.

          Comment


          • #6
            inderdaad het is de "exposure compensation" die ik zie in het het scherm, maar ik moet wel tot +1 gaan om achtergrond belicht te krijgen maar dan vindt de voorgrond (lees sneeuw) wel erg belicht, witter dan wit!!
            De andere instellingen vind ik op mijn hp850 niet echt terug. er zit wel een manuele white balance funtie op, maar ik weet niet hoe te gebruiken. moet er ingezoomd worden op het donkerste in het scherm en dan terug uitzoomen en de foto nemen? of mag ik deze functie eigenlijk hier niet gebruiken.

            Comment


            • #7
              kies de manuele witbalans en meer op een onderwerp dat volgens jou wit is...

              Stef

              Comment


              • #8
                nolle, ik zou de handleiding er eens bijnemen.

                en op http://www.photo.net/learn/ lees je best eens alles wat onder beginners staat. of toch het stuk over exposure
                www.vildaphoto.net

                Comment


                • #9
                  Mocht je Photoshop hebben dan kun je dit makkelijk oplossen in Curves. Daar heb je pipetjes voor zwart, grijs en wit. Omdat je weet dat sneeuw wit is klik je pipetje wit op de sneeuw en dan wordt heel je foto goed belicht, werkt perfect.
                  Canon EOS-10D
                  Tamron 70-210 f2.8 +2x convertor
                  Canon 28-135 IS
                  Canon 50mm f1.8 mk 1
                  Cosina 19-35 voor de benodigde groothoek
                  2x Metz MZ54-3 flash

                  Comment


                  • #10
                    dat in photoshop nadien bewerken is allemaal goed en wel maar ik vind toch dat de foto op zichzelf goed moet zijn.Een lichte correctie tot daar toe maar wit moet wit zijn op de originele foto.
                    Ofwel is in dit geval de camera (wat ik betwijfel) niet goed ofwel is de fotograaf verkeerd bezig.Wat speurwerk in handleiding kan dikwijls wonderen doen...

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by mce
                      dat in photoshop nadien bewerken is allemaal goed en wel maar ik vind toch dat de foto op zichzelf goed moet zijn.Een lichte correctie tot daar toe maar wit moet wit zijn op de originele foto.
                      Ofwel is in dit geval de camera (wat ik betwijfel) niet goed ofwel is de fotograaf verkeerd bezig.Wat speurwerk in handleiding kan dikwijls wonderen doen...
                      Sneeuw is 1 van de moeilijkste onderwerpen. Curven in Photoshop is niets anders dan een manuele witbalans op je camera instellen.
                      Canon EOS-10D
                      Tamron 70-210 f2.8 +2x convertor
                      Canon 28-135 IS
                      Canon 50mm f1.8 mk 1
                      Cosina 19-35 voor de benodigde groothoek
                      2x Metz MZ54-3 flash

                      Comment


                      • #12
                        Ik heb ook zo'n camera, ofwel doe je spotmetering, deze optie vind je bij ae metering, of je kunt je sluitertijd een beetje verlengen, dit doe je bij exposure mode en dan TV-shutter priorety aanduiden, dan kan je met je pijltjes omhoog en omlaag de sluitertijd veranderen en uw diafragma past zich automatisch aan en om je witbalans even af te regelen druk je op white balance , dan manueel aanduiden, even op de sneeuw scherpstellen en dan op ok drukken.
                        visit my website : http://www.freewallpapersite.com

                        Comment


                        • #13
                          Iepz ik had ongeveer hetzelfde voor met men Nikon coolpix 5000...

                          het was men eerste dag met dat toestel en ik had het nog wat moeilijk met men instellingen... enfin heb die gewoon om matrix en alles op auto gezet voor men eerste daguitstapje en de meeste foto's zijn ook wat te donker.

                          Alvast bedankt voor de tips van iedereen!

                          Comment

                          Working...
                          X