Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

    Xpro-1 met 16-50:
    - teveel knoppen aan de rechterhand die ook nog eens te dicht bij elkaar staan
    - scrollwheel staat voor mij nogal onhandig
    - de exp comp is te gemakkelijk te bedienen, zou beter verwisseld zijn met de sluitersnelheid die dan weer niet vlot te bereiken is
    - belichting is er te vaak naast, bijna altijd overbelicht
    - de projectie van de gegevens in de ovf geeft een wash-out effect, zelfs waar geen info is komt een witte waas
    - met veel zon is de info in de zoeker bijna niet te lezen
    - geen ingebouwde diopter
    - batterij is onvoldoende
    - onvoldoende grip
    - stabilisatie van de lens bedienen in het menu van de body (wtf?)
    - stabilisatie is niet denderend

    Comment


    • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

      Nikon d610

      - Geen wifi (gedeeltelijk opgelost met eyefi SD card)
      - minimale dekking focus punten
      - masp stand knop moet je ontgrendelen voor je die kunt verzetten
      - niet zo heel veel custom buttons
      - bedenkelijke kwaliteit meegeleverde strap. Deze van Nikon f80, d70s, d40 en d3000 zijn allemaal van dikker en zachter materiaal
      - settings menu ondanks indicatie met kleuren te uitgebreid en niet overzichtelijk

      Er zijn natuurlijk ook pluspunten:

      + screw drive focus motor en dus compatibel met enorm veel nikkor lenzen
      + fx en sensor in algemeen
      + vast scherm achteraan
      + 100% zoeker dekking
      + 2 wieltjes voor afzonderlijk instellen sluiter en diafragma
      + voor alle voornaamste instellingen is er wel een knop
      + alle instellingen voor Nikon gebruiker vlot te vinden (op navigatie menu na)
      + weather sealed
      + dubbel kaartslot

      Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

      Comment


      • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

        Sony a7

        - beperkte batterij duur. Vooral merkbaar bij af lenzen en video
        - scrollwiel voor ISO gemakkelijk per ongeluk te verzetten
        - maar 1 kaart slot
        - niet veel lenzen beschikbaar en allemaal vrij duur
        - video knop op ongemakkelijke plaats
        - geen sdk om apps te schrijven voor camera zelf
        - 12 bits RAW files vs 14 bit Nikon
        - meegeleverde software voor RAW files niet gratis
        - focus peaking voor mij te gevoelig en niet precies, focus zoom werkt wel maar is omslachtig, enkel van toepassing op mf lenzen
        - verplaatsen selectiepunt met enkel scrollwiel omslachtig


        Plus

        + 2 afzonderlijke wieltjes voor a/s
        + full frame en sensor in het algemeen
        + veel adapters beschikbaar voor andere lenzen
        + compact formaat
        + prijs
        + connectiviteit
        + apps op camera


        Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

        Comment


        • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

          Canon 6D
          • Geen custom Filenames
          • Beperkte AF Punten

          Valt mee, maar bij mijn 7D kon je de filenames aanpassen, 6D helaas (nog?) niet.
          Het beperkte aantal AF punten, is bekend natuurlijk maar is toch wel eens jammer.
          Canon EOS 6D | EF 16-35mm f/4L IS USM | EF 24-70mm f/4L IS USM | Sigma 35mm f/1.4 DG HSM | Speedlite 430EX II |

          Comment


          • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
            Xpro-1 met 16-50:
            ...
            - stabilisatie van de lens bedienen in het menu van de body (wtf?)
            - stabilisatie is niet denderend
            De 16-50 is een XC lens en is nu niet echt de lens die ze ontwikkelden met de X-Pro1 gebruiker in het achterhoofd. De bedoeling was een zo licht en goedkoop mogelijke kitlens te maken voor de minder dure Fuji bodies. Nogal aan de plastiek kant zeker als je vergelijkt met de XF lenzen.
            De XF lenzen met OIS (bv 18-55) hebben wel een knopje op de lens. De OIS in de XF-lenzen is misschien ook beter want die vind ik gelijkwaardig met wat ik van Nikon gewoon ben.

            Comment


            • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

              Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
              De 16-50 is een XC lens en is nu niet echt de lens die ze ontwikkelden met de X-Pro1 gebruiker in het achterhoofd. De bedoeling was een zo licht en goedkoop mogelijke kitlens te maken voor de minder dure Fuji bodies. Nogal aan de plastiek kant zeker als je vergelijkt met de XF lenzen.
              De XF lenzen met OIS (bv 18-55) hebben wel een knopje op de lens. De OIS in de XF-lenzen is misschien ook beter want die vind ik gelijkwaardig met wat ik van Nikon gewoon ben.
              Kan best zijn, maar de X-Pro1 body en de andere die ik reeds in handen gehad heb (X-E1 en X-T1) nodigen niet uit om het systeem verder te verkennen. Eigenlijk kan ik er wel mee leven als compact camera. Enkel de lichtmeting die in 80% van de gevallen er minstens 2/3-de stop naast zit is een dikke streep door de rekening.

              Comment


              • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

                Pentax K20D

                Slome Autofocus
                Autofocus werkt niet goed op muren etc etc
                Slechte live view integratie
                95÷ zoeker dekking
                Lage burstrate

                Nadelen met nieuwe camera's:
                Slechte ruisprestaties
                Geen video
                Geen gps

                Comment


                • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

                  Na wat rondspelen met mijn splinternieuwe Sony A7 MkII heb ik wel wat nadeeltjes ondervonden:
                  - Beste trage autofocus (maar goed dat ik geen sport fotografeer!)
                  - De ruis is eerder een soort zwart-witte grain, ik merk toch wel dat noise supressors hier wat moeite mee hebben.
                  - EVF. Soms ideaal. Maar met studio fotografie echt niet. Je kunt uiteraard effecten af zetten. Hierdoor krijg je in principe het zelfde beeld als dat een optical zou geven. Maar infeite wat er dan gebeurt is dat de iso van de EVF zelf omhoog word gegooid waardoor het allemaal niet meer super duidelijk word. Als je dan met f/1.8 werkt kun je er soms wel 1cm naast zitten met je focus :c

                  Maar ondanks die nadelen zou ik hem voor niks ruilen. Het is een super camera! Voor zowel film als fotografie gezien ik beide doe.
                  Ik heb diverse keren met een Canon 1D-X gewerkt en ben altijd Canon shooter geweest maar ik zou hem niet willen ruilen.
                  Sony A7II - Zeiss Batis 85mm f/1.8

                  Comment


                  • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

                    Oorspronkelijk geplaatst door timdelma Bekijk bericht
                    Nikon D7100:
                    - Momenteel slechts één groot nadeel: teveel ruis vanaf ISO 1600. Zou niet mogen bij een dergelijk toestel...
                    - Klein puntje misschien nog is de buffer. Zelfs met snelste kaartje loopt die snel vol, maar ja... of dit echt zo'n punt is

                    Voor de rest toptoestel
                    Ik volg met het nadeel ruis! zou niet mogen!

                    Comment


                    • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

                      Fujifilm XT-1 (firmware 4.1)

                      Waar beginnen? >_<
                      In willekeurige volgorde:


                      - Waarschuwingen:
                      -- Je krijgt een 0.5sec waarschuwing dat er geen memory kaart insteekt.Je kan rustig doortrekken als je dit niet gezien hebt.
                      Ok, je ziet het wel op den duur, maar waarom niet disable until ?
                      -- Batterij niveau aanduiding is redelijk "onstabiel" : soms geeft hij 2/3vol aan om na een paar foto's rood te blinken.
                      (tip: de pre-AF is dé killer voor de batterij. Als je die niet nodig hebt, uitschakelen is dag en nacht verschil)

                      - Snelheid:
                      --Ik gebruik nogal veel de snelheidknop bovenaan, met als gevolg dat ik regelmating de metering ongewild veranderde.
                      Nu opgelost door 'Lock setting', maar de functionaliteit van de metering knop verdwijnt zo wel :/
                      Edit: Ik volg Spanik hierin: ze zouden de exposure en de snelheidknop van plaats moeten wisselen. Zo voor mij een echte verbetering zijn.
                      --Het functiewiel kon maar beperkt de snelheid veranderen. Opgelost met firmware 4.1. Echter:
                      Deze zijn nu totaal onhafhankelijk van elkaar maar dat lijkt me ook niet de bedoeling.
                      Als je aan het speedial draait, mag het functiewiel van mij gerust mee met de defaultwaardes vd speeddial verspringen.
                      --OPGELOST De sluiter gaat tot 1/4000. Wist ik op voorhand, maar was o zo gelukkig dat ze met n update de ES erbij voegden tot 1/32000.
                      Dank u Fuji !!
                      --Bij snelheidknop heb je H1en 2 terwijl je uit 3 hoge iso's kan kiezen.

                      - Raw:
                      -- Bij advanced filter vervalt de RAW, why oh why? Dat remt me om s zot creatief te doen, wetende dat ik RAW heb om op terug te vallen.
                      -- Nog erger: bij H1-2-L iso vervalt RAW? Kzou zo zeggen dat je dan het juist goed zou kunnen gebruiken, nee ?
                      -- Edit: Raw vervalt bij nog wat functes, maar dit lijstje is al zo lang...

                      - Aperture:
                      Lens met aperture ring : aperture is niet via scroll wiel vd camera te bedienen. Of vraag ik hier het onmogelijke ?

                      - Body:
                      -- Bij lang in 1 hand vasthouden, zeker met de 18-135 op, dan voel ik dat de body groter mag.
                      Ja, (battery)grip kan soelaas bieden.
                      Maar heeft als nadeel: geld dat ik liever aan andere dingen gebruik + vooral : t wordt weer wat zwaarder.
                      -- Kleine knopjes die je snel ongewild hebt ingedrukt.

                      - ISO:
                      --Durf ik het zeggen ? Iso rating . Ben wel aan het bijlezen & volgens de ene kan het wel allemaal wel technisch gezien kloppen, edoch het gevoel blijft.
                      --auto iso is min snelheid slechts in te stellen tot 1/500 sec.Als het dan toch echt moet, minstens 1/1000ste mmokay ?
                      --Isodial bovenop, ik blijf het nogal awkward vinden, had imho beter uitgevoerd geweest zoals de snelheidsdial: enkel bv auto-L-H1-2 blokeren, rest niet.
                      --H1-2en L is enkel mogelijk bij MS en niet bij MS+ES of ES alleen. Daar heb ik me bijna dood achter gezocht. Ik kan met wat goede wil hun redeneing bij Fuji begrijpen, maar toch.
                      Minstens MS+ES waarbij de camera voor MS kiest, zou toch geen probleem mogen opleveren

                      - Focus:
                      --Altijd met puntfocus moeten werken, gezien focus over het gehele beeld nogal euh irratic is. Nu wat opgelost met upgrade 4.1: zonering.
                      --Bij zoomlenzen: (ik heb enkel de 18-135 mind you): in het zoekbeeld ook de focusafstand in echte mm's of het mm equivalent niet kunnen weergeven.
                      Je kan het achteraf wel in infodisplay zoeken na wat in menu's te duiken, maar dat is het punt niet.
                      Tijdens het foto nemen live zien met welke focuslengte je speelt lijkt me een goed iets om het gevoel te verfijnen met wat je bezig bent.

                      - Software
                      --Ze maken soms vreemde keuzes, zie bovenstaande, waar je frustrerend lang achter moet zoeken wegens niet of slecht gedocumenteerd.
                      --Gemiste kans om ook zoals in de EVF de data op het scherm mee te laten draaien als je verticaal trekt.

                      Eindconclusie?
                      Laat je met bovenstaande niet van de wijs brengen: het ís een fantastische camera, nog beter gemaakt met de laatste update 4.1!
                      Ik zou geen andere mirrorless camera willen voor het ogenblik. (Wat extra lenzen daarentegen...)
                      Last edited by Peke Stoemp; 19 december 2015, 01:28.
                      It's all a matter of perspective.

                      Comment


                      • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

                        Sony A77

                        Als ik hem gebruik, is het grootste nadeel het mannetje dat er achter staat.

                        maar het leert bij ;-)

                        gr. Mlap.

                        Comment


                        • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

                          Nikon D750 na anderhalf/twee jaar in gebruik (naast Sony mirrorless) :
                          - silent shutter is echt niet silent, was bij mijn Canon 5D3 véél beter
                          - video AF is toch nog altijd behoorlijk crappy, zeker vergeleken met mirrorless
                          - AF punten liggen nogal dicht tegen centrum, opnieuw groot verschil met mirrorless (a6000 of zelfs A7RII FF)

                          Voor de rest moet ik echt mijn best doen om daar nog iets negatief over te vinden, of het zou gewicht moeten zijn maar dat ligt meer aan de lenzen dan aan de camera (en het is en blijft FF). Voor zijn geld echt fenomenaal goede camera.
                          Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

                          Comment


                          • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

                            Nikon Df sinds 2,5 jaar.
                            Nikon D3 sinds 5 jaar.

                            Df : Weinig nadelen maar toch, in vergelijking met mijn D3 : geen dubbele controls, vrij trage motor, minder "grip" op de body, ik gebruik zeer veel belichtingscompensatie maar onlangs begon dat wieltje te spannen (opgelost met contactspray), met zware lenzen erop ervaar ik (uit de hand -geen statieven voor mij-) minder stabiliteit dan met de D3 waarmee ik toch een stop verder in de lange tijden durf te gaan, ook beperkte info via LCD scherm. Maar voor de rest een schat van een sensor en een ISO om U tegen te zeggen. En ik hoor ook liever de sluiter van de D3, die is van héél andere makelij. In feite, al bij al nog geen seconde spijt van gehad, steek ik daar een 50/1.4 op en hij hij is kwa gewicht heel handelbaar. Aanvaardt ook probleemloos ALLE lenzen met F-vatting die Nikon ooit heeft gemaakt (sinds 1954 of zo) maar voor mij is dat geen voordeel, ik heb maar één non-AiS lens (zonder bat-ear-holes) en die gebruik ik toch niet. De D3 aanvaardt ook alle MF-AiS lenzen mét lichtmeting en daarvan heb ik er ook wel een mooie verzameling liggen.

                            D3 : beest van een camera, solid as a rock, hoe werd hij ooit genoemd ? The lowlight king, the high speed demon. Ik twijfel er niet aan dat D4 en D5 beter zullen zijn, maar ook significant beter ????
                            Buiten het gewicht (met een 70-200/2.8 is dat best wel zwààr te noemen) en de prijs kan ik niet meteen nadelen opnoemen, kwa ISO performantie is de Df net iets beter. Heel dikwijls heb ik ze alle twee bij om in stoffige omstandigheden niet van lens te moeten wisselen.
                            Lang getwijfeld om hem in te ruilen voor een D4 maar ik ben blij dat ik het toch niet heb gedaan, je kan zo bezig blijven. Ook binnen 10 jaar worden er met deze camera beelden gemaakt die op A1 met het blote oog niet worden herkend van een D9, daar ben ik zeker van.


                            Wel merk ik onbewust dat ik meer en meer naar de Df grijp, maar toch, als ik er maar éne mocht redden uit een brand zou ik erge twijfels hebben welke.
                            Last edited by opapol; 24 april 2016, 09:18.

                            Comment


                            • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

                              Hey iedereen,

                              Sinds kort ben ik trotse eigenaar van mijn eerste spiegelreflexcamera.
                              Ik heb mij een Sony Alpha 68 aangekocht.

                              Uiteraard ben ik er zeer tevreden over gezien het mijn eerste toestel is.

                              Tot hier toe heb ik 1 negatief puntje.
                              Dit is het scherm. Het scherm is kantelbaar voor als je boven je hoofd foto's wil nemen of laag bij de grond.
                              Het gevolg hiervan is dat het scherm niet in het toestel ligt maar eigenlijk bovenop het toestel ligt.
                              Als je dan zo is wat rondloopt met je camera rond je hals heb ik altijd bang dat bijvoorbeeld de rits van mijn trui of jas of knoopjes van een hemd krassen gaan make op men scherm.
                              Het is misschien ver gezocht maar voor mij voelt het aan als een klein beetje angst om het scherm te beschadigingen.

                              Voila, als er nog negatieve zaken zijn die ik ontdek zal ik het hier zeker laten weten.

                              Greetz
                              Mitchell
                              Camera: Sony Alpha 68 / Objectief: Sony 18-55

                              Comment


                              • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

                                Ik fotografeer nu met een Fuijifilm X-Pro 1, Ik ben heel content met de kwaliteit van de portretten, zeker de close-ups... Maar (aangezien ik vaak paarden fotografeer) erger ik mij dood aan de scherpstelsnelheid, zeker bij bewegende beelden. Dit kon ik al op voorhand geweten hebben, omdat dit natuurlijk geen snelle spiegelreflex is... Los van dat ben ik er zeer tevreden mee .

                                Comment

                                Working...
                                X