Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

    Canon 300D

    - Geen scherpstelling door AF licht, maar door voorflitsen (ergerlijk)
    - Lelijk! (Grijs model, who cares)
    - Geen 'hulplijnen' in zoeker om compositie te helpen
    - Traag wegschrijven naar geheugenkaart
    - In sleep mode -> Duurt te lang om weer wakker te worden.

    Comment


    • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

      canon 350d

      - onnauwkeurige AF bij grote diafragma-openingen (f2 bvb, maar soms reeds f 2.8 !!))!!!!
      - overbelichte zones/blown highlights...niet altijd mogelijk alles binnen het gamma-bereik te krijgen!! (probleem bij landschappen en binnenarchitectuur/interieurs met kleine ramen in beeld)
      - zoeker: te klein waardoor onmogelijk manueel scherp te stellen! (ook somste donker.maar toch al wat minder erg.) (enja...soms wel irritant geen 100% beeld te hebben. lang bezig zitten op een architectuur compositie om dan te vergeten dat er een heel klein beetje meer zichtbaar zal zijn op de uiteindelijke foto. Alle merken zouden daar verandering in moeten brengen! Vroeger waren compacts een ramp in vgl met reflex...nu zijn digitale compactjes met live-beeld op scherm nauwkeuriger qua kadrering! nuja, voor de rest wel bijna altijd liever mijn reflex!! )
      - geen grid zoals op de nikons, waardoor toch wel vaker scheve horizons
      - flitsbelichting regelen...nu ligt dat waarschijnlijk aan mijn gebrek aan ervaring met mijn 430ex. nog veel te leren over dat lampje
      (-geen iso- of witbalans-aanduiding in zoeker. aangezien bij dslr daar heel gemakkelijk op gespeeld kan worden vergeet men soms dat men het veranderd heeft...)

      &
      - klein en licht.....soms wel handig...soms wel onstabiel bij grotere lenzen
      - ruis op 800 en vooral 1600iso...nuja, al héél goed voor zo'n goedkope camera. En ongelooflijk handig zo gemakkelijk van 100 tot en met 1600 iso te kunnen schuiven tov analoog! maar minder ruis steeds welkom !


      - heel leuk om mee te beginnen/in het digitale reflexwereld te stappen, goede beeldkwaliteit
      - goedkoop (voor een dslr)... vrij rap de angst weg om hem naar bepaalde misschien iets minder beschermde plaatsen mee te nemen.
      - echt wel al heel leuke momenten mee gehad!! en al twee jaar kunnen zitten traagjes overgaan van analoge nikkormat naar digitaal

      (ook al was die nikkormat toch wel zo robust, betrouwbaar, leuk toestel, eeuwigdurende batterijtjes, ideaal om aan te leren wat een reflex juist is en biedt , alles manueel precies afstellen en de tijd nemen etc etc waar waren de tijden (zegt iemand van 22jaar ) )

      Comment


      • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

        Canon 400D

        Ik heb de camera weer verkocht omdat hij voor mij een zeer groot nadeel heeft .
        De camera is ontworpen voor mensen die met hun rechteroog door de zoeker kijken , nu zie ik bija niets door mijn rechteroog en moet ik wel met mijn linkeroog kijken .
        En hier komt het probleem , ik zit met mijn neus tegen de instelling van de ISO , die dan ook op een andere instelling springt .
        Daarom maar een 5D gekocht , voor de rest verders geen problemen ondervonden , prijs kwaliteit verhouding van de camera is goed .
        Ik heb geen ervaring met andere digitale cameras , maar wat me opvalt is wel dat er veel stof door de camera aangetrokken word , hier had ik met mijn Minolta XD7 en XD5 veel minder last van .
        Er zijn geen domme vragen , alleen domme antwoorden .

        Comment


        • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

          Nikon D200 :
          -autonomie (batterij) zou beter kunnen (vgl bvb met D80).
          -klepje van cf-kaart gaat vaak ongewild open. Dichtplakken met gaffer-tape werkt.

          T.

          Comment


          • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

            Met wat vertraging. De "nadelen" van de Pentax K10D.

            - grip: maar één batterij in de grip, de tweede blijft in de body en is daardoor minder makkelijk bereikbaar (onbereikbaar zonder de grip eraf te halen). AF knop is moeilijk te bereiken in vertikale positie met de grip. Soms raak je de shutter release van de grip aan bij reviewen wat je uit review mode gooit.
            - belichting: belicht iets meer naar rechts dan de DS. Perfect (want de DS onderbelichte soms wat teveel) behalve bij extreme contrasten, dan wil hij soms toch enkele hooglichten uitbranden (net niet conservatief genoeg dus). Erop letten en met Ev comp anticiperen lost dit op.
            - AF button is minder handig bij AF los van shutter release dan de OK knop bij de *istDS, vooral bij manuele AF punt selectie. De OK-knop zit immers centraal in de 4way controller waarmee je de AF punten selecteert, terwijl de AF knop er schuin boven zit. Blindelings de OK knop vinden is bijgevolg een stuk makkelijker dan de AF knop vinden, zeker als je vaak van oriëntatie wisselt.
            - verschil tss aanraken, half indrukken en volledig indrukken van de shutter release is erg klein. Als half indrukken niet wordt gebruikt is 't OK. Maar zelfs bij gebruik aparte AF knop is half indrukken eigelijk nog steeds nodig om SR te activeren voor de opname en zo een optimaal SR resultaat te bekomen (belangrijk punt voor de criticasters van SR).
            - soms verwar ik nog de AF en de Ev comp knoppen omdat ze vlak bij elkaar zitten.
            - wireless flash werkt via optische communicate bij pre-flash. Dus soms luie ogen bij modellen, te snelle reactie van insecten en onmogelijk te gebruiken met studiolichten die afgaan als ze detecteren dat de master afgaat (dus bij de pre-flash vóór de opname). Maar een setje AF540FGZ kan wonderen doen, alleen jammer dat je om bij de opstelling te helpen enkel modelling stobe van 5 seconden hebt en geen pilootlicht.
            - Auto WB is een beetje onvoorspelbaar bij kunstlicht.

            'k Heb er wel even naar moeten zoeken.

            Wim
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

            Comment


            • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

              Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
              Met wat vertraging. De "nadelen" van de Pentax K10D.

              - grip: maar één batterij in de grip, de tweede blijft in de body en is daardoor minder makkelijk bereikbaar (onbereikbaar zonder de grip eraf te halen). AF knop is moeilijk te bereiken in vertikale positie met de grip. Soms raak je de shutter release van de grip aan bij reviewen wat je uit review mode gooit.
              - belichting: belicht iets meer naar rechts dan de DS. Perfect (want de DS onderbelichte soms wat teveel) behalve bij extreme contrasten, dan wil hij soms toch enkele hooglichten uitbranden (net niet conservatief genoeg dus). Erop letten en met Ev comp anticiperen lost dit op.
              - AF button is minder handig bij AF los van shutter release dan de OK knop bij de *istDS, vooral bij manuele AF punt selectie. De OK-knop zit immers centraal in de 4way controller waarmee je de AF punten selecteert, terwijl de AF knop er schuin boven zit. Blindelings de OK knop vinden is bijgevolg een stuk makkelijker dan de AF knop vinden, zeker als je vaak van oriëntatie wisselt.
              - verschil tss aanraken, half indrukken en volledig indrukken van de shutter release is erg klein. Als half indrukken niet wordt gebruikt is 't OK. Maar zelfs bij gebruik aparte AF knop is half indrukken eigelijk nog steeds nodig om SR te activeren voor de opname en zo een optimaal SR resultaat te bekomen (belangrijk punt voor de criticasters van SR).
              - soms verwar ik nog de AF en de Ev comp knoppen omdat ze vlak bij elkaar zitten.
              - wireless flash werkt via optische communicate bij pre-flash. Dus soms luie ogen bij modellen, te snelle reactie van insecten en onmogelijk te gebruiken met studiolichten die afgaan als ze detecteren dat de master afgaat (dus bij de pre-flash vóór de opname). Maar een setje AF540FGZ kan wonderen doen, alleen jammer dat je om bij de opstelling te helpen enkel modelling stobe van 5 seconden hebt en geen pilootlicht.
              - Auto WB is een beetje onvoorspelbaar bij kunstlicht.

              'k Heb er wel even naar moeten zoeken.

              Wim
              Mag ik hier nog aan toevoegen:

              Soms redelijk stotterende autofocus, meer met vreemdmerk lenzen, dan met Pentax lenzen, maar toch.
              Heeft dus soms wat tijd nodig om het juiste focus punt in te stellen.Ook onder betere lichtomstandigheden.
              Al bij al gaat dit wel snel, maar dit "stotteren" ergert me soms toch.
              Henri

              Comment


              • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

                300D
                - traag opstarten
                - geen mogelijkheid om de knoppen achteraan te blokeren: ik zit er steeds met mijn neus tegen met alle gevolgen vandien.
                - zelfontspanner blijft opstaan: veel handiger als die na de foto terug uit zou staan. (was bij mijn analoge Canon ook zo, digitaal kan je tenminste die foto van de hemel/voeten wissen)
                - ze hadden beter de flits weg gelaten en enkele andere functies ingebouwd, je kan er toch niet veel mee aanvangen
                - geen aanduiding van de center lichtmeting zone
                - soms moeilijk AF in portrait mode

                Comment


                • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

                  Nikon D70:

                  Geen lichtmeting bij manuele lenzen
                  Zoeker
                  Geen iso aanduiding in zoeker of op LCD. Al een paar keer een ganse reeks geschoten in iso800
                  Jeroen || OM-D EM-5

                  Comment


                  • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

                    Canon 400D,
                    -Naast kleine zoekerbeeld. Ook bijna niet te lezen instellingen, zo klein als ze zijn onderaan zoekerbeeld.
                    -Een Canon Eyepiece extender maakt het zoekerbeeld en instelgegevens nog kleiner.
                    -Geen beeldstabilisator in body.
                    -Wisselende flits resultaten met Speedlite 420EX
                    -Steeds vette neusafdrukken op LCD schermpje.
                    -Geen grid in zoekerbeeld. Horizon wil nogal eens scheef zijn.

                    Groetjes
                    Nees

                    Canon 400D, Tamron 18-250mm, Speedlite 420EX

                    Comment


                    • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

                      Mijn nieuwe 5D:
                      - pokkeduur
                      - nog steeds geen mogelijkheid om de camera op de hersenen aan te sluiten zodat die de foto's neemt die ik in gedachten had.

                      Comment


                      • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

                        D5:

                        Waarom geen firewire ondersteuning inplaats van die slome USB!
                        Duurt een eeuwigheid om 8gig aan raw beelden over te zetten..

                        Comment


                        • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

                          Panasonic DMC - FZ30 :

                          Zelf ondervonden nadelen...
                          - ruis in de hogere isowaarden, zelfs vanaf 200
                          - hoewel er een krachtige zoom op zit, 12x (420mm), vind ik het toch jammer dat je niet digitaal kan doorzoemen, maar in het menu moet kiezen voor 2 of 4 x digitale zoom
                          - bij ander gebruik dan de automatische en de P stand, geeft het scherm bij de revieuw niet de correcte weergave van het beeld
                          - ISO aanpassen is via het menu
                          - voor zover je er over kan vallen... de digitale zoeker
                          - de beperkingen van de flitsvoet (nadeel dat de FZ 50 niet meer heeft)

                          Maar deze nadelen wegen echter niet op tegen de talloze voordelen !
                          Last edited by FestinaLente; 5 mei 2007, 08:19.

                          Comment


                          • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

                            Mijn camera canon 350D heeft toch wel een paar nadelen:
                            • Niet weersbestendig
                            • De flitsbehuizing steekt iets te ver naar voor wat zoomen met mijn 70-300 soms moeilijk maakt.
                            • LCD scherm is vrij klein en snel vuil
                            Canon EOS 5D mkII + EF 24-105mm f/4 L IS USM + EF 70-300 f/4-5.6 DO IS USM
                            Fujifilm X-E1 + XF18-55mmF2.8-4 R LM OIS

                            Comment


                            • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

                              Canon EOS 350D

                              • nogal kleine zoeker
                              • véél te kleine handgreep, zeker ivg met die van de 300D/20D
                              • buttons zijn eigenlijk maar gewoon shortcuts in de menus, ipv de wijziging direct toe te passen op het top lcd
                              • balans is onevenwichtig icm met zwaardere/grotere lens
                              • buttons zijn in het algemeen te klein
                              • geen ISO aanduding in de zoeker
                              • geen spotmeting


                              • beeldkwaliteit
                              • snelheid (opstarten, schrijven CF, reactie), zeker tov de 300D
                              • compacte afmeting en laag gewicht, maar dat is dus soms ook een nadeel
                              • autonomie (zeker met third party high capacity batterij)
                              Last edited by dleemans; 7 mei 2007, 13:39.
                              David Leemans
                              Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                              Comment


                              • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

                                Sony DSC-H2

                                Voordelen:
                                - Start rap op
                                - Verdomd goeie lens, meer dan behoorlijke zoom
                                - Werkt met AA's, ideaal voor op verlof en zo (AA's vind je letterlijk overal)
                                - Degelijke ISO400 mode (heb de hogere waarden nog niet getest, nog geen optredens gedaan met deze)
                                - Neemt prachtige Eendefoto's
                                - Scherp scherm & EVF

                                Nadelen:
                                - Afgrijslijk trage flitslaadtijd
                                - Niet veel lensen voor beschikbaar
                                Melodic Pixels

                                Comment

                                Working...
                                X