Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D80

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon D80

Maandag of dinsdag ga ik een Nikon D80 kit 18-135mm f/3.5-5.6 halen..... Dus aan allen die dit toestel hebben en niet tevreden van zijn of juist wel...now is the time to warn me! Ook nog een ander vraagje.... Heb ik als beginner zo'n dure uv-filter nodig of kom ik toe met eentje van een € 30 euro?

Dino
    Last edited by Dino; 4 november 2006, 13:25.
    http://jurgenjansseune.blogspot.com/
    eindelijk een Nikon D80 - AF-S 18-135mm f/3.5-5.6

Re: Nikon D80

Hier een heel tevreden D80 eigenaar Er blijkt wat overbelichtings problemen te zijn met de Materix metering, maar die kunnen waarschijnlijk opgelost worden met een update van de software. Omdat ik meestal gebruik maak van center weight and spot metering ben ik die problemen nog niet tegen gekomen. Ik heb een Hoya UV filter gekocht, weet niet meer hoeveel die gekost heeft omdat het een heel lijstje was wat we aan moesten schaffen.
    Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
    Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

Comment

Als je de UV filter alleen wil gebruiken als lens-bescherming, dan voldoet volgens mij elke filter, op voorwaarde dat hij licht doorlaat natuurlijk ...
      Ik heb donderdag ook mijn D80 gaan halen en ik heb er een UV filter van 35 euro opgevezen..
      mvg
      Bert

Comment

...cx
        Last edited by BeBa; 6 mei 2007, 09:25.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BeBa Bekijk bericht
          Ja, als beginner heb je een UV nodig, alleen beginners kopen uv filters. Ik heb een beroeps nog nooit een uv filter zien gebruiken. Beter gebruik je een zonnekap ter bescherming van de lens.
          Waarschijnlijker omdat je door de tijd wat makkelijker en nonchalanter wordt met je spullen. Ik zelf loop liever met een uv filter op mijn lens dan zo'n grote zonnekap, ik vind het prettig dat ik mijn camera makkelijk en snel op kan bergen zonder dat ik telkens die kap op en eraf moet halen.
          Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
          Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

Comment

Een uv filter was misschien handig in den ouden tijd, maar nu heeft ie echt alleen een lensbeschermende funktie. voor de rest niks. maar iemand die zijn materiaal een beetje soigneert, zal er weinig aan hebben.
            De zonnekap daarentegen, werkt echt kwaliteitsverhogend bij zonlicht, je zou ervan verschieten wat zonne-instraling op je lens voor negatief resultaat op je foto's kan hebben :-(

Comment

Ik gebruik ook geen Matrix metering op mijn D50, naar mijn mening geeft die meestal niet het gewenste resultaat (maar misschien weet ik niet hoe matrix-metering te gebruiken?)... Bij mijn lenzen was standaard een zonnekap geleverd, die ik wel gebruik, en die er alleen af gaat wanneer ik flits... Aangezien je met je lens normaal gezien niets aanraakt en als je na het trekken je lensdop terugzet denk ik niet dat je je lens snel zal krassen...

Daarnaast: ik heb ook eens gehoord dat CCD/CMOS sensors ongevoelig zijn voor UV-licht, dus de goedkoopste zal wel volstaan als je je daar veiliger mee voelt (mijn persoonlijke mening)
              ---
              Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
              http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

Comment

OK! bedank voor het goede advies!! morgen ga ik mijn nieuw speelgoedje halen...... en ik sta te popelen gelijk een klein kind!!

Comment

D80 zalig om mee te werken, handig bovenste lcd schermpje, goede batterij life....... prima aankoop

-M-
                  Mijn site...
                  vandaelefotografie.be
                  * BD0916BE *

Comment

Ik heb er inmiddels de batterijgreep bijgekocht. Hierdoor ligt hij heel wat beter in de hand. Een aanrader als je 't mij vraagt. Veel plezier morgen !

Comment

Als je al een UV filter koopt, maak dan wel dat deze coated is. Anders heb je een dure lens, en plaats je er vensterglas voor. Dus zeker geen goedkope Cokin.
                      Beter is Hoya HMC, B+W ...etz. Maar zeker met een Coating.

Zelf gebruik ik Filters van Hoya, maar alleen als ik het mogelijk acht dat mijn lens beschadigd kan geraken . Bvb bij opnames waar je tussen het publiek staat (straatoptredens), manifestaties...etz

En anders beschermt de zonnekap de lens meestal voldoende.
                      Te veel lenzen en te weinig tijd.
                      http://pentaxlenstest.blogspot.com/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dppa Bekijk bericht
                        Als je al een UV filter koopt, maak dan wel dat deze coated is. Anders heb je een dure lens, en plaats je er vensterglas voor. Dus zeker geen goedkope Cokin.
                        Beter is Hoya HMC, B+W ...etz. Maar zeker met een Coating.

Zelf gebruik ik Filters van Hoya, maar alleen als ik het mogelijk acht dat mijn lens beschadigd kan geraken . Bvb bij opnames waar je tussen het publiek staat (straatoptredens), manifestaties...etz

En anders beschermt de zonnekap de lens meestal voldoende.
                        deze "B+W 67E UV Filter 67mm" van € 56 of deze "Hoya UV Reduction/Scratch Protection Filter 67mm" van € 29?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door muylaerb Bekijk bericht
                          Als je de UV filter alleen wil gebruiken als lens-bescherming, dan voldoet volgens mij elke filter, op voorwaarde dat hij licht doorlaat natuurlijk ...
                          Ik heb donderdag ook mijn D80 gaan halen en ik heb er een UV filter van 35 euro opgevezen..
                          Elk stuk glas dat je voor een goed objectief schroeft is nadelig voor de kwaliteit. Een uv-filter is totaal overbodig: gebruik een goede zonnekap.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                            Elk stuk glas dat je voor een goed objectief schroeft is nadelig voor de kwaliteit. Een uv-filter is totaal overbodig: gebruik een goede zonnekap.

Elke UV-filter die je voor een goed objectief schroeft beschermt je lens tegen ongewilde botsingen én tegen stof. En het maakt geen stop verschil.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                              Daar heb je nu eens 100% gelijk in . . .
                              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Working...
                              X