Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Test 400D stofbestrijding

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Test 400D stofbestrijding

Ik heb hier een testverslag van het stofbestrijdingssysteem van de 400D gevonden

Samenvatting : http://members.aol.com/bhilton665/te..._400d/#summary

De volledige test vind je hier http://members.aol.com/bhilton665/tests/dust_400d/

Ik weet niet of deze resultaten correct zijn, als dat het geval is zijn ze iig erg teleurstellend. Het lijkt me interessant dat een aantal 400D gebruikers eens een vergelijkbare test uitvoeren (en ook Olympus gebruikers)

sugar
    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Re: Test 400D stofbestrijding

Ben altijd wat sceptisch geweest ivm de stofbestrijdings oplossingen in DSLR's.

Sommige mensen maken nochtans hun DSLR keuze o.a. omwille van deze feature, in de waan dat ze dan nooit de sensor zullen moeten kuisen.

Magische oplossingen bestaan hier niet voor, enkel "lapmiddeltjes" en vroeg of laat zal iedere DSLR gebruiker zijn sensor manueel moeten (laten) ontstoffen (onder het motto: er zijn slechts 2 soorten DSLR gebruikers: degenen die hun sensor al hebben ontstoft en degenen die hem gaan ontstoffen ).

Daarom dat het beter is gelijk deze drempel te overwinnen en van de "sensor kuisen" handeling een normale bezigheid te maken
    Greetz Geert.
    Canon gerief...

Comment

Hier ben ik dus enorm nieuwsgierig naar ..
      daar ik twijfel voor de aankoop tussen een canon 400D en een olympus E500
      precies voor die stofbestrijding zou ik voor deze gaan, maar welke is op vlak van hard- en software het best ondersteund?

of vinden jullie andere opties bij toestellen van deze twee merken belangrijker dan die stofbestrijding? want als amateur, hoe vaak vervang je een lens?
      is een 350D of E1, of dergelijk meer aangeraden?

(echt op zoek ...)
      thxie
      Canon 400D - Canon 10-22 - Sigma 18-200 - Canon 50mm 1.8 - Canon 17-55 2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nyla Bekijk bericht
        of vinden jullie andere opties bij toestellen van deze twee merken belangrijker dan die stofbestrijding? want als amateur, hoe vaak vervang je een lens?
        Ik weet niet of er een verband is tussen het vaak wisselen van lenzen en stof.

Ik heb elke DSLR die ik reeds gekocht heb, Canon 10D, Canon 20D en zeker Canon 5D na aankoop moeten "ont-stoffen" en daarna is de hoeveelheid stof tijdens het gebruik ongeveer gelijk gebleven en zelfs verminderd.

Ik pas tijdens het wisselen van de lenzen wel altijd de maximale voorzorgen toe, en een anti-stof systeem zal deze voorzorgen zeker niet overbodig maken.

Koop dus enkel een DSLR die voor u perfect geschikt is, en als deze DSLR dan toevallig een anti-stof systeem heeft, dan is dat gelijk meegenomen.
        Maar een DSLR kopen, enkel en alleen omdat deze een anti-stof systeem heeft, is niet echt zinvol.

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
          Ik weet niet of er een verband is tussen het vaak wisselen van lenzen en stof.

Ik heb elke DSLR die ik reeds gekocht heb, Canon 10D, Canon 20D en zeker Canon 5D na aankoop moeten "ont-stoffen" en daarna is de hoeveelheid stof tijdens het gebruik ongeveer gelijk gebleven en zelfs verminderd.

Ik pas tijdens het wisselen van de lenzen wel altijd de maximale voorzorgen toe, en een anti-stof systeem zal deze voorzorgen zeker niet overbodig maken.

Koop dus enkel een DSLR die voor u perfect geschikt is, en als deze DSLR dan toevallig een anti-stof systeem heeft, dan is dat gelijk meegenomen.
          Maar een DSLR kopen, enkel en alleen omdat deze een anti-stof systeem heeft, is niet echt zinvol.

Jan.
          Tja, sommige lenzen zijn gewoon stofzuigers.

Mijn twee nieuwste aanwinsten zijn op dit vlak erg bedrijvig (TSE 90 en MPE 65)

sugar
          "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nyla Bekijk bericht
            Hier ben ik dus enorm nieuwsgierig naar ..
            daar ik twijfel voor de aankoop tussen een canon 400D en een olympus E500
            precies voor die stofbestrijding zou ik voor deze gaan, maar welke is op vlak van hard- en software het best ondersteund?

is een 350D of E1, of dergelijk meer aangeraden?

(echt op zoek ...)
            thxie
            Vaak, neem het aan van een mede amateur
            Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
            http://www.stevevandegaer.be

Comment

'Ik weet niet of er een verband is tussen het vaak wisselen van lenzen en stof. '

wel mij hebben ze wijsgemaakt?! dat bij het verwisselen van de lens er het meeste stof in het toestel geraakt

'Koop dus enkel een DSLR die voor u perfect geschikt is, en als deze DSLR dan toevallig een anti-stof systeem heeft, dan is dat gelijk meegenomen.
              Maar een DSLR kopen, enkel en alleen omdat deze een anti-stof systeem heeft, is niet echt zinvol.'

Neen het gaat idd niet enkel om dat anti-stof systeem, maar ik ben een leekje.. dus heb geduld

nu de vraag of dit het geld waard is om een bvb 400D te kopen (included) of iets minder uit te geven aan een 350D (not included) maar dan met een wat duurdere een deftige lens.

Ik zou hem willen gebruiken voor portretten en interieurbeelden (tijdschriften)
              en natuurlijk ook voor mooi kiekjes op reis maar dit kan met de standaard lens toch?

welke lens raden jullie mij dan aan?

alvast bedankt voor de comment tot nu toe

nyla

Comment

...cx
                Last edited by BeBa; 6 mei 2007, 09:37.

Comment

Stof kun je op heel veel verschillende manieren bekomen maar het zal er altijd aanwezig zijn. Zelfs hoe je de lenzen opbergt als ze niet op de camera zitten speeld een grote rol. Vandaar worden mijn stopsels zosnel mogelijk op de lens gestoken.

Er is altijd stof die in je camera rondvliegt. Vooral na een paar jaartjes verhoogd dit steeds. Gewoon de camera eens met de lens naar boven op de tafel leggen kan voldoende zijn om het stof op de sensor te hebben.

Maar stof is niet het ergste. Anti-stof systemen kunnen soms iets oplossen voor stofdeeltjes maar veel veel slechter zijn de kleine condens bolletjes die je bekomt. Die gaan er met geen enkel antistof systeem af. Dus ja dan moet je toch ingrijpen. Vandaar dat ik geen cent meer zou betalen voor een antistof systeem die dan nog eens meer kans op defect heeft.

Velen zien geen stof. Dit is normaal voor de meesten die op normale diafragma waardes werken. Maar de mensen die macro doen en daardoor soms heel veel hoge Fwaardes gebruiken zien veel sneller de stof problemen. Ik werk bijna uitsluitend op F29 tot F51 en het minste stof zie je. Maar geen probleem, een stukje tape en binnen de 30 sec is de sensor weer volledig stofvrij. Dit heb ik 3 jaar gedaan met de D100 en nu al een paar keren met de D200 en de klus is zo geklaard.

Voormij zou een antistof systeem zeker geen argument zijn om zo een camera te kopen integendeel!

Frans.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BeBa Bekijk bericht
                    Ja maar er kan ook het meeste stof uit bij het verwisselen. Mijn advies is dus ook regematig wissel van lens.
                    In dat geval is de meest efficiente oplossing om gewoon na het fotograferen de lens van het toestel te halen.

Jan.

Comment

[QUOTE=frans_vdm;1159387]
                      Maar stof is niet het ergste. Anti-stof systemen kunnen soms iets oplossen voor stofdeeltjes maar veel veel slechter zijn de kleine condens bolletjes die je bekomt. Die gaan er met geen enkel antistof systeem af. Dus ja dan moet je toch ingrijpen. Vandaar dat ik geen cent meer zou betalen voor een antistof systeem die dan nog eens meer kans op defect heeft.

Ook "anti fog" systemen zijn op komst...zie http://nanotechweb.org/articles/news/4/9/2/1 ...gedaan met de condens vlekken...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door erdna Bekijk bericht
                        [Ook "anti fog" systemen zijn op komst...zie http://nanotechweb.org/articles/news/4/9/2/1 ...gedaan met de condens vlekken...
                        Ik denk dat het toch nog wat zal duren vooraleer dit effectief bij de sensor gebruikt wordt. Dat ze zoeken om het te vermijden is zeker een goede zaak maar voorlopig zal ik nog wel met de tape blijven kuisen

Het gaat erover dat de sensor kuisen eigenlijk geen enkel probleem is. Het kost ook niets. Het behoort tot het normale onderhoud van je uitrusting. Met 1 rolletje tape kun je heel lang weg!

Frans.

Comment

....cx
                          Last edited by BeBa; 6 mei 2007, 09:37.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BeBa Bekijk bericht
                            Ja maar er kan ook het meeste stof uit bij het verwisselen. Mijn advies is dus ook regematig wissel van lens.

Definieer "deftige lens" want daar snap ik niets van.

Wel met deftige lens bedoel ik kwaliteits/prijsverhouding, ene die goed is voor de doeleinden waar ik ze wil voor gebruiken:
                            portretfoto's om grafisch te gebruiken/ te verwerken,
                            interieurfoto's voor zelfgebruik, tijdschriften, ...
                            en sommige pics van op reis

nyla

Comment

Working...
                            X