Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sluitersnelheid

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• sluitersnelheid

beste
    ziehier mijn eerste post (ben dus een groentje op deze site)
    ik ben van plan om mij een nieuwe digit.camera aan te schaffen
    maar ik weet niet goed hoe dat juist in elkaar zit met de sluiter-
    snelheid (mijn vorig toestel een sony dsc-w1 had 30-1/1000) maar wat
    is nu juist het grote verschil met bv.8-1/2000 of 60-1/2000
    en waar dien ik nog verder op te letten bij men aankoop?
    Om eerlijk te zijn is het vooral voor tijdens onze reizen en op
    familiefeesten dus niet echt professioneel gericht dus.
    alvast bedankt
    mvg wim
    Last edited by klarksken; 26 oktober 2006, 23:42.

Re: sluitersnelheid

De verschillende sluitersnelheden zullen bij jouw gebruik niets uitmaken. Tussen 20 en 1/1000 kun je 99.9% van al je foto's maken.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door klarksken Bekijk bericht
      beste
      ziehier mijn eerste post (ben dus een groentje op deze site)
      ik ben van plan om mij een nieuwe digit.camera aan te schaffen
      maar ik weet niet goed hoe dat juist in elkaar zit met de sluiter-
      snelheid (mijn vorig toestel een sony dsc-w1 had 30-1/1000) maar wat
      is nu juist het grote verschil met bv.8-1/2000 of 60-1/2000
      en waar dien ik nog verder op te letten bij men aankoop?
      Om eerlijk te zijn is het vooral voor tijdens onze reizen en op
      familiefeesten dus niet echt professioneel gericht dus.
      alvast bedankt
      mvg wim
      Als je alleen maar vakantiefoto's en wat familiefoto's met dit toestel wil maken dan hoef jij je geen zorgen over die sluitersnelheid te maken..
      Je werkt dan heel waarschijnlijk toch wel op de automatische stand.
      Kies dan gewoon een handig compact toestel met ietwat optische zoom mogelijkheden..
      De meeste moderne compact camera's hebben voldoende mogelijkheden in huis om dergelijke foto' goed te kunnen nemen.

Groetjes hobby

Comment

ik kan uit je post niet opmaken of je weet wat die getalletjes willen zeggen, als je het wel weet hoop ik dat ik je niet beledig door het uit te leggen (want velen hier vinden sommige dingen net iets te vanzelfsprekend).

De sluitertijd is dus de tijd dat er licht op de sensor (vroeger de film) toegelaten wordt. Hoe langer die tijd, hoe meer licht de sensor kan "opnemen"; bij donkere omstandigheden heb je dus een lange sluitertijd nodig om voldoende licht te krijgen. Het nadeel van een lange sluitertijd is a) als je object beweegt heb je veel kans op een bewogen foto en b) als je je toestel niet volledig stabiel kan houden (bvb door een statief te gebruiken of je arm ergens te steunen - maar dan nog) heb je ook kans op een bewogen foto.
        De sluitertijden wordt in seconden (of delen ervan) aangegeven. De allerkortste sluitertijd (bvb 1/1000 of meer) zal vooral nodig zijn in hele lichte omstandigheden (tegen de zon in op een heel heldere dag bvb). De hele lange sluitertijden (meer dan 1 seconde grofweg gesproken) kan je praktisch enkel gebruiken met statief, wel leuk voor nachtfotografie van landschappen, of als je graag zo eens een foto wil waarop je de lichtjes van de auto's op een autostrade als één lange sliert wil, of voor vuurwerk.

Mijn sony H1 had ook 30" - 1/1000 als sluitertijdbereik, héél af en toe vond ik die 1/1000e nog net iets te lang. 30" als maximum is meer dan voldoende tenzij je echt heel speciale dingen wil gaan doen. 8" Is ook nog voldoende voor bvb vuurwerken of nachtzichten op steden.

Dat toestelletje dat je daar aanhaalt dat gaat tussen 60-1/2000 heeft dus het grootste sluitertijdbereik, maar of je dat noodzakelijk gaat gebruiken is weer een andere vraag.

Heb je ooit met je vorige toestel van de extremen gebruik gemaakt qua sluitertijd?

Comment

Working...
        X