Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beginnersvraag: ivm geheugen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• beginnersvraag: ivm geheugen

Om een 150-tal fotos te trekken van gemiddelde kwaliteite hoeveel geheugen heeft men hiervoor nodig?

Ik zie dat digitale camera's extern en intern geheugen hebben. Vaak schommelt dit intern geheugen rond de 20MB. Bij memorysticks is dit al snel 1 GB, 20MB is dan toch bitter weinig?

Extene geheugenkaarten zijn behoorlijk duur neem ik aan. Zijn er hier ook betere merken in?

Re: beginnersvraag: ivm geheugen

Die 20 MB is cache geheugen voor als je in burst (continue) mode schiet. Dan worden de foto's daarin tijdelijk bewaard om zo naar de kaart geschreven te worden.

Geheugen is (zeer) goedkoop ondertussen. In vergelijking toen ik nog 1 GB kocht voor 147 euro is dit nu ongeveer 40-70 euro (of nog minder)
    Dus minimum voor 1 GB gaan. Daar zullen normaal gezien wel 150 foto's opgaan.
    Canon 20D / EF-S 18-55 / EF 70-300 / Speedlite 580EX
    Website
    BD0674BE

Comment

voorkeur voor bepaalde merken die goedkoper zijn?
      (en waarvan de camera's ook op iets trekken)

Comment

Ik veronderstel dat je zoekende bent naar een "kleintje" een point en shoot?
        Ikzelf heb een sony (waar wel het geheugen duurder uitkomt), maar qua lens
        meestal met Carl Zeis lensje.. is toch lekker en gaat qua batterij ook goed mee.
        Daarentegen de canon Ixusjes... super reeks (alleen nog iets kleiner)
        ff langsgaan naar de fotoboer en eens proberen om info te krijgen. er bestaat niets slecht meer tegenwoordig (khoop dat ik dat mag zeggen)...
        square lens produces round picture. or was it ...

KeeJoZ

Comment

SANDISK lijkt me wel een behoorlijk goedkoop merk
          past dit op één bepaald type camera's ? (ik veronderstel van wel) of is het zo dat bijna elk geheugen op elke camera kan passen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dekimpe Bekijk bericht
            SANDISK lijkt me wel een behoorlijk goedkoop merk
            past dit op één bepaald type camera's ? (ik veronderstel van wel) of is het zo dat bijna elk geheugen op elke camera kan passen
            Het merk is niet bepalend of het in een bepaalde camera past maar het type.

Compact Flash(CF), Secure Digital(SD) of Sony's memory stick. Als je weet welk type kaart in een camera past, kun je keus maken uit een merk en snelheid. Het dan ook prettig als je de maximale schrijfsnelheid van de camera weet, dan kun je daar een kaart bijzoeken. Heb je keus gemaakt, dan komt het probleem waar te kopen: de fotograaf op de hoek, de megastore of de internet winkel, waarbij je bij de laatste 2 meestal geen vragen kunt stellen.

VB: Ik kocht bij Mediamarkt een 4GB CF kaart, die in de camera en in de computer maar 2GB aangaf. In de documentatie van Sandisk stond niks en bij de Mediamarkt gaven ze me een nieuwe kaart, zelfde probleem. Bij de fotograaf konden ze mij onmiddelijk vertellen dat er keuze schuifje aan de zijkant zit, die de kaart verdeelt in 2x2 of 4GB.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Waarom zou je voor gemiddelde kwaliteit gaan als je er 150 of méér kan opzetten van de beste kwaliteit
              Transcend 2Gb (om een voorbeeldje te noemen) kost ongeveer 40 € en daar plaats ik er méér dan 300 op in RAW-kwaliteit (omgerekend dus 150 op 1Gb, aan waarschijnlijk zo'n 25 €)
              In de beste JPG-kwaliteit dus zeker het dubbele
              Sandisk is natuurlijk ook een optie (zal ietsje duurder zijn)
              Canikon 40D - D200, D300

Comment

Ik kan eigenlijk niet opmaken of je reeds een toestelletje hebt of niet? (ik veronderstel van wel).
                het is wikken en wegen IMO. te goedkoop zou ik toch nooit doen hoor.
                square lens produces round picture. or was it ...

KeeJoZ

Comment

Hoi,

Geheugen bestaat er in een paar verschillende smaken. Jet hebt compactflash, SD-card en misschien ook nog wel iets anders. Doch deze twee zijn de meest voorkomende. De prijs van het geheugen is ongeveer een 40€ per Gbyte. Dus niet bepaald duur. Uiteraard kan je die kaartjes opnieuw gebruiken. Dus je hoeft eigenlijk maar één kaartje te kopen als je telkens na een reeks de foto's op je computer zet en het kaartje wist. Beide systemen komen voor bij alle merken. Bij kleinere camera's zal je veeleer SD-cards tegenkomen omdat deze compacter zijn.

Sandisk is een zeer courant merk met een goed prijs kwaliteit verhouding velen onder ons zullen die kaartjes gebruiken maar er zijn nog wel ander merken hoor: Toshiba, Kingston,...

Het aantal foto's dat je op een kaartje kwijt kan hangt van een aantal factoren af. Ten eerste het aantal Megapixels. Een afbeelding van 5Mp neemt minder ruimte in dan een afbeelding van 8Mp. Bij de meeste toestellen kan je ook foto's opslaan met lagere resolutie. Ook van belang is de mate van compressie. Bevoorbeeld een Jpeg hoge kwaliteit of een Jpeg lage kwaliteit. Op m'n D50 met 1Gb geheugen kan ik zo tussen de 130 en 3000 foto's opslagen. (6Mp raw 130foto's, of jpeg lage kwaliteit en laagste resolutie 3000 foto's)

Hopelijk was dit een antwoord op je vragen.

Wouter.
                  Nikon D50 Nikon D90,sigma 10-20 EX-DC sigma 18-50 EX-DC, sigma 28-70 EX-DG, Nikon 18-105, sigma 70-200 EX-DG, SB-600, SB-800

Comment

Eeen goede raad!

Koop liever twee kaartjes van 1 GB dan 1 van 2 GB.
                    Op een Kaartje van 1GB gaan ruim 350 opnames ( van een 6mPixel)
                    Op een 2GB 700 ; op een 4 GB 1400 opnames...............

Als je op vakantie een kaartje kwijtspeelt, of laat vallen (in water, afgrond...... niets is gek genoeg om te bedenken) of de kaart is defect, dan ben je 350 opnames kwijt of ............ Reken zelf maar uit.
                    En denk niet bij mij debeurt dit niet, bij mij zou het ook niet gebeuren, maar toch, gelukkig was het maar een 512 MB kaartje dat defect ging na het formateren en had ik de opnames al opgeslagen op pc.
                    Vroeger moesten we het ook doen met 36 opnames........

Groetjes

Luc

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht

Als je op vakantie een kaartje kwijtspeelt, of laat vallen (in water, afgrond...... niets is gek genoeg om te bedenken) of de kaart is defect, dan ben je 350 opnames kwijt of ............ Reken zelf maar uit.
                      En denk niet bij mij debeurt dit niet, bij mij zou het ook niet gebeuren, maar toch, gelukkig was het maar een 512 MB kaartje dat defect ging na het formateren en had ik de opnames al opgeslagen op pc.
                      Vroeger moesten we het ook doen met 36 opnames
                      Aan de andere kant hoe groter de kaart, hoe minder vaak die uit het toestel zal kome, dus kans dat die valt, kwijtraakt enz., wordt ook kleiner.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                        Eeen goede raad!

Koop liever twee kaartjes van 1 GB dan 1 van 2 GB.
                        Op een Kaartje van 1GB gaan ruim 350 opnames ( van een 6mPixel)
                        Op een 2GB 700 ; op een 4 GB 1400 opnames...............

Vroeger moesten we het ook doen met 36 opnames........
                        Alles kan stuk gaan maar allé ... de kans dat je een kaartje verliest, laat vallen of mee de was indraait is groter dan dat het stuk gaat. Hoe groter uw kaartje, hoe meer foto's maar hoe groter uw kaartje hoe minder vaak dat je het uit je toestel moet halen om te wisselen en hoe minder kans om het te laten valllen of te verliezen.
                        Nu ja, als je snel over zet op uw PC en uw PC gaat net erna stuk (HD), dan ben je ook alles kwijt ... met een groter kaartje had het dan misschien nog niet overgezet geweest en was je niets kwijt.
                        Het probleem blijft gewoon identiek ... risico bestaat er altijd.
                        Het aantal foto's dat op een kaartje gaat hangt vooral af van het toestel dat je gebruikt en de instellingen.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

en heeeeel vroeger met 12 opnamen, anders zat je al weer met een kleinbeeldcamera.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ik weet nog dat ik een 4tal jaar geleden een 64mb CF van memorex kocht voor €70. Als je dit met de prijzen van vandaag vergelijkt 1GB aan +-€40...

Wat u nodig heeft is ofwel een: CompactFlash (CF) of Secure Digital (SD) geheugenkaart (voor meer info kan je bv wikipedia eens raadplegen). Welke je moet hebben hangt af van je toetsel, als je het niet weet kijk dan in de handleiding, daar zal je dat zeker terug vinden.
                            Eenmaal als je weet welke kaartsoort je moet hebben, kan je kiezen uit de verschillende merken die dat model aanbieden: Kingston, Sandisk, Dane-Elec,... Dan kan je vergelijken tussen de prijzen, de opslagruimte, de snelheid.

Zo te horen zal u genoeg hebben met 1GB en is de snelheid niet zo belangrijk.

Maar misschien voor alle duidelijkheid het merk+model van u toestel posten.
                            ... see the ART not the TOOL ...

Comment

Comment

Working...
                              X