Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraagje van een beginneling

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: vraagje van een beginneling

sorry dat ik nog ff stoor maar ik weet nie of ik hier nog wel op de juiste plaats zit in het forum
    zal wel verplaatst worden als het nodig is zeker

gr
    sjatoken
    DE site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sjatoken Bekijk bericht
      Van diafragma en andere moeilijke namen ben ik niet op de hoogte (ben wel bereid bij te leren)
      zoals je zelf zegt ben je niet op de hoogte van diafragma en andere moeilijke namen. nu is de controle hierover juist een van de sterke punten van een dslr.
      dus: begin met eerst hierover te informeren en je toestel in normale omstandigheden onder de knie te krijgen en met deze instellingen te spelen(volleybalzaal is niet echt eenvoudig)
      drie instellingen die van belang zijn:
      -diafragma: opening van de lens: hoe kleiner het getal hoe groter de opening en hoe meer licht er door de lens kan maar hier minder scherptediepte.
      -sluitersnelheid: hoelang je sluiter open blijft: hoe langer hoe meer licht er binnen kan maar hoe groter de kans dat de foto bewogen is.
      -iso: gevoeligheid sensor: hoe hoger getal hoe minder licht er nodig is maar hoe meer ruis.

dus --> zo'n groot mogelijk diafragma (klein getal) en als dit niet volstaat iso omhoogschroeven om aan een goede snelheid te komen, is dit nog niet genoeg: flits gebruiken

Oorspronkelijk geplaatst door Sjatoken Bekijk bericht
      zou de canon ef 70-200mm f/4L USM CPS een goede lens zijn voor het trekken van volleybal of zou ik gaan voor een sigma 18-200mm F3.5 -6.3 DC
      de lenzen die je hier voorstelt zijn niet bepaald veel lichtsterker (lees kleiner diafragmagetal) dan je kitlens en tenzij je de zoom echt nodig hebt zal je er niet zoveel aan hebben (buiten dan misschien betere beeldkwaliteit maar dat is niet van belang als je foto's niet scherp zijn)

mijn advies: probeer eerst je toestel onder de knie te krijgen en koop pas een nieuwe lens als je de grenzen van je oude bereikt hebt (dit kun je pas beoordelen als je echt met je toestel kan werken) en leen bijvoorbeeld op voorhand eerst een lens zodat je hem kan uittesten in deze omstandigheden

groeten, robbe
      Prepare thoroughly. Go to the sacred places.
      Wait. Look. Feel.
      Then shoot ! (David Muench)

Comment

bedankt robbe voor je antwoord
        dus als ik het goed begrijp moet je minimuum een f2.8 hebben
        dat is natuurlijk een duurdere klasse omdat ik ook toch wat zoom wil hé .

misschien een suggestie van jullie, ik weet , het is moeilijk in iemands plaats kiezen maar laat ik het zo stellen
        1) budget rond de 600 euro
        2) zoom minimuum tot 200
        3) zal wel meestal maar niet altijd voor indoor gebruik zijn (60%)
        4) merk speelt hier echt geen rol

bedankt voor de eventuele voorstellen en hopelijk ben ik nu niet aan het zagen

groetjes
        sjatoken
        DE site

Comment

Als het budget een factor is, leer dan eerst de grenzen verkennen van het materiaal wat je al hebt.
          Begrijp je essentiele factoren zoals AF snelheid, diafragma, scherptediepte e.d., leen dan gewoon eens van iemand een HSM 2.8 70-200 Sigma lens en probeer het uit. In de prijsklasse van 600 euro vind je vast een prima exemplaar van genoemde lens.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

Comment

Working...
          X