Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje aan mensen met een Nikon en Peleng lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vraagje aan mensen met een Nikon en Peleng lens

Gisteren is mn D80 aangekomen. Een pracht van een camera, en komende van een Coolpix 8400 een massa nieuwe mogelijkheden te ontdekken.
    Nu heb ik ook een Peleng lens besteld. Die past mooi op de D80, maar zoals ik voordien gelezen had, zou de Nikon de Peleng niet herkennen.
    Tot dusver geen probleem. Wat wel een probleem is dat ik er helemaal niets mee kan doen. ttz. De camera wil gewoonweg geen foto nemen. Hij blijft vragen naar de een diafragma opening, maar ik kan niets instellen.

Kan iemand mij verder helpen. (de camera heb ik al op manual focus ingesteld).

Alvast bedankt,

Yvan.

Re: Vraagje aan mensen met een Nikon en Peleng lens

heb je hem al eens op AV (diafragmaprioriteit) gezet?
    5DmkIII en wat glas

Comment

Heeft die Peleng een diafragmaring en zo ja, staat die helemaal open?

seppuku.

Comment

Je zult het toestel op Manual moeten instellen, dus zelf sluitertijd en diafragma gokken.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

Comment

Ondertussen is het gelukt in Manual mode. Hier kan ik de sluitertijd instellen. Het diafragma kan ik op de lens aanpassen. Ik heb van m'n vader nog een Lunasix3 lichtmeter liggen. Die komt nu perfect van pas.

Bedankt voor de tips iedereen

yvan.

Comment

lichtmeter zal je niet nodig hebben, die van je camera blijft perfect werken (op mijn canon toch wel, ik weet niet of het zo is bij nikon...)
            5DmkIII en wat glas

Comment

Je kunt ook belichting bijstellen op grond van diagram. Eventueel eerst met AF lens instellen en daarna de peleng erop. Dat voorkomt nodeloos gesjouw met lichtmeter.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

Comment

Wel, om eerlijk te zeggen vindt ik het helemaal niet erg om nog eens op deze klassieke manier te werken. Ik ken natuurlijk nog lang niet de capaciteiten van m'n D80, maar ik gebruik die lichtmeter nu ongeveer een maand, met m'n Coolpix8400 voor de luchtfoto's en ik stond er van te kijken dat de foto's een pak beter waren dan de belichtingsvoorstellen die de CP8400 deed.

Comment

Working...
                X