Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

400D vs Sony A vs ....

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 400D vs Sony A vs ....

Een vriendin van mij gaat binnenkort haar eerste D-SLR kopen en heeft mijn advies gevraagd. Zelf ben ik enorm blij met mijn 20D en gaan niet van merk veranderen, maar toch wil ik haar een goede objectieve advies geven.

Wat ik graag zou willen weten zijn die dingen die jij nu juist niet zo snel in reviews vind. Bijvoorbeeld, 2 camera's kunnen op papier precies dezelfde instelling mogelijkheden hebben, maar bij de een zit het mischien veel logischer in elkaar, waardoor jij veel makkelijker ermee werkt. Graag hoor ik van mensen die juist met meerder instap modellen hebben gewerkt wat ze daadwerkelijk de sterke en zwakke punten van een bepaald model vindt. Geen flame wars aub, alleen objectieve pro's en con's.

Bij de wat minder bekende modellen zou ik ook graag willen weten hoe zit het met batterij duur, beschikbare lensen en RAW software.
    Last edited by Helen; 19 oktober 2006, 15:33.
    vriendelijke groeten, Helen
    Updated WWW.HELENICA.NL
    ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

Re: 400D vs Sony A vs ....

Ik denk dat het voor jou en je vriendin interessant is als ze ook een Canon body neemt. Dan kunnen jullie kennis en lenzen delen, vooral voor haar is dit interessant want dan kan ze met jouw lenzen ontdekken welk bereik voor haar het belangrijkst is. Op vlak van gebruiksgemak is de 400D opnieuw beter dan de voorganger. Gebruiksgemak is bij de betere reviews zeker een belangrijk punt. Qua lensaanbod, vind je wel vaak weinig informatie in reviews.

De Sony A100 werkt met zowel de nieuwe Sony als oude Minolta lenzen. Hoewel die minolta lenzen goede reviews krijgen, vond ik ze duurder als je ze vergelijk met een Canon Equivalent. Het ruis bij hoge ISO is ook behoorlijk veel slechter bij de A100, dit vond ik reden genoeg om ze van mijn lijst te schrappen. Bij Nikon heb je dan de D80, die iets duurder is. Maar Nikon heeft geen equivalenten voor de 17-40 F4 & 70-200 F4; twee lenzen die hele hoge kwaliteit geven voor een betaalbare prijs en die mij sterk aanspreken. De andere Nikon-lenzen zijn vaak ook net iets duurder dan de Canon equivalenten.

Sigma/Tamron/Tokina lenzen kun je altijd krijgen met zowel Canon, Nikon als Sony/Minolta vatting.

De 400D lijkt me een prima instap toestel, hij heeft een aantal interessante nieuwe functie. Het grootste aangehaalde minpunt is vaak zijn formaat, hij is ook voor mij wat minder makkelijk dan vb een 30D, maar over het algemeen vind ik zijn compacte formaat een voordeel. Ik sta dan ook op het punt om er één te kopen.

Succes,
    Michiel
    Last edited by MichielBrugge; 19 oktober 2006, 16:07.
    Canon R | Leica Q
    EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
    Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
    [/COLOR]

Comment

Ook eens proberen mijn mening te geven... Ik heb het afgelopen jaar toch een aantal toestellen uitgetest.

Nikon D70s:

Ongetwijfeld goed, maar moeilijker in gebruik dan Canon (enkel persoonlijk, niet veralgemen dus ). Ik vond ook dat er redelijk wat nabewerking nodig was.

Olympus E500 :

Persoonlijk vind ik dit een fantastisch toestel. Klein, licht, gemakkelijk in gebruik. Over het algemeen totaal geen nabewerking nodig. Het enige nadeel is dat er bij hogere iso's meer ruis is.
      + minder eenvoudig om een hele collectie uit te bouwen: minder lenzen, ... beschikbaar

Sony a100:

Enkel kort getest. Op het toestel zat een 18-200 van Sony. Ik vond de AF (weinig licht, in de winkel) zeer traag. Mijn - persoonlijke - 1e indruk was dus niet echt positief.

Canon 400D :

Compact, tamelijk licht, grote keuze aan lenzen, ...
      Gemakkelijk in gebruik, snelle AF, fantastisch bij hoge iso's. Enkel de standaardinstellingen zijn ook wat soft, maar valt te verhelpen.

Persoonlijk zou ik dus afhankelijk van wat je wilt voor de E500 of de 400D gaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maesar Bekijk bericht
        Sony a100:
        Enkel kort getest. Op het toestel zat een 18-200 van Sony. Ik vond de AF (weinig licht, in de winkel) zeer traag.
        Met de 18-200 en weinig licht in een winkel is het logisch dat de AF traag is . Dat heeft absoluut niets met het toestel te maken.
        Probeer volgende keer eens met een f2.8-lens, en je zal een wereld van verschil ontdekken..
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Helen Bekijk bericht
          Bijvoorbeeld, 2 camera's kunnen op papier precies dezelfde instelling mogelijkheden hebben, maar bij de een zit het mischien veel logischer in elkaar, waardoor jij veel makkelijker ermee werkt.
          Dit is wel heel subjectief hoor (en ook een kwestie van gewoonte). En nogal moeilijk te beoordelen als je er idd nooit mee gewerkt hebt. Het is ook niets dat je zo even snel in de winkel kan uittesten (misschien wel als je echt veel ervaring hebt en dan nog...).
          Olympus OM-D EM-5 + wat glas

Comment

Bedankt iedereen voor de reacties. Het werd eindelijk een 400D.

Hier enkele van mijn observaties. Misschien zijn die van nut voor anderen.

-Olympus e-500: Hiermee heb ik heel even gewerkt (enkele foto's) zo'n maand geleden. De beeld kwaliteit is inderdaad subliem. Nadeel vond ik de 3:4 ratio en beperkte lenskeuze. De meegeleverde software vond ik waardeloos.

-Sony A: Leuk camera op papier. Maar de allerbelangerijkste knop, namelijk de scherpstel/sluiter knop ligt erg zo onhandig, dat het toestel gewoon niet leuk in mijn hand zat.

- Nikon 80D: Leuke camera. Toch wel met minder features dan anderen. Iets degelijker bouw. Beeld voorbeelden op www.dpreview.com zijn duidelijk minder dan 400D en Sony A.

- canon 400D: Hier is het grote nadeel zijn kleine formaat. Hierme moet jij wel om kunnen gaan. Verder een heel leuke pakket met vele extra's. Ik vond de menu systeem met knopjes minder handig dan die draaiwiel systeem op mijn 20D. (Dat ding werkt zalig.) De meestbalangerijke functies zijn wel snel te regelen, behalve flitssterke die toch diep in de menu's zit.
            vriendelijke groeten, Helen
            Updated WWW.HELENICA.NL
            ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

Comment

Working...
            X