In vergelijking met mijn vorig, goedkoper digitaal toestel moet ik nu nog zelden iets corrigeren via de levels en is het histogram meestal mooi gespreid over de ganse breedte. Extreme toestanden daargelaten.... of wanneer ik opzettelijk iets wil forceren of kleuren aanpassen, natuurlijk. Kan men daaruit afleiden dat een toestel beter of minder goed is? We spreken wel van normale omstandigheden. Ik heb me dit zitten afvragen. Ik heb nog nooit een vergelijkingstest gezien in die zin. Gr Patn
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Histogram op diverse camera's
Collapse
X
-
Labels: Geen
-
-
f
Dit lijkt mij eerder relatief. De Nikon D70, en misschien nog andere modellen gaat doelbewust wat onderbelichten (0.3 à 0.7 - histogram naar rechts). Dit is iets dat door Nikon opzettelijk is gecreeerd omdat dit met nabehandeling gemakkelijker te corrigeren is dan overbelichting. Een verbrande foto mag je naar de mand verwijzen, terwijl een onderbelichte foto in RAW genomen zeer gemakkelijk op te trekken is.
Ik kan dit op mijn toestel gemakkelijk opvangen door een EV-waaarde van +0.3 tot +0.7 in te stellen. Let op dit zal ook geen vast gegeven zijn. Afhankelijk van het objectief dat je op de camera monteert kan dit nog verschillen. Ik heb bvb. lenzen waar ik helemaal niets moet compenseren.
Ik veronderstel wel dat de mogelijkheid om een histogram te bekijken meestal maar op de betere camera's voorhanden is. En wellicht zit er ook wel wat verschil op de kwaliteit van de electronica, maar daar heb ik geen gegevens over.
Groetjes,
Pol.Leeft en LAAT LEVEN !
-
Re: Histogram op diverse camera's
De histogram laat van wit tot zwart en van onder tot overblelicht zien.
Dat hij mooi verdeeld is heeft geen betrekking op de kawaliteit van het toestel maar van de foto.
Met een zeer goedkoop toestel is het eveneens mogelijk mooi te belichten zoals je met het duurste toestel slecht kan belichten.Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be
Comment
-
Re: Histogram op diverse camera's
Het histogram dat de meeste camera's tonen is een mooie richtlijn, maar let wel dat het slechts een deel van het verhaal is. Het geeft immers enkel de spreiding van de helderheid in het beeld weer, en dan nog enkel van de JPG versie.
Soms kan je in slechts één kleurkanaal overbelichting hebben, en dat zie je niet noodzakelijk op een dergelijk histogram. Sommige camera's (de duurdere?) laten toe ook de histogrammen per kleurkanaal te tonen, dan zie je wel dat je overal alle details behoudt. Dat "onderbelichten" om informatie te behouden (Nikon, maar ook Pentax) wordt vaak bekritiseerd omdat het helderheid-histogram geen helderste informatie lijkt te hebben, maar vaak is die er wel, maar slechts in één kleurkanaal. Vb: pixels die voor rood volledig uitgebrand zijn, maar wel nog detail in blauw en groen bevatten, gaan in helderheid ergens op twee derde rechts in het histogram staan, en niet uiterst rechts zoals volledig over de ganse lijn uitgebrande pixels. Je ziet deze dus niet als een piek rechts op je histogram, maar je bent wel informatie kwijt in je beeld!
Daarnaast is er sprake van clipping bij omzetting van de interne informatie naar JPG. Vermits JPG beperktere informatie kan weergeven dan wat de sensor registreert, worden tonen die het menselijke oog haast als zuiver zwart of zuiver wit ziet tot zuiver zwart of wit herleidt, waardoor er iets meer ruimte komt voor de goed zichtbare tonen. Het histogram dat de camera toont wordt hiervan afgeleid, niet enkel bij JPG beelden, maar ook bij RAW beelden komt uit de JPG die in het RAW beeld wordt opgeslagen (in de gevallen die ik ken toch). Hierdoor lijk je soms informatie in de hooglichten en schaduwen kwijt te zijn, terwijl die in het RAW bestand weldegelijk nog aanwezig is.
En dan zijn er nog beelden waar effectief zuiver zwart, wit, rood, blauw of groen in zitten. Die gaan natuurlijk ook geen mooi gespreid histogram geven...
Besluit: Het histogram dient je best te interpreteren in context van de scène. Als je een camera hebt die per kleurkanaal een histogram kan tonen, ga je net wat meer info hebben. En zelfs dan nog mag je wel een beetje hooglichten hebben als je RAW fotografeerd, maar daar is het de ervaring die je met je camera kweekt die je leert welke hoeveelheid aanvaardbaar is.
WimLife's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)
Comment
Comment