Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D80 versus 30D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• D80 versus 30D

De D80 wordt vaak vergeleken met de 400D. Waarschijnlijk omdat ze allebei nieuwer zijn en beide 10MP hebben.

Maar als ik de prijs vergelijk lijkt het toch eerder dat je de D80 met de Canon 30D moet vergelijken. Helaas vind ik zo direct nergens een echte vergelijking tussen die 2. Ben ik nu alleen die zo denkt?
    Tot sluitertijd, Dirk

Re: D80 versus 30D

D80 wordt vergeleken met 400D omdat deze dezelfde doelgroep hebben. 30D en D200 hebben ook dezelfde doelgroep.

Maar een doelgroep betekent natuurlijk niet dat jij perfect in die doelgroep past en sowieso bekijkt iedereen het op zijn manier. Jij mag voor jezelf dus gerust 30D met D80 vergelijken.

Maar als je uitgaat van prijs zit de D80 juist in het midden tussen de 2 canons. Nu ja als je de RAW convertor in rekening brengt kosten D80 en 30D ongeveer evenveel maar voor velen zal dit niet nodig zijn in de vergelijking.

Comment

ik denk dat de D400 een beetje tussen de D50 en de D80 valt wat marktsegment betreft, maar meer aanleunt bij de D80 dan de D50

de D30 is id de rechtstreekse rivaal van de D200

wil de de D80 vergelijken met de D30, klik dan hier: http://www.dpreview.com/reviews/comp...n_d80&show=all

Comment

Tot vandaag had ik ook de indruk zoals Dirk, een D80 moet tegen een 30D worden gezet...

Vandaag evenwel naar de shop getrokken om de diverse apparaten eens in de hand te voelen. Met mijn voorpoten blijkt evenwel dat noch de 350D, noch de 400D er in passen (lichtelijk verkrampte houding), jammer, want de 400D is en blijft een schitterend toestel. Tot overmaat van ramp bleek de D70s me ook beter te liggen dan de D80 (plastische chirurgie overwegen?!), de kleine wijzigingen die Nikon aan de body aanbracht zijn nefast voor mijn pikkels...

Na al deze vingeroefeningen toch de 30D eens vastgepakt (alhoewel die ietwat over m'n budget ligt) en ja hoor, fits like a glove.

Nu zit ik met het volgende lijstje (in volgorde van "handligging"):
        1) 30D
        2) D70s
        3) D80
        4) 400D+grip

't Is allemaal heel subjectief, maar nu mag ik dus opnieuw fora en reviews gaan afschuimen om de keuze vast te leggen (gelukkig komt de eindejaarspremie pas eind november en moet ik nog een 10D tweedehands gaan besnuffelen)... Lenzen heb ik nog niet, dus daar hoef ik geen rekening mee te houden...

Affin, sorry als ik teveel offtopic ben gegaan, maar ik zou zeggen, Dirk, ga eerst eens voelen, 't is best mogelijk dat je uiteindelijk gaat voor de camera die op papier niet de beste specs heeft, maar waarmee je met veel plezier méér (en betere) foto's maakt dan de technisch superieure die je de kramp bezorgt...
        Heel subjectief, dat gevoel, anderen zullen zeker de 400D en D80 bovenaan de lijst plaatsen...

De dealer was trouwens Canon Pro, dus je kan al geloven dat er wat aanmoediging richting Canon was
        Canon :: 5DmkI :: EOS 30 :: EF 50 f/1.4 :: EF 28-70L f/2.8 :: EF 135L f/2 :: EF 70-200L f/4

Comment

Ik heb al eens met een D70 en 350D gewerkt. Dat van die kleine body had ik geen last van. Ik heb blijkbaar voldoende kleine handen. In die vergelijking had de Nikon voor mij de voorkeur, maar ik moet inderdaad de 400D en D80 eens gaan vastpakken.
          Tot sluitertijd, Dirk

Comment

waarom 'voel' je niet eens aan een Sony Alpha??? als het maar bij voelen blijft natuurlijk....
            Sony RX10 Mark IV
            nog een fijne dag verder!
            Guido

Comment

We zijn een maand verder en ik heb nog steeds geen beslissing genomen.
              Mijn budget zal toch pas in januari komen.

Heb ondertussen de Sony A-100 en Pentax K10D eens goed bekeken. Beide toestellen hebben wel mooie features. Maar als naar de lenzen kijk dan is daar toch veel minder keuze dan bij de rivalen Canon en Nikon. Ook reviews van deze lenzen zijn veel schaarder. Ik mis hier vooral primes en lichtsterke lenzen bij Sony en Pentax vandaag.

Voorlopig blijft het lijstje dus 30D en D80. Het lijkt wel dat de lenzen van Nikon iets duurder zijn. Want zodra je 1 lens kiest dan is de prijs van de Nikon heel gelijkwaardig aan de Canon.

Voordelen die ik zie aan de Canon:
              Stevig, snel, ruis en lenzen

Voordelen die ik zie aan de Nikon:
              Instellingen body, WB, metering
              Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                Heb ondertussen de Sony A-100 en Pentax K10D eens goed bekeken. Beide toestellen hebben wel mooie features. Maar als naar de lenzen kijk dan is daar toch veel minder keuze dan bij de rivalen Canon en Nikon. Ook reviews van deze lenzen zijn veel schaarder. Ik mis hier vooral primes en lichtsterke lenzen bij Sony en Pentax vandaag.
                Voor reviews van Pentax glas is er één uitstekende resource, en dat is het Pentax SLR Talk forum op dpreview.com. Dat is de plaats waar LBA-lijders van over de hele aardbol bijelkaar komen. LBA staat voor Lens Buyers Anonymous of ook wel Lens Buying Addiction. Een gekend begrip onder Pentaxers. Dit betreft de aanstekelijkheid het internet (o.a. eBay), tweedehands fotozaken en rommelmarkten af te schuimen om oudere Pentax-pareltjes op te scharrelen.

Klinkt allemaal nogal als cowboy-toestanden, dat weet ik. En de meesten willen naar de winkel een mooi nieuw objectief halen in een mooie doos. Maar ik kan enkel zeggen dat ik in nog geen twee jaar m'n verzameling objectieven zag groeien van 5 naar 21. Hierbij waren slechts 2 nieuwe (de DA16-45 en de DA21 limited), bij de rest o.a.: FA35/2, FA77/1.8 limited (beide hier en daar nog nieuw te krijgen uit stock), FA*85/1.4, K135/2.5, FA*300/4.5. Stuk voor stuk objectieven die hoog op de lijst van most wanted Pentax lenses staan. De FA50/1.4 had ik al. Vrienden hadden in tsstijd veel meer last van lange wachttijden om aan hun nieuwe objectieven te geraken (o.a. de Nikkor 18-200 VR).

Allez, ik heb intussen alles wat ik maar zou kunnen willen op objectiefvlak. Geen klagen over goede objectieven bij mij, tenzij mss dat ik ze te gemakkelijk kon vinden... Maar da's meer een argument voor m'n bank... Hoewel ik nog smacht naar de DA10-17 fish eye en de aangekondigde DA*60-250/4 voor net iets meer bereik dan de Sigma EX 70-200/2.8. Die zullen alletwee allicht nieuw worden aangekocht als de financiëen het toelaten...

Bon, niet te lang wachten met je keuze (welke het ook wordt), want wachten is geen foto's maken, en daarvoor doen we het uiteindelijk toch hé...

Wim
                Last edited by ishpuini; 15 november 2006, 13:35. Reden: typo
                Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Working...
                X