Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D70 - flitsen snelle sluitertijd bij diafragmavoorkeuze?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• D70 - flitsen snelle sluitertijd bij diafragmavoorkeuze?

N.a.v. een discussie elders op het forum opgedoken als probleempje: blijkbaar is het mogelijk met de flits ook in A-stand snelle sluitertijden te gebruiken op de D70. Als ik op mijn D70 in A-stand een flitser aansluit, of de ingebouwde flitser uitklap springt mijn sluitertijd automatisch naar 1/60. Ik heb the fucking manual al 2 maal van voor naar achter en van achter naar voor doorbladerd, maar ik kan nergens vinden.
    Iemand een suggestie?

Re: D70 - flitsen snelle sluitertijd bij diafragmavoorkeuze?

Nope niet mogenlijk ( voor zover ik weet, ik trek altijd manueel ) ... je kan max 1/60 kiezen in je menu.

Trek gewoon manueel, lekker 1/500 ( heel zeldzaam trouwens )
    Gravity Sucks ....

Comment

Ik doe het normaal altijd manueel (het flitsen bedoel ik), maar mexicano beweert, en zijn exif geeft dat ook aan, dat hij met diafragmavoorkeuze kan flitsen bij bv 1/125. Klik maar eens op de link in m'n eerste post hierboven en dan op de link van mexicano en dan z'n exif lezen.

Comment

bij een D200 weet ik dat je bij aansluiting van een externe flitser sneller kunt instellen
        tot 1/5000 dacht ik
        maar enkel bij gebruik van externe flits

Comment

Is dat niet in te stellen via de CSM menu ?
          www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Paul C Bekijk bericht
            Is dat niet in te stellen via de CSM menu ?
            Ja, maar dat gaat maar van 30 seconden tot 1/60e.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
              Ja, maar dat gaat maar van 30 seconden tot 1/60e.
              Als ik op 1/500e wil/moet flitsen, werk ik zelf bijna altijd manueel (opdat ik dan meestal ook nog een klein diafragma nodig heb)
              www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

Comment

ja ik ook, ik ook, maar ik wil gewoon weten of wat mexicano zegt klopt, ik zou dat toch wel handig vinden.

Comment

Kan alleen als er genoeg licht is...
                  Als er te weinig licht is dan schakelt ie automatisch over op 1/60e seconde. Is er daarentegen wel genoeg licht dan gaat ie tot maximaal 1/500e seconde, zelfs in de A-stand.
                  Een hoop ouwe zooi
                  www.rbfoto.nl

Comment

Hou rekening met de minimum-sluitertijd die je camera nodig heeft om nog te kunnen flitsen. Met de interne flitser kan je meestal geen sluitertijd instellen die korter is dan 1/200 of 1/250sec (afhankelijk van de camera).
                    Met een externe flitser heb je meestel de mogelijkheid om met een kortere sluitertijd te werken.

Als je diafragmavoorkeuze gebruikt, dan is de sluitertijd afhankelijk van de hoeveelheid licht die je binnenkrijgt, er wordt dan geen rekening gehouden met de flitser, die dan als invulflits werkt.

Om een bepaald diafragma EN sluitertijd in te stellen bij flitsfotografie kies je gewoon de manuele stand. Dan stel je de camera zo in dat de lichtmeter aangeeft dat de foto onderbelicht wordt. Maar als dan de flitser ingeschakeld wordt, zal de camera dan die flits zo aansturen dat de foto toch nog goed belicht wordt (binnen de mogelijkheden van de flits natuurlijk, met het diafragma helemaal dicht zal die niet ver geraken).

Als je alleen de sluitertijd kiest, dan zal er automatisch de grootste diafragma-opening gebruikt worden (met de daarbij horende kleine scherptediepte), kies je diafragmavoorkeuze, en er is te weinig licht, dan zal de sluitertijd veel te lang worden en krijg je bewogen foto's.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

Comment

OK, dank jullie beiden , het raadsel is opgelost. Omdat ik dit 's avonds probeerde met de standaardkitlens kreeg ik altijd automatisch 1/60. Heb nu de test even gedaan met de 50 1.8 en een halogeen van 300W en idd, 1/500 is zelfs mogelijk bij diafragmavoorkeuze !

Comment

Samengevat zou je kunnen stellen dat, voor wat de D70 betreft, je bij flitsfotografie, afhankelijk van het aanwezige licht (kunst-of natuurlijk licht) en van de lichtsterkte van je objectief in standen P,S,A en M zowel met de interne, als met een externe flitser tot de minimumsluitertijd die je camera aankan bij flitsen kan gaan. In het geval van de D70 = 1/500. Vergeleken met de D80 en de D200 geeft dit toch nog een voordeel aangezien deze camera's maar tot 1/250 gaan als ik mij niet vergis.
                        Het is ook evident dat je met de interne flitser bij deze snelle sluitertijd veel minder mogelijkheden zal hebben dan met een krachtige SB800 bvb.
                        Met zeer snelle lenzen (lichtsterke) heb je bovendien ook nog een interessante speelruimte met je diafragma. Je kan het bij deze snelle sluitertijd ook meer toedraaien teneinde je dieptescherpte te beinvloeden.

Groetjes,
                        Pol.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Weer iets bijgeleerd

En vind het vooral erg leuk bij de D70 dat je kan gaan tot een 1/500, als ik dan remote flits bij sport

Maar high speed sync kan alleen in combinatie met de SB800 zeker, met men SB600 gaat het toch niet dacht ik.
                          Gravity Sucks ....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                            Samengevat zou je kunnen stellen dat, voor wat de D70 betreft, je bij flitsfotografie, afhankelijk van het aanwezige licht (kunst-of natuurlijk licht) en van de lichtsterkte van je objectief in standen P,S,A en M zowel met de interne, als met een externe flitser tot de minimumsluitertijd die je camera aankan bij flitsen kan gaan. In het geval van de D70 = 1/500. Vergeleken met de D80 en de D200 geeft dit toch nog een voordeel aangezien deze camera's maar tot 1/250 gaan als ik mij niet vergis.
                            Bij de D200 kun je dit iets compenseren omdat die op ISO100 kan werken. Een D70 op 1/500 en ISO200 is hetzelfde voor het omgevingslicht als een D200 op 1/250 en ISO100.

Kon de D200 ook 1/500 ste dan ware het nog beter geweest! Maar daarvoor heb je dan de FP mode die bruikbaar is tot de max speed van 1/8000. Dit werkt uitstekend mits de afstand niet te groot is.

Indien je het afzonderlijke X-sync kontakt gebruikt is dit slechts bruikbaar tot 1/250.

Frans.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frans_vdm Bekijk bericht
                              Bij de D200 kun je dit iets compenseren omdat die op ISO100 kan werken. Een D70 op 1/500 en ISO200 is hetzelfde voor het omgevingslicht als een D200 op 1/250 en ISO100.

Kon de D200 ook 1/500 ste dan ware het nog beter geweest! Maar daarvoor heb je dan de FP mode die bruikbaar is tot de max speed van 1/8000. Dit werkt uitstekend mits de afstand niet te groot is.

Indien je het afzonderlijke X-sync kontakt gebruikt is dit slechts bruikbaar tot 1/250.

Frans.
                              Een zeer aandachtige lezer merkt terecht op dat omwille van de mogelijkheid naar ISO 100 te kunnen gaan met de D80 en de D200 het eindresultaat hetzelfde is. Was eventjes uit het oog verloren dat dit bij deze twee camera's kon.

Groetjes,
                              Pol.
                              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Working...
                              X