Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotograferen met grote contrast verschillen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Fotograferen met grote contrast verschillen

Vandaag foto's gemaakt in en om een kasteel.
    De zon scheen vandaag ook redelijk fel.

Met als oorzaak dat de lucht uitgebrand wit is en de muren van het kasteel onderbelicht.

Ik zou de bandbreedte van het contrast wat beter verdeeld willen zien.
    Is dit mogelijk door de instellingen te veranderen?

Natuurlijk kan ik ook een ander standpunt kiezen .
    Maar het gaat me om de techniek....

Peter.
    www.dpix.nl event photography

Re: Fotograferen met grote contrast verschillen

ik zou zeggen werken op statief met belichtingstrapje, ik bedoel dezelfde foto met telken een andere sluitertijd en dan samenvoegen in photoshop.

Ikzelf heb het ook eens gedaan vanuit een raw file die ik 2 maal heb oontwikkeld een keer naar de schaduw en een keer naar de hooglichten en dan met photoshop samengevoegd met layer mask met verloop op.

dat werkte toen vrij goed
    fotowebsite: www.edwinfoto.com
    Lara's website: http://www.houdevelt.com
    fotoblog http://edwinfotocom.blogspot.com/

Comment

Post eens wat voorbeelden, want ik heb zo'n vaag vermoeden dat het geen contrastomvang is waar je last van hebt. Heb je gebruik gemaakt van een pola filter?

Comment

kijk, er zijn grenzen aan het dynamisch bereik van je camera. Om dat probleem op te lossen zijn er verschillende oplossingen:

1) landschapsfotografen gebruiken wel al eens een gradual ND filter zodat je het tevel aan licht van de lichte delen kan afschermen, en dat je dit niet doet bij de donkere delen van de foto

2) in Raw fotograferen, en twee belichtingen ontwikkelen en deze samenvoegen, in PS dan nog de schaduwen wat ophalen .. hiermee kan je 1 tot twee stops winnen

3) verschillende belichtingstrappen op statief fotograferen (zelfde diafragma, andere sluitertijd) en deze samenvoegen tot een HDR-beeld

4) wachten op een licht bewolkte dag, of wachten tot de valavond, of tijdig opstaan en in de ochtendschemer fotograferen

5) een camera kopen met een hoger dynamisch bereik .. maar besef dat het dynamisch bereik van je oog vele malen hoger is dan dat van film of CCD

Comment

Working...
        X