Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D200 en Extreme temperaturen ???

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• D200 en Extreme temperaturen ???

Hoi,

Over enkele dagen vertrek ik naar de rode en witte zandbakken Down Under.

De D200 gaat mee en ook de analoge.
    In de gebruikershandleiding van de D200 staat dat de max gebruikstemperatuur 40 graden is!?
    Dat is aan de krappe kant. Het is nu begin lente in Australie en in de woestijn is het nu al 35-38 graden. In de 4x4 gaat dat dus ruim boven de 40 zijn.

Ga ik problemen krijgen met de D200? Laat ik hem beter achter bij vrienden tijdens de trip door de zandbak? Ik heb nog dia rollekes als back-up.

Waat denken jullie?

Merciekes!

Kurt
    I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

Re: D200 en Extreme temperaturen ???

Ik geloof niet dat je problemen zult krijgen Deze zomer werden ook recordtemperaturen opgetekend in Europa en nergens werd hierover gerept. Ik heb mijn D70 indertijd nog gebruikt in Bahrein bij een temperatuur van 42°C. Ikzelf had er meer last van dan de camera.
    Ik zou mijn meer zorgen maken over het stof voor je sensor. Wikkel je fototas in één grote plastieken zak (bvb vuilniszak) bij de verplaatsingen.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Ik ben geen expert, maar die temperaturen kunnen rechtstreeks toch geen echt probleem opleveren? Aan 40°C zet metaal toch niet extreem uit, of beginnen er toch geen plastic onderdelen te smelten?
      Toestellen van warme naar koude temparaturen en omgekeerd halen is denk ik schadelijker, als je dan te maken hebt met condensatie en dus vocht in je toestel. Geen idee of wikkelen in een plastic zak, waarin je toestel zou kunnen beginnen zweten, dan zo'n goed idee is.

Is maar mijn mening erover, kan zijn dat het voor geen meter klopt.
      http://kasper.photography & Flickr

Comment

Tenzij je een heel oude analoge camera hebt maar daar zit ook electronica in die slechts tot 40 graden gegarandeerd is. Die 40 graden is een waarde waarbij ze de specificatie's van je toestel garanderen. Dit wil helemaal niet zeggen dat ze juist daarbuiten niet meer werken of gevaar opleveren.

Over het algemeen zal een levend wezen zoals een mens veel eerder de grenzen van de hoge temperatuur voelen. Natuurlijk moet je uw toestel ook behandelen net zoals jezelf de koelste plaatsen tracht op te zoeken.

Er is bijgevolg weinig reden waarom een analoog toestel het langer zou uithouden. Dat je meer ruis zult hebben onder minder gunstige omstandigheden is normaal maar anderzijds zijn de lichtomstandigheden daar toch niet zo slecht.

Een flash zal meer gevoelig zijn aan hoge temperaturen juist omdat daar heel wat vermogen ontwikkeld wordt in heel korte tijdstippen en de koeling is bij hoge omgevingstemperaturen beduidend lager. Maar flash heeft weinig te maken met digitaal of analoog, als er te weinig licht voorhanden is zul je in beide gevallen die nodig hebben. Wat wel een rol speeld is of je de batterijen kunt opladen, immers digitale toestellen hebben meer energie nodig. Stof is ook een heel grote vijand en hier is een digitaal toestel waar je de lens moet wisselen in de field minder gunstig.

Dus ik zie niet zozeer een probleem met die 40 graden specificatie. En je filmpjes zullen ook heel wat te lijden hebben onder hoge temperaturen.

Frans.

Comment

Waar ik wel van de zomer last van had, is dat de rubberen bekleding aan loslaten was.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Volgens ne gast van het fotolabo ASAP op den Boomsesteenweg in Aartselaar zouden er problemen kunnen ontstaan met vervorming van de sensor.

Nadien kan je dus nooit meet een scherpe foto maken.

Ik heb de vraag nu neergelegd bij de support van Nikon. Hopelijk krijg ik nog een antwoord voor ik op de vlieger zit...

In elke geval, erg bedankt voor de reacties!

Comment

Ze verkopen ook D200's in Australië: http://www.nikon.com.au/products.php?categoryid=11
              Ik denk dus niet dat je je zorgen hoeft te maken, de toestellen zullen er wel tegen kunnen.
              Hans

http://www.schoendoos.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kpas Bekijk bericht
                Volgens ne gast van het fotolabo ASAP op den Boomsesteenweg in Aartselaar zouden er problemen kunnen ontstaan met vervorming van de sensor.
                Nadien kan je dus nooit meer een scherpe foto maken.
                Amaai, dan moet hij wel heel krom kunnen gaan als ze hem maken want die temperaturen liggen nogal wat hoger!

Frans.

Comment

"Kromtrekken" van CCD/CMOS strukturen is natuurkijk je reinste fantasie. Het zijn geen stukjes plastiek, maar silicium strukturen die gedurende het proces temperaturen van 1000 graden Celcius, en meer moeten ondergaan. Wat in warme streken meer van belang is, is het probleem van vochtcondenstie. Die ontstaat wanneer de temperatuur van het toestel kouder is dan de omgevingstemperatuur. Bv vanuit de auto of kamer airco naar buiten komen met een gekoeld toestel kan een probleem zijn...eerst laten "opwarmen" in een goed gesloten plastiekzak is de boodschap.

Comment

De electronica zal heus niet stuk gaan, maar of het toestel nog binnen zijn specificaties zal werken is een tweede. Zo zou je bijvoorbeeld meer last van ruis kunnen krijgen dan onder lagere temperaturen. Kapot gaan zal'ie er echt niet van gaan.

Zon betekent voor ons bleekscheten echter vaak wel flink smeren met zonnebrandcreme. Die rommel is echter de pest voor rubber, sommige kunststoffen en coatings. Neem daarom vooral ook een handdoekje mee om je handen goed mee schoon te maken voordat je je fotospulletjes hanteert.

Het advies dat ik ooit kreeg voor een shoot op het strand: zorg ook voor een paar flinke badhandoeken, liefst witte. Als je je tas ergens neer moet zetten, zet die dan niet direct in het zand, maar op een (uitgeklopte) handdoek en sla het resterende stuk om de tas als je er niet in bezig bent.

Comment

Ik veronderstel dat je ernaartoe gaat met het vliegtuig.
                      Kan dat wel tegen die hoge temperaturen? Ik denk dat er meer electronica en lijm in verwerkt zit dan in je d200.
                      Dus als je bang bent voor problemen met de d200, ik zou zeker spelen en thuis blijven.

Groetjes en goede reis

Comment

India heeft hoegenaamd geen problemen gegeven met de D200, gewoon niet in de zon leggen, da's alles.

goede reis!

dirk
                        Dirk Panier
                        http://www.travelling.be

Comment

Merci allemaal!

Ondertussen reactie gekregen van Nikon zelf.
                          Ze verwachten geen problemen. Enkel als de batterij heel warm wordt gaat ze minder presteren en kan ze eventueel stuk gaan.

Grtz

Kurt

Comment

Een paar weken geleden ben ik o.a. in Death Valley geweest in de USA en zelfs daar heb ik geen problemen ondervonden met de D200 dus no worries m8te
                            *Nikon D300s + MB-D10 + SB-900 +18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED AF-S VR DX II + *Nikon D200 + SB-800 + 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED AF-S VR DX*

Comment

Let niet alleen op de temperatuur, ook de relatieve vochtigheid speelt een heel grote rol!

'k Heb m'n D200 even uitgehaald in Oman voor een kiekje. In een paar minuten tijd, was m'n camera met lens en all, kleddernat. Het water druipte af van de body

Oorzaak: de temperatuursverschil tussen een geklimatiseerde ruimte en buiten. Buiten was de lucht extreem vochtig...

Gelukkig kan het toestel tegen een stootje en na goed drogen in de zon doet 'm het weer prima
                              ---------------------------------------------
                              Nikon D750 + wat glasservies

Comment

Working...
                              X