Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Garantie Nikon 1 of 2 jaar?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Garantie Nikon 1 of 2 jaar?

    Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar er is blijkbaar nogal wat onduidelijkheid over.

    Ik wil een NIKON D70s aanschaffen. Ik was van plan dit bij Fotokonijnenberg te doen aangezien ik nergens anders diezelfde prijs kan vinden (in België). Nu las ik echter op de website dat er slechts 1 jaar garantie voorzien is voor dit toestel. Ik dacht echter dat alle electronica 2 jaar garantie kreeg?

    Ik ben met enkele andere winkels gaan bellen en daar vertelden ze me overal dat de garantie 2 jaar is. Er is blijkbaar wel nog een klein verschil tussen het eerste (half) jaar en het jaar daarna. In het 2e jaar moet je kunnen bewijzen dat het om een productiefout gaat die er vanaf het begin al inzat.

    Ik vond het nogal vreemd. Overal 2 jaar, en Fotokonijnenberg 1 jaar. Nu kreeg ik aan de telefoon ook wel te horen bij Fotokonijnenberg dat die termijn binnenkort kon veranderen met de infrastructuurwijzigingen binnen NIKON, maar hij zei eerlijk dat hij er ook geen antwoord op kon geven. Hij wist het dus gewoon niet. Ik mocht uitgaan van 2 jaar bijna, maar daarna zei hij dat hetgeen je op de website ziet hetgeen is wat je krijgt. 1 jaar dus.

    Heb dan maar naar NIKON gebeld en daar kreeg ik te horen dat ze van geen wijziging afwisten. Ik heb 2 personen aan de lijn gehad en de eerste (algemeen nummer) zei dat de duurdere toestellen 2 jaar kregen, de rest 1 jaar. De tweede persoon van de klantendienst zei dat de abrieksgarantie altijd al 1 jaar is geweest.

    Nu las ik hier dus in enkele topics dat er VERPLICHT 2 jaar moet gegeven worden door de uiteindelijke verkoper (Fotokonijnenberg dus). Mijn eerste vraag is of dit inderdaad 100% correct is (wettelijk etc). Mijn tweede vraag is of ik dan moet eisen van fotokonijnenberg dat ze 24 maand op mijn garantiekaart zetten, of moet ik daar niet mee inzitten?

    Als ik om en bij de €1000 uitgeef aan een product wil ik toch wel de garantie hebben dat het 2 jaar meegaat .. of dat de eventuele fouten erin toch tenminste geen extra kost zullen inhouden.
    http://kasper.photography & Flickr

  • #2
    Re: Garantie Nikon 1 of 2 jaar?

    veel mensen, (spreek ik over Nederland), kopen soms langere garantie op een product, maar volgen de wet in Nederland, mag je van een aangeschaft artikel een zekere levensduur verwachten, als die korter is dan de verwachte levensduur van het gekochte product, kan je het ter reparatie of vervanging aanbieden aan de verkoper, dit geheel of gedeeltelijk kosteloos.
    dit alles natuurlijk bij normaal gebruik van het product.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Garantie Nikon 1 of 2 jaar?

      Maar ik wil dus wel degelijk in België een camera kopen. Hoe het in Nederland zit interesseert mij niet dus

      Je kan bij Fotokonijnenberg ook een extra garantie kopen voor €122 op dat toestel, en dan heb je 4 jaar garantie. Maar met 2 jaar zou ik al erg tevreden zijn.
      http://kasper.photography & Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Garantie Nikon 1 of 2 jaar?

        Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
        Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar er is blijkbaar nogal wat onduidelijkheid over.

        Ik wil een NIKON D70s aanschaffen. Ik was van plan dit bij Fotokonijnenberg te doen aangezien ik nergens anders diezelfde prijs kan vinden (in België). Nu las ik echter op de website dat er slechts 1 jaar garantie voorzien is voor dit toestel. Ik dacht echter dat alle electronica 2 jaar garantie kreeg?

        Ik ben met enkele andere winkels gaan bellen en daar vertelden ze me overal dat de garantie 2 jaar is. Er is blijkbaar wel nog een klein verschil tussen het eerste (half) jaar en het jaar daarna. In het 2e jaar moet je kunnen bewijzen dat het om een productiefout gaat die er vanaf het begin al inzat.

        Ik vond het nogal vreemd. Overal 2 jaar, en Fotokonijnenberg 1 jaar. Nu kreeg ik aan de telefoon ook wel te horen bij Fotokonijnenberg dat die termijn binnenkort kon veranderen met de infrastructuurwijzigingen binnen NIKON, maar hij zei eerlijk dat hij er ook geen antwoord op kon geven. Hij wist het dus gewoon niet. Ik mocht uitgaan van 2 jaar bijna, maar daarna zei hij dat hetgeen je op de website ziet hetgeen is wat je krijgt. 1 jaar dus.

        Heb dan maar naar NIKON gebeld en daar kreeg ik te horen dat ze van geen wijziging afwisten. Ik heb 2 personen aan de lijn gehad en de eerste (algemeen nummer) zei dat de duurdere toestellen 2 jaar kregen, de rest 1 jaar. De tweede persoon van de klantendienst zei dat de abrieksgarantie altijd al 1 jaar is geweest.

        Nu las ik hier dus in enkele topics dat er VERPLICHT 2 jaar moet gegeven worden door de uiteindelijke verkoper (Fotokonijnenberg dus). Mijn eerste vraag is of dit inderdaad 100% correct is (wettelijk etc). Mijn tweede vraag is of ik dan moet eisen van fotokonijnenberg dat ze 24 maand op mijn garantiekaart zetten, of moet ik daar niet mee inzitten?

        Als ik om en bij de €1000 uitgeef aan een product wil ik toch wel de garantie hebben dat het 2 jaar meegaat .. of dat de eventuele fouten erin toch tenminste geen extra kost zullen inhouden.
        Proficiat met uw geplande aankoop, heb deze week mijn D70S ontvangen en ook gekocht bij F.Konijnenberg.
        Prachtig machientje maar moet nog veel aan leren
        Nu wat de garantietermijn betreft, ik weet dat het 1 jaar contractueel vermeld staat maar daar heb ik geen boodschap aan (WAT MEN OOK BEWEERD !!), dus ik heb de wettellijk termijn van 2 jaar.
        Mocht u hieraan twijfelen, ik heb heden nog even navraag gedaan bij TEST AANKOOP en deze duiden mij ook op twee jaar garantie ook al zegt de invoerder dat het maar 1 jaar is (telt dus niet).
        Wat ik niet heb nagevraagd (vergeten ) is dat bij opsturen hiervan dit wel eens anders kan zijn dus best zelf afhalen.

        Moraal van het verhaal: koop hem bij Fotokonijnenberg en met de overige centjes koop je u iets extra (kit gekocht 850 euro)
        Nikon D70S met kitlens 18-70.

        Comment


        • #5
          Re: Garantie Nikon 1 of 2 jaar?

          Oorspronkelijk geplaatst door canon011 Bekijk bericht
          Proficiat met uw geplande aankoop, heb deze week mijn D70S ontvangen en ook gekocht bij F.Konijnenberg.
          Prachtig machientje maar moet nog veel aan leren
          Nu wat de garantietermijn betreft, ik weet dat het 1 jaar contractueel vermeld staat maar daar heb ik geen boodschap aan (WAT MEN OOK BEWEERD !!), dus ik heb de wettellijk termijn van 2 jaar.
          Mocht u hieraan twijfelen, ik heb heden nog even navraag gedaan bij TEST AANKOOP en deze duiden mij ook op twee jaar garantie ook al zegt de invoerder dat het maar 1 jaar is (telt dus niet).
          Wat ik niet heb nagevraagd (vergeten ) is dat bij opsturen hiervan dit wel eens anders kan zijn dus best zelf afhalen.

          Moraal van het verhaal: koop hem bij Fotokonijnenberg en met de overige centjes koop je u iets extra (kit gekocht 850 euro)
          Ik heb ook net effe gebeld naar TEST AANKOOP maar zoals ik vreesde moet je lid zijn om er informatie te kunnen krijgen. Ik ging anders ook eens bellen om te vragen hoe het zat met online aankopen en garantie. In de winkel zelf kopen zal waarschijnlijk veiliger zijn, maar het is nogal een eindje voor mij. Vooral van station naar winkel is ver naar het schijnt.
          http://kasper.photography & Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Garantie Nikon 1 of 2 jaar?

            Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
            De tweede persoon van de klantendienst zei dat de abrieksgarantie altijd al 1 jaar is geweest.

            Nu las ik hier dus in enkele topics dat er VERPLICHT 2 jaar moet gegeven worden door de uiteindelijke verkoper (Fotokonijnenberg dus). Mijn eerste vraag is of dit inderdaad 100% correct is (wettelijk etc). Mijn tweede vraag is of ik dan moet eisen van fotokonijnenberg dat ze 24 maand op mijn garantiekaart zetten, of moet ik daar niet mee inzitten?
            Simpel antwoord ...

            1) De fabrikant moet geen 2 jaar garantie geven, de eindverkoper wel.
            2) Dit moet niet op uw faktuur of garantiekaart staan, in België is de garantie voor consumenten (niet professioneel gebruik) bij wet vastgelegd op minimum 2 jaar.
            3) Als u in België koopt moet u daar in princiepe niet mee inzitten.

            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: Garantie Nikon 1 of 2 jaar?

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Simpel antwoord ...

              1) De fabrikant moet geen 2 jaar garantie geven, de eindverkoper wel.
              2) Dit moet niet op uw faktuur of garantiekaart staan, in België is de garantie voor consumenten (niet professioneel gebruik) bij wet vastgelegd op minimum 2 jaar.
              3) Als u in België koopt moet u daar in princiepe niet mee inzitten.

              http://mineco.fgov.be/protection_con...y/home_nl.htm#
              Volledig akkoord, tot je tijdens dat tweede jaar die garantie zou nodig hebben en ze dan kunt gaan afdwingen via de rechter... Leuk is anders denk ik.

              Maar ja, die prijs hé. Tot je in bepaalde gevallen eens de kleine letters leest: ik heb zo een online PC winkel gevonden die vlakaf in zijn online verkoopsvoorwaarden zet dat elke aankoop bij hen gebeurt voor beroepsmatig of commercieel gebruik. (= wettelijk maar één jaar garantie). Geen kat die dat vooraf leest natuurlijk.
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

              Comment


              • #8
                Re: Garantie Nikon 1 of 2 jaar?

                Ok netjes is het niet, maar ik heb onlangs wat problemen met mijn notebook (Sony) en ben dan maar op deze topic terecht gekomen van 2006!

                Als je de folder goed leest heb je 2 soorten garantie, de commerciële (die van nikon in dit voorbeeld) en de wettelijke garantie (die van je verkoper).

                Stellen we nu dat Nikon 1 jaar (commericële termijn) geeft, je verkoper 2 jaar (wettelijke termijn).
                Na 1.5 jaar klapt je spiegel niet meer op.
                Dan moet jij aan je verkoper kunnen bewijzen dat dit gebrek reeds aanwezig was bij de aankoop van het toestel. Dit komt doordat je het probleem pas vaststelt meer dan 6 maand na de aankoop!

                Indien de vaststelling gebeurt meer dan zes maanden na de levering dan moet de consument bewijzen dat deze niet-conformiteit bestond op het ogenblik van de aankoop
                Ik vraag me dan echt af wat het voordeel is van die wettelijke termijn, want hoe kan je dat in Gods naam bewijzen ! Buiten de termijn van de commerciële garantie is het dus niet te doen hierop beroep te doen.
                Het is dan ook meer een uitbreiding van de wet op geborgen gebreken dan op garantie.

                Tot zo ver deze aanvulling..

                Comment


                • #9
                  Re: Garantie Nikon 1 of 2 jaar?

                  Vind geen Nikon D70s op de site van Konijnenberg, maar bij andere Nikon toestellen staat bij de tab "specificaties" voor waarborg vermeld: Nederland 1 jaar, Belgie 2 jaar. Heb het daar touwens al gevraagd en antwoord was duidelijk: 2 jaar. Geldt dus enkel voor Konijnenberg Turnhout.

                  Eric

                  Comment


                  • #10
                    Re: Garantie Nikon 1 of 2 jaar?

                    Oorspronkelijk geplaatst door archi Bekijk bericht
                    Vind geen Nikon D70s op de site van Konijnenberg, maar bij andere Nikon toestellen staat bij de tab "specificaties" voor waarborg vermeld: Nederland 1 jaar, Belgie 2 jaar. Heb het daar touwens al gevraagd en antwoord was duidelijk: 2 jaar. Geldt dus enkel voor Konijnenberg Turnhout.

                    Eric
                    Dit is dan ook een draadje van Oktober 2006 Eric, ik denk niet dat de D70s nog leverbaar is
                    Garantie Nederland 1 jaar, België 2 jaar wettelijk, het is dus beter te kopen in België, met een belgische factuur

                    Comment

                    Working...
                    X